Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De nieuwe trainingsmethode in IPO

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: De nieuwe trainingsmethode in IPO

Ongelezen bericht door malinois »

Amy schreef:
Dianavdberkt schreef:je begrijpt m niet helemaal. het is geen "pijn prikkel" in die zin dat het echt pijn doet. de pulse is alleen een puls die irriteert voor de hond en hem laat begrijpen dat iets beter gedaan moet worden
Pijn of geen pijn, ik vind het om te :kotz: Leuk spelletje, je irriteren zodat hij sneller en beter werkt :pffff:
prima toch, niemand zegt toch dat jij het moet doen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Dianavdberkt schreef:
Inge O schreef:[..][..]

oei, dat vind ik zelfs helemáál niet kloppen - het ipo-programma is zo artificiëel (wat op zich geen probleem is) dat zelfs een ipo3-hond nog geen boef vindt al struikelt hij erover :mrgreen: .
Dat geld gelukkig niet voor alle IPO honden Inge. er lopen nog genoeg "echte " IPO honden rond alleen zie je die niet bijster veel in de wedstrijden. ze willen steeds meer spelletjes honden hebben.
oh maar ik bedoel ook helemaal niet dat de honden zelf er niet geschikt zouden voor zijn - dat zijn sommige zeer zeker wel! - maar dat 'het spelletje' totaal niet voorbereidt op de praktijk dus dat dat argument volgens mij niet kan ingeroepen worden om te verklaren waarom er meer naar de arbitraire regeltjes gekeken wordt dan naar hoe een hond in elkaar zit.

en dat springen zonder aanraken over de heg vind ik daar een typisch voorbeeld van maar het is niet het enige.

wat zou er nu eerlijk gezegd minder mooi worden aan ipo als ze bij het springen wél de schutting aanraken? niks toch? dus waar is dat regeltje op gebaseerd? op lucht, op de willekeur van iemand die jaren terug vond dat honden het voor de mooi niet mochten aanraken en daar is dan geen verdere discussie over mogelijk.

en nee, die discussie heb je met voetbal ook niet maar daar werk je met een stomme bal, niet met een hond.
en dressuur bij paarden? Springen bij paarden, wat maakt dat uit dat dat stomme balkje eraf gedonderd wordt?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

malinois schreef:
en dressuur bij paarden? Springen bij paarden, wat maakt dat uit dat dat stomme balkje eraf gedonderd wordt?
Een paard springt van nature al niet ergens op. Altijd over. Terwijl een hond van nature vaak even de poten erop zet en dan doorspringt.
EN ja, in de paardensport komtmeer dan genoeg ellende voor. Maar ook daar heb ik me daar altijd tegen af gezet. Mijn paard behandel ik ook niet zo :)
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Toch vraag ik me af waarom bij IPO de honden gecorrigeerd moeten worden en bij steeds meer andere sporten de baas/handler "op zijn donder" krijgt als het fout gaat :wink:
Ipo'ers sturen hun hond op je af als je ergens wat van zegt :mrgreen:
Waar je niet bang voor hoeft te zijn want ze bijten over het algemeen geen burgers :lekkerpuh:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

blondie schreef:
Jaap* schreef:
ranetje schreef:Toch vraag ik me af waarom bij IPO de honden gecorrigeerd moeten worden en bij steeds meer andere sporten de baas/handler "op zijn donder" krijgt als het fout gaat :wink:
Ipo'ers sturen hun hond op je af als je ergens wat van zegt :mrgreen:
Waar je niet bang voor hoeft te zijn want ze bijten over het algemeen geen burgers :lekkerpuh:

zul je net je mooie jas aan hebben waarvan de mouwen een andere kleur hebben dan de rest :jank:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef: Toch vraag ik me af waarom bij IPO de honden gecorrigeerd moeten worden en bij steeds meer andere sporten de baas/handler "op zijn donder" krijgt als het fout gaat :wink:
eerlijk is eerlijk, dat zie ik toch ook veel en veel minder dan goed zou zijn :wink: .
Misschien in België nog iets minder dan hier? :wink:
Ook al zijn er hier ook absoluut nog scholen waar de hond op zijn donder krijgt hoor :(:
ik baseer me vooral op wat ik hier lees, allerhande scholen, trainingen en programma's door elkaar dus :wink: .
Oh, ok had ik anders begrepen :wink:

Misschien kan je IPO in bepaalde eisen wel een beetje vergelijken met jachthonden.
Er wordt op basis van overname van kennis van de "oude rotten" verklaard dat het werk "plicht" is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
malinois schreef:
Een paard springt van nature al niet ergens op. Altijd over. Terwijl een hond van nature vaak even de poten erop zet en dan doorspringt.
EN ja, in de paardensport komtmeer dan genoeg ellende voor. Maar ook daar heb ik me daar altijd tegen af gezet. Mijn paard behandel ik ook niet zo :)
maar hij MOET wel eventjes al die muurtjes en balkjes over zonder aan te raken... wat maakt dat dan uit dat ie ze aanraakt... :U:
en nogmaals de dressuur zie ik ze hier in de wei nooit doen hoor... :wink:
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Als paarden frequent de horden aantikken zodat de balken eraf vallen krijgen ook zij een stroom elementje om de benen heen. Het is niet anders.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
maar hij MOET wel eventjes al die muurtjes en balkjes over zonder aan te raken
en die hond MOET ook wel even dat schuttinkje over......maar laat dat feit op zich me nou totaal niet storen, in beide gevallen.
wat me wel stoort is dat in ipo aan een hond gevraagd wordt om het om de paardenmanier te doen - gaan ze paarden vragen om er op zijn honds overheen te gaan dan zal ik dat net zo storend vinden.
tja zolang ik nog nooit een hond gehad heb die maar ooit geprobeerd heeft zn pootjes op de haag te zetten zal het wel meevallen met dat wennen... als jonge honden sprongen ze in A'doorn al over de heg in het park zonder deze aan te raken (als er eentje aan de andere kant liep bijv.) en destijds begon ik pas met springen met de honden met training als ze geröntgend waren dus met een maand of 18 pas... dus alles vanuit zichzelf op die manier. :U: Natuurlijk of niet natuurlijk... het zal wel... ze hebben er schijnbaar nooit geen probleem mee gehad.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dianavdberkt schreef:Als paarden frequent de horden aantikken zodat de balken eraf vallen krijgen ook zij een stroom elementje om de benen heen. Het is niet anders.
Ja, dat gebeurt en dat vind ik net zo kwalijk!
En ik doe dat dus ook niet. Net als ik mn paard geen 24/7 in een hok opsluit.

Ik vind gewoon dat stroom niet bij trainen hoort.

Ohw, met een paard in een wei zetten met een omheining met stroom erop heb ik dan weer geen enkele moeite. Alles beter dan prikkeldraad!
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik vind de oefening vrij springen over de horde (haag) geen probleem. De schutting en de horde zijn 2 verschillende oefeningen.
Bij behendigheid moeten alle sprongen vrij genomen worden, anders vliegen je wel erg veel stokjes om de oren. :engel:
ranetje
Zeer actief

Elly* schreef:Ik vind de oefening vrij springen over de horde (haag) geen probleem. De schutting en de horde zijn 2 verschillende oefeningen.
Bij behendigheid moeten alle sprongen vrij genomen worden, anders vliegen je wel erg veel stokjes om de oren. :engel:
Die zijn over het algemeen ook wel beter aan de hoogte van de hond aangepast :wink:
En ze krijgen geen stroom als ze er eentje aanraken.
Dianavdberkt schreef:Als paarden frequent de horden aantikken zodat de balken eraf vallen krijgen ook zij een stroom elementje om de benen heen. Het is niet anders.
Het kan wel anders.
Dat zijn de paarden die van nature dus niet die hoogte springen, dus haal ze uit die sport. :idea:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:
malinois schreef:
maar hij MOET wel eventjes al die muurtjes en balkjes over zonder aan te raken
en die hond MOET ook wel even dat schuttinkje over......maar laat dat feit op zich me nou totaal niet storen, in beide gevallen.
wat me wel stoort is dat in ipo aan een hond gevraagd wordt om het om de paardenmanier te doen - gaan ze paarden vragen om er op zijn honds overheen te gaan dan zal ik dat net zo storend vinden.
Het is 1m hoog, dat is nu toch echt niet zo waanzinnig hoog dat het een ramp is om er zo overheen te springen :U: ik Heb er nog geen één gehad die de sprong aantikte. En daarvoor heb ik geen truucjes nodig gehad om ze te leren niet aan te tikken, (Behalve dat ik nu Runar nog wijsmaak dat we gigántisch hoog gaan springen als ik naar de meterwand trek :cheer: en dan staat het sprongetje op 30 cm :engel: ) Het is wel degelijk hun natuurlijke wijze van springen. Moest het nou 1,5 meter zijn, zou het alweer anders zijn vermoed ik.

Ik kan ook best over een bepaalde hoogte springen zijn mijn hand te moeten zeggen of iets anders van steun te hebben. Heus geen drama voor een hond om ook gewoon ze te springen.
Als ze over een boomstam springen, tikken ze die ook niet aan.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

ranetje schreef:
Elly* schreef:Ik vind de oefening vrij springen over de horde (haag) geen probleem. De schutting en de horde zijn 2 verschillende oefeningen.
Die zijn over het algemeen ook wel beter aan de hoogte van de hond aangepast :wink:
Dat mag ik toch hopen :mrgreen: Maar er werd gezegd dat het onnatuurlijk is en waarom het dan toch een eis op het IPO examen is.
De sprongen bij behendigheid zijn inderdaad lager, maar er moeten er ook meer genomen worden. De haag bij IPO is 1 mtr en de hond moet er een keer heen en een keer over terug, slechts 2 sprongen. De meeste honden zijn 60cm+.Mijn eerste DH-teefje draaide haar pootjes er niet voor om. Vanuit stilstand met het grootste gemak zonder te raken over 1 mtr en dat zonder stroom. :mrgreen: Ik zie het probleem van de exameneis eigenlijk niet.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef: En ze krijgen geen stroom als ze er eentje aanraken.
Als ik spring met een rubberbinnenband van een fiets (jonge hond) of dun draadje (geoefende hond) krijgen ze ook geen stroom, maar ook dat werd eerder in dit topic gehekeld.
Ipv draadje/band zou je bv ook zoals in de ringsport gewerkt wordt met een kantelbare bovenkant kunnen werken, als ze al willen steunen kan dat daar ook niet;-)
ranetje
Zeer actief

Elly* schreef:
ranetje schreef:
Dat mag ik toch hopen :mrgreen: Maar er werd gezegd dat het onnatuurlijk is en waarom het dan toch een eis op het IPO examen is.
De sprongen bij behendigheid zijn inderdaad lager, maar er moeten er ook meer genomen worden. De haag bij IPO is 1 mtr en de hond moet er een keer heen en een keer over terug, slechts 2 sprongen. De meeste honden zijn 60cm+.Mijn eerste DH-teefje draaide haar pootjes er niet voor om. Vanuit stilstand met het grootste gemak zonder te raken over 1 mtr en dat zonder stroom. :mrgreen: Ik zie het probleem van de exameneis eigenlijk niet.
Ik kende een Draadhaar die met gemak (wel met een steuntje) zonder aanloop over 2,5 meter ging.
Wil niet zeggen dat ze dat dus allemaal met gemak kunnen.
Net als bij de paarden :wink:
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Inge O schreef:
en dat maakt alles oké :roll: :19: ?
nee dat maakt het absoluut niet oke. ik vind het van de zotte dat zelfs jonge honden TT o dr nek hebben hangen om een bepaalde trainingsmethode uit te oefenen. van mij hoeft het niet. Ikzelf ben absoluut niet vies van een TT maar nee. liever niet dan wel. Daarom blijf ik ook vast houden aan mijn eigen trainingsmethode.. Soms is het nodig om de fouten van de baas te herstellen bij bv manwerk. de hond te hard gegroeid en door de baas niet meer bereikbaar. Dan is dit ding functioneel op een lage stand.
Dianavdberkt
Zeer actief

Die van mij zijn gelukkig net kangeroes. Bert houd centimeters over als ie over de volle 1 meter haag moet. Heb ik niets voor hoeven doen behalve mee rennen met de hond als ie sprong. net zo gemakkelijk. Amai pakt op haar slofjes de KNPV schutting alsof ze nooit anders heeft gedaan.
Dit omdat deze oefeningen met vrolijkheid en plezier zijn aangeleerd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
een meter hoog kom nou toch... elke gezonde middelgrote hond komt daar met gemak overheen zonder de haag ooit aan te raken.
zelfs Xena doet dit met gemak (57 cm schoft) en hier nog nooit stroom nodig gehad om te springen hoor ze vinden het veel te leuk.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Elly* schreef:
ranetje schreef:
hier zijn ze kleiner en springen met veel gemak er overheen.
geen enkel probleem dus voor een gezonde hond.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Elly* schreef: Ik zie het probleem van de exameneis eigenlijk niet.
het 'probleem' is dat ik vind dat een exameneis niet moet gaan over hoe een sprong genomen wordt, áls hij maar correct genomen wordt.

want dat nu iedereen hier gaat roepen dat 'hun hond het nooooooit heeft aangetikt' verandert voor mij weinig aan de zaak : er zijn er zat die zich op een volle schutting wél even willen afzetten en ik zie geen enkele praktische reden waarom dat een hondensprong ook maar iets minder zou maken. het gaat mij echt alleen om het principe van zo'n eis, niet dat het zo'n megaprobleem zou zijn voor een hond.
omdat dit het programma is, punt. Als je wil sporten, wedstrijd gericht, dan moet je voldoen aan de eisen. Wil je dit niet moet je iets anders gaan doen of een andere vereniging zoeken en gewoon recreatief sporten, geen enkel probleem.
Het is een illusie dat je het programma kunt veranderen en als de honden er geen probleem mee hebben wat is het probleem dan? Dat het niet natuurlijk is? Ach dat is zoveel niet meer ik vind dat wel gescheten dat is het hele agilityprogramma ook niet, als ik ze hier de keus laat gaat er geen enkele hond door een slurf heen allemaal eroverheen, gaat er geen hond de kattenloop over, want maar gewoon lekker over de grond....de wip niet want daar piekeren ze niet over... en zo kun je voor alle sporten wel genoeg bedenken.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dianavdberkt schreef:Die van mij zijn gelukkig net kangeroes. Bert houd centimeters over als ie over de volle 1 meter haag moet. Heb ik niets voor hoeven doen behalve mee rennen met de hond als ie sprong. net zo gemakkelijk.
hier ook :ok:
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

malinois schreef:en als de honden er geen probleem mee hebben wat is het probleem dan? .
Nou ja, er zijn er dus genoeg die er wel een probleem mee hebben anders hoeven jullie ook niet al die hulpmiddels als prikkers/ tt's/ lijntjes en weet ik wat uit de kast te halen.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cash schreef:
malinois schreef:en als de honden er geen probleem mee hebben wat is het probleem dan? .
Nou ja, er zijn er dus genoeg die er wel een probleem mee hebben anders hoeven jullie ook niet al die hulpmiddels als prikkers/ tt's/ lijntjes en weet ik wat uit de kast te halen.
dan is het direct een probleem? Onder 'probleem' versta ik toch echt iets anders hoor, aangezien die dingen gebruikt worden om de puntjes op de i te zetten en niet omdat een hond iets niet wil.
Afbeelding
Cash
Zeer actief

malinois schreef:
Cash schreef:
dan is het direct een probleem? Onder 'probleem' versta ik toch echt iets anders hoor, aangezien die dingen gebruikt worden om de puntjes op de i te zetten en niet omdat een hond iets niet wil.
Om het in jullie straatje te latne passen kun je idd makkelijk roepen dat die honden er geen problemen mee hebben.
Veel keus hebben ze niet of wel?
Dat is net als het veel gehoorde "maar hij kwispelt wel hoor" bij africhters. Alsof het dan maar okay is dat je je hond al gillend en krijsend over het veld schopt. :roll:
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cash schreef:
malinois schreef:
Cash schreef:[..]

Om het in jullie straatje te latne passen kun je idd makkelijk roepen dat die honden er geen problemen mee hebben.
Veel keus hebben ze niet of wel?
Dat is net als het veel gehoorde "maar hij kwispelt wel hoor" bij africhters. Alsof het dan maar okay is dat je je hond al gillend en krijsend over het veld schopt. :roll:
nee maar dat zie ik niet gebeuren dus dat heeft er dan toch totaal niks mee te maken..?!
Maar je moet dus alles maar toegeven wat je hond niet of wel wil begrijp ik eruit? Dan hebben ze hier vette pech want ik maak hier uit wat er gebeurd, wanneer en op welke manier.
En dat betekend dus zowel op als buiten het veld.
Dat jij die dingen compleet uit elkaar houdt dat is prima maar niet mijn manier... zowel bij opvoeden als bij trainen maak ik uit hoe iets gebeurd.

Maar goed als je dus de puntjes op de i zet bij je honden dat is dan net zo erg als je honden al schoppend en slaand gillend het veld over laten gaan?! Gelukkig heb ik dat niet nodig hoor... mijn honden lopen allemaal met heel veel plezier appel bij me.. dat doen ze niet als ze er niks aan vinden. Dat durf ik wel zeker te zeggen en dat is ook een heel ander beeld dan uit angst bij je lopen.
Afbeelding
Cash
Zeer actief

Jip schreef::neenee: je hond gillend en krijsend over het veld slaan hoort niet maar dat geldt ook voor de showmensen die hun hond de bench ingooien omdat hij niet mooi genoeg liep en de behendigheid mensen die hun hond slaan omdat die niet snel genoeg liep....... :19:

slaan en schoppen is je frustratie afreageren op je hond en dat is nooit goed......... :kotz:

maar dat heeft niks te maken met de manier van corigeren en of iets aan leren.........bij behendigheid wordt een hond ook gedwongen om hoog te springen en snel te lopen ,sneller dan hij waarschijnlijk zal doen als hij niet wordt opgejut......

bij ringtraining wordt een hond ook gedwongen om mooi te lopen en te blijven staan,mag hij ook niet gaan zitten als hij daar toevallig zin in heeft en hij moet zich maar door jan en alleman laten betasten.......
dus? dan is het goed? omdat het elders ook gebeurd?
AfbeeldingAfbeelding
Cash
Zeer actief

malinois schreef:nee maar dat zie ik niet gebeuren dus dat heeft er dan toch totaal niks mee te maken..?!
Maar je moet dus alles maar toegeven wat je hond niet of wel wil begrijp ik eruit? Dan hebben ze hier vette pech want ik maak hier uit wat er gebeurd, wanneer en op welke manier.
Dat jij die dingen compleet uit elkaar houdt dat is prima maar niet mijn manier... zowel bij opvoeden als bij trainen maak ik uit hoe iets gebeurd.

Maar goed als je dus de puntjes op de i zet bij je honden dat is dan net zo erg als je honden al schoppend en slaand gillend het veld over laten gaan?! Gelukkig heb ik dat niet nodig hoor... mijn honden lopen allemaal met heel veel plezier appel bij me.. dat doen ze niet als ze er niks aan vinden. Dat durf ik wel zeker te zeggen en dat is ook een heel ander beeld dan uit angst bij je lopen.
Maar het gaat dus niet alleen over de hondjes van jou en hoe jij met je hondjes traint.
Ik heb het over wat ik heb gezien tot een paar maanden geleden zelfs nog.
Maar goed, dan krijgen we die aloude dooddoener weer dat ik op achteraf veldjes ben geweest etc.

Daarbij vind jij dus dat je honden iets leren of je honden opvoeden uberhaupt gepaard moet gaan met correcties. Anders kun jij je honden schijnbaar niks leren.
Tsja, ik kan dat dan dus ook op een andere manier.
Alsof mijn honden maar kunnen doen en laten wat ze willen. Zou mooi zijn zeg.
Troost je, ik verwacht van Cash en Hera dat ze ook bij 1x roepen voor mij staan en als ik af roep eis ik ook dat ze direct plat liggen.
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cash schreef:
malinois schreef:nee maar dat zie ik niet gebeuren dus dat heeft er dan toch totaal niks mee te maken..?!

Maar het gaat dus niet alleen over de hondjes van jou en hoe jij met je hondjes traint.
Ik heb het over wat ik heb gezien tot een paar maanden geleden zelfs nog.
Maar goed, dan krijgen we die aloude dooddoener weer dat ik op achteraf veldjes ben geweest etc.

Daarbij vind jij dus dat je honden iets leren of je honden opvoeden uberhaupt gepaard moet gaan met correcties. Anders kun jij je honden schijnbaar niks leren.
Tsja, ik kan dat dan dus ook op een andere manier.
Alsof mijn honden maar kunnen doen en laten wat ze willen. Zou mooi zijn zeg.
Troost je, ik verwacht van Cash en Hera dat ze ook bij 1x roepen voor mij staan en als ik af roep eis ik ook dat ze direct plat liggen.
je hoort mij toch niet zeggen dat het nooit gebeurd, ik zeg alleen dat IK dit al jaren niet meer tegenkom gelukkig en dat dit ook ligt aan de nieuwe manier van trainen die diverse africhters er inmiddels op nahouden. En dat is de manier die je kunt vergelijken met het verhaal waar TS mee begon hier.
Diverse clubgenoten gaan al een aantal jaren zeer regelmatig naar Duitsland en BB om zich bij te laten spijkeren over de nieuwe manier van trainen. En zoals je ziet zijn het ook de duitsers die bij de FCI top draaien. Net als bij de FMBB. Verstandig dus om daar eens een lichtje op te doen om te kijken wat zij nu zo anders doen dan wij. En dan is het de kunst dit niet compleet te kopiëren maar toe te passen wat er bij onze honden nodig is. En gelukkig zijn wij niet de enige die dit doen dit doen inmiddels al veel africhters. Maar NL zal NL ook niet zijn dat diverse manieren om dit een beetje bij de verenigingen aan de man te kunnen brengen stranden omdat al die koninkrijkjes geen inbreng van buiten willen. Het zou maar eens werken. :wink: Dan kunnen zij niet zeggen dat zij diegene zover gebracht hebben. Dus we zullen altijd een paar stappen achter de rest van de wereld aanhobbelen, puur door de NL mentaliteit.
Ik gebruik van alles en nog wat, dingen van CM, van BB, van Knut en van wie dan ook... als het maar bij mn honden past en minstens zo belangrijk...bij mij.
En ja bij opvoeden en trainen horen correcties vind ik idd. niet bij aanleren maar wel in het vervolg erop. We hebben het bij de puntjes op de i ook niet over aanleren volgens mij.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Inge O schreef:
oh maar ik bedoel ook helemaal niet dat de honden zelf er niet geschikt zouden voor zijn - dat zijn sommige zeer zeker wel! - maar dat 'het spelletje' totaal niet voorbereidt op de praktijk dus dat dat argument volgens mij niet kan ingeroepen worden om te verklaren waarom er meer naar de arbitraire regeltjes gekeken wordt dan naar hoe een hond in elkaar zit.

en dat springen zonder aanraken over de heg vind ik daar een typisch voorbeeld van maar het is niet het enige.
Hier komt spuit 11 nog een keer aan het eind, maar ik was op vakantie vandaar :F: , maar in de praktijk is dit voor mij juist een erg waardevolle oefening . En geloof me of niet, in de praktijk springt Mikey elk hek absoluut zonder te steunen, dus wat je eerder aangaf,dat ze het dus buiten het veld niet zouden doen klopt niet helemaal. Gelukkig, want er zitten hele vervelende hekken tussen, waarbij steunen absoluut niet wenselijk is. Over hogere schuttingen/ afrasteringen met prikkeldraad etc. Wordt hij getild, of wordt mijn jas gebruikt als veilig overklim punt. Maar dat vindt hij zelf beduidend minder prettig, het tillen, vandaar dat hij liever zelf springt tot op bepaalde hoogtes en dat doet hij dus, gelukkig, altijd vrij. En ja we moeten nogal eens over een hek.

Ik zie weer veel andere dingen waarvan ik denk het zal wel. Wat maakt het mij nou uit of de hond in de praktijk keurig volgt of snel gaat zitten. Of ie keurig naast me indraait als ik hem terug roep of voor me blijft staan, of scheef gaat zitten. Voor de praktijk allemaal volstrekt onnodig. Dat hij mij een gevonden voorwerpje netjes in de hand geeft inplaats van naast me neer gooit, allemaal compleet onbelangrijk, maar als je wedstrijden gaat houden, dan moet je ergens punten op kunnen verdienen, en ergens onderscheidt gaan maken. Ik ben wel eens veel punten verloren bij mijn 2- jaarlijkse certificaatskeuring op het terugroepen. Waarom, omdat ik als jezus bij de start stond met gespreide armen, op dat hondlief me zo in mijn armen kon springen als beloning omdat ie zo mooi terug kwam. Mag niet, maar ondanks dat deed ik het toch want hij vond het namelijk geweldig en hij had het verdiend vond ik.

Een wedstrijdsporter is er aan mij ook niet echt verloren gegaan, daarvoor ben ik lang niet fanatiek genoeg en is bij mij al snel iets goed genoeg. Ik vind de nepopo methode dan ook afschuwelijk. Ik ben geen tegenstander van stroom, ik werk in de praktijk met mijn honden en weet dat het zeeer belangrijk is dat ze bepaalde commando's onmiddelijk op moeten volgen, direct. Maar deze " nieuwe trainingsmethode in IPO" daar word ik niet echt vroljk van. Nou word ik trouwens meestal niet vrolijk van handlers/ ruiters/geleiders van dieren in topsport. Of het nou om shows, concoursen, agility, knpv, ipo of welke sport dan ook gaat, imo worden dieren al snel gereduceerd tot een voorwerp waarmee je roem en glorie kunt vergaren en in nagenoeg 90% van de gevallen worden de dieren daar niet beter van.
Laatst gewijzigd door Budkes op 18 sep 2011 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”