Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

UV test

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Brigitte
Zeer actief

UV test

Ongelezen bericht door Brigitte »

27 November gaan we met Bunker en Elektra een UV test afleggen in Breda. Zijn er hier mensen die een UV test met hun hond hebben gedaan en is het mee of tegen gevallen? En hoe lang hebben jullie ervoor getraind?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: UV test

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik heb hem met Jan gedaan.
Maar ik heb nooit die 20 km gefietst als training, gewoon conditie opgebouwd door een keer of drie, vier in de week met hem te fietsen.
Denk zo uit mijn hoofd dat die rondjes zo'n 7 à 8 km lang waren.

Hij is er keurig voor geslaagd en hij kon best nog wel verder maar ik was zelf gesloopt toen we bij de finish aankwamen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Brigitte
Zeer actief

Bedankt voor je antwoord. Er zijn 3 etappe's met daartussen 15 minuten rust en dierenarts controle en de 1ste is ook 8 km lang. We fietsen al een tijdje om de dag met ze gewoon ook een bepaalde route. Ik denk dat Elektra hem wel makkelijk zal halen maar bij Bunker twijfel ik een beetje. Al hoop ik natuurlijk wel dat hij hem zal halen, zijn niet veel AB's die het vol houden.
renee-uk
Zeer actief

je kunt hem eventueel in de rustpauzes wat druivesuiker geven, dat deden ze bij ons toen ook.
geeft toch weer een beetje extra energie.
en ook niet overdreven veel laten drinken tijdens die rust, een volle waterbuik gaat klotsen tijdens het rennen en dan heb je kans dat ze misselijk worden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

En Canisport kopen. Een half uurtje voor je gaat fietsen buiten even op de voetzooltjes sprayen. Worden ze wat harder van.
Brigitte
Zeer actief

Bedankt voor de tips :ok:
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

En probeer met de training ook op het tempo te letten
Voorgeschreven snelheid is tussen de 12 en 15 km per uur en als je precies op 12 km gaat trainen dan gaat het lastig worden.
Beter is op een wat hoger tempo te trainen en dan bouw je ook sneller conditie op.

Als je kan ga ook eens met een groepje trainen/fietsen. Vaak zie je dat ze dan ineens voorop willen lopen en dan gaan ze extra kracht zetten. Gevolg is dan vaak dat ze met de ellebogen gaan draaien (een beetje gaan zwemmen) waardoor de voetzolen kapot slijten.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou dan met Bunker eerst de 20 km proberen 2 weken voor de test en hem heel goed in de gaten houden. Puur om ervoor te zorgen dat hij niet echt over de kook gaat en daar schade van oploopt. Hij is zo gespierd dat zijn lijf enorm veel suiker zal verbranden en zuurstof nodig heeft dus. Eigenlijk is hij gebouwd voor korte snelle krachtige zaken. Niet echt op UV. Hij zou het wel moeten kunnen misschien maar ik zou oppassen. Het is niet voor niets dat weinig ambullen die test halen. :wink: Voor Elektra is het geen probleem uiteraard.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De afstand is voor de meeste honden waar normaal ook iets mee gedaan wordt het probleem niet. Wel de voetzolen.
De voetzolen hebben op sommig wegdek, zeker met bv warm weer, of pekel (in november misschien) veel te lijden. Daarom is het wel handig/nodig om van te voren op verharde wegen te trainen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

laeken schreef:Ik zou dan met Bunker eerst de 20 km proberen 2 weken voor de test en hem heel goed in de gaten houden. Puur om ervoor te zorgen dat hij niet echt over de kook gaat en daar schade van oploopt. Hij is zo gespierd dat zijn lijf enorm veel suiker zal verbranden en zuurstof nodig heeft dus. Eigenlijk is hij gebouwd voor korte snelle krachtige zaken. Niet echt op UV. Hij zou het wel moeten kunnen misschien maar ik zou oppassen. Het is niet voor niets dat weinig ambullen die test halen. :wink: Voor Elektra is het geen probleem uiteraard.
ik zou dat zeer zeker geen 2 weken voor het examen de volle 20 km lopen. kans op kapotte voetzolen bi het eigenlijk examen is vele malen groter dan. de volle 20 km moet je in principe helemaal neit willen lopen als training.
renee-uk
Zeer actief

Dianavdberkt schreef:
laeken schreef:Ik zou dan met Bunker eerst de 20 km proberen 2 weken voor de test en hem heel goed in de gaten houden. Puur om ervoor te zorgen dat hij niet echt over de kook gaat en daar schade van oploopt. Hij is zo gespierd dat zijn lijf enorm veel suiker zal verbranden en zuurstof nodig heeft dus. Eigenlijk is hij gebouwd voor korte snelle krachtige zaken. Niet echt op UV. Hij zou het wel moeten kunnen misschien maar ik zou oppassen. Het is niet voor niets dat weinig ambullen die test halen. :wink: Voor Elektra is het geen probleem uiteraard.
ik zou dat zeer zeker geen 2 weken voor het examen de volle 20 km lopen. kans op kapotte voetzolen bi het eigenlijk examen is vele malen groter dan. de volle 20 km moet je in principe helemaal neit willen lopen als training.
inderdaad :ok:
Afbeelding

Brigitte
Zeer actief

CharlesvdBerkt schreef:En probeer met de training ook op het tempo te letten
Voorgeschreven snelheid is tussen de 12 en 15 km per uur en als je precies op 12 km gaat trainen dan gaat het lastig worden.
Beter is op een wat hoger tempo te trainen en dan bouw je ook sneller conditie op.
Ja klopt ik probeer ook op een wat hoger tempo te fietsen met hem :ok:
Als je kan ga ook eens met een groepje trainen/fietsen. Vaak zie je dat ze dan ineens voorop willen lopen en dan gaan ze extra kracht zetten. Gevolg is dan vaak dat ze met de ellebogen gaan draaien (een beetje gaan zwemmen) waardoor de voetzolen kapot slijten.
Wij fietsen nu met zijn 2en en het is echt ook even uittesten nu, beide honden willen voorop lopen dus nu wisselen we dat af met om en om voorop te lopen, Elektra loop makkelijk mee als ze voorop loopt alleen Bunker heeft weer de neiging om te gaan tegen hangen als hij voorop loopt, hij wil voorop maar ook weer niet :roll: :mrgreen:

Ook ben ik er nog niet overuit of ik hem beter aan een tuig kan doen of halsband. Hij loopt overigens aan een springer. Elektra aan de hand.
Brigitte
Zeer actief

Klopt daar ben ik me ook zeker van bewust :wink: hij heeft er ook niet echt de bouw voor maar we gaan het gewoon proberen, red hij het niet dan is het jammer en doet verder niets aan hem af maar ik wil het wel graag proberen :wink:

Elektra heeft toen ze een jaar was al een keer de juniorenafstand gelopen en die vliegt er doorheen die red het wel ja.
Brigitte
Zeer actief

Dianavdberkt schreef:
Wij fietsen nu de ene keer 5 km en de andere keer 10 km en een rustdag tussendoor.
renee-uk
Zeer actief

ìk heb met Jan met tuig aan de springer het UV gedaan, maar had hem ook een halsband om met de riem eraan.
Had ik toch wat meer controle over hem naar mijn gevoel.
Afbeelding

Brigitte
Zeer actief

sirene schreef:De afstand is voor de meeste honden waar normaal ook iets mee gedaan wordt het probleem niet. Wel de voetzolen.
De voetzolen hebben op sommig wegdek, zeker met bv warm weer, of pekel (in november misschien) veel te lijden. Daarom is het wel handig/nodig om van te voren op verharde wegen te trainen.
Wij fietsen alleen maar in het centrum van Den Haag dus dat moet denk ik wel redelijk goed gaan? Alles is hier verharde weg :wink:
Brigitte
Zeer actief

renee-uk schreef:ìk heb met Jan met tuig aan de springer het UV gedaan, maar had hem ook een halsband om met de riem eraan.
Had ik toch wat meer controle over hem naar mijn gevoel.
Ja he, ik moet dat ook hoor. Ik heb Bunker nu aan een gewone halsband aan de springer een in mijn hand een losse lijn die aan een slip zit just in case. Nu gaat hij in het begin heel erg trekken waardoor hij naar mijn idee al snel veel van zijn vermogen kwijt is, daarom ga ik het vanavond ook maar aan een tuig proberen mss dat hij dan toch beter loopt.
Brigitte
Zeer actief

renee-uk
Zeer actief

kijk em dan rennen :I: :I:
Afbeelding

nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Waar is het in Breda? Kom ik even kijken denk ik!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dianavdberkt schreef:
Maw je loopt je hond op die dag gewoon stuk om dat papiertje te halen? Immers, je geeft in feite aan dat de hond het niet kan want als je het eerder een keer loopt is hij stuk met het examen? :denken: Ik kan overigens makkelijk die afstand met mijn hond fietsen zonder dat de zolen kapot gaan. Waar ligt dat aan? Als ik zin heb om te fietsen met Eva neem ik haar mee en ga ik. Dat kan zomaar 1,5 uur zijn en ik heb nog nooit gemerkt dat ze last van haar voeten kreeg. Nu is zij wel een hond van staal en enorm gespierd en droog. Ook heeft ze gezonde voeten en tenen. Ik zou niet eens willen fietsen met een hond die dat eigenlijk niet kan. Praat ik niet over Bunker want misschien kan die dat gewoon. Volgens mij loopt een hond die 5 en 10 km loopt en dan 1 rustdag heeft zijn voeten niet meer kapot. Die zijn al lang dik en sterk door de trainingen.

Op een hete dag moet je sowieso niet gaan fietsen. Als het asfalt te heet is is het domweg zielig. Dan maar geen UV-examen. :F:
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ik ga hem niet zichzelf laten kapot lopen hoor. Zo belangrijk is dat papiertje niet, zou het leuk vinden als hij het haalt maar als ik enig twijfel heb houd het op en stop ik, is het heel warm wat ik niet verwacht eind November maar je weet hier nooit :mrgreen: dan doen we het niet. Hij is nog altijd belangrijker dan welk papier ook.
Brigitte
Zeer actief

nathalie schreef:Waar is het in Breda? Kom ik even kijken denk ik!
Zal even kijken waar het was dan laat ik het weten :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”