Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De nieuwe trainingsmethode in IPO

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: De nieuwe trainingsmethode in IPO

Ongelezen bericht door crutz »

Zoek stok! schreef:Maar waarom zou een hond expres gaan staan als je zit geeft bijvoorbeeld? Wat is zijn belang daar in? Zal een hond met zo'n drive niet alles graag willen opvolgen? Dus als er iets misgaat, ligt het aan de training/handler etc? Dat is wat ik steeds maar niet begrijp.
volgens mij schrijft Malinois ook dat het door elkaar halen van de oefening sta-zit aan haar lichaamshouding ligt.

& wanneer weet je of ze iets beheersen?
Als een oefening al een tijd zonder hulp correct wordt uitgevoerd en de hond het ineens toch anders in gaat vullen.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

tjechische methode

filmpje

http://www.youtube.com/user/LuciHyro#p/u/32/jS1uNtdKepk

hierna volgt exact dezelfde manier van trainng maar is het voertje vervangen door de bal. Als ook dit allemaal goed gaat verdwijnt de bal onder de arm en wordt er weer op deze zelfde manier getraind tot ze alles goed doorhebben. Dan komt er een plicht fase in die zin dat de hond steeds netter en actiever alles moet uitvoeren.

zij is met deze methode dit jaar op de WK IPO 19 e geworden van honderdzoveel honden. Op deze manier wordt mijn Bert nu ook opgebouwd.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Even een klein stukje gekeken, ben eten aan het koken. :wink:
Maar volgens mij traint de fokster van Cash ook op die manier. Tenminste, de filmpjes die ik van haar zie zijn precies zoals ik in het filmpje van deze mevr. zie. Ik vind dit een mooie methode.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Dianavdberkt
Zeer actief

Cash schreef:Even een klein stukje gekeken, ben eten aan het koken. :wink:
Maar volgens mij traint de fokster van Cash ook op die manier. Tenminste, de filmpjes die ik van haar zie zijn precies zoals ik in het filmpje van deze mevr. zie. Ik vind dit een mooie methode.
nee, Danielle traint wel op deze manier maar weet de ins en outs niet. Die weet je pas als je van haar (lucy) les hebt gehad en duizend keer naar haar filmpjes kijkt. de manier die je bedoelt die ook Danielle uitvoert is een standaard volg methode die bijna iedereen toepast in de hondesport op dit moment.

ik kan niet alle filmpjes laten zien hoe zij een keertwending en linksomkeert oefent en ook niet de zit of af. Dat heb ik nu eenmaal beloofd. ik zal eens kijken of ik een ander opbouw filmje kan vinden om te publiceren.
Dianavdberkt
Zeer actief

voor de liefhebber.

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

die hond lijkt wel een dressuurpaard als ie draaft, schattig :D
Dianavdberkt
Zeer actief

En dit is het eind resultaat van haar

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Dianavdberkt schreef:En dit is het eind resultaat van haar

ik vind het wel knap, maar niets voor mij. Ik zie dit niet graag, het ziet er zo gestresst uit. Sowieso hoe die hond volgt. Nou doen ze dat allemaal in de IPO wel, dat heeft neits met haar methode ofzo te maken verder. Nee, mijn ding is het dus niet. Ik zie liever een hond met wat meer ontspanning werken. Dat zal vast te maken hebben met wat je gewend bent te zien.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

crutz schreef:wel een ander voorbeeld (nu 1 thuis van zitten die we van iemand overgenomen hebben)
Je ziet vaak dat honden over het zoekveld racen, dat wil ik niet, ik wil dat ze zoeken. Kan daar voor corrigeren, maar bereik dan niet wat ik wil bereiken, dat hij van het begin tot het einde van de oefening (straks op wedstrijden en keuringen 3 stukjes, in het oefenen gebruik ik er gerust 6 of meer) rustig zoekt, geconcentreerd.

dus wat doe ik dan oa, het eerste stukje heel kort leggen & als de hond te snel weg wil tegenhouden/terugroepen zodat ze vanaf het begin de neus gebruiken. Oook meerdere stukjes op 1 lijn, dan soms ineens weer niet, afwisseling waardoor de hond niet meer weet of het diep of kort ligt. Uiteindelijk kan je je hond dan ook sturen om kort of diep te zoeken.
Op het NK kulde dit met bijna in mijn zoekoefening op het 3de stukje, ik was in de overtuiging dat het laatste voorwerpje kort lag en had hem opgezet alsof het kort lag, alleen tijdens het werk zag ik aan de hond dat het waarschijnlijk diep (14 m) lag, alleen door mijn sturing bleef hij bevestiging zoeken voor het kort zoeken. Terug geroepen, opnieuw opgezet en toen was dat stukje zo binnen.
Maar in appel? Want daar wil ik even op zitten omdat er daar zo'n tegenstelling in is tussen IPO en obedience qua aanpak. Waarom kun je de puntjes op de i met een obedience hond zonder correcties doen en met een IPO hond niet?

En mbt het weten dat de hond het beheerst. Ik blijf dat een bijzondere vinden. Hoe kun je in twee seconden bepalen dat de hond het willens en wetens verkeerd doet? Dat het niet aan jouw signaal lag, hij op die plek de oefening anders ziet etc etc? Waarom wil een hond gaan staan als je zit vraagt? Dat kan hij toch alleen maar doen als hij staan heeft begrepen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Inge O schreef:
dit is eigenlijk het recept bij uitstek om tot 'learned helplessness' te komen en de enige reden dat dit soort honden niet die kant op gaat is hun meer dan extreme drive.

doe dat met een gewoon gemiddeld te motiveren hondje en die gaat liggen en komt niet meer recht - ik heb hier zo een aantal exemplaren lopen die compleet maar dan ook compleet in staking zouden gaan uit een vorm van 'learned helplessness'.
Hoezeer ik ook tegen dit soort methodes ben, denk ik niet dat het tot learned helplessness leidt. Learned helplessness ontstaat als het gedrag van het dier geen enkele invloed heeft op het laten verdwijnen van de pijnprikkel. Dat hebben de honden in dit geval wel, dus ik denk dat ze wel doorgaan. Ze zullen er inderdaad van leren, maar mijn keus zou het niet zijn.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Belle
Zeer actief

Inge O schreef:
Belle schreef:
Inge O schreef:
dit is eigenlijk het recept bij uitstek om tot 'learned helplessness' te komen en de enige reden dat dit soort honden niet die kant op gaat is hun meer dan extreme drive.

doe dat met een gewoon gemiddeld te motiveren hondje en die gaat liggen en komt niet meer recht - ik heb hier zo een aantal exemplaren lopen die compleet maar dan ook compleet in staking zouden gaan uit een vorm van 'learned helplessness'.
Hoezeer ik ook tegen dit soort methodes ben, denk ik niet dat het tot learned helplessness leidt. Learned helplessness ontstaat als het gedrag van het dier geen enkele invloed heeft op het laten verdwijnen van de pijnprikkel. Dat hebben de honden in dit geval wel, dus ik denk dat ze wel doorgaan. Ze zullen er inderdaad van leren, maar mijn keus zou het niet zijn.
dat zouden ze wel hebben als de straf maar begint ná het bevel maar toch niet als die al begint vóór de hond überhaupt weet wat er gevraagd wordt? want er zit hoe dan ook een tijd tussen iets uitspreken en iets laten doordringen.

ik ben het dus niet met je eens, ik weet wel zeker dat crunch hier bv. absoluut weg zou lopen en/of zou gaan liggen in zo'n geval en dat je er niks meer mee zou kunnen.
Maar ze hebben wel geleerd dat hun gedrag invloed heeft. Bij learned helplessness maakt het niet uit wat ze doen of proberen, de stroom gaat niet weg, ze kunnen op geen enkele manier invloed uitoefenen.
Ik weet niet hoe mijn honden zouden reageren, maar dat wil ik ook helemaal niet weten. Daar zijn we het wel over eens denk ik.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

janinca2002 schreef:
ranetje schreef:Is dat niet het Amerikaanse trainingssysteem met de e-collar?

Bij het geven van de opdracht komt een negatief gevoel, dat stopt als je de opdracht uitvoert (= opluchting dat het nare gevoel stopt) en waar je vervolgens nog een positieve beloning aan kan verbinden (wordt in Amerika niet of niet altijd gedaan).
De hond leert dan dat hij sneller van het negatieve gevoel verlost wordt als hij een commando snel opvolgt.
Dat wordt in Amerika aangeleerd als de hond ongeveer 6 maanden is.
Aan de hand van de basiscommando's die hij dan al wel kent omdat ze in de eerste maanden positief zijn aangeleerd.

Gevoelsmatig staat het me nog steeds tegen, al zou het humaner zijn (zegt men) dan de manier waarop de e-collar werd gebruikt als pure correctie.

Het zoeken naar de sterkte van de prikkel die nodig is geeft toch alleen maar aan dat de ene hond eerder wat laat zien dan de andere? :?
Het is op zich geen aanwijzing dat de hond een zwakkere prikkel (nog) niet voelt.

Ik vind het wel een interessante redenering.
Deze zou beter nog wat meer onderbouwd kunnen worden door onderzoek.
Bijvoorbeeld door de meting van de hoeveelheid cortisol in het bloed van de honden
Voor, kort na de training en enige uren na de training als de hond weer volledig in rust moet zijn.
http://elib.tiho-hannover.de/dissertati ... y_ws08.pdf

p. 116 [" All in all, even though perfect timing is applied, reaction of the dog and thus the effectiveness
of the mechanical training aids depends on the willingness of the handler, as well as his/her
proficiency. In addition to that, the factors such as strength and motivation of the handler are
also essential for the effectiveness of the mechanical training devices (TORTORA 1982,
LANDSBERG et al. 2003, LINDSAY 2005).
Beside the ‘’bad timing’’ during the instruction of the quitting signal, a possible explanation
for the low learning effect may be the unsuccessful training procedure, namely an incomplete
conditioning of the signal.
SCHILDER and van der BORG (2003) stated that the police dog training is relatively short,
considering the expectations from the dog and since the severe punishment brings success in
such a short time, the willingness to change the training type is not promoted. Parallel to this
argument, SCHALKE (personal communication) also pointed out that since the police dog
handlers get used to achieve quick results in a short time by using positive punishment in the
training, they are not familiar with any training method requiring structured effort, such as
quitting signal training. Therefore, most of them do not consider the quitting signal, namely
the negative punishment, as an effective method in police dog training. As a result their
disbeliefs in a given signal could also be a factor influencing the achievement of the maximal
success in the training.
She also emphasized on the personality traits of the Belgian Malinois, that they should
necessarily be considered in evaluating the learning effect of the quitting signal and further
explained it as follows: ‘’The Belgian Malinois could, in general, deal with positive
punishment better than negative punishment since it is not a kind of breed which easily copes
with frustrate situations‘’ . "]
Ja de willingness zal er wel zijn.
Maar op welke manier?
Daarom schreef ik over het nut van een onderzoek naar de hoeveelheid cortisol in het bloed.
Er is een onderzoek geweest waarover Elian Hattinga van 't Sant heeft geschreven in het blad Los Vast van O&O (derde kwartaal 2009) waaruit blijkt dat bij onvoldoende begrip bij de hond de hoeveelheid cortisol kan oplopen tot 300% van de normale hoeveelheid.
Even googelen op de schade die dat kan toebrengen aan een hond en je zou je af moeten vragen of je dat zomaar bij elke hond kunt gebruiken.
Zelfs een hond die redelijk duidelijk voor ogen heeft wat hij moet doen heeft nog een verhoging van 22% tot 30%.

Ik denk dat het bepaald van belang is om dat te weten.

Cortisol is het stresshormoon dat vrij komt als de hond (net als bij de mens) stress heeft.

Je zou dus bezig kunnen zijn om je hond ziek te maken door middel van deze training.
Denk ik
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 sep 2011 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dianavdberkt schreef:tjechische methode

filmpje

hierna volgt exact dezelfde manier van trainng maar is het voertje vervangen door de bal. Als ook dit allemaal goed gaat verdwijnt de bal onder de arm en wordt er weer op deze zelfde manier getraind tot ze alles goed doorhebben. Dan komt er een plicht fase in die zin dat de hond steeds netter en actiever alles moet uitvoeren.

zij is met deze methode dit jaar op de WK IPO 19 e geworden van honderdzoveel honden. Op deze manier wordt mijn Bert nu ook opgebouwd.
da's toch hetzelfde wat knut fuchs doet ik het eerder door mij geplaatste filmpje in de vethoek in het andere topic? Die traint al jaren zo.

+ uitleg over het bijtkussentje:

*edit toevoeging
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:

wat ik niet snap is hoe die honden zo gemotiveerd blijven op wedstrijden - je moet toch echt geen slimme hond zijn om er niet achter te komen dat je dan nooit beloond wordt met het balletje :denken: ?
dmv uitgestelde beloning, ik heb dit zelfs al met Xena gebruikt destijds dus ruim 10 jr. geleden :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef: Bij het geven van de opdracht komt een negatief gevoel, dat stopt als je de opdracht uitvoert (= opluchting dat het nare gevoel stopt) en waar je vervolgens nog een positieve beloning aan kan verbinden (wordt in Amerika niet of niet altijd gedaan).
De hond leert dan dat hij sneller van het negatieve gevoel verlost wordt als hij een commando snel opvolgt.
het principe ken ik (en staat me sowieso erg tegen) maar voor het 'detail' (wat ik helemaal geen detail vind) dat de straf al begint tijdens het geven van het commando kan ik niet één gefundeerde reden bedenken, ook niet (zéker niet) vanuit leertechnisch oogpunt.
Ik op zich ook niet :wink:
Vooral omdat ik het oneerlijk vind om een hond een onaangenaam gevoel te bezorgen voor hij iets doet :?

Het lijkt behoorlijk functioneel te zijn als je een hond snel iets wilt leren.
Al moet je dan uiteraard wel heel erg goed weten hoe je het moet doen.
Jachthonden in Amerika worden ook wel zo getraind.
En ook in Nederland is iemand die op die manier jachthonden traint voor anderen.

De wijze waarop die band wordt gebruikt wordt juist niet "straffen" of "corrigeren" genoemd.
De hond heeft een onaangename ervaring waarvan hij wordt verlost als hij het commando van de bass zo snel mogelijk opvolgt.

Een beetje zoals je heel snel naar de tandarts gaat als je verrekt van de kiespijn.
Want dan is die pijn sneller over.

Ik kan er niet mee uit de voeten.
Het staat me tegen, ook zonder de wetenschap dat ik mijn hond erg in de stress zou kunnen brengen met alle gevolgen van dien.
Dus mijn hond gaat wat langzamer zitten op de fluit zal ik maar zeggen en ik vind dat niet erg :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dianavdberkt
Zeer actief

Inge O schreef:

wat ik niet snap is hoe die honden zo gemotiveerd blijven op wedstrijden - je moet toch echt geen slimme hond zijn om er niet achter te komen dat je dan nooit beloond wordt met het balletje :denken: ?

Deze honden worden gemotiveerd tijdens de trainingen. ze zijn gewend om op variabele momenten beloond te worden dus als je dan een wedstrijd draait wachten ze af tot ze de beloning binnen hebben. na de wedstrijd volgt omniddelijk weer een training met bal als beloning.
Belle
Zeer actief

Inge O schreef:
Belle schreef: Maar ze hebben wel geleerd dat hun gedrag invloed heeft. Bij learned helplessness maakt het niet uit wat ze doen of proberen, de stroom gaat niet weg, ze kunnen op geen enkele manier invloed uitoefenen.
Ik weet niet hoe mijn honden zouden reageren, maar dat wil ik ook helemaal niet weten. Daar zijn we het wel over eens denk ik.
maar dat bedoel ik juist : er zullen zeker honden zijn die met deze manier al dichtklappen vóór ze iets hebben kunnen bijleren dus dan blijven ze met de indruk achter dat ze er geen invloed kunnen op uitoefenen.

als ik 'zit' zeg tegen crunch en haar tegelijkertijd straf weet ik voor 100% zeker dat ze nooit never niemals nog gaat zitten.
hoe moet ze er dan achterkomen dat ze invloed heeft op het 'ontstaan' van die correctie?
Ja, dat is ook weer zo. Toch heb ik filmpjes gezien van een of andere Amerikaanse trainster die ook op een dergelijke manier werkt en met allerlei honden (niet alleen werkhonden), en je ziet ze allemaal doen wat ze wil. De houding van die honden is alleen niet echt leuk om te zien.
Dianavdberkt
Zeer actief

malinois schreef:

filmpje

da's toch hetzelfde wat knut fuchs doet ik het eerder door mij geplaatste filmpje in de vethoek in het andere topic? Die traint al jaren zo.

Dat zal best maar wat je niet ziet is hoe zij haar honden de superstrakke linsom en linksomkeert leert. Hoe zij ze leert apporteren. Wijkt allemaal af van alle methoden die we met zn allen al gezien hebben.
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

malinois schreef:
Jip schreef::19: ik snap het niet als je comando zit samen met stroom geeft dan wordt dat zit toch negatief voor de hond?
het negatieve gevoel, de lichte stroom, wordt opgeheven als het juist wordt uitgevoerd. Opheffen van het nare gevoel is dan de beloning.
Tja omgekeerde wereld vind ik dat. Het zal nooit 'mijn' manier van omgaan met dieren worden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dianavdberkt schreef:
malinois schreef:

filmpje

Dat zal best maar wat je niet ziet is hoe zij haar honden de superstrakke linsom en linksomkeert leert. Hoe zij ze leert apporteren. Wijkt allemaal af van alle methoden die we met zn allen al gezien hebben.
nee maar goed, dat doen zijn honden ook... dat doen de honden van alle duitse toppers... en ik weet dat zij dus allemaal op deze manier beginnen met trainen.
het apporteren van Knut Fuchs kom ik op terug, ik ga zijn handboek aanschaffen en ben benieuwd hoe hij het daarin verteld.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Dianavdberkt schreef:
Inge O schreef:

Deze honden worden gemotiveerd tijdens de trainingen. ze zijn gewend om op variabele momenten beloond te worden dus als je dan een wedstrijd draait wachten ze af tot ze de beloning binnen hebben. na de wedstrijd volgt omniddelijk weer een training met bal als beloning.
malinois schreef:dmv uitgestelde beloning, ik heb dit zelfs al met Xena gebruikt destijds dus ruim 10 jr. geleden :wink:
ja, snap ik maar dan toch nog :scratch: .

als ik dan hond zou zijn (ben wel al belg dus kom dicht in de buurt :mrgreen: ) zou ik toch snel doorhebben dat die beloning op wedstrijd altijd de hele tijd wordt uitgesteld :oeps: .
nee hoor, bij Xito bijv. hoef ik maar een keer mijn arm te bewegen en dan ziet ie in zijn gedachten al een balletje vallen... dus hij denkt echt dat deze er onder zit bij een wedstrijd, ook na het hele programma nog. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Chezzies schreef:
malinois schreef:
Jip schreef::19: ik snap het niet als je comando zit samen met stroom geeft dan wordt dat zit toch negatief voor de hond?
het negatieve gevoel, de lichte stroom, wordt opgeheven als het juist wordt uitgevoerd. Opheffen van het nare gevoel is dan de beloning.
Tja omgekeerde wereld vind ik dat. Het zal nooit 'mijn' manier van omgaan met dieren worden.
maar dat zegt toch ook niemand?
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Helemaal eens met je laatste zin, Nettie :ok:
Op een positieve manier trainen duurt misschien wat langer maar je houdt dan een hond die graag mét en voor je werkt. Het gaat ook aanmerkelijk met minder stress gepaard (voor hond)
En je houdt een hond die ook zelf wat initiatief ontplooit. Het hoeven geen robotjes te zijn. En dat zal je met een Staande Hond ook al weer minder lukken dan met een Retriever.
Met deze methode zoals beschreven is eigen initiatief dus helemaal uit den boze.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef: nee hoor, bij Xito bijv. hoef ik maar een keer mijn arm te bewegen en dan ziet ie in zijn gedachten al een balletje vallen... dus hij denkt echt dat deze er onder zit bij een wedstrijd, ook na het hele programma nog. :wink:
oké, hij denkt dat hij eronder zit maar hij krijgt het toch niet?
tijdens trainingen heb ik altijd een bal onder mn arm, zo af en toe krijgt hij deze willekeurig dus niet altijd voor een gedane oefening soms na 3 soms na 1 soms tijdens het volgen noem maar op, heel soms helemaal niet... zit geen lijn in... (let wel een IPO III hond die al wedstrijden loopt dus geen hond in opleiding)
Tijdens een wedstrijd ook nog tot ik het veld op ga, dan neemt mn trainer de bal over... (hij ziet dat niet).
Vervolgens loop ik het programma en ik hoef maar iets te bewegen en hij denkt... oe hij komt hij komt...
uiteindelijk krijgt hij de bal alsnog als ik het veld afloop van mn trainer...
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

knut fuchs heeft volgens mij toch echt een andere manier

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ik haalde geen appel aan omdat jij ook een voorbeeld geeft wat daar niet vergelijkbaar mee is.
Malinois geeft t ook al aan, in het appel gedeelte, een balletje, bij haar onder de arm, bij mij op wisselende plaatsen, onder m'n kin, onder de arm, uit de jaszak of zo af & toe voer.
Eerst 2 passen al belonen, uitbreiden naar langer natuurlijk. Dan uit gaan breiden met tegen de hond in draaien & vd hond af, alles op t juiste moment dat je aandacht hebt & weer tijdig (jonge hond desnoods in de draai, of net er na) belonen. Ik beloon overigens altijd bij mezelf, dus het balletje valt hooguit naar beneden, wordt niet weg gegooid, bij mij moet t leuk zijn, de oefening is ook bij mij en niet op 10m ;-)

Worden ze ouder kan er idd in een draai een rukje aan de lijn bij komen, maar wel pas als de hond zover is dat hij langere tijd zijn aandacht bij mij kan houden & niet meer na iedere wending beloond hoeft (!) te worden.
& niet vergeten na een correctie gevolgd door goed gedrag volgt natuurlijk altijd een beloning.
Zoek stok! schreef:
crutz schreef:wel een ander voorbeeld (nu 1 thuis van zitten die we van iemand overgenomen hebben)
Je ziet vaak dat honden over het zoekveld racen, dat wil ik niet, ik wil dat ze zoeken. Kan daar voor corrigeren, maar bereik dan niet wat ik wil bereiken, dat hij van het begin tot het einde van de oefening (straks op wedstrijden en keuringen 3 stukjes, in het oefenen gebruik ik er gerust 6 of meer) rustig zoekt, geconcentreerd.

dus wat doe ik dan oa, het eerste stukje heel kort leggen & als de hond te snel weg wil tegenhouden/terugroepen zodat ze vanaf het begin de neus gebruiken. Oook meerdere stukjes op 1 lijn, dan soms ineens weer niet, afwisseling waardoor de hond niet meer weet of het diep of kort ligt. Uiteindelijk kan je je hond dan ook sturen om kort of diep te zoeken.
Op het NK kulde dit met bijna in mijn zoekoefening op het 3de stukje, ik was in de overtuiging dat het laatste voorwerpje kort lag en had hem opgezet alsof het kort lag, alleen tijdens het werk zag ik aan de hond dat het waarschijnlijk diep (14 m) lag, alleen door mijn sturing bleef hij bevestiging zoeken voor het kort zoeken. Terug geroepen, opnieuw opgezet en toen was dat stukje zo binnen.
Maar in appel? Want daar wil ik even op zitten omdat er daar zo'n tegenstelling in is tussen IPO en obedience qua aanpak. Waarom kun je de puntjes op de i met een obedience hond zonder correcties doen en met een IPO hond niet?

En mbt het weten dat de hond het beheerst. Ik blijf dat een bijzondere vinden. Hoe kun je in twee seconden bepalen dat de hond het willens en wetens verkeerd doet? Dat het niet aan jouw signaal lag, hij op die plek de oefening anders ziet etc etc? Waarom wil een hond gaan staan als je zit vraagt? Dat kan hij toch alleen maar doen als hij staan heeft begrepen?
Dianavdberkt
Zeer actief

dat is dus het verschil. er worden geen rukjes aan lijnen gegeven. zij werkt gewoon met een strakke lijn voor de jonge hond. Een strakke lijn is voor d ehond het signaal om iets uit te voeren. Als de hond dit door heeft is de strakke lijn niet meer nodig. met een strakke lijn bedoel ik dus een aangespannen lijn. niets meer en niets minder. Dit past zij ook toe vanuit het verstek naar de vlucht positie en naar het achter volgen voor de afstand. Ze hoeft alleen maar rechtop te gaan staan om de hond het signaal te geven dat er iets gaat gebeuren en dat ie op moet letten.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

En bij ons wordt strakke lijn gebruikt in bijtwerk als stimulans en voorwaarts gaan, in appel slappe lijn ;)
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Dianavdberkt
Zeer actief

Selena schreef:En bij ons wordt strakke lijn gebruikt in bijtwerk als stimulans en voorwaarts gaan, in appel slappe lijn ;)
komisch eigenlijk die verschillen. Hier wordt een slappe lijn toegepast bij bv het dringen naar de pakwerker. De hond moet gewoon alles zelf doen. Geen stimulans of wat dan ook. De driften moeten uit de hond zelf komen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Jip schreef:
Inge O schreef:
Belle schreef:en je ziet ze allemaal doen wat ze wil. De houding van die honden is alleen niet echt leuk om te zien.
domme honden :mep: :ugh: :wink:
zo dom zijn die honden niet hoor.........ze weten namelijk wel heel goed dat ze op een wedstrijd geen TT mogen dragen...... :mrgreen:
lijkt me niet echt logisch want dan heeft die tt-training toch geen enkel nut meer?

Dan is de hond idd tt-wijs & heb jij als geleider iets niet goed gedaan in je training. Komt wel vaak voor overigens ;-)
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”