Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teef leeg, dekgeld terug?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Re: Teef leeg, dekgeld terug?

Ongelezen bericht door Cabasja »

Marjoleine schreef:En om maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien :engel:

Er zijn rassen waar ze zeggen: één pup is geen nest, daarvoor krijg je een herdekking.
Dat heb ik altijd nogal bizar gevonden, wat één pup is bij mij wel degelijk een nest, bij de teef ook en bij de officiële regelgevers ook.

Wat vinden jullie daar van?

Hier ook 1 of geen pups een herdekking....
Afbeelding
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

Danielle schreef:Inderdaad, waarom een dekking gratis net alsof het als dekreu eigenaar niets kost. Simpel voorbeeld, on in Belgie te mogen fokken moeten beide ouderdieren minimaal een G behaald hebben op een CAC/CACIB show. Dus ook als een belgische ingezetene een buitenlandse dekreu wil gebruiken. Ook moeten beide ouderdieren een DNA profiel hebben. Ik heb nu 3 jonge reuen die komend weeknd in Bleiswijk show lopen en waarvan ik het DNA profiel heb aangevraagd. Beide dingen zijn voor MIJ persoonlijk NIET nodig en ook verplicht/gewenst door de raad van beheer en andere fokkers die voor mijn reuen komen. Ik heb een werk/sport ras en GEEN showras, sterker zelfs, over het algemeen wordt showen met BC's juist absoluut niet gewenst door de groep fokkers waar ik aan toebehoor. Dit "geintje" voor de Belgen kost mij dus al ruim 300 euro + een hele dag frustratie en ergernis komende zaterdag. Toch niet gek dat ik dat geld gewoon terug wil hebben als er iemand komt voor een dekking. Ik had met mijn tijd en dat geld veel zinnigere en nuttigere dingen kunnen doen...

Maar voor wie doe jij nu de DNA testen en de shows??
Voor de eventuele teefiegenaren die willen komen vanuit belgie??
Maar niemand verplicht jou toch dit te doen,dit doe je dan toch omdat jij dekkingen wilt hebben vanuit belgie...?? Je kunt ook genoegen nemen met de dekkingen hier in nederland en duitsland :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

LongFields schreef:Het is echter wel altijd alleen de fokker (lees: teven-eigenaar) die voor de financiële schade van opgetreden gebreken bij pups opdraait. Op zo'n moment zit je als teven-eigenaar met de zorgen, en de financiële consequenties. De reuen-eigenaar "voelt" daar verder dan niets meer van.
Nee, dat is niet zo.
De reueneigenaar voelt er op dat moment niks van.
Maar het kan hem en zijn hond wel zijn naam kosten en dat voel je dus wel degelijk, en langer dan de teveneigenaar over het algemeen.

Ik heb er geen problemen mee als de reueneigenaar er wat aan verdient trouwens, en als je een groot en gezond nest hebt houd je als fokker ook wat over.
Niet altijd: er zijn ook kleine nesten, nesten met problemen, nesten met keizersnedes, nesten met overleden pups, nesten met zieke teven, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dus in feite verdien je op het ene nest vaak wat je bij het volgende direct weer inlevert.
Overigens is dat ook niet erg; maar gezegd worden mag het wel. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Marjoleine schreef:
LongFields schreef:Het is echter wel altijd alleen de fokker (lees: teven-eigenaar) die voor de financiële schade van opgetreden gebreken bij pups opdraait. Op zo'n moment zit je als teven-eigenaar met de zorgen, en de financiële consequenties. De reuen-eigenaar "voelt" daar verder dan niets meer van.
Nee, dat is niet zo.
De reueneigenaar voelt er op dat moment niks van.
Maar het kan hem en zijn hond wel zijn naam kosten en dat voel je dus wel degelijk, en langer dan de teveneigenaar over het algemeen.

Ik heb er geen problemen mee als de reueneigenaar er wat aan verdient trouwens, en als je een groot en gezond nest hebt houd je als fokker ook wat over.
Niet altijd: er zijn ook kleine nesten, nesten met problemen, nesten met keizersnedes, nesten met overleden pups, nesten met zieke teven, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dus in feite verdien je op het ene nest vaak wat je bij het volgende direct weer inlevert.
Overigens is dat ook niet erg; maar gezegd worden mag het wel. ;)
Vaak moet je je als dekreu-eigenaar ook nog je eigen reu verdedigen want als er iets is met het nest wordt vaak naar de reu gewezen, of het nu om zoiets onschuldigs gaat als wolfsklauwtjes of een verschrikkelijke ernstige ziekte... ze zeggen gelijk "oh maar die reu geeft dit en dat" terwijl er altijd twee voor nodig zijn om erfelijkheiden door te geven.

Ik had jaren terug zoiets stoms... er zat in een nest van een kind van mijn Manus een driekleur, gelijk werd gezegd dat het bij Manus weg kwam terwijl de dekreu zelf uit een nest kwam waar driekleuren in zaten.... tja hoe gek kun je het krijgen. Ik houd niet zo van uit de lucht gegrepen kreten van bepaalde fokkers. Maar ja ik zou ook geen Esther heten als ik toen niet gelijk de telefoon heb gepakt en om uitleg en opheldering heb gevraagd. Of toen een keer dat er een kind van Manus in de ring stond en die hond kreeg een beoordeling over zijn gebit alszijnde tanggebit. Oh zegt de fokster van de teef tegen mij die ook stond te kijken, dat komt bij Manus weg :denken: Ach ja en dan soms denk ik... laat maar lullen :pffff:

Maar het is natuurlijk wel zo dat een teef-eigenaar grotere risico's loopt dan een dekreu-eigenaar.
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Cabasja schreef:
Danielle schreef:Inderdaad, waarom een dekking gratis net alsof het als dekreu eigenaar niets kost. Simpel voorbeeld, on in Belgie te mogen fokken moeten beide ouderdieren minimaal een G behaald hebben op een CAC/CACIB show. Dus ook als een belgische ingezetene een buitenlandse dekreu wil gebruiken. Ook moeten beide ouderdieren een DNA profiel hebben. Ik heb nu 3 jonge reuen die komend weeknd in Bleiswijk show lopen en waarvan ik het DNA profiel heb aangevraagd. Beide dingen zijn voor MIJ persoonlijk NIET nodig en ook verplicht/gewenst door de raad van beheer en andere fokkers die voor mijn reuen komen. Ik heb een werk/sport ras en GEEN showras, sterker zelfs, over het algemeen wordt showen met BC's juist absoluut niet gewenst door de groep fokkers waar ik aan toebehoor. Dit "geintje" voor de Belgen kost mij dus al ruim 300 euro + een hele dag frustratie en ergernis komende zaterdag. Toch niet gek dat ik dat geld gewoon terug wil hebben als er iemand komt voor een dekking. Ik had met mijn tijd en dat geld veel zinnigere en nuttigere dingen kunnen doen...

Maar voor wie doe jij nu de DNA testen en de shows??
Voor de eventuele teefiegenaren die willen komen vanuit belgie??
Maar niemand verplicht jou toch dit te doen,dit doe je dan toch omdat jij dekkingen wilt hebben vanuit belgie...?? Je kunt ook genoegen nemen met de dekkingen hier in nederland en duitsland :wink:
Ik doe het inderdaad voor die teefeigenaren omdat die graag nieuwe lijnen willen hebben/gebruiken en omdat de meer werkachtige reuen in belgie op show daar allemaal afgekeurd worden voor de fok. Dus we kunnen of de belgen een beetje helpen of het ras daar kapot laten gaan en laten veranderen in showbarbies die niet kunnen werken/sporten
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Ik ben zelf dekreu eigenaar, en wij maken van te voren de afspraak, dat wanneer de teef leeg blijft of 1 pup heeft gekregen ze voor een herdekking mogen komen.
Afbeelding

Groetjes Annemieke
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Vraagje aan dekreu-eigenaren:
Er wordt vaak een herdekking aangeboden, maar wat doen jullie wanneer dit niet mogelijk is, omdat de teef bijvoorbeeld te oud is volgens het BRS ten tijde van een volgende loopsheid nadat zij is leeggebleven? Is het dan pech, moet de fokker maar terugkomen met een andere teef, of wordt er dan alsnog het betaalde dekgeld (of een deel ervan) terugbetaald?
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Wanneer de teef die nu door mijn Manus is gedekt leeg blijkt te zijn dan is een volgende dekking niet meer mogelijk omdat ze dan te oud is. Dan wordt door ons het dekgeld terug gegeven, minus wat pensionkosten.
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik maak per aanvraag verschillende afspraken.
Zo heb ik eens bedrag x per levend geboren pup gekregen na een dekking, dan maakt het ook niet uit of er maar 1 of geen pups geboren worden. Ze eisten toen wel een DNA test omdat het om duitsland ging en dat was voor hun daar toen verplicht, die betaalden zij als de teeg leeg bleef. HD en ogenonderzoek heb ik altijd voor mijn rekening genomen.
Of gewoon de pupprijs van dat land ( zoals in amerika of tjechie ligt de prijs van een pup veel lager dan hier, dus dan hou ik die prijs van daar aan , vind ik wel zo fair )
bij een lege teef of 1 pup dan een herdekking. Is nog nooit nodig geweest dus verder ook nooit over na hoeven te denken wat er gebeurt als de teef dan te oud zou zijn of weer leeg zou blijven.
in geval van de rietjes zaad van Cy in amerika, heb ik afgesproken met de mensen, bij lege teef of 1 pup dan mogen ze het nog een keer proberen zolang er voldoende rietjes zijn, mislukt het dan weer dan hebben ze pech, het heeft ook zat gekost om het daar te krijgen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

In eerste instantie mogen ze dan met een andere teef komen en als dat geen match zou zijn mogen ze ook een andere reu uit de kennel gebruiken. Is dit allemaal niet mogelijk zouden ze geld terug krijgen.
Afbeelding

Groetjes Annemieke
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Annemiek schreef:In eerste instantie mogen ze dan met een andere teef komen en als dat geen match zou zijn mogen ze ook een andere reu uit de kennel gebruiken. Is dit allemaal niet mogelijk zouden ze geld terug krijgen.
oh ja, dat spreek ik vaak ook af, mochten ze liever een andere teef gebruiken en ik keur die teef goed dan mag dat ook in bepaalde gevallen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

LongFields schreef:Vraagje aan dekreu-eigenaren:
Er wordt vaak een herdekking aangeboden, maar wat doen jullie wanneer dit niet mogelijk is, omdat de teef bijvoorbeeld te oud is volgens het BRS ten tijde van een volgende loopsheid nadat zij is leeggebleven? Is het dan pech, moet de fokker maar terugkomen met een andere teef, of wordt er dan alsnog het betaalde dekgeld (of een deel ervan) terugbetaald?
Dit vind ik ook weer een geval om vantevoren afspraken over te maken. Hier wordt elke dekking per hond bekeken. Terugkomen met een ander teefje lijkt me op voorhand geen optie omdat je niet weet waarmee ze dan komen.

@Machie. Ik heb ze ook niet om er geld aan te verdienen................maar zeker niet om een ander er geld aan te laten verdienen zonder vergoeding :wink: .

Zelf zie ik de "paardenconstructie" eigenlijk het meest zitten. Afrekenen voor de dekking en als ze leeg zijn een afgesproken bedrag retour.
Sommige dekkingen gaan erg snel, maar soms gaat er erg veel tijd in zitten en daar mag best wat tegenover staan.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

als ze een andere teef hebben, mogen ze terugkomen met die teef, zo niet krijgen ze het geld gewoon terug. Ook andersom, mijn Ready zijn laatste dekking buiten de deur leverde helaas geen pups op, uiteraard kan hij nu gee dekking meer doen, dus mensen hebben ook gewoon hun geld terug gekregen.
Danielle Boshouwers
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Danielle schreef:
als ze een andere teef hebben, mogen ze terugkomen met die teef, zo niet krijgen ze het geld gewoon terug. Ook andersom, mijn Ready zijn laatste dekking buiten de deur leverde helaas geen pups op, uiteraard kan hij nu gee dekking meer doen, dus mensen hebben ook gewoon hun geld terug gekregen.
Zo zou ik het zelf ook doen als ik een dekgeschikte reu had.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb dat eens gehad, teef bleef leeg, reu raakte steriel door een infectie.
Geen probleem, er was een zoon.
Ik zou die zoon krijgen ter vervanging, kon gewoon en was een mooie match. Werd die (voor mij) onverwacht van de lijst gehaald en bleek gecastreerd. Mocht het nog van een ander horen ook.
Lekker dan. Dag dekgeld.

Afbeelding

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

En wat als er een nest van 12 pups geboren wordt, krijgt de dekreueigenaar dan ook meer geld? :mrgreen:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Valerie schreef:En wat als er een nest van 12 pups geboren wordt, krijgt de dekreueigenaar dan ook meer geld? :mrgreen:
Ligt eraan wat je afspreekt..
Maar volgensmij is de regel over het algemeen dat de reueigenaar nooit meer krijgt als het pupgeld voor 1 pup.
Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

Bij de Whippets is het gebruikelijk dat de eigenaar van de dekreu de prijs krijgt, die je zelf vraagt voor een pup. Tenzij je een absurd lage prijs zou vragen oid. Voor een Whippetpup wordt doorgaans iets tussen de 800 en 900 euro betaald. (met enkele uitschieters naar boven).
In de omliggende landen zijn Whippets veel duurder, in Duitsland vraagt men rustig 1200 euro.
Ik heb het nu over Whippets uit zogenaamde "showlijnen" alhoewel daar veel honden tussen zitten, die uitstekend coursen.
Voor Whippets uit renlijnen vraagt men, merkwaardig genoeg, minder, vaak rond de 600 euro. Dat begrijp ik nog steeds niet helemaal.. :19:
Als je teef leeg blijft, mag je terugkomen voor een dekking.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

In dat geval zou ik het geld terugbetalen.

Ik heb wel een keer meegemaakt dat Ben een teef moest dekken die tot twee keer toe leeg was gebleven.
Het eerste was de eigenaresse me vroeg was wat er gebeurt als haar teef wederom niet drachtig wordt. Ze had er geen problemen mee om me het dekgeld meteen na de dekking te betalen, maar ze vond het wel fijn dat als haar teef weer leeg zou blijven , ik haar het geld dan zou terugbetalen.
We hebben toen afgesproken dat ze pas dekgeld zou betalen nadat de pups geboren waren.
Ik vond het namelijk onzin om haar het geld meteen na de dekking te laten betalen om het later alsnog aan haar te moeten terugbetalen.

De fokker van Mona heeft Ben ook een keer gebruikt. De eerste keer is ze leeggebleven en toen is hij later met een andere teef voor een herdekking terug gekomen.

Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Tulp schreef: Zelf zie ik de "paardenconstructie" eigenlijk het meest zitten. Afrekenen voor de dekking en als ze leeg zijn een afgesproken bedrag retour.
Sommige dekkingen gaan erg snel, maar soms gaat er erg veel tijd in zitten en daar mag best wat tegenover staan.
Ik zie die extra tijd die er soms in gaat zitten als een " extra service ".
Ik heb ook wel eens een teef een paar dagen tot 2 weken hier gehad. Daar heb ik toen geen vergoeding voor gevraagd. Zou niet weten waarom . Het is een hobby en ondanks dat ik zelf zelden uitdekkingen geef , vind ik het gevoelsmatig niet kloppen om een vergoeding te vragen voor die paar uurtjes of dagen dat de teef bij jou verblijft om door jou reu gedekt te worden.

Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

En stel dan dat je met bijvoorbeeld zoals zo vaak met onder de 3 pups is geen nest en dus een gratis herdekking.
Maar er komt 1 pup uit en je haald geen herdekking .
Krijg je dan je dekgeld terug of een verrekening in een gedeelte terug..?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Ik heb altijd afgesproken dat het dekgeld werd betaald als de pups gespeend waren.
Bij leegblijven of 1 pup geen dekgeld, bij 2 pups half dekgeld en bij 3 of meer gewoon normaal bedrag. nooit problemen mee gehad.
insen
nieuw lid
Mijn ras(sen): Border collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door insen »

Hm, toch verschillende meningen blijkbaar ...

Mijn teef is nu 2x leeg gebleven, telkens 3 vlotte dekkingen met koppeling, progesteron zat goed. We hebben 2x dezelfde reu gebruikt, na de 1e x is zijn sperma getest en dat was in orde.

Is mijn teef onvruchtbaar of is het de combinatie niet niet werkt, we weten het niet, maar we willen het wel nog 1 kans geven met met een andere reu.

Dit hele grapje heeft ons tot nu toe al veel geld gekost, ik weet dat de oorzaak bij mijn teef kan liggen, dus ik vraag me af of er reu-eigenaars akkoord zouden zijn om, zoals in ons geval, pas het dekgeld te laten betalen als de teef effectief drachtig is, 1 of 10 pups, maakt niet uit.

Of hebben jullie iets van, mijn reu is in orde, het ligt aan de teef als het weer niet lukt, ik wil het dekgeld ?

Zouden er mensen openstaan
Afbeelding
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Ik heb afgesproken met de reu-eigenaar, dat mocht mijn teef leeg blijven, ik de helft terug zou krijgen van het dekgeld.
Dit vond ik een prima afspraak.
Herdekking ging bij ons niet, omdat ik qua tijd geen 8 weken vrij zou kunnen zijn, het gehele komende jaar.

Gelukkig heeft Senna 10 pups het leven geschonken en was achteraf ons 'contract' niet nodig, maar deze hadden we wel samen opgesteld, met beide onze handtekeningen eronder.
Laatst gewijzigd door v. 't Brabantse Bont op 04 nov 2011 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Tja, zie mijn post hierboven. Ik wel dus. Ik ben echt niet apart sociaal, dus ik neem aan dat er wel meer mensen zijn zoals ik. Geen pups is geen dekgeld voor de reu eigenaar. heb in de saarlooswereld eigenlijk ook nooit anders gehoord.
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

insen schreef:Hm, toch verschillende meningen blijkbaar ...

Mijn teef is nu 2x leeg gebleven, telkens 3 vlotte dekkingen met koppeling, progesteron zat goed. We hebben 2x dezelfde reu gebruikt, na de 1e x is zijn sperma getest en dat was in orde.

Is mijn teef onvruchtbaar of is het de combinatie niet niet werkt, we weten het niet, maar we willen het wel nog 1 kans geven met met een andere reu.

Dit hele grapje heeft ons tot nu toe al veel geld gekost, ik weet dat de oorzaak bij mijn teef kan liggen, dus ik vraag me af of er reu-eigenaars akkoord zouden zijn om, zoals in ons geval, pas het dekgeld te laten betalen als de teef effectief drachtig is, 1 of 10 pups, maakt niet uit.

Of hebben jullie iets van, mijn reu is in orde, het ligt aan de teef als het weer niet lukt, ik wil het dekgeld ?

Zouden er mensen openstaan
als je bij mij zou komen met zo'n verhaal zou ik aanraden een bewezen reu te gebruiken, dat sperma goed is voor een reu wil niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk kan bevruchten. En ik zou er geen probleem mee hebben als er pas betaald wordt als de pups er zijn., Heb ook wel eens mensen die iets minder bij kas zaten pas laten betalen als de pups weg ginngen dus als mensen ook wat geld hadden gekregen.
Danielle Boshouwers
Chica Raqui
nieuw lid
Mijn ras(sen): schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chica Raqui »

Ik vind de regeling die in de schapendoes wereld gebruikelijk is eigenlijk de meest eerlijke regeling.
Het is bij ons gebruikelijk (en zelfs internationaal) dat het dekgeld per pup betaald wordt en dat er pas afgerekend wordt als de pups weggaan, er wordt dus ook alleen betaald voor de pups die deze eerste 8 weken overleven (een enkeling hanteert 6 weken, moet je gewoon samen afspreken) het bedrag per pup is meestal gebaseerd op 10% van de verkoopprijs van de pup ( ook hier wordt wel van afgeweken en wordt er gewoon een vast bedrag per pup vastgesteld maar is nooit veel meer of minder dan die 10%) en aangezien de schapendoezen in het buitenland meestal duurder zijn, brengt een buitenlandse dekking dus meer op dan een nederlandse dekking.
De buitenlandse reu krijgt voor een Nederlandse dekking dan ook minder dan voor een dekking in z'n eigen land.
Dus een groot nest... veel dekgeld en klein nest .. weinig dekgeld, voorkomt dus alle problemen over teruggave en her-dekkingen.
Een enkele keer wordt er springeld gevraagd wat dan later wordt verrekend met het dekgeld, dat doen wij b.v.ook bij fokkers die we helemaal niet kennen, want het enige risico wat aan deze regeling zit is dat het natuurlijk mogelijk is dat er niet betaald wordt, maar aangezien het wereldje van de schapendoes maar heel klein is en iedereen iedereen kent, komt zo'n fokker daar niet met goed fatsoen mee weg en zal het ook onmogelijk zijn om ooit weer ergens anders een dekking te halen.
Janny

Schapendoeskennel v.h.Haskerhûs
http://www.schapendoes.net
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

hier dekgeld niet kwijt wel een 2 x gratis en als ze dan nog leeg blijft eis ik een onderzoek zowel reu als teef
ik heb het nu zelf mee gemaakt dat de teef 4x is gedekt en leeg is gebleven er was geen koppeling alle 4 x niet
aankomende week word ze weer gedekt inmiddels bijna een jaar verder
maar nu met progeseron prkken vooraf
we doen nu een inseminatie en dan direct ter controle sperma na laten kijken dan weet ik zeker dat het bij de reu goed of niet goed zit
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

flamme schreef:Tja, zie mijn post hierboven. Ik wel dus. Ik ben echt niet apart sociaal, dus ik neem aan dat er wel meer mensen zijn zoals ik. Geen pups is geen dekgeld voor de reu eigenaar. heb in de saarlooswereld eigenlijk ook nooit anders gehoord.

Weet niet. Heb nu zo vaak hier (en op internet) gelezen dat er teven leeg zijn gebleven terwijl de gebruikte reu zich al meerder malen "bewezen" heeft. Sterker nog, dat een teef bij 2 verschillende reuen "leeg" gebleven is etc.

Persoonlijk heb ik zoiets van ja dat is het "risico" van het vak, maar zou het niet meer dan normaal vinden dat er dan een "herdekking" plaats zou vinden als een teef "echt" leeg zou blijven. Geld terug omdat een teef leeg is gebleven, of dat er geen pups komen, ja sorry, nee dan zeg op zijn hollands gezegd de pot op :wink:

Zoek via google op resorberen en je krijgt tal van voorbeelden waarin een teef wel degelijk drachtig was maar er van pups uiteindelijk geen sprake is. Waarom dan het geld terug willen hebben???
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Chica Raqui schreef:Ik vind de regeling die in de schapendoes wereld gebruikelijk is eigenlijk de meest eerlijke regeling.
Het is bij ons gebruikelijk (en zelfs internationaal) dat het dekgeld per pup betaald wordt en dat er pas afgerekend wordt als de pups weggaan,
Het probleem bij dit systeem is dat de reuen-eigenaren (terecht) zeggen dat het aantal wordt bepaald door de teef en dat ze dus afhankelijk zijn van de teef voor het bedrag dat ze krijgen.

Op dit punt is deze regel bij ons tot nog toe telkens afgeketst in de ALV.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”