Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hollandse herder korthaar vs mechelse herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

abmiS
Zeer actief
Aantal honden: 3

Hollandse herder korthaar vs mechelse herder

Ongelezen bericht door abmiS »

Hallo,

We hebben altijd honden gehad, en mn moeder had eerder een zwarte duitse herder waar ze ook reddingshondenwerk mee deed en bij de kc zat, en ik ging altijd mee ( als klein kind hah).
Die hond is inmiddels helaas overleden, en we hebben nu een mastino kruising.
Niet echt geschikt om behendigheid of reddingshonden werk mee te doen dus haha,
we hebben ook nog een tervuerense herder kruising, aangezien die best angstig is kan ik met hem ook geen sport beofenen behalve heel veel fietsen en wandelen hah.
En tot slot nog een chihuahua, En tsja daar kan je nou ook niet echt ipo of flyball etc mee doen.

Dus ik heb besloten dat er over ongeveer een jaar een leuke nieuwe hond bij komt.
Ik wil er graag veel mee doen zoals, behendigheid,speuren,ipo ( heb er nog geen ervaring mee maar heb er al veel over gelezen en het lijkt me leuk om te doen) en graag ook schapenhoeden als het kan.
Nu las ik overal al een beetje dat er nogal verschil zit tussen een hollandse herder korthaar stamboom en een xhh of een mechelse herder stamboom of een xmh ( of is dat hetzelfde als een xhh ? hah)

Maar veel kon ik er eigenlijk niet over vinden behalve dat de mechelse herder wat nerveuzer is en de hollandse herder iets eigenwijzer en eenkenniger?

Dus mn vraag is, wat zijn nou de echte verschillen ? en welke hond denken jullie dat het beste bij me past ?
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Hollandse herder korthaar vs mechelse herder

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ligt vooral aan de lijnen denk ik
Ik zou zeggen, kies een paar fokkers uit die interessant lijken en ga eens een keer kijken bij verschillende lijnen en fokkers.
op http://www.working-dog.eu/hundesuche.php kun je verschillende rassen aanklikken, en zoeken bij behaalde resultaten van voorouders en ouders en herhalingen.

voor kruisingen is bloedlijnen.nl wel handig
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

De stamboom-Hollander kent eigenlijk 2 lijnen, de werklijn en de gewone lijn. Bij de werklijn kun je er redelijk vanuit gaan dat de achtergrond van de honden niet klopt. Er is behoorlijk wat ingekruisd in het (recente) verleden om de werkeigenschappen weer terug te krijgen bij de Hollander. op het Hollandse Herder forum valt er met de zoekfunctie heel wat terug te vinden hierover.
Natuurlijk is dit ook bij de Mechelse Herder gebeurd, maar ten eerste is de populatie veel groter en ten tweede is er meer openheid over wélke honden ingekruisd zijn.

Ik heb een Hollandse Herder korthaar van bijna 9 uit werklijnen en 2 Mechelse Herders uit werklijnen (bijna 6 jaar en een pup).
Mijn Hollander is erg druk en stronteigenwijs, Ze leert op zich snel maar trekt haar eigen plan als dat haar beter uitkomt. :wink: Ze heeft dus meer overtuiging nodig om een commando er echt vast in te krijgen.
Mijn volwassen Mechel is gehoorzamer, ze trekt een gegeven commado minder in twijfel. Ze is echter totaal niet nerveus, itt mijn Hollander (dat is echt een zenuwpees).

xHH en xMH zijn vooral geselecteerd op werkeigenschappen en dan met name op geschiktheid voor het KNPV-programma. Ze zijn dus gefokt op bv. moed, bijtdrift, apporteerdrift en buitdrift.
De x bij de xMH/xHH zegt slechts dat het geen stamboomhonden zijn, verder zegt xMH en xHH iets over het uiterlijk. Een xMH lijkt dus op een MH, een xHH heeft een gestroomde vacht. Ze kunnen in 1 nest voorkomen.

Als je gaat voor reddingshond of behendigheid kan een HH een prima keuze zijn. Voor IPO ook, maar er zijn maarr weinig HH die echt top kunnen draaien, als dat geen ambitie is maar je gewoon leuk wil trainen is dat echter geen reden om er geen te nemen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Er zijn hier op het forum nogal wat mensen met een of meerdere honden van de groepen die jij nu benoemt in je beginpost, waarmee verschillende activiteiten worden ondernomen. Inclusief fokkers (m.n. werklijnen, van zowel stamboom MH als stamboomloze MH en/of HH). Ik heb zelf bijvoorbeeld twee mechels met stamboom, uit werklijnen (KNPV/IPO). Met de ene heb ik een aantal nette KNPV-certificaten gehaald waaronder PH1, de ander is pas 3 maanden maar ook daarmee wordt gesport. Inge heeft zowel stamboom HH als MH (en IPO en KNPV-ervaring), crutz fokt werklijn xHH en stamboom MH, Rosan's Sandra fokt werklijn xMH en MH, en zo zijn er nog wel meer te vinden hier.

Meer dan welk "ras" je specifiek zou moeten hebben, is het meer een kwestie van wat je het meeste aanspreekt. De ene lijn is de andere niet, en dat is toch iets persoonlijks wat een ander niet voor je kan bepalen. Plus dat in een nest ook niet ieder hondje hetzelfde uitvalt. Ik zou zeggen, ga zoveel mogelijk rondkijken bij verschillende mensen (niet alleen fokkers) en kijk wat je het meeste aanspreekt.

Edit: :mrgreen: zie dat Inge tegelijkertijd al aan het antwoorden was :E:
abmiS
Zeer actief

Okee ik dacht dat ik er uit was en definief voor de hollandse herder had gekozen,
Had denk ik toch nog wat twijfels en heb meer over de mechelse herder gelezen.

en ik weet het helemaal zeker, het word een mechelse herder.

( jaja het duurt nog heel lang maar ik dacht ik deel het even met jullie aangezien jullie zo lief waren om informatie te geven thankss)
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

volgens mij is er best een sport te vinden die je met de tervurenaar kunt doen, als je dat rustig aan aanpakt. Kun je meteen aan zijn zelfvertrouwen werken en hem helpen wat minder angstig te worden.
abmiS
Zeer actief

O zeker dat denk ik ook wel hoor,
Ik denk dat dyango ( de kruising tervuereen) behendigheid super leuk zal vinden.
Had het al bij een club geprobeerd maar dat is gewoon te druk, te veel mensen in 1 groep.

Heb al op internet en dergelijke gekeken en volgends mij heb ik een goede gevonden,
met lekker kleine groepjes. Dan denk ik dat hij dat zeker super zal vinden.

Maar goed ik wil ook meerdere dingen doen met de hond, en ik denk eigenlijk dat dyango het heel leuk vind als er een mechelse herder bij komt,
Onze chihuahua is te klein om echt mee te spelen, en de mastino speeltie wel mee maar die gaat met mij verder nergens mee naartoe.
Mn moeder neemt hem altijd mee.

En nu lekker veel foto's en verhalen over ze lezen haha ik heb al helemaal zin in :D
vind toch wel leuk eigenlijk als je ver van te voren bedenkt dat je een hond wil.
dan heb je lekker lang voorpret,:D

ben al aan het kijken naar een goede ipo vereniging.
En een goede fokker, want je staat soms wel even op de wachtlijst natuurlijk.
Ik denk dat ik wel ruim optijd ben hoor het duurt op zn minst nog een half jaar, maar je kan nooit te vroeg zijn toch
haha

- fresku
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

goeie raskeuze :p

succes bij de zoektocht naar een fokker ! wees wel op je hoede, er zijn er bij met minder goeie bedoelingen. Objectief kijken dus en niet de eerste de beste nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”