ja maar bij stoere kleine hondjes zit je al heel snel in de terriers, en die wil je dan weer nietEschaenStefanie schreef:poedels ben ik niet zo weg van, gewoon qua uiterlijk niet. Qua uiterlijk bij kleintjes houd ik meer van de 'stoere hondjes' meer staande oren, minder krul
en ik vind poedeltjes zo enorm druk/aanwezig. Vind ze geweldig bij een ander maar ik zou er gek van worden.
Vlindertjes en dwergpinschers zijn erg leuk!
(werklijn mechel, hollander staan inderdaad op het lijstje van wat ik graag zou willen) maar ik had 'gehoopt' op rassen waar ik nog niet aan had gedacht
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
[Centraal] Welk hondenras past bij mij?
Moderator: moderatorteam
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: [Centraal] Welk hondenras past bij mij?
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Amy schreef:@EschaenStefanie
Een belgische herder(1 van de 4..) en een true hairless chineesje
Nooit aangedacht. Zal ik toch eens de rasbeschrijving ervan moeten naslaan. Ik ken er 1 die hobbelt hier vaak over de markt en die is inderdaad nergens van onder de indruk. Maar kunnen die wel veel springen want ze zitten toch met hun langere rugBudkes schreef:Voor de kleine zou ik dan de Vastgotaspets aan willen bevelen.EschaenStefanie schreef:poedels ben ik niet zo weg van, gewoon qua uiterlijk niet. Qua uiterlijk bij kleintjes houd ik meer van de 'stoere hondjes'
en ik vind poedeltjes zo enorm druk/aanwezig. Vind ze geweldig bij een ander maar ik zou er gek van worden.
(werklijn mechel, hollander staan inderdaad op het lijstje van wat ik graag zou willen) maar ik had 'gehoopt' op rassen waar ik nog niet aan had gedacht

- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
niet om iemand hier tegen de borst aan te stoten maar is niet echt mijn ras... Net als jacky's westies en eigenlijk bijna alle terriers behalve de Ratterrier en de Braziliaanse terriër, de manchester vind ik wel weer erg leuk.sbientje schreef:ja maar bij stoere kleine hondjes zit je al heel snel in de terriers, en die wil je dan weer nietEschaenStefanie schreef:poedels ben ik niet zo weg van, gewoon qua uiterlijk niet. Qua uiterlijk bij kleintjes houd ik meer van de 'stoere hondjes' meer staande oren, minder krul
(werklijn mechel, hollander staan inderdaad op het lijstje van wat ik graag zou willen) maar ik had 'gehoopt' op rassen waar ik nog niet aan had gedachtborder terrier? zijn best leuek hondjes!

-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ben ook niet echt een terrierfan. als ik een klein hondje zou willen werd het een teckel, een corgi of een border terrier, die zou ik dan nog wel leuk vinden.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Lengte van de rug valt heel erg mee. Ze zijn in verhouding gezien niet veel langer als bv. een Jack Russell. Iig een stuk korter als een Corgi. Ik vind ze leuk én stoer.EschaenStefanie schreef:
Nooit aangedacht. Zal ik toch eens de rasbeschrijving ervan moeten naslaan. Ik ken er 1 die hobbelt hier vaak over de markt en die is inderdaad nergens van onder de indruk. Maar kunnen die wel veel springen want ze zitten toch met hun langere rugBudkes schreef:
Voor de kleine zou ik dan de Vastgotaspets aan willen bevelen.
Gr. Aniek

-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
zijn zeker leuke hondjes ja!Budkes schreef:Lengte van de rug valt heel erg mee. Ze zijn in verhouding gezien niet veel langer als bv. een Jack Russell. Iig een stuk korter als een Corgi. Ik vind ze leuk én stoer.EschaenStefanie schreef:
Nooit aangedacht. Zal ik toch eens de rasbeschrijving ervan moeten naslaan. Ik ken er 1 die hobbelt hier vaak over de markt en die is inderdaad nergens van onder de indruk. Maar kunnen die wel veel springen want ze zitten toch met hun langere rugBudkes schreef:
Voor de kleine zou ik dan de Vastgotaspets aan willen bevelen.
-
Supernova
- Zeer actief
Nog iemand die een ras voor mij weet? 
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
- kipo
- Zeer actief
ik ben tot pagina 3 gekomen, dit is wat er spontaan opkwam:
amyyy55: daar passen heel veel honden uit de groep herders bij, maar zeker ook verschillende retrievers
kimmeke: tamaskan, lijkt een beetje op je husky of helemaal de andere kant op ridgeback, viszla,weimaraner
thirzjee: poedel, duck tolling retriever, collie (of sheltie)
flamme: geen saarloos??? dan een ridgeback! (was het eerste wat in me opkwam)
ijsvrouwtje: bearded colllie, of als 'ie heel groot mag zijn en newfoundlander of een engelse mastiff
lief: een poolhond of een berghond, evt een hovaward
turbo: bearded collie, poedel
dagmar: fila brasileiro
denise: tamaskan, evt viszla en als je enige bezwaar tegen de ijslander het lange haar is; een noorse buhund
Ik wil graag ontspannen kunnen wandelen, zonder ogen in mijn rug te hoeven hebben, maar mijn hond hoeft absoluut geen allemansvriend te zijn, formaat is niet belangrijk (alhoewel, ik wil graag 1 grote hond vanaf 55-60cm). Luisteren moet, maar hoeft niet slaafs, samen dingen doen is leuk, maar hij moet ook in staat zijn zichzelf bezig te houden. Ik hou niet van sporten in clubverband, maar zorg wel voor een actief leven, in de vorm van wandelen, fietsen, zwemmen. Ik doe meer aan opvoeding dan aan training, moet (met oefening en geduld) even alleen kunnen zijn. Vachtverzorging ben ik te lui voor...
amyyy55: daar passen heel veel honden uit de groep herders bij, maar zeker ook verschillende retrievers
kimmeke: tamaskan, lijkt een beetje op je husky of helemaal de andere kant op ridgeback, viszla,weimaraner
thirzjee: poedel, duck tolling retriever, collie (of sheltie)
flamme: geen saarloos??? dan een ridgeback! (was het eerste wat in me opkwam)
ijsvrouwtje: bearded colllie, of als 'ie heel groot mag zijn en newfoundlander of een engelse mastiff
lief: een poolhond of een berghond, evt een hovaward
turbo: bearded collie, poedel
dagmar: fila brasileiro
denise: tamaskan, evt viszla en als je enige bezwaar tegen de ijslander het lange haar is; een noorse buhund
Ik wil graag ontspannen kunnen wandelen, zonder ogen in mijn rug te hoeven hebben, maar mijn hond hoeft absoluut geen allemansvriend te zijn, formaat is niet belangrijk (alhoewel, ik wil graag 1 grote hond vanaf 55-60cm). Luisteren moet, maar hoeft niet slaafs, samen dingen doen is leuk, maar hij moet ook in staat zijn zichzelf bezig te houden. Ik hou niet van sporten in clubverband, maar zorg wel voor een actief leven, in de vorm van wandelen, fietsen, zwemmen. Ik doe meer aan opvoeding dan aan training, moet (met oefening en geduld) even alleen kunnen zijn. Vachtverzorging ben ik te lui voor...
-
Supernova
- Zeer actief
@ Sbientje, ik vind labjes best heel leuk hoor
Maar dan wel meer de werklijn kant op.
Al lijken sommige werklijnlabs helemaal niet meer op labs en dat vind ik ook niet mooi
Eigenlijk zou het een show/werklijn mix moeten zijn.
Tamaskans vind ik prachtig Kipo, en qua karakter spreken ze mij ook aan. Dat sluit ik niet uit voor ooit
Vislza's lijken mij te jagerig, Noorse buhund ken ik niet maar ze zijn wel mooi
Bij jou passen best wat rassen denk ik, ook uit je eigen lijstje. Misschien ook een Ridgeback?
Al lijken sommige werklijnlabs helemaal niet meer op labs en dat vind ik ook niet mooi
Eigenlijk zou het een show/werklijn mix moeten zijn.
Tamaskans vind ik prachtig Kipo, en qua karakter spreken ze mij ook aan. Dat sluit ik niet uit voor ooit
Vislza's lijken mij te jagerig, Noorse buhund ken ik niet maar ze zijn wel mooi
Bij jou passen best wat rassen denk ik, ook uit je eigen lijstje. Misschien ook een Ridgeback?
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
ik zal mijn lijstje ook eens plaatsen. Heb zelf wel wat ideeen maar ben benieuwd.
- stabiel karakter, geen angsthaas
- sociaal naar andere honden, of in ieder geval geen vechtjas of ontzettende regelaar
- trainbaar, maar hoeft absoluut geen robot te zijn.
- hond die meekan op lange wandelingen (en dan bedoel ik 20 km ofzo)
- mag wantrouwend zijn naar vreemden en waaks, maar liever geen neurotische blaffer. Sociaal en enthousiast naar vreemden vind ik overigens ook prima, dat maakt me weinig uit
- geen vreselijke bos met haar, trimmen is geen probleem
-maat maakt me op zich niet uit
- stabiel karakter, geen angsthaas
- sociaal naar andere honden, of in ieder geval geen vechtjas of ontzettende regelaar
- trainbaar, maar hoeft absoluut geen robot te zijn.
- hond die meekan op lange wandelingen (en dan bedoel ik 20 km ofzo)
- mag wantrouwend zijn naar vreemden en waaks, maar liever geen neurotische blaffer. Sociaal en enthousiast naar vreemden vind ik overigens ook prima, dat maakt me weinig uit
- geen vreselijke bos met haar, trimmen is geen probleem
-maat maakt me op zich niet uit
- kipo
- Zeer actief
vergeet ik helemaal te zeggen dat ik eigenlijk wel graag staande oren zie, maar dat kan zomaar ondergeschikt raken, als de rest van het plaatje wel klopt.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
kipo schreef:Ik wil graag ontspannen kunnen wandelen, zonder ogen in mijn rug te hoeven hebben, maar mijn hond hoeft absoluut geen allemansvriend te zijn, formaat is niet belangrijk (alhoewel, ik wil graag 1 grote hond vanaf 55-60cm). Luisteren moet, maar hoeft niet slaafs, samen dingen doen is leuk, maar hij moet ook in staat zijn zichzelf bezig te houden. Ik hou niet van sporten in clubverband, maar zorg wel voor een actief leven, in de vorm van wandelen, fietsen, zwemmen. Ik doe meer aan opvoeding dan aan training, moet (met oefening en geduld) even alleen kunnen zijn. Vachtverzorging ben ik te lui voor...
Tja, ik blijf het roepen: een korthaar collie. Gereserveerder dan de langhaar maar wel vriendelijk. Willen graag werken voor de baas maar je moet ze wél met respect behandelen anders krijg je een dikke middelvinger. Sporten graag maar zijn ook weer niet fanatiekelingen als de border. Ze hebben wel dezelfde ondervacht als de langhaar dus in de ruitijd komt er wel een halve hond vanaf. Maar de dekharen zijn kort en zacht (geen stokharen).
Oké, en nou ik. Ik hou van zachte en lieve honden. Geen kleintjes (< 50cm), ze moeten sociaal zijn naar mens en dier, van samen iets leuks doen op het gebied van sport en spel maar zeker niet fanatiek. Ze mogen best ondeugend zijn maar geen slopers. Ik hou van knuffels dus liever geen hond die de benen neemt als ik ze lekker wil knuffelen. En ik geloof niet dat ik een drillerige baas ben, dus hele heftige honden lijkt me niet zo'n strak plan. Vachtverzorging is geen probleem zolang het niet elke dag nodig is.
O ja en ik hou niet van platneuzige honden. Ze moeten wel een normale kop hebben.

-
Supernova
- Zeer actief
Een Poedel natuurlijk!lieke schreef:
Oké, en nou ik. Ik hou van zachte en lieve honden. Geen kleintjes (< 50cm), ze moeten sociaal zijn naar mens en dier, van samen iets leuks doen op het gebied van sport en spel maar zeker niet fanatiek. Ze mogen best ondeugend zijn maar geen slopers. Ik hou van knuffels dus liever geen hond die de benen neemt als ik ze lekker wil knuffelen. En ik geloof niet dat ik een drillerige baas ben, dus hele heftige honden lijkt me niet zo'n strak plan. Vachtverzorging is geen probleem zolang het niet elke dag nodig is.
O ja en ik hou niet van platneuzige honden. Ze moeten wel een normale kop hebben.
Sbientje, Golden retriever, Labje, iets van een spaniel?
- dagmar88
- Zeer actief
Australian kelpiekipo schreef: Ik wil graag ontspannen kunnen wandelen, zonder ogen in mijn rug te hoeven hebben, maar mijn hond hoeft absoluut geen allemansvriend te zijn, formaat is niet belangrijk (alhoewel, ik wil graag 1 grote hond vanaf 55-60cm). Luisteren moet, maar hoeft niet slaafs, samen dingen doen is leuk, maar hij moet ook in staat zijn zichzelf bezig te houden. Ik hou niet van sporten in clubverband, maar zorg wel voor een actief leven, in de vorm van wandelen, fietsen, zwemmen. Ik doe meer aan opvoeding dan aan training, moet (met oefening en geduld) even alleen kunnen zijn. Vachtverzorging ben ik te lui voor...
- kipo
- Zeer actief
lieke: golden retriever
- kipo
- Zeer actief
Eschaenstefanie: Vastgotaspets is heel leuk, maar ik moest meteen denken aan een Lancashire Heeler.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Ik wil best meedoen voor de gein, maar ik heb het flauwe vermoeden dat die stomme Japjes toch het allerbest passen
Kleine hond. Vrolijk en actief maar waar je niet elke dag uren mee hoeft te wandelen.
Vacht maakt me weinig uit, als het maar niet te arbeidsintensief is.
Heel zacht en meegaand karakter, ik moet ermee kunnen tutten
Hondje wat het allerliefst 's avonds lekker tegen je aan op de bank kruipt.
Liefst een hond met humor, ik moet er wel regelmatig om kunnen lachen. Goed trainbaar hoeft niet, het enige wat een hond van mij moet kunnen is terugkomen na het roepen.
Kleine hond. Vrolijk en actief maar waar je niet elke dag uren mee hoeft te wandelen.
Heel zacht en meegaand karakter, ik moet ermee kunnen tutten
Liefst een hond met humor, ik moet er wel regelmatig om kunnen lachen. Goed trainbaar hoeft niet, het enige wat een hond van mij moet kunnen is terugkomen na het roepen.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
ChineesjeMit schreef:Ik wil best meedoen voor de gein, maar ik heb het flauwe vermoeden dat die stomme Japjes toch het allerbest passen![]()
Heel zacht en meegaand karakter, ik moet ermee kunnen tutten![]()
Of een Prazsky Krysavik

-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
haha wel leuk, labje is natuurlijk sowieso wel iets wat ik leuk vind. Golden trekt me dan weer iets minder, spaniel vind ik ook leuk (vooral de welsh springerDenise. schreef:Een Poedel natuurlijk!lieke schreef:
O ja en ik hou niet van platneuzige honden. Ze moeten wel een normale kop hebben.![]()
Sbientje, Golden retriever, Labje, iets van een spaniel?
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Een poedel zie ik echt niet zitten. Qua karakter vind ik ze geweldig, maar dat uiterlijk, hè.
Golden zou kunnen, labjes vind ik persoonlijk vreselijk. Ik word helemaal zenuwachtig van dat gestuiter.
Ik zat zelf te denken in de richting van een ierse setter. Of toch die bloedhond. Die vind ik zó geweldig. Al zal die wel helemaal niet bij me passen.
Ik zat zelf te denken in de richting van een ierse setter. Of toch die bloedhond. Die vind ik zó geweldig. Al zal die wel helemaal niet bij me passen.

- Saskia241
- Zeer actief
Ik doe ook mee.
Zacht karakter maar toch iets van pit, baasgericht maar niet slaafs
Buiten actief maar binnen rustig.
Weinig vachtverzorging, verder maakt het qua vacht niet uit, grootte ook niet.
Zacht karakter maar toch iets van pit, baasgericht maar niet slaafs
Buiten actief maar binnen rustig.
Weinig vachtverzorging, verder maakt het qua vacht niet uit, grootte ook niet.
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
als ik jouw beschrijving lees denk ik echt totaal niet aan een bloedhondlieke schreef:Een poedel zie ik echt niet zitten. Qua karakter vind ik ze geweldig, maar dat uiterlijk, hè.Golden zou kunnen, labjes vind ik persoonlijk vreselijk. Ik word helemaal zenuwachtig van dat gestuiter.
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
@EschaenStefanie
De Peruaanse Naakthond lijkt me ook wel passen gek genoeg;), wat ik meekrijg van de honden van Sonja zijn het actieve, leergierige honden, die absoluut wel ook een hoop eigen karakter hebben.
@Denise
Hier in de straat wonen twee Noorse Buhunden. Zijn wel leuke beestjes, wel ontzettende gravers, afgaande op hun baas. Ze gaan hier leuk om met mijn honden, maar moeten wel altijd vanachter het hek even blaffen als we langslopen.
@Kipo
Een berghond lijkt me ook wel wat ja, ik ben alleen niet gewend aan waaksigheid, dus zal me daar wel even in moeten verdiepen dat in goede banen te leiden.
Ik heb altijd honden gehad die de inbrekers nog het tafelzilver zouden aanwijzen.
@Budkes
Gek genoeg heb ik mezelf nooit als herderbaas gezien, maar vindt ze vaak wel mooi en ook lief. Wel hebben ze voor mijn gevoel iets blafferigs/zenuwachtigs wat ik niet gewend ben natuurlijk met die poolmonsters.
De Peruaanse Naakthond lijkt me ook wel passen gek genoeg;), wat ik meekrijg van de honden van Sonja zijn het actieve, leergierige honden, die absoluut wel ook een hoop eigen karakter hebben.
@Denise
Hier in de straat wonen twee Noorse Buhunden. Zijn wel leuke beestjes, wel ontzettende gravers, afgaande op hun baas. Ze gaan hier leuk om met mijn honden, maar moeten wel altijd vanachter het hek even blaffen als we langslopen.
@Kipo
Een berghond lijkt me ook wel wat ja, ik ben alleen niet gewend aan waaksigheid, dus zal me daar wel even in moeten verdiepen dat in goede banen te leiden.
Ik heb altijd honden gehad die de inbrekers nog het tafelzilver zouden aanwijzen.
@Budkes
Gek genoeg heb ik mezelf nooit als herderbaas gezien, maar vindt ze vaak wel mooi en ook lief. Wel hebben ze voor mijn gevoel iets blafferigs/zenuwachtigs wat ik niet gewend ben natuurlijk met die poolmonsters.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Is ook zo, alleen ik vind dat uiterlijk zo geweldig mooi en ze hebben zo'n droefgeestige blik.sbientje schreef:als ik jouw beschrijving lees denk ik echt totaal niet aan een bloedhond
Nanna, die ierse waterspaniel lijkt precies op een poedel
Offe... ik hou het toch maar bij collies.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
lieke, een goedgefokte witte herder lijkt me uitstekend in jouw plaatje passen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
renee-uk schreef:lieke, een goedgefokte witte herder lijkt me uitstekend in jouw plaatje passen
De witte herders die ik ken zijn van die zenuwelijerige en nogal angstige honden. Klopt dat als typering? Ik vind ze trouwens wél mooi.
Nou ja, alweer een ras genoteerd voor mijn lijstje. Voor tegen de tijd dat ik uitgekeken ben op die haarballen van me.
De eerste stap, een soortement mislukte ruwharige terrier/griffon/vuilnisbak in huis halen. heb ik al gezet. Nou die andere langharige lummels afdanken en dan ga ik eens mijn horizon verbreden.

-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
ik vind de basset griffon vendeen superleuk, maar volgens mij iets teveel jachtpassie..
- renee-uk
- Zeer actief
nee dat klopt niet voor een goedgefokte witte herder, vandaar dat ik dat er zo nadrukkelijk bij vermelddelieke schreef:renee-uk schreef:lieke, een goedgefokte witte herder lijkt me uitstekend in jouw plaatje passen
De witte herders die ik ken zijn van die zenuwelijerige en nogal angstige honden. Klopt dat als typering? Ik vind ze trouwens wél mooi.
Nou ja, alweer een ras genoteerd voor mijn lijstje. Voor tegen de tijd dat ik uitgekeken ben op die haarballen van me.
De eerste stap, een soortement mislukte ruwharige terrier/griffon/vuilnisbak in huis halen. heb ik al gezet. Nou die andere langharige lummels afdanken en dan ga ik eens mijn horizon verbreden.
ze zijn wel wat terughoudend naar vreemden, maar niet op een zenuwachtige en al zeker niet op een angstige manier.
Gewoon een beetje kat-uit-de-boom kijkerig en daar is niks mis mee.
Verder zijn het heerlijke honden, wat zachter dan de duitsers en niet zo extreem ook.
Je kunt ze ook niet met harde hand of een hoop verbaal geweld opvoeden, dan maak je dingen kapot die niet te herstellen zijn en heb je kans dat ze wel angstig worden.
Consequent en duidelijk zijn en opvoeden vanuit rust en een hoop positiviteit en je hebt een maatje voor het leven!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
ja dat is waar, zwarte kleren kun je ook wel vergetenNanna schreef:En een huis vol met witte harenrenee-uk schreef: Consequent en duidelijk zijn en opvoeden vanuit rust en een hoop positiviteit en je hebt een maatje voor het leven!Want dènk erom dat dat stokhaar verhaart.
Denk je van het kammen en borstelen af te zijn, kun je je wild gaan stofzuigen
maar ach elk nadeel hep ze foordeel toch?
je krijgt wel een geweldige hond