janinca2002 schreef:ranetje schreef:Is dat niet het Amerikaanse trainingssysteem met de e-collar?
Bij het geven van de opdracht komt een negatief gevoel, dat stopt als je de opdracht uitvoert (= opluchting dat het nare gevoel stopt) en waar je vervolgens nog een positieve beloning aan kan verbinden (wordt in Amerika niet of niet altijd gedaan).
De hond leert dan dat hij sneller van het negatieve gevoel verlost wordt als hij een commando snel opvolgt.
Dat wordt in Amerika aangeleerd als de hond ongeveer 6 maanden is.
Aan de hand van de basiscommando's die hij dan al wel kent omdat ze in de eerste maanden positief zijn aangeleerd.
Gevoelsmatig staat het me nog steeds tegen, al zou het humaner zijn (zegt men) dan de manier waarop de e-collar werd gebruikt als pure correctie.
Het zoeken naar de sterkte van de prikkel die nodig is geeft toch alleen maar aan dat de ene hond eerder wat laat zien dan de andere?

Het is op zich geen aanwijzing dat de hond een zwakkere prikkel (nog) niet voelt.
Ik vind het wel een interessante redenering.
Deze zou beter nog wat meer onderbouwd kunnen worden door onderzoek.
Bijvoorbeeld door de meting van de hoeveelheid cortisol in het bloed van de honden
Voor, kort na de training en enige uren na de training als de hond weer volledig in rust moet zijn.
http://elib.tiho-hannover.de/dissertati ... y_ws08.pdf
p. 116 [" All in all, even though perfect timing is applied, reaction of the dog and thus the effectiveness
of the mechanical training aids depends on the willingness of the handler, as well as his/her
proficiency. In addition to that, the factors such as strength and motivation of the handler are
also essential for the effectiveness of the mechanical training devices (TORTORA 1982,
LANDSBERG et al. 2003, LINDSAY 2005).
Beside the ‘’bad timing’’ during the instruction of the quitting signal, a possible explanation
for the low learning effect may be the unsuccessful training procedure, namely an incomplete
conditioning of the signal.
SCHILDER and van der BORG (2003) stated that the police dog training is relatively short,
considering the expectations from the dog and since the severe punishment brings success in
such a short time, the willingness to change the training type is not promoted. Parallel to this
argument, SCHALKE (personal communication) also pointed out that since the police dog
handlers get used to achieve quick results in a short time by using positive punishment in the
training, they are not familiar with any training method requiring structured effort, such as
quitting signal training. Therefore, most of them do not consider the quitting signal, namely
the negative punishment, as an effective method in police dog training. As a result their
disbeliefs in a given signal could also be a factor influencing the achievement of the maximal
success in the training.
She also emphasized on the personality traits of the Belgian Malinois, that they should
necessarily be considered in evaluating the learning effect of the quitting signal and further
explained it as follows: ‘’The Belgian Malinois could, in general, deal with positive
punishment better than negative punishment since it is not a kind of breed which easily copes
with frustrate situations‘’ . "]