Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verschil tussen Cyno en FHN

Moderator: moderatorteam

YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Aantal honden: 2
Contacteer:

verschil tussen Cyno en FHN

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Wellicht een stomme vraag maar wat is nu precies het verschil en waarom kies je voor het een of juist voor het ander?
Hebben jullie bewust voor een vereniging gekozen of is dat toevallig zo gekomen?

Ik train nu op twee hondenscholen, een FHN en de ander... euhm, geen idee, volgens mij niks. Heb bij beide gekeken of de manier van trainen en omgaan met de honden me aanstaat, of ik de mensen leuk vind en of er serieus gesport wordt. Heb er verder niet bij nagedacht wat wellicht de consequenties zijn voor de toekomst als ik wedstrijden wil gaan lopen. Is dat erg??

Nav dit stukje kwam deze vraag bij me op :wink: :
SimoneA schreef:Ik denk dat je ook buiten de bouw moet kijken naar de vereniging (FHN/ Cyno) waar je wil lopen. FHN heeft meer hoogte klasses dan cyno.

Als je een hond hebt hebt die net aan in een grotere klasse valt ben je niet blij, tenminste ik zou dat niet zijn. Meer belasting en zeker als je een wat zwaarder ras hebt (vb retriever, sommige kelpies).
http://hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?f=59&t=219413
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Re: verschil tussen Cyno en FHN

Ongelezen bericht door Danielle »

een groot verschil is de klasseindeling qua grootte

Cyno kent 3 hoogtes: tot 35 cm = small en deze springen 35 cm hoog
35-43 cm = medium en die springen 45 cm hoog
boven 43 cm = large en die springen 65 cm

FHN kent 4 hoogtes
tot 30 cm = toy en die springen 30 cm hoog
tot 40 cm = small en die springen 40 cm
tot 50 cm = medium en die springen 55 cm
boven 50 cm = large en die springen 65 cm

Ik heb zelf een BC van net 43 cm en die springt dus bij cyno 10 cm hoger dan bij de FHN en dat scheelt best heel veel vooral op haar leeftijd (inmiddels 8,5 jaar)

Verder kent de FHN een debutanten klasse en daar springen de large honden maar 40 cm en zijn er geen wip en maar 6 paaltjes.

Ik loop dus zowel FHN als Cyno en vind beide leuk en erg gezellig, niveau en aantal honden is bij Cyno wel een heel stuk groter en daar zie je in de hogere klasses eigenlijk voornamelijk BC's, AS en BH's (oh ja en natuurlijk 1 Kroaat), bij de FHN is de verscheidenheid aan rassen veel groter.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Cyno is FCI gelieerd, en sluit ook aan op dat niveau. Volgens mij heeft FHN ook nog wel wat voordelen qua plaatsen waar je wedstrijden kunt lopen, ik ken het niet Danielle, maar is het niet zo dat FHN een meer lokale competitiestructuur heeft? Dat kan uiteraard ook een belangrijk detail zijn bij de keuze welke competitie iemand wilt lopen. Het andere uiterste zit in de internationale ambitie, daar zwaait FCI (nog) met de scepter. Hoewel de tegenhanger WAO (world agility open), volgens mij weer aan de internationale equivalent voor FHN is gelieerd en wellicht vooral volgend jaar aan populariteit zal winnen aangezien die in België wordt georganiseerd.
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor jullie antwoorden :ok:
In principe maakt het dus in eerste instantie niet heel veel uit waar je traint. Qua hoogte is FHN voor Kori sowieso prettiger, zij is maar 45 cm (en ook al bijna 9 dus waarschijnlijk blijft het voor haar toch bij alleen trainen :wink: ), voor Chupa zou het qua hoogte niet uitmaken.
Maar goed, wedstrijden dat duurt voorlopig nog wel een tijd, eerst nog maar eens wat trainingsuurtjes maken :Q: :W:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Frouke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie

Ongelezen bericht door Frouke »

Hoi Yvette,

Er worden ook regelmatig debutantenwedstrijden georganiseerd. Hierbij wordt wel het reglement van de Cyno of FHN gevolgd, maar valt verder buiten de vereniging. Je kan dan geen promotiepunten behalen, maar je hebt ook startlicentie voor nodig hebt. Leuk om wat wedstrijdervaring op te doen.

Groetjes Frouke
pebbles08
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): jackrussel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door pebbles08 »

dus het hangt ook af van de club waar je traint waarbij je wdstrijden gaat lopen begrijp ik dat nauw goed
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:Cyno is FCI gelieerd, en sluit ook aan op dat niveau. Volgens mij heeft FHN ook nog wel wat voordelen qua plaatsen waar je wedstrijden kunt lopen, ik ken het niet Danielle, maar is het niet zo dat FHN een meer lokale competitiestructuur heeft? Dat kan uiteraard ook een belangrijk detail zijn bij de keuze welke competitie iemand wilt lopen. Het andere uiterste zit in de internationale ambitie, daar zwaait FCI (nog) met de scepter. Hoewel de tegenhanger WAO (world agility open), volgens mij weer aan de internationale equivalent voor FHN is gelieerd en wellicht vooral volgend jaar aan populariteit zal winnen aangezien die in België wordt georganiseerd.
Maar is daarmee Cyno (FCI) beter dan FHN (IFCS). De IFCS is ook een internationaal overkoepelend orgaan wat in zeer vele landen op hoog niveau meedraait. FHN is niet lokaal, al zijn er over het algemeen wat meer wedstrijden in het noorden van het land omdat daar ook meer clubs zitten. Leuke van de FHN is dat alle klasses/niveaus op 1 dag lopen en je dus ook altijd iedereen kan zien lopen, dit itt bij Cyno waar dat dus niet kan. De honden die op het IFCS WK lopen (volgend jaar in USA) en daar winnen, zouden op FCI wedstrijden absoluuut niet misstaan en daar ook een zeer goede kans maken!
Danielle Boshouwers
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

pebbles08 schreef:dus het hangt ook af van de club waar je traint waarbij je wdstrijden gaat lopen begrijp ik dat nauw goed
Cyno kan je je als particulier ook gewoon voor aanmelden, bij fhn gaat het volgens mij echt om inschrijving van een vereniging?
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal :ok:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

gyanty schreef:
pebbles08 schreef:dus het hangt ook af van de club waar je traint waarbij je wdstrijden gaat lopen begrijp ik dat nauw goed
Cyno kan je je als particulier ook gewoon voor aanmelden, bij fhn gaat het volgens mij echt om inschrijving van een vereniging?
Voor beide heb je een startlicentie nodig. Die kun je bij cyno aanvragen via een KC of een rasvereniging. Bij FHN alleen via een hondenvereniging.

Bij beide schrijf je je dan zelf in voor de wedstrijd waar je wilt gaan starten.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marlon
Actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herder, Chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marlon »

Die hoogteklasse is ook iets waarom ik met mijn ene hond niet bij cyno ben gaan lopen (buiten dat mijn hondenschool ook FHN is). Hij is zelf 20 cm hoog en bij cyno zou hij dan 35 cm moeten springen, wat dus nog eens 75% hoger is dan hij zelf is. De FHN heeft de toy klasse waarbij de honden 30 cm moeten springen. Lijkt een klein verschil, maar voor zo'n kleine hond scheelt dat enorm. :)

Verder vind ik het ook wel een voordeel dat je bij de FHN altijd dezelfde toestellen hebt. Dat is voornamelijk voor een beginnende wedstrijd hond en voor sommige honden helemaal geen probleem en als ze wat langer lopen maakt het de meeste honden helemaal niet meer uit denk ik...
Afbeelding
Amy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
Aantal honden: 7

Ongelezen bericht door Amy »

Bij ons op de club springen we op de cyno hoogtes, maar voor recreanten zetten we ze ook gewoon op een geschikte hoogte voor de hond hoor :wink:

Wij zitten in de enige voordelige klasse met onze honden in cyno, ze zijn allemaal tussen de 30 en 35 cm namelijk (Amy is denk ik 29cm maar die springt wel :wink: )
Afbeelding
~reinforcement builds behavior~
~You can not influence someone while you are judging them~
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Marlon schreef:Die hoogteklasse is ook iets waarom ik met mijn ene hond niet bij cyno ben gaan lopen (buiten dat mijn hondenschool ook FHN is). Hij is zelf 20 cm hoog en bij cyno zou hij dan 35 cm moeten springen, wat dus nog eens 75% hoger is dan hij zelf is. De FHN heeft de toy klasse waarbij de honden 30 cm moeten springen. Lijkt een klein verschil, maar voor zo'n kleine hond scheelt dat enorm. :)

Verder vind ik het ook wel een voordeel dat je bij de FHN altijd dezelfde toestellen hebt. Dat is voornamelijk voor een beginnende wedstrijd hond en voor sommige honden helemaal geen probleem en als ze wat langer lopen maakt het de meeste honden helemaal niet meer uit denk ik...
een van mijn BC's is 43 cm en springt bij Cyno 65 cm hoog, na de wedstrijd van afgelopen weekend heb ik haar bij Cyno naar de veteranen over gezet omdat ze veel te hard moet werken om die hoogte te halen. Bij de FHN springt ze 55 en dat is geen probleem.
Danielle Boshouwers
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”