Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

[Centraal] Welk hondenras past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: [Centraal] Welk hondenras past bij mij?

Ongelezen bericht door sbientje »

EschaenStefanie schreef:poedels ben ik niet zo weg van, gewoon qua uiterlijk niet. Qua uiterlijk bij kleintjes houd ik meer van de 'stoere hondjes' meer staande oren, minder krul
en ik vind poedeltjes zo enorm druk/aanwezig. Vind ze geweldig bij een ander maar ik zou er gek van worden.
Vlindertjes en dwergpinschers zijn erg leuk!
(werklijn mechel, hollander staan inderdaad op het lijstje van wat ik graag zou willen) maar ik had 'gehoopt' op rassen waar ik nog niet aan had gedacht
ja maar bij stoere kleine hondjes zit je al heel snel in de terriers, en die wil je dan weer niet :D border terrier? zijn best leuek hondjes!
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Amy schreef:@EschaenStefanie

Een belgische herder(1 van de 4..) en een true hairless chineesje :mrgreen:
:goeie: laat dat nou net zijn waar mijn oriëntatie op is gevallen :goeie: :O: maar dat een fokker van de chineesjes dit zegt, geeft me wel weer een zetje in de rug
Budkes schreef:
EschaenStefanie schreef:poedels ben ik niet zo weg van, gewoon qua uiterlijk niet. Qua uiterlijk bij kleintjes houd ik meer van de 'stoere hondjes'
en ik vind poedeltjes zo enorm druk/aanwezig. Vind ze geweldig bij een ander maar ik zou er gek van worden.
(werklijn mechel, hollander staan inderdaad op het lijstje van wat ik graag zou willen) maar ik had 'gehoopt' op rassen waar ik nog niet aan had gedacht
Voor de kleine zou ik dan de Vastgotaspets aan willen bevelen. :D
Nooit aangedacht. Zal ik toch eens de rasbeschrijving ervan moeten naslaan. Ik ken er 1 die hobbelt hier vaak over de markt en die is inderdaad nergens van onder de indruk. Maar kunnen die wel veel springen want ze zitten toch met hun langere rug
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:
EschaenStefanie schreef:poedels ben ik niet zo weg van, gewoon qua uiterlijk niet. Qua uiterlijk bij kleintjes houd ik meer van de 'stoere hondjes' meer staande oren, minder krul
ja maar bij stoere kleine hondjes zit je al heel snel in de terriers, en die wil je dan weer niet :D border terrier? zijn best leuek hondjes!
niet om iemand hier tegen de borst aan te stoten maar is niet echt mijn ras... Net als jacky's westies en eigenlijk bijna alle terriers behalve de Ratterrier en de Braziliaanse terriër, de manchester vind ik wel weer erg leuk.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik ben ook niet echt een terrierfan. als ik een klein hondje zou willen werd het een teckel, een corgi of een border terrier, die zou ik dan nog wel leuk vinden.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

EschaenStefanie schreef:
Budkes schreef:
Nooit aangedacht. Zal ik toch eens de rasbeschrijving ervan moeten naslaan. Ik ken er 1 die hobbelt hier vaak over de markt en die is inderdaad nergens van onder de indruk. Maar kunnen die wel veel springen want ze zitten toch met hun langere rug
Lengte van de rug valt heel erg mee. Ze zijn in verhouding gezien niet veel langer als bv. een Jack Russell. Iig een stuk korter als een Corgi. Ik vind ze leuk én stoer.
Gr. Aniek

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:
EschaenStefanie schreef:
Budkes schreef:
Lengte van de rug valt heel erg mee. Ze zijn in verhouding gezien niet veel langer als bv. een Jack Russell. Iig een stuk korter als een Corgi. Ik vind ze leuk én stoer.
zijn zeker leuke hondjes ja!
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Nog iemand die een ras voor mij weet? :cheer:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

een labrador :P
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

ik ben tot pagina 3 gekomen, dit is wat er spontaan opkwam:
amyyy55: daar passen heel veel honden uit de groep herders bij, maar zeker ook verschillende retrievers
kimmeke: tamaskan, lijkt een beetje op je husky of helemaal de andere kant op ridgeback, viszla,weimaraner
thirzjee: poedel, duck tolling retriever, collie (of sheltie)
flamme: geen saarloos??? dan een ridgeback! (was het eerste wat in me opkwam)
ijsvrouwtje: bearded colllie, of als 'ie heel groot mag zijn en newfoundlander of een engelse mastiff
lief: een poolhond of een berghond, evt een hovaward
turbo: bearded collie, poedel
dagmar: fila brasileiro
denise: tamaskan, evt viszla en als je enige bezwaar tegen de ijslander het lange haar is; een noorse buhund

Ik wil graag ontspannen kunnen wandelen, zonder ogen in mijn rug te hoeven hebben, maar mijn hond hoeft absoluut geen allemansvriend te zijn, formaat is niet belangrijk (alhoewel, ik wil graag 1 grote hond vanaf 55-60cm). Luisteren moet, maar hoeft niet slaafs, samen dingen doen is leuk, maar hij moet ook in staat zijn zichzelf bezig te houden. Ik hou niet van sporten in clubverband, maar zorg wel voor een actief leven, in de vorm van wandelen, fietsen, zwemmen. Ik doe meer aan opvoeding dan aan training, moet (met oefening en geduld) even alleen kunnen zijn. Vachtverzorging ben ik te lui voor...
Supernova
Zeer actief

@ Sbientje, ik vind labjes best heel leuk hoor :D Maar dan wel meer de werklijn kant op.
Al lijken sommige werklijnlabs helemaal niet meer op labs en dat vind ik ook niet mooi :denken:
Eigenlijk zou het een show/werklijn mix moeten zijn.
Tamaskans vind ik prachtig Kipo, en qua karakter spreken ze mij ook aan. Dat sluit ik niet uit voor ooit :mrgreen:
Vislza's lijken mij te jagerig, Noorse buhund ken ik niet maar ze zijn wel mooi :I:

Bij jou passen best wat rassen denk ik, ook uit je eigen lijstje. Misschien ook een Ridgeback?
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik zal mijn lijstje ook eens plaatsen. Heb zelf wel wat ideeen maar ben benieuwd.

- stabiel karakter, geen angsthaas
- sociaal naar andere honden, of in ieder geval geen vechtjas of ontzettende regelaar
- trainbaar, maar hoeft absoluut geen robot te zijn.
- hond die meekan op lange wandelingen (en dan bedoel ik 20 km ofzo)
- mag wantrouwend zijn naar vreemden en waaks, maar liever geen neurotische blaffer. Sociaal en enthousiast naar vreemden vind ik overigens ook prima, dat maakt me weinig uit
- geen vreselijke bos met haar, trimmen is geen probleem
-maat maakt me op zich niet uit
kipo
Zeer actief

vergeet ik helemaal te zeggen dat ik eigenlijk wel graag staande oren zie, maar dat kan zomaar ondergeschikt raken, als de rest van het plaatje wel klopt.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

kipo schreef:Ik wil graag ontspannen kunnen wandelen, zonder ogen in mijn rug te hoeven hebben, maar mijn hond hoeft absoluut geen allemansvriend te zijn, formaat is niet belangrijk (alhoewel, ik wil graag 1 grote hond vanaf 55-60cm). Luisteren moet, maar hoeft niet slaafs, samen dingen doen is leuk, maar hij moet ook in staat zijn zichzelf bezig te houden. Ik hou niet van sporten in clubverband, maar zorg wel voor een actief leven, in de vorm van wandelen, fietsen, zwemmen. Ik doe meer aan opvoeding dan aan training, moet (met oefening en geduld) even alleen kunnen zijn. Vachtverzorging ben ik te lui voor...

Tja, ik blijf het roepen: een korthaar collie. Gereserveerder dan de langhaar maar wel vriendelijk. Willen graag werken voor de baas maar je moet ze wél met respect behandelen anders krijg je een dikke middelvinger. Sporten graag maar zijn ook weer niet fanatiekelingen als de border. Ze hebben wel dezelfde ondervacht als de langhaar dus in de ruitijd komt er wel een halve hond vanaf. Maar de dekharen zijn kort en zacht (geen stokharen).

Oké, en nou ik. Ik hou van zachte en lieve honden. Geen kleintjes (< 50cm), ze moeten sociaal zijn naar mens en dier, van samen iets leuks doen op het gebied van sport en spel maar zeker niet fanatiek. Ze mogen best ondeugend zijn maar geen slopers. Ik hou van knuffels dus liever geen hond die de benen neemt als ik ze lekker wil knuffelen. En ik geloof niet dat ik een drillerige baas ben, dus hele heftige honden lijkt me niet zo'n strak plan. Vachtverzorging is geen probleem zolang het niet elke dag nodig is.
O ja en ik hou niet van platneuzige honden. Ze moeten wel een normale kop hebben.
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

lieke schreef:
Oké, en nou ik. Ik hou van zachte en lieve honden. Geen kleintjes (< 50cm), ze moeten sociaal zijn naar mens en dier, van samen iets leuks doen op het gebied van sport en spel maar zeker niet fanatiek. Ze mogen best ondeugend zijn maar geen slopers. Ik hou van knuffels dus liever geen hond die de benen neemt als ik ze lekker wil knuffelen. En ik geloof niet dat ik een drillerige baas ben, dus hele heftige honden lijkt me niet zo'n strak plan. Vachtverzorging is geen probleem zolang het niet elke dag nodig is.
O ja en ik hou niet van platneuzige honden. Ze moeten wel een normale kop hebben.
Een Poedel natuurlijk! :cheer:

Sbientje, Golden retriever, Labje, iets van een spaniel?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kipo schreef: Ik wil graag ontspannen kunnen wandelen, zonder ogen in mijn rug te hoeven hebben, maar mijn hond hoeft absoluut geen allemansvriend te zijn, formaat is niet belangrijk (alhoewel, ik wil graag 1 grote hond vanaf 55-60cm). Luisteren moet, maar hoeft niet slaafs, samen dingen doen is leuk, maar hij moet ook in staat zijn zichzelf bezig te houden. Ik hou niet van sporten in clubverband, maar zorg wel voor een actief leven, in de vorm van wandelen, fietsen, zwemmen. Ik doe meer aan opvoeding dan aan training, moet (met oefening en geduld) even alleen kunnen zijn. Vachtverzorging ben ik te lui voor...
Australian kelpie
kipo
Zeer actief

lieke: golden retriever
kipo
Zeer actief

Eschaenstefanie: Vastgotaspets is heel leuk, maar ik moest meteen denken aan een Lancashire Heeler.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik wil best meedoen voor de gein, maar ik heb het flauwe vermoeden dat die stomme Japjes toch het allerbest passen :tongue:

Kleine hond. Vrolijk en actief maar waar je niet elke dag uren mee hoeft te wandelen.
Vacht maakt me weinig uit, als het maar niet te arbeidsintensief is.
Heel zacht en meegaand karakter, ik moet ermee kunnen tutten :mrgreen:
Hondje wat het allerliefst 's avonds lekker tegen je aan op de bank kruipt.
Liefst een hond met humor, ik moet er wel regelmatig om kunnen lachen. Goed trainbaar hoeft niet, het enige wat een hond van mij moet kunnen is terugkomen na het roepen.
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

Mit schreef:Ik wil best meedoen voor de gein, maar ik heb het flauwe vermoeden dat die stomme Japjes toch het allerbest passen :tongue:

Kleine hond. Vrolijk en actief maar waar je niet elke dag uren mee hoeft te wandelen.
Vacht maakt me weinig uit, als het maar niet te arbeidsintensief is.
Heel zacht en meegaand karakter, ik moet ermee kunnen tutten :mrgreen:
Hondje wat het allerliefst 's avonds lekker tegen je aan op de bank kruipt.
Liefst een hond met humor, ik moet er wel regelmatig om kunnen lachen. Goed trainbaar hoeft niet, het enige wat een hond van mij moet kunnen is terugkomen na het roepen.
Chineesje :mrgreen: heeft als pluspunt dat ze wel ontzettend intelligent zijn
Of een Prazsky Krysavik
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Denise. schreef:
lieke schreef:
Een Poedel natuurlijk! :cheer:

Sbientje, Golden retriever, Labje, iets van een spaniel?
haha wel leuk, labje is natuurlijk sowieso wel iets wat ik leuk vind. Golden trekt me dan weer iets minder, spaniel vind ik ook leuk (vooral de welsh springer :I: )
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Een poedel zie ik echt niet zitten. Qua karakter vind ik ze geweldig, maar dat uiterlijk, hè. :tongue: Golden zou kunnen, labjes vind ik persoonlijk vreselijk. Ik word helemaal zenuwachtig van dat gestuiter.

Ik zat zelf te denken in de richting van een ierse setter. Of toch die bloedhond. Die vind ik zó geweldig. Al zal die wel helemaal niet bij me passen. :cry:
Afbeelding
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Ik doe ook mee. :mrgreen:

Zacht karakter maar toch iets van pit, baasgericht maar niet slaafs
Buiten actief maar binnen rustig.
Weinig vachtverzorging, verder maakt het qua vacht niet uit, grootte ook niet.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:Een poedel zie ik echt niet zitten. Qua karakter vind ik ze geweldig, maar dat uiterlijk, hè. :tongue: Golden zou kunnen, labjes vind ik persoonlijk vreselijk. Ik word helemaal zenuwachtig van dat gestuiter.

Ik zat zelf te denken in de richting van een ierse setter. Of toch die bloedhond. Die vind ik zó geweldig. Al zal die wel helemaal niet bij me passen. :cry:
als ik jouw beschrijving lees denk ik echt totaal niet aan een bloedhond :D
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

@EschaenStefanie
De Peruaanse Naakthond lijkt me ook wel passen gek genoeg;), wat ik meekrijg van de honden van Sonja zijn het actieve, leergierige honden, die absoluut wel ook een hoop eigen karakter hebben.

@Denise
Hier in de straat wonen twee Noorse Buhunden. Zijn wel leuke beestjes, wel ontzettende gravers, afgaande op hun baas. Ze gaan hier leuk om met mijn honden, maar moeten wel altijd vanachter het hek even blaffen als we langslopen.

@Kipo
Een berghond lijkt me ook wel wat ja, ik ben alleen niet gewend aan waaksigheid, dus zal me daar wel even in moeten verdiepen dat in goede banen te leiden.
Ik heb altijd honden gehad die de inbrekers nog het tafelzilver zouden aanwijzen.

@Budkes
Gek genoeg heb ik mezelf nooit als herderbaas gezien, maar vindt ze vaak wel mooi en ook lief. Wel hebben ze voor mijn gevoel iets blafferigs/zenuwachtigs wat ik niet gewend ben natuurlijk met die poolmonsters.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:als ik jouw beschrijving lees denk ik echt totaal niet aan een bloedhond :D
Is ook zo, alleen ik vind dat uiterlijk zo geweldig mooi en ze hebben zo'n droefgeestige blik. :mrgreen:

Nanna, die ierse waterspaniel lijkt precies op een poedel :80: . Nee, dan neem ik wel een barzoi of een ierse wolfshond. Ook zulke prachtige honden.

Offe... ik hou het toch maar bij collies. :mrgreen:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

lieke, een goedgefokte witte herder lijkt me uitstekend in jouw plaatje passen
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lieke
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:lieke, een goedgefokte witte herder lijkt me uitstekend in jouw plaatje passen

De witte herders die ik ken zijn van die zenuwelijerige en nogal angstige honden. Klopt dat als typering? Ik vind ze trouwens wél mooi.
Nou ja, alweer een ras genoteerd voor mijn lijstje. Voor tegen de tijd dat ik uitgekeken ben op die haarballen van me.
De eerste stap, een soortement mislukte ruwharige terrier/griffon/vuilnisbak in huis halen. heb ik al gezet. Nou die andere langharige lummels afdanken en dan ga ik eens mijn horizon verbreden. :cheer:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik vind de basset griffon vendeen superleuk, maar volgens mij iets teveel jachtpassie..
renee-uk
Zeer actief

lieke schreef:
renee-uk schreef:lieke, een goedgefokte witte herder lijkt me uitstekend in jouw plaatje passen

De witte herders die ik ken zijn van die zenuwelijerige en nogal angstige honden. Klopt dat als typering? Ik vind ze trouwens wél mooi.
Nou ja, alweer een ras genoteerd voor mijn lijstje. Voor tegen de tijd dat ik uitgekeken ben op die haarballen van me.
De eerste stap, een soortement mislukte ruwharige terrier/griffon/vuilnisbak in huis halen. heb ik al gezet. Nou die andere langharige lummels afdanken en dan ga ik eens mijn horizon verbreden. :cheer:
nee dat klopt niet voor een goedgefokte witte herder, vandaar dat ik dat er zo nadrukkelijk bij vermeldde ;)
ze zijn wel wat terughoudend naar vreemden, maar niet op een zenuwachtige en al zeker niet op een angstige manier.
Gewoon een beetje kat-uit-de-boom kijkerig en daar is niks mis mee.
Verder zijn het heerlijke honden, wat zachter dan de duitsers en niet zo extreem ook.
Je kunt ze ook niet met harde hand of een hoop verbaal geweld opvoeden, dan maak je dingen kapot die niet te herstellen zijn en heb je kans dat ze wel angstig worden.
Consequent en duidelijk zijn en opvoeden vanuit rust en een hoop positiviteit en je hebt een maatje voor het leven!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef:
renee-uk schreef: Consequent en duidelijk zijn en opvoeden vanuit rust en een hoop positiviteit en je hebt een maatje voor het leven!
En een huis vol met witte haren ;-) Want dènk erom dat dat stokhaar verhaart.
Denk je van het kammen en borstelen af te zijn, kun je je wild gaan stofzuigen :engel:
ja dat is waar, zwarte kleren kun je ook wel vergeten :?
maar ach elk nadeel hep ze foordeel toch?
je krijgt wel een geweldige hond :E:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”