Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gehoorzaamheid voor behendigheid
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Podenco x Bardino
- Aantal honden: 1
Gehoorzaamheid voor behendigheid
Ik wil graag met Biggy behendigheid gaan doen.
Maar nu vraag ik me af wat moet hij qua gehoorzaamheid hiervoor kunnen?
Hij luisterd voor mij goed genoeg hij kan zitten, bij me komen, blijven en wachten als hij naast mij staat en ik hem los maak in het bos en niet wil dat zodra hij het klikje van de lijn hoort weg suift.
Hij leert erg snel maar het moet voor hem wel zinvol zijn.
Als hij braaf is beloon ik hem altijd met wat lekkers en ik ben eerlijk gezegd niet vanplan om dit af te bouwen.
Ik weet dat veel mensen vinden dat als je hond eenmaal kan zitten je moet stoppen met belonen maar buiten dat dit voor een hond als Biggy niet werkt vindt ik dit ook niet nodig.
Als ik lees wat er op gehoorzaamheidcursusen allemaal wordt geleerd heb ik zoeits van wat een onzin zoals de dingen als 1 minuut blijven liggen terwijl ik op 10 meter afstand ben.
Dat hoeft hij van mij helemaal niet te kunnen hij hoeft zelfs helemaal niet te kunnen liggen op commando.
Als ik even geen tijd heb en hij wil aandacht dan stuur ik hem weg maar of hij dan gaat liggen, zitten, rondjes lopen of wat dan ook maakt mij niet uit.
Dus mijn vraag vooral kan ik gewoon beginnen met behendigheid of zal ik toch echt eerst een basis cursus gehoorzaamheid moeten doen?
(met het bovenstaande wil ik niemand veroordelen die wel veel gehoorzaamheid cursusen enz doet hoor ieder zijn keuze ik heb er alleen niks mee)
Maar nu vraag ik me af wat moet hij qua gehoorzaamheid hiervoor kunnen?
Hij luisterd voor mij goed genoeg hij kan zitten, bij me komen, blijven en wachten als hij naast mij staat en ik hem los maak in het bos en niet wil dat zodra hij het klikje van de lijn hoort weg suift.
Hij leert erg snel maar het moet voor hem wel zinvol zijn.
Als hij braaf is beloon ik hem altijd met wat lekkers en ik ben eerlijk gezegd niet vanplan om dit af te bouwen.
Ik weet dat veel mensen vinden dat als je hond eenmaal kan zitten je moet stoppen met belonen maar buiten dat dit voor een hond als Biggy niet werkt vindt ik dit ook niet nodig.
Als ik lees wat er op gehoorzaamheidcursusen allemaal wordt geleerd heb ik zoeits van wat een onzin zoals de dingen als 1 minuut blijven liggen terwijl ik op 10 meter afstand ben.
Dat hoeft hij van mij helemaal niet te kunnen hij hoeft zelfs helemaal niet te kunnen liggen op commando.
Als ik even geen tijd heb en hij wil aandacht dan stuur ik hem weg maar of hij dan gaat liggen, zitten, rondjes lopen of wat dan ook maakt mij niet uit.
Dus mijn vraag vooral kan ik gewoon beginnen met behendigheid of zal ik toch echt eerst een basis cursus gehoorzaamheid moeten doen?
(met het bovenstaande wil ik niemand veroordelen die wel veel gehoorzaamheid cursusen enz doet hoor ieder zijn keuze ik heb er alleen niks mee)
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Re: Gehoorzaamheid voor behendigheid
Dat is erg afhankelijk van de hondenschool waar je gaat trainen. Sommigen willen echt dat je een gehoorzaamheidscursus bij henzelf gedaan hebt, anderen verlangen alleen dat je hond redelijk bij je blijft en komt als je roept. Sommigen doen een testje of proefles of het een beetje gaat etc.
Belonen lijkt me niet echt een probleem met behendigheid; dat bepaal je zelf toch en heeft niemand last van?
Even informeren in de buurt dus. Vele plezier alvast.
Belonen lijkt me niet echt een probleem met behendigheid; dat bepaal je zelf toch en heeft niemand last van?
Even informeren in de buurt dus. Vele plezier alvast.
- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 7
Bij onze oude club was Elementaire Gehoorzaamheid (EG) verplicht.
Bij onze huidige club word EG sterk aangeraden, maar wij zijn met Sora begonnen zonder
cursus ervoor en ging goed (nou zijn wij redelijk ervaren in trainen en is Sora buiten de sportschool om wel in bepaalde dingen getraind)
Je moet niet vergeten dat een hondenschool en een bos 2 heel verschillende dingen zijn, de hondenschool is constant geblaf en beweging om hem heen, terwijl het bos lekker wandelen, dol doen etc. Terwijl hij op de hondenschool een groot gedeelte van de tijd zal moeten wachten op z'n beurt.
Ook is het vaak niet voor niets hoor dat hondenscholen bepaalde cursussen verplichten, soms komen de honden daaruit zelfs al als losgeslagen projectielen het veld op racen en zodra ze over de eerste hindernis zijn zoeken ze wat leukers op
Maar ik zou inderdaad gewoon even rondsnuffelen in de buurt en een proeflesje proberen.
Bij onze huidige club word EG sterk aangeraden, maar wij zijn met Sora begonnen zonder
cursus ervoor en ging goed (nou zijn wij redelijk ervaren in trainen en is Sora buiten de sportschool om wel in bepaalde dingen getraind)
Je moet niet vergeten dat een hondenschool en een bos 2 heel verschillende dingen zijn, de hondenschool is constant geblaf en beweging om hem heen, terwijl het bos lekker wandelen, dol doen etc. Terwijl hij op de hondenschool een groot gedeelte van de tijd zal moeten wachten op z'n beurt.
Ook is het vaak niet voor niets hoor dat hondenscholen bepaalde cursussen verplichten, soms komen de honden daaruit zelfs al als losgeslagen projectielen het veld op racen en zodra ze over de eerste hindernis zijn zoeken ze wat leukers op

Maar ik zou inderdaad gewoon even rondsnuffelen in de buurt en een proeflesje proberen.
-
- Actief
Ik snap ook wel dat het 2 verschillende dingen zijn.Amy schreef:Bij onze oude club was Elementaire Gehoorzaamheid (EG) verplicht.
Ook is het vaak niet voor niets hoor dat hondenscholen bepaalde cursussen verplichten, soms komen de honden daaruit zelfs al als losgeslagen projectielen het veld op racen en zodra ze over de eerste hindernis zijn zoeken ze wat leukers op![]()
Maar ik ben vooral bang dat als ik allemaal gehoorzaamheid cursussen ga doen ik zo`n robot krijg zoals ik vaak zie.
Ik vindt het leuk zoals hij nu is gewoon een vrolijke gekke hond die van spelen en racen houdt.
Tijdens behendigheid zal hij zich netjes moeten gedragen maar ik wil niet dat hij ook zo in het bos wordt zo`n hond die alleen maar achter je aan sjokt.
Mijn schoonouders hebben 2 van zulke honden en ik vindt daar persoonlijk niks leuks aan als ik ze een keer mee neem op een wandeling en Biggy lekker aan het spelen en rennen is en hun suf achter me aan hobbelen en alleen van mijn zijde wijken om te plassen en poepen heb ik echt zoiets van kom op je bent een hond doe iets uit jezelf inplaats van aan mij plakken voor mocht ik toevallig een commando geven.
Die honden zijn alleen maar bezig met wachten tot je zegt wat ze moeten doen.
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Idd dat is heel verschillend.
Voor mijn eigen hondenschool heb ik als criteria dat wat ik het belangrijkste vind: hij luistert goed naar het commando hier en kan loswerken (dat hij contact met jou houd terwijl hij los is).
Daarnaast dat hij mensen en honden heel laat, hij hoeft ze niet persé leuk te vinden maar er moeten natuurlijk geen ongelukken gebeuren
Dingen die wel prettig zijn maar niet noodzakelijk:
- je hond kan even blijven terwijl jij op 5-10meter staat.
- samen spelen met je hond (trekspelletje).
Deze laatste dingen zijn ook prima in de les te leren.
Ik zie het zo ook graag op andere verenigingen en hondenscholen.
Maar dat is niet altijd zo. Vaak worden er bepaalde gehoorzaamheidsprogramma's gevraagd.
Ik zou gewoon bij een club vragen wat ze verwachten en of je een proefles mee mag doen dan zien ze wat jij en je hond kunnen en jij hoe hun lesgeven.
Voor mijn eigen hondenschool heb ik als criteria dat wat ik het belangrijkste vind: hij luistert goed naar het commando hier en kan loswerken (dat hij contact met jou houd terwijl hij los is).
Daarnaast dat hij mensen en honden heel laat, hij hoeft ze niet persé leuk te vinden maar er moeten natuurlijk geen ongelukken gebeuren

Dingen die wel prettig zijn maar niet noodzakelijk:
- je hond kan even blijven terwijl jij op 5-10meter staat.
- samen spelen met je hond (trekspelletje).
Deze laatste dingen zijn ook prima in de les te leren.
Ik zie het zo ook graag op andere verenigingen en hondenscholen.
Maar dat is niet altijd zo. Vaak worden er bepaalde gehoorzaamheidsprogramma's gevraagd.
Ik zou gewoon bij een club vragen wat ze verwachten en of je een proefles mee mag doen dan zien ze wat jij en je hond kunnen en jij hoe hun lesgeven.
- Frouke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie
Het is wel belangrijk dat je hond goed naar je luistert, maar daar hoef je natuurlijk niet per se een cursus voor gevolgd te hebben, maar ik kan me op zich wel voorstellen dat sommige hondenscholen dat eisen.
Wat je vaak ziet bij honden die ver zijn met de gehoorzaamheid en dan behendigheid gaan doen dat het allemaal prima gaat zolang de hond links loopt, maar als ze rechts moeten lopen, omdat dat soms gewoon beter uitkomt, ze ineens helemaal van slag zijn. Ze zijn zo gewend om alles op links te doen dat ze er niks van snappen als het ineens rechts moet.
Wat je vaak ziet bij honden die ver zijn met de gehoorzaamheid en dan behendigheid gaan doen dat het allemaal prima gaat zolang de hond links loopt, maar als ze rechts moeten lopen, omdat dat soms gewoon beter uitkomt, ze ineens helemaal van slag zijn. Ze zijn zo gewend om alles op links te doen dat ze er niks van snappen als het ineens rechts moet.
Beike en ik zijn redelijk ver in de gehoorzaamheid.Frouke schreef: Wat je vaak ziet bij honden die ver zijn met de gehoorzaamheid en dan behendigheid gaan doen dat het allemaal prima gaat zolang de hond links loopt, maar als ze rechts moeten lopen, omdat dat soms gewoon beter uitkomt, ze ineens helemaal van slag zijn. Ze zijn zo gewend om alles op links te doen dat ze er niks van snappen als het ineens rechts moet.
Inmiddels zijn we met de gehoorzaamheid gestopt en nu trainen we al enkele jaartjes behendigheid.
Waarvan zeker het laatste jaar constant.
Op cursussen word een hond aangeleerd om zowel links als rechts van de geleider te lopen.
Ook kun je dat zelf oefenen door de hond tijdens het wandelen aan beide kanten te laten lopen en daar dan een commando aan vast plakken.
Sommige honden hebben er nou eenmaal moeite mee, maar het scheelt al een heel stuk, als je hond gewend is om aan beide kanten te lopen.
Ook kun je het oefenen met een hoogte sprong, door 8-jes te maken en daar dan "links" en "rechts" van te maken en dat dan steeds uitbreiden.
Op een gegeven moment kun je je hond dan ook vooruit sturen en dan het commando "links" of "rechts" geven, wat vooral bij snelle honden ideaal is.
Beike is niet zo snel ( ik ook niet

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Nou nou ik snap je vergelijking van robot en sjokkende honden in het bos. Ik heb met Kay behoorlijk wat gehoorzaamheid gedaan hoor. Ik ben er dol op. Maar ik heb alles behalve een robot. Erger nog hij luistert ook wel eens niet
. En sjokken komt niet in het woordenboek van Kay voor. Erger nog, Kay loopt altijd heel hard en heel veel meters voor mij uit, sjouwt altijd met stokken, duikt in elke modderplas die hij tegenkomt en kan met zijn vriendjes super dol spelen. En ja dus meer dan 5 gehoorzaamheidscursussen gedaan.
De verplichting om in de meeste gevallen een gehoorzaamheidsdiploma te hebben (waarbij ik dan wel uitzonderingen zou maken) snap ik donder goed. Veel hond luisteren in de vertrouwde omgeving goed genoeg. En dat is harstikke mooi. Ook op vakantie met niet zo super veel prikkels luistert de gemiddelde hond ook nog prima, al is het dan vaak wel iets minder. Ik heb op onze hondenschool (waar 1 gehoorzaamheidsdiploma eigenlijk wel gevraagd wordt) wel honden gezien die dus nog niet gewend waren om in de setting van een dergelijke training te kunnen luisteren. Ze konden een aantal commando's als zit, blijf en hier thuis wel aardig goed, maar dat is wat anders in een setting met zo'n 5 andere honden en de spanning en blijheid die een behendigheidsparcours kan opleveren. Vandaar dat ik 1 basisdiploma helemaal niet zo raar vind, gewoon om de setting van in een groep honden ook goed te luisteren. En tja je leert misschien ook wel commando's doe je misschien daarna niet meer toepast, maar is dat nu zo'n ramp? Alsof bij behendigheid altijd zulke nuttige commando's worden aangeleerd (die gebruik in in dagelijks leven ook niet hoor). Maar goed er zijn prima hondenscholen die het zonder diploma ook aan durven en hondenscholen die ondanks hun eis op papier wel mensen toelaten zonder diploma's hoor.

De verplichting om in de meeste gevallen een gehoorzaamheidsdiploma te hebben (waarbij ik dan wel uitzonderingen zou maken) snap ik donder goed. Veel hond luisteren in de vertrouwde omgeving goed genoeg. En dat is harstikke mooi. Ook op vakantie met niet zo super veel prikkels luistert de gemiddelde hond ook nog prima, al is het dan vaak wel iets minder. Ik heb op onze hondenschool (waar 1 gehoorzaamheidsdiploma eigenlijk wel gevraagd wordt) wel honden gezien die dus nog niet gewend waren om in de setting van een dergelijke training te kunnen luisteren. Ze konden een aantal commando's als zit, blijf en hier thuis wel aardig goed, maar dat is wat anders in een setting met zo'n 5 andere honden en de spanning en blijheid die een behendigheidsparcours kan opleveren. Vandaar dat ik 1 basisdiploma helemaal niet zo raar vind, gewoon om de setting van in een groep honden ook goed te luisteren. En tja je leert misschien ook wel commando's doe je misschien daarna niet meer toepast, maar is dat nu zo'n ramp? Alsof bij behendigheid altijd zulke nuttige commando's worden aangeleerd (die gebruik in in dagelijks leven ook niet hoor). Maar goed er zijn prima hondenscholen die het zonder diploma ook aan durven en hondenscholen die ondanks hun eis op papier wel mensen toelaten zonder diploma's hoor.

- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
Oh en Amy heeft alleen puppycursus gedaan bedenk ik me netAmy schreef: Bij onze huidige club word EG sterk aangeraden, maar wij zijn met Sora begonnen zonder

Dit dusgyanty schreef:Nou nou ik snap je vergelijking van robot en sjokkende honden in het bos. Ik heb met Kay behoorlijk wat gehoorzaamheid gedaan hoor. Ik ben er dol op. Maar ik heb alles behalve een robot. Erger nog hij luistert ook wel eens niet. En sjokken komt niet in het woordenboek van Kay voor. Erger nog, Kay loopt altijd heel hard en heel veel meters voor mij uit, sjouwt altijd met stokken, duikt in elke modderplas die hij tegenkomt en kan met zijn vriendjes super dol spelen. En ja dus meer dan 5 gehoorzaamheidscursussen gedaan.

-
- Actief
Bedankt voor de reacties.
Ik heb een gehoorzaamheidscursus gevonden die ik met Biggy ga doen op basis van het clicker principe.
Hij leert heel erg snel dus nu maar hopen dat hij het leuk vindt, goed doet en toch een gekke stuiterbal bijft.
Ik heb een gehoorzaamheidscursus gevonden die ik met Biggy ga doen op basis van het clicker principe.
Hij leert heel erg snel dus nu maar hopen dat hij het leuk vindt, goed doet en toch een gekke stuiterbal bijft.
-
- Actief
- Aantal honden: 3
Ik vind een een gehoorzaamheidscursus niet echt nodig als je behendigheid wilt doen.
Als je hond kan blijven zitten en wil komen dan kom je al een heel eind.
Soms zie ik juist honden die doordat ze bij gehoorzaamheid altijd links moeten lopen veel problemen hebben bij behendigheid doordat ze altijd aan de linkerkant van de baas willen werken.
Soms zie ik juist honden die doordat ze bij gehoorzaamheid altijd links moeten lopen veel problemen hebben bij behendigheid doordat ze altijd aan de linkerkant van de baas willen werken.
Groetjes, Sylvia

-
- geregistreerd lid
voor behendigheid moet een hond niet kunnen zitten, hij moet kunnen lopen. en ook niet komen , maar gaan en ook niet links of rechts, maar vooruit. belangrijker dan GG oefeningen is gewoon simpel Goed contact tussen baas en hond. zonder contact gaat niets.Robian schreef:Ik vind een een gehoorzaamheidscursus niet echt nodig als je behendigheid wilt doen.
- Amy
- Zeer actief
Daar ben je zelf bij hoorRobian schreef:Soms zie ik juist honden die doordat ze bij gehoorzaamheid altijd links moeten lopen veel problemen hebben bij behendigheid doordat ze altijd aan de linkerkant van de baas willen werken.

Belangrijkste vind IK, dat je hond stabiel reageert op een "vreemde" omgeving als de hondenschool, waar veel andere honden zijn en waarvan sommige kabaal maken en er soms ook honden weglopen. Als je hond op de hondenschool gewoon contact met je heeft en luistert naar commando's en zich niet laat afleiden, dan ben je klaar om met behendigheid te beginnen.. vind IK

-
- Actief
- Aantal honden: 3
Natuurlijk ben je er zelf bij en het heeft ook z'n voordelen, maar op de vraag "is het echt nodig" zeg ik "nee".Amy schreef:Daar ben je zelf bij hoorRobian schreef:Soms zie ik juist honden die doordat ze bij gehoorzaamheid altijd links moeten lopen veel problemen hebben bij behendigheid doordat ze altijd aan de linkerkant van de baas willen werken.Dat hij dat ene uurtje op cursus links moet lopen boeit niets als je de rest van de week je hem links en rechts afwisseld
![]()
Belangrijkste vind IK, dat je hond stabiel reageert op een "vreemde" omgeving als de hondenschool, waar veel andere honden zijn en waarvan sommige kabaal maken en er soms ook honden weglopen. Als je hond op de hondenschool gewoon contact met je heeft en luistert naar commando's en zich niet laat afleiden, dan ben je klaar om met behendigheid te beginnen.. vind IKDaarom vind ik het dus ook niet onverstandig om een cursusje vooraf te hebben gedaan om die stabiliteit en vertrouwen op de hondenschool te creëren
Ik heb zelf met mijn jongste ook verschillende dingen gedaan voordat ik met behendigheid begon.
Met 5 maanden stond kleine smurf al op het drijfbal veld.
Daar heeft hij vooral beheersing aangeleerd (hij moest blijven zitten en mocht op commando de bal aantikken) en dat was voor hem een erg goede oefening want geduld hebben is voor hem erg moeilijk.
Ook ging ik naar gehoorzaamheid en daar liet ik hem zowel links als rechts volgen.
Groetjes, Sylvia

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Dit is niet helemaal waar: lopen en vooruit is niet het enige wat een hond zou moeten kunnen, dat zou behendigheid zwaar ten onder doen. De hond zal ook op een plaats moeten kunnen blijven of wachten, zodat baas positie naast de hond kan innemen, als is het maar een metertje. Of dat nou met een positiecommando gebeurd is inderdaad niet zo relevant, maar hij meot wel even op een plaats kunnen blijven. Wat je met vooruit bedoeld weet ik niet, want ken veel honden die niet vooruit kunnen werken in behendigheid hoor en die prima een leuk parcoursje kunnen lopen. En hier komen vind ik wel degelijk een belangrijk commando. Je zult los moeten werken met behendigheid. En tja soms willen honden dan wel eens wat meer hindernissen nemen en soms is dat gewoon onverantwoord en meot je een hond kunnen stoppen of kunnen afwenden van het gevaar waar hij op afloopt. Of een hond die elke keer na een hindernis leuk of minder leuk gaat 'spelen' met de andere honden van de cursus, dat kan gewoon niet, ook dat moet wel onder controle kunnen zijn, je zal maar net een minder sociale hond in je groep hebben ofzo....flo schreef:voor behendigheid moet een hond niet kunnen zitten, hij moet kunnen lopen. en ook niet komen , maar gaan en ook niet links of rechts, maar vooruit. belangrijker dan GG oefeningen is gewoon simpel Goed contact tussen baas en hond. zonder contact gaat niets.Robian schreef:Ik vind een een gehoorzaamheidscursus niet echt nodig als je behendigheid wilt doen.