Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ballengek voor flyball?
Moderator: moderatorteam
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ballengek voor flyball?
Ik lees op veel verschillende plaatsen dat een hond ballengek moet zijn om aan flyball te kunnen doen en ook op een honden evenement waar je flyball kon proberen keken ze enkel maar of de hond ballengek was, zoniet of niet genoeg dan niet geschikt. Maar is het niet de bedoeling dat de bal het middel is om een beloning te krijgen en dat de hond de bal gaat halen en ze snel mogelijk terugbrengt om zo snel mogelijk zijn beloning te krijgen? Dat de bal niet de beloning op zich is? Beetje zoals bij een apport oefening?
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
Re: Ballengek voor flyball?
de hond moet natuurlijk wel enthasiast worden van een bal om de oefening te begrijpen. anders wordt het denk ik lastig om de bak aan te leren
verder moet de hond wel in staat zijn de bal in de bek te willen pakken en af te geven..
ik heb een hond die niet veel om ballen geeft, af en toe rent hij erachter aan.. maar afgeven, echt niet
het liefst ergens verstoppen dan niemand de bal kan pakken
hij is dan ook in mijn ogen niet geschikt voor flybal ik zou hem hier echt geen plezier mee doen
aangezien dit voorop staat bij de spelletjes, is het toch wel belangrijk denk ik dat de hond van balletjes houdt 

ik heb een hond die niet veel om ballen geeft, af en toe rent hij erachter aan.. maar afgeven, echt niet

hij is dan ook in mijn ogen niet geschikt voor flybal ik zou hem hier echt geen plezier mee doen

- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik heb hier het bewijs in huis dat het anders kan
.
Sem vindt tennisballen maar niets, hij vindt apporteren op zich eigenlijk maar niets. En toch is hij een geweldig goede flyballhond! Hij heeft gewoon geleerd dat de bal meenemen bij het spelletje hoort. Een spelletje dat hij heel tof vindt (racen tot je er bij neer valt).
Tijdens het flyballen vindt hij ballen leuk, maar de beloning die hij bij mij krijgt (zijn fleecen touw) vindt hij nog veel leuker. En eigenlijk is dat heel handig. Sommige flyballhonden zouden echt ongelukken doen om hun bal toch maar mee te kunnen nemen. Als Sem zijn bal mist, komt hij gewoon zonder terug en dat is veel veiliger.

Sem vindt tennisballen maar niets, hij vindt apporteren op zich eigenlijk maar niets. En toch is hij een geweldig goede flyballhond! Hij heeft gewoon geleerd dat de bal meenemen bij het spelletje hoort. Een spelletje dat hij heel tof vindt (racen tot je er bij neer valt).
Tijdens het flyballen vindt hij ballen leuk, maar de beloning die hij bij mij krijgt (zijn fleecen touw) vindt hij nog veel leuker. En eigenlijk is dat heel handig. Sommige flyballhonden zouden echt ongelukken doen om hun bal toch maar mee te kunnen nemen. Als Sem zijn bal mist, komt hij gewoon zonder terug en dat is veel veiliger.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik ben voor Dino op zoek naar iets anders dan de gehoorzaamheid, het ligt hem niet zo. Hij lijkt meer actie te willen. Racen is iets wat Dino heel graag doet. Hij speelt ook graag met ballen, maar is niet "ballengek" maw hij doet niet alles voor een bal, maar vind een bal wel interessant. Maar 1 ander ding twijfel ik dan weer of dat flyball dan wel is wat ik zoek, Dino word namelijk heel erg getriggerd door bewegende objecten, al vanaf 8 weken oud (ik krijg het er niet volledig uit) en daar horen bewegende honden ook bij. Dus hond aan hond passeren word dan wel heel moeilijk denk ik.
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Sem wordt compleet gek als hij een hond ziet rennen, bij border collies heeft hij dat het ergste. In het begin heeft het me wel bloed, zweet en trainen gekost om te trainen met hem, maar langs de andere kant is het ook een voordeel. Flyballhonden moeten best nogal opgehitst zijn om heel snelle tijden te kunnen halen. En dat is bij Sem dus geen probleem
.
Het heeft allemaal wat langer geduurd bij Sem, maar uiteindelijk lukt het allemaal. Ook het neus aan neus wisselen, zelfs met honden die hij helemaal niet moet en waar hij buiten het terrein het liefst even mee zou vechten. Hij doet het gewoon omdat het hem zo aangeleerd is.

Het heeft allemaal wat langer geduurd bij Sem, maar uiteindelijk lukt het allemaal. Ook het neus aan neus wisselen, zelfs met honden die hij helemaal niet moet en waar hij buiten het terrein het liefst even mee zou vechten. Hij doet het gewoon omdat het hem zo aangeleerd is.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
- Aantal honden: 1
Kaiou is ook niet ballengek, maar vindt rennen, apporteren en de beloning krijgen fantastisch.
Hij vindt flyball dan ook erg leuk, maar voor hem is het dus een apporteerkunstje, de bal is ondergeschikt zeg maar
Wij doen flyball wel alleen op recreatief nivo, niet in een team of zo, maar gewoon individueel de baantjes lopen.
Hij vindt flyball dan ook erg leuk, maar voor hem is het dus een apporteerkunstje, de bal is ondergeschikt zeg maar

Wij doen flyball wel alleen op recreatief nivo, niet in een team of zo, maar gewoon individueel de baantjes lopen.

- Frouke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie
Denk ook niet dat de hond niet per se ballengek hoeft te zijn om te kunnen flyballen, natuurlijk moet ze wel iets met de bal hebben om te kunnen vangen en vasthouden tot na de laatste hindernis, maar ze kunnen dan ook een beloning krijgen in een andere vorm dan een bal. Hangt bij sommige honden soms ook af van wat voor bal het is, een tennisbal moeten ze niet en een rubberen bal nemen ze wel mee.
Mijn Jack is overigens wel ballengek, maar vindt het flyballen niet zo leuk, als ze de bal eenmaal heeft rent ze langs de hindernissen terug, zo van ik heb mijn beloning toch. Als het jouzelf leuk lijkt zou ik het gewoon een proefles of cursus uitproberen en goed kijken naar je hond. Vindt die er echt niks aan, tja dan is het waarschijnlijk niet jullie sport.
Mijn Jack is overigens wel ballengek, maar vindt het flyballen niet zo leuk, als ze de bal eenmaal heeft rent ze langs de hindernissen terug, zo van ik heb mijn beloning toch. Als het jouzelf leuk lijkt zou ik het gewoon een proefles of cursus uitproberen en goed kijken naar je hond. Vindt die er echt niks aan, tja dan is het waarschijnlijk niet jullie sport.
- Lucia
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Nee een hond hoeft geen ballengek te zijn, maar moet wel graag iets willen doen voor baas&lekkers.
Milo vindt ballen niet boeiend, maar flyball wél omdat het hem wat oplevert.
Wel denk ik dat er misschien wat minder fanatiekheid bij komt kijken (vanuit de hond)
Milo vindt ballen niet boeiend, maar flyball wél omdat het hem wat oplevert.
Wel denk ik dat er misschien wat minder fanatiekheid bij komt kijken (vanuit de hond)