Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
lieke schreef:Overigens zie je heel veel tri's die, vooral in de zomer, bruin verkleuren en geven heel veel collie-eigenaren hun tri's geen voer waar caroteen inzit omdat dit een oranje gloed op de vacht geeft.
Dat wordt ook wel "bad black" genoemd.
Hoe het komt is niet helemaal duidelijk maar het komt wel vaker voor.
Bij newfies zie je het ook veel. UV heeft invloed, en waarom dat bij sommige rassen wel is en bij andere niet, weten we niet.
het enige dat helpt is uit de zon houden, maar je hond nooit naar buiten gaat wel ver.
Ik heb mijn twijfels bij die caroteen hoor. Maar goed, kwaad kan het niet.
dit verschijnsel hebben friese paarden ook...de ene wordt zo bruin/oranje als de pest door de zon, de ander blijft gewoon zwart. Bij friezen schijnt het ook erfelijk bepaald te zijn, maar het fijne weet ik er niet van.
edit: typo
lieke schreef:Overigens zie je heel veel tri's die, vooral in de zomer, bruin verkleuren en geven heel veel collie-eigenaren hun tri's geen voer waar caroteen inzit omdat dit een oranje gloed op de vacht geeft.
Bij newfies zie je het ook veel. UV heeft invloed, en waarom dat bij sommige rassen wel is en bij andere niet, weten we niet.
het enige dat helpt is uit de zon houden, maar je hond nooit naar buiten gaat wel ver.
Ik geloof ook niet zo in die caroteen-verhalen, hoor. Want ook bij blue's wordt gezegd dat ze geen caroteen mogen vanwege de oranje gloed die het kan veroorzaken. Nou zijn mijn honden gek op worteltjes en Cody knaagt er heel wat weg en hij heeft nog nooit een oranje gloed over de vacht gehad. Ook niet van het in de zon lopen, trouwens.
Nuran Gino schreef: dit verschijnsel hebben friese paarden ook...de ene wordt zo bruin/oranje als de pest door de zon, de ander blijft gewoon zwart. Bij friezen schijnt het ook erfelijk bepaald te zijn, maar het fijne weet ik er niet van.
En dat is dus het enige juiste antwoord inderdaad: erfelijk bepaald.
Daar helpt geen worteltje aan
Ik geloof ook niet zo in die caroteen-verhalen, hoor. Want ook bij blue's wordt gezegd dat ze geen caroteen mogen vanwege de oranje gloed die het kan veroorzaken. Nou zijn mijn honden gek op worteltjes en Cody knaagt er heel wat weg en hij heeft nog nooit een oranje gloed over de vacht gehad. Ook niet van het in de zon lopen, trouwens.
Sandy heeft dit dus wel weer, toen zij nog brokken kreeg, kreeg zij een bruine gloed in der vacht.
Nu met het vlees is dit een stuk minder
Ik heb gehoord dat als je een tri zeewier geeft, als een tri wat bruin vertoond, dat dit een stuk minder word
Mmhhh gooi ik nog iets in in de groep. Ik zit niet helemaal genetisch goed onderlegt, dus het komt in Jip en Janneke taal, maar ik hoop dat jullie mijn idee die ik kreeg begrijpen en heb echt totaal geen idee of dit klopt.
Je hebt genetisch zuivere tricolors. Van beide kanten alleen maar tricolor en dus beide dominant gen (tri is dominant toch?) Dus 2 keer hoofdletter? Sable is recessief. Een sable kan dus geen tricolor gen hebben, ook al is 1 van beide ouders tri. Toch zie je dat een sable uit een combinatie met een tricolor donkerder wordt (ik neem aan onder invloed van de tricolor). Als tri dus toch invloed kan hebben op de uitwerking van de sable kleur, kan sable (die dus ook in voorouders van deze hond zit) mogelijk een vervaging van de kleur tot gevolg hebben?
En tegen nanna nog even met de pupvergelijking. Niet helemaal eerlijk om een heel ander type collie tegen over te zetten... Vermoed een amerikaans type, terwijl die van die topic mij eerder engels lijkt
Als je deze ernaast zet, zie ik nog geen problemen in de mogelijke toekomstige kleur die inderdaad misschien best nog harder kan worden:
De collieclub kan het beter uitleggen dan ik. Dus hierbij de tekst van de collieclub over de vererving sable/tricolour:
Daar de Collie in verschillende kleuren voorkomt, moge het duidelijk zijn dat niet alle genen die voor de kleur verantwoordelijk zijn, hetzelfde zijn. Anders was het niet mogelijk dat er sable, tricolour en bluemerle Collies zijn! Hieruit volgt, dat er genen moeten zijn voor sable, voor tricolour en voor bluemerle.
Men is erachter gekomen, dat deze verschillende genen zich niet hetzelfde gedragen. Namelijk, het sable gen is overheersend (dominant) en het tricolour gen is terugwijkend (recessief).
Als het sable gen een paar vormt met een ander sable gen, zal het puppy sablekleurig worden. Het heeft dan namelijk geen genen voor een andere kleur dan sable. Als deze hond op zijn beurt vader of moeder wordt, zal het de helft van zijn genenpaar doorgeven aan zijn nakomelingen. Daar zijn genenpaar Sable/Sable is, kan het alleen maar een gen voor sable vererven. Wij noemen dit fokzuiver sable.
Als het sable gen echter een paar vormt met een tricolour gen, zal het sable gen, het tricolour gen overheersen en de betreffende Collie dan ook sablekleurig zijn. Deze Collie is echter in staat om zowel sable als tricolour nakomelingen te geven, omdat zijn genenpaar Sable/tricolour is. Wij noemen dit fokonzuiver sable.
Hoe kan het dan dat er tricolour Collies zijn? Nou, elke tricolour Collie heeft twee genen voor tricolour. Dit kan niet anders, want (zoals we al gezien hebben) is het tricolour gen recessief (terugwijkend). De enige manier waarop dit "verlegen" gen tevoorschijn komt, is als het een paar vormt met een ander tricolour gen. Elke tricolour Collie heeft dan ook als genenpaar tricolour/tricolour.
Zo hebben we dus 3 verschillende genenparen ontdekt. Het ene is
1. Sable/Sable (de Collie ziet er sable uit),
2. Sable/tricolour (de Collie ziet er sable uit, vanwege het terugwijken van het recessieve tricolour gen tegenover het dominante sable gen),
3. tricolour/tricolour (de Collie ziet er tricolour uit, vanwege het niet aanwezig zijn van een gen dat overheerst over de twee recessieve tricolour genen).
N.B. We schrijven in schema's Sable met een hoofdletter en tricolour met een kleine letter om duidelijk te maken dat het sable gen overheerst (dominant is) en het tricolour gen terugwijkt (recessief is).
lieke schreef:
Zo hebben we dus 3 verschillende genenparen ontdekt. Het ene is
2. Sable/tricolour (de Collie ziet er sable uit, vanwege het terugwijken van het recessieve tricolour gen tegenover het dominante sable gen),
3. tricolour/tricolour (de Collie ziet er tricolour uit, vanwege het niet aanwezig zijn van een gen dat overheerst over de twee recessieve tricolour genen).
Hoe ontstaat dan het darksable? Heeft dat te maken met tri voorouders of is dat onzin?
Zou dat niet gewoon met de intensiteit van het aanwezige pigment te maken hebben? Zoals Golden Retrievers in kleur van bijna wit tot bijna rood kunnen zijn, maar ze dus wel allemaal 'golden' zijn (geen idee hoe dat genetisch heet )
Ook bij bijv de chocolate labrador zie je grote verschillen in de uiteindelijke kleur, van bijna caramelkleurig tot pure chocoladekleurig. En toch heet dat allemaal 'chocolate'. En volgens mij is het ook niet zo dat de chocolates die geel vererven per definitie lichter bruin gekleurd zijn dan degene die alleen bruin vererven.
lieke schreef: Zo hebben we dus 3 verschillende genenparen ontdekt. Het ene is
Hoe ontstaat dan het darksable? Heeft dat te maken met tri voorouders of is dat onzin?
Ja, dat is onzin.
Darksable is een variant van sable. Er zijn domweg verschillende varianten en de wijze van uiten wordt bepaald door minorgenen.
In die zin heeft het dus wel met voorouders te maken: die hadden die minorgenen ook wel of niet.
Maar het is verder simpelweg toeval hoe het uitpakt, min of meer vergelijkbaar met bont.
Bij bont zie je ook dat sommige lijnen relatief donker zijn en andere relatief licht, maar het zijn en blijven variaties op een thema.
Verder krijg ik kromme tenen van de uitleg maar technisch gezien klopt het wel (en wat gyanty zegt dus niet).
Nanna schreef: Vandaar mijn aanname dat darksable werd veroorzaakt door de tri Collie
Maar als dat altijd op zou gaan zouden bv de donkere kooikers ook uit lijnen moeten komen waar tanpoint achter zit.
Want dat komt daar ook voor namelijk
Maar dat is dus niet het geval.
Daarom denk ik dat het best in sommige lijnen een verband kán hebben, maar het is zeker geen wet van Meden en Perzen.
In de praktijk kom je aan een darksable door een niet fokzuivere sable met tri te kruisen.
Kruis je een fokzuivere sable met een tri komt er sable uit want sable is dominant over tri.
Neem je echter een fokzonzuivere sable bij de tri kunnen er sable's en tri's uitkomen, waarbij de sables duidelijk donker zijn (meestal) dan de fokzuivere sables.
(Er van uitgaande dat dat bij collies net zo werkt al bij shelties)
Nuran Gino schreef: dit verschijnsel hebben friese paarden ook...de ene wordt zo bruin/oranje als de pest door de zon, de ander blijft gewoon zwart. Bij friezen schijnt het ook erfelijk bepaald te zijn, maar het fijne weet ik er niet van.
En dat is dus het enige juiste antwoord inderdaad: erfelijk bepaald.
Daar helpt geen worteltje aan
Dat probeer ik sommige ook duidelijk te maken, het is erfelijk bepaald en volgens mij scheelt het natuurlijk ook wat er aan voorouders in zitten, of er bijvoorbeeld sable voor zit. Ik kreeg zelfs te horen dat het door de Carnibest kwam want daar werden wortelen en bieten doorheen gegooid nou ik heb contact gehad met Bunschoten omdat ik zelf verkooppunt ben en deze stelling kreeg, maar alleen in de natuurversie zit af en toe (seizoensgroenten) waaronder biet of wortel en laat Elsa nu net de natuur nooit krijgen en wel een rode gloed over haar zwarte haar hebben.......
Suzanne123 schreef:In de praktijk kom je aan een darksable door een niet fokzuivere sable met tri te kruisen.
Kruis je een fokzuivere sable met een tri komt er sable uit want sable is dominant over tri.
Neem je echter een fokzonzuivere sable bij de tri kunnen er sable's en tri's uitkomen, waarbij de sables duidelijk donker zijn (meestal) dan de fokzuivere sables.
Suzanne
Dit is zo ook ongeveer (maar dan iets simpeler) eigenlijk altijd bekend bij mij(en wist nu niet welke dominant en welke recessief was). Tuurlijk zullen er lijnen donker zijn, maar is dat wel zo toeval als hier nu beweerd wordt en gaat het daar dan dus om fokzuivere sables......
Laatst gewijzigd door gyanty op 13 sep 2011 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzanne123 schreef:In de praktijk kom je aan een darksable door een niet fokzuivere sable met tri te kruisen.
Ja, dat werkt hetzelfde.
En zoals je al zegt: meestal krijg je dan donkerder. Niet altijd.Terwijl al die sables wel tri vererven.
gyanty schreef: Dit is zo ook ongeveer (maar dan iets simpeler) eigenlijk altijd bekend(en wist nu niet welke dominant en welke recessief was). Tuurlijk zullen er lijnen donker zijn, maar is dat wel zo toeval als hier nu beweerd wordt en gaat het daar dan dus om fokzuivere sables......
Ik snap je eerste zin niet
Maar hoe dan ook: het is deels toeval. Het is wel erfelijk bepaald maar de genen die ervoor verantwoordelijk zijn kennen we niet, we weten niet hoe ze werken en we weten niet waar ze zich bevinden. We weten alleen dat ze invloed hebben op de uitingsvorm van de sables en de tanpoint (daar zit ook verschil in, denk maar aan hovawarts bv), maar we weten dus niet hoe dat werkt.
De kans dat het gelinkt is aan de combi ay/at is net zo groot als de kans dat het daar totaal niet aan gelinkt is.
gyanty schreef: Dit is zo ook ongeveer (maar dan iets simpeler) eigenlijk altijd bekend(en wist nu niet welke dominant en welke recessief was). Tuurlijk zullen er lijnen donker zijn, maar is dat wel zo toeval als hier nu beweerd wordt en gaat het daar dan dus om fokzuivere sables......
Ik snap je eerste zin niet
Maar hoe dan ook: het is deels toeval. Het is wel erfelijk bepaald maar de genen die ervoor verantwoordelijk zijn kennen we niet, we weten niet hoe ze werken en we weten niet waar ze zich bevinden. We weten alleen dat ze invloed hebben op de uitingsvorm van de sables en de tanpoint (daar zit ook verschil in, denk maar aan hovawarts bv), maar we weten dus niet hoe dat werkt.
De kans dat het gelinkt is aan de combi ay/at is net zo groot als de kans dat het daar totaal niet aan gelinkt is.
Klopt dat je er niks van snapt, er zijn delen weggevallen, maar dat het bij mij ook zo bekend was en wat ik zag. Dat combinatie met tri toch donkerder sable geeft
Dit pupje heeft inderdaad een aparte kleur en ik ben ook heel benieuwd of dat nog zal veranderen als hij/zij opgroeit. Blijf de 'mysteries' van de kleurvererving interessant vinden..
Op internet kwam ik onderstaand stukje tegen over iets wat ze bij de Collies ook wel Powder Puff Dilution noemen.
''Powder Puff Dilution
This is an unusual dilution in that it is largely transitional. The baby coat of mutant black pups is grey in colour, but changes gradually to black. By 6-8 months, the coat is normal except possibly for a slight dilution and a pale undercolour. In black and tans, the yellow areas are not diluted. The nose leather is unaffected. The powder puff gene (symbol pp) has been reported only in the Rough Collie. The incident of the gene is unknown''
Uit;
Robinson, R. (2001). Genetics for dog breeders; second edition. Oxford, Reed Educational Professional Publishing Ltd.