Valerie schreef:Ennath schreef:Valerie schreef:
Ah dus omdat er een aantal stamboomfokkers het niet goed doen heb je eigenlijk vrijspel om maar aan te klooien. Tja zo kun je het ook zien.
Je kan ook zeggen dat het mogelijk is om een nest rasloze honden met dezelfde zorg en aandacht te fokken als een nest rashonden.
Er is maar één ding dat niet mogelijk is.
Een
officiële test uitslag.
Niet omdat je dat niet zou willen maar omdat er geen officiële uitslag afgeleverd mag worden.
Dat vele rasloze honden door absolute fukkers gefokt worden is net zo min een argument als al die beroerde rashond vermeerderaars een argument tegen rashond fok zijn.

Wel een argument tegen rashondenfok is de versmallende genenpool.
Nou KAN dat ook bij rasloze honden een probleem zijn, maar rasloos ligt WEL de wijde wereld onbeperkt voor je open.

Is dat het enige wat niet mogelijk is?
Wat denk je van registratie? Voorouders kennen? De rest van de familie? Dat lijkt mij ook flink waardevolle informatie.
En ja dat gebeurt wel bij werkhonden maar dat zijn niet de enige kruisingen die op de wereld worden gezet.
Er zijn eeuwen lang hele goede honden gefokt zonder diepgaande kennis van voorouders of vaak zelfs maar ouder (reu)
De informatie over ouders en overige nauwe familieleden wordt urgent als je bepaalde genencombinaties moet gaan uitsluiten en in een nauwe genenpool MOET je streng selecteren.
Persoonlijk geef ik geen cent voor de kennis over de voorouders van mijn honden.
Ik ken ze maar van één hond: die met het ras.
Dwz die met de bijbehorende ras gebonden problemen
Hoeveel streng geselecteerde huis tuin en keukenkatten ken je?
En hoeveel van het oeps nestje van de hoek?
En hoeveel katten met een probleem ken je?
En hoeveel daarvan komen van onbekende ouders "onder de heg"?
Raskattenfokkers: die selecteren even streng als hondenfokkers.
Met dezelfde resultaten: mooie eenvormige katten(een ras) met bijbehorende mooie eenvormige problemen (een ras probleem)