Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar kan ik de showregels vinden??

Moderator: moderatorteam

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Waar kan ik de showregels vinden??

Ongelezen bericht door Badu »

De Peruaan is verdeeld in 3 aparte 'rassen' die voor het CAC/CACIB in aanmerking komen.
- klein = 25 - 40 cm;
- medium = 41 - 50 cm;
- groot = 51 - 65 cm.

Nu de volgende vraag: schofthoogte Sagan = 45 cm. Qua maat zou het dan een medium Peruaan zijn.
Omdat mams klein is (paps ook) staat op zijn stamboom: klein

Hoe schrijf je zo'n (jeugd)hond nou in op show?
Als klein - zoals vermeld op de stamboom.
Als medium - zoals hij nu (als jeugdhond) al is?

Ik wil geen ge-emmer naderhand in de ring namelijk.... maar kan de regelgeving nergens vinden :boos:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Waar kan ik de showregels vinden??

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik dacht, maar weet niet zeker, dat je bij poedels formeel een hermeting moet aanvragen.
Hoe en waar weet ik niet, maar de RvB komt eraan te pas. Er staat mij vaag iets van bij dat je dat bij de RvB formeel moet aanvragen en dat ze dan bij de mensen thuis komen meten. Dat kan vanaf een bepaalde leeftijd.
Hoe dat bij Peruaantjes zit...? Sorry geen idee ;-) maar ik kan me voorstellen dat dat ook zo ongeveer werkt. En aangezien ik zo lekker veel info precies weet ;-) kan ik je dus niet verder helpen.

Ik zou er morgen even een telefoontje naar de RvB over wagen.

Suzanne
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Wel.... tot die tijd zou hij dus in de maat moeten worden ingeschreven die op zijn stamboom staat? Of mag je kiezen?
& in hoeverre is hermeten verplicht? Stel dat je dat niet doet, kan je een overduidelijk medium hond dan blijven showen in klein?
Bellen naar de RvB ga ik ook nog wel doen hoor :wink:
Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik kan je niet verder helpen, sorry; ik weet het gewoon niet precies..

Suzanne
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Bij Diaz staat er medium op zn stamboom.. ook al kan hij niet met "echte" shows mee doen, ik moet hem ook nog een keer laten opmeten. met 54cm met 6 maanden is hij toch echt een Grande. :Q:

Ik dacht dat je ze gewoon mocht inschrijven als medium nu..ook al staat er small op de stamboom.
Sonja een pbtje sturen? :mrgreen:
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

_Inge_ schreef:Bij Diaz staat er medium op zn stamboom.. ook al kan hij niet met "echte" shows mee doen, ik moet hem ook nog een keer laten opmeten. met 54cm met 6 maanden is hij toch echt een Grande. :Q:

Ik dacht dat je ze gewoon mocht inschrijven als medium nu..ook al staat er small op de stamboom.
Sonja een pbtje sturen? :mrgreen:
Natuurlijk kan ik het aan Sonja vragen... of aan Kim of wie dan ook... maar ik wil het gewoon kunnen opzoeken in bestaande regelgeving. Zo zijn er nog meer dingen die ik wil weten en nergens kan vinden. Kan natuurlijk ook denken, als het nergens staat dan trek ik mijn eigen plan :Q: :F:
Afbeelding

ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Gewoon even de RvB bellen en het ze vragen. Is de kortste klap lijkt mij :wink:
Afbeelding
cmarjee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kleine witte keeshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door cmarjee »

Badu schreef: Hoe schrijf je zo'n (jeugd)hond nou in op show?
Als klein - zoals vermeld op de stamboom.
Als medium - zoals hij nu (als jeugdhond) al is?

Ik wil geen ge-emmer naderhand in de ring namelijk.... maar kan de regelgeving nergens vinden :boos:
Ik zou even contact opnemen met de rasvereniging.
Bij de keeshond mag je tussen bepaalde hoogten wel en bij andere weer niet wisselen...

De rasvereniging kent de specifieke rasregels het beste.

Cor.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

cmarjee schreef: De rasvereniging kent de specifieke rasregels het beste.
:goeie:
De Peruaan is ondergebracht bij de swifferclub die de belangen behartigt van 15 verschillende gezelschapshondjes waarvan ze de regels al niet in het snotje hebben... of wel, maar dan heb ik daar nooit iets van gemerkt. Maar toch, bedankt voor de tip :wink:
Inmiddels heb ik een mailtje gestuurd naar de RvB, ben benieuwd. Ze hebben daar een heuse afdeling 'geboorte aangifte & correctie' :80:
Afbeelding

Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Ben benieuwd hoe dat zit! Vind het ook wel handig om te weten.
Bij poedels komt er iemand op de show/clubshow je poedel meten, en dan kan die overgezet worden naar een andere maat.

Mij lijkt dat de RvB toch wel naar een officiële meeting zal vragen..
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ben er inmiddels achter dat het zo gaat als je schetst ongeveer. Je moet alleen wel je hond laten opmeten vóórdat hij/zij een CAC haalt, anders moet je dat weer inleveren. Inschrijven op show moet nl. officieel in de maat die op de stamboom staat. De hond behoort feitelijk tot dat 'ras' (=is maatvariëteit).
Nu is het dus de uitdaging om voor de eerste show, waar ik hem als jeugdhond heb ingeschreven, een aanpassing op de stamboom te hebben :F:
Afbeelding

Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Ja zou zonde zijn als hij zijn behaalde CAC terug moet inleveren.
Succes ermee, hopelijk gebeurd het een beetje snel! Door wie moet je hem laten meten dan eigenlijk, en waar?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

maar hoe kan je een CAC halen met een hond die te groot is voor zijn 'ras' (eigenlijk varieteit, maar goed). Dat lijkt me toch een behoorlijke fout? Of ben ik nou zo suf?
Badu
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:maar hoe kan je een CAC halen met een hond die te groot is voor zijn 'ras' (eigenlijk varieteit, maar goed). Dat lijkt me toch een behoorlijke fout? Of ben ik nou zo suf?
Bij de babies & puppenklasse had ik hem ingeschreven als medium omdat hij dat al was (qua maat dan) maar ik begrijp nu dat dat niet de bedoeling is & consequenties voor eventuel behaalde punten kan hebben. Voor de maatvariëteiten zijn aparte CAC/CACIB te behalen, vandaar...
Of bedoel je het zo niet?
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Jippie schreef:Ja zou zonde zijn als hij zijn behaalde CAC terug moet inleveren.
Succes ermee, hopelijk gebeurd het een beetje snel! Door wie moet je hem laten meten dan eigenlijk, en waar?
In het KR staan een paar vage regels maar hoe het concreet zit ben ik nog aan het uitvissen :tongue:
Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Badu schreef:
sbientje schreef:maar hoe kan je een CAC halen met een hond die te groot is voor zijn 'ras' (eigenlijk varieteit, maar goed). Dat lijkt me toch een behoorlijke fout? Of ben ik nou zo suf?
Bij de babies & puppenklasse had ik hem ingeschreven als medium omdat hij dat al was (qua maat dan) maar ik begrijp nu dat dat niet de bedoeling is & consequenties voor eventuel behaalde punten kan hebben. Voor de maatvariëteiten zijn aparte CAC/CACIB te behalen, vandaar...
nou ik bedoelde eigenlijk dat een hond die te groot (of te klein) voor de varieteit is waarin ie wordt uitgebracht toch moeilijk een CAC kan halen, lijkt me. Of het moet echt om 1 centimeter gaan, maar een hond die duidelijk te groot is, zou dan toch nooit een CAC kunnen krijgen? Niet aanvallend bedoeld hoor, gewoon interesse
Badu
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:
Badu schreef:
nou ik bedoelde eigenlijk dat een hond die te groot (of te klein) voor de varieteit is waarin ie wordt uitgebracht toch moeilijk een CAC kan halen, lijkt me. Of het moet echt om 1 centimeter gaan, maar een hond die duidelijk te groot is, zou dan toch nooit een CAC kunnen krijgen? Niet aanvallend bedoeld hoor, gewoon interesse
Dat klinkt logisch & dat is het ook. Echter... ik had hem ingeschreven als MEDIUM i.p.v. SMALL & dan wordt dat niet opgemerkt hè... dan past het precies :lol1:
Daarnaast is hij pas 8 maanden dus aan het serieuze CAC-gedoe moeten we nog gaan beginnen :F:
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Jippie schreef:Door wie moet je hem laten meten dan eigenlijk, en waar?
Niet zomaar iedereen mag mijn Sagan nameten... zo'n belangrijk privilege is slechts voor een all-round Nederlandse keurmeester :pffff:
In Bleiswijk is het meetfestijn gepland. Wordt bij voorkeur op show gedaan.
Hij (in dit geval) vult dan een formuliertje in dat ik heb verkregen via de RV die ook het contact met de KM heeft gelegd. Ik stuur vervolgens de originele documenten aangetekend naar de RvB. Daar wordt het aangepast op de stamboom (voor wie het interesseert: na betaling van 49,40 euro).
Maar goed, heel duidelijk zijn de regels nog steeds niet.. bijvoorbeeld op welke leeftijd zoiets gedaan kan worden. De ene medewerker van de RvB heeft het over 9 maanden, de ander over een jaar & een dag :U:
Het manneke is dan bijna 10 maanden dus dat wordt nog spannend :tongue:
Afbeelding

_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Blue is in Zwolle gemeten :F: Is ze eindelijk ook echt een grote peruaan :Q:
Afbeelding
Plaats reactie