Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Heeft een hond de snorharen nodig?
Moderator: moderatorteam
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Heeft een hond de snorharen nodig?
Het kwam met een vriendin ter spraak over het trimmen van honden. Vroeg ze ineens: heeft een hond dat niet net als een kat, dat hij de snorharen nodig heeft? Kun je die er zomaar afhalen?
Ik kon haar daar geen antwoord op geven, maar als ik die geschoren kopjes hier en daar zie zou ik denken dat een hond die snorharen niet nodig heeft. Heb ik gelijk of hebben de snorharen van een hond wel degelijk een functie?
Ik kon haar daar geen antwoord op geven, maar als ik die geschoren kopjes hier en daar zie zou ik denken dat een hond die snorharen niet nodig heeft. Heb ik gelijk of hebben de snorharen van een hond wel degelijk een functie?

Groetjes,
Sandra
- Echo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toy Poedel
Re: Heeft een hond de snorharen nodig?
Die snorharen zijn natuurlijk wel handig maar nodig hebben ze die niet echt.
Zolang ze kunnen zien en horen en ruiken hebben ze nog voldoende inzicht.
Poedels en andere scheerhonden hebben ook geen snorharen, die doen het toch ook prima.
Of katten ze echt nodig hebben vraag ik me dan ook af. Waarom zou dat zo zijn?
Zolang ze kunnen zien en horen en ruiken hebben ze nog voldoende inzicht.
Poedels en andere scheerhonden hebben ook geen snorharen, die doen het toch ook prima.
Of katten ze echt nodig hebben vraag ik me dan ook af. Waarom zou dat zo zijn?
- Pool
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 3
Volgens mij heeft een kat wel degelijk snorharen nodig. Dit i.v.m. met het nachtbraken dat een kat doorgaans doet als ie zich nog als kat gedraagt. Dus op jacht gaat. Het zicht van een kat is 's nachts wel beter dan van ons bijvoorbeeld maar hij gebruikt ook zeker zijn snorharen om zijn weg te vinden. Waarom zouden ze rudimentair zijn? Van wat dan? Bij honden weet ik het eerlijk gezegd niet maar ze zullen wellicht een functie hebben.
[img][img] <b>Vóór</b>

In vrijheid verbonden

In vrijheid verbonden
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
En ik maar zorgvuldig om Sancho's wenkbrauwharen heenknippen 

- Pool
- Zeer actief
Geloof dat de hedendaagse spynxen niet echt meer jagen en daarvan leven. Dus die missen er niets aan. Maar een kat die nog jaagt heeft ze wel degelijk nodig. Maar nu weten we nog steeds niets over de snorharen van de hond.
[img][img] <b>Vóór</b>

In vrijheid verbonden

In vrijheid verbonden
- dagmar88
- Zeer actief
Precies, hoort gewoon bij de tast.Pool schreef:Het zicht van een kat is 's nachts wel beter dan van ons bijvoorbeeld maar hij gebruikt ook zeker zijn snorharen om zijn weg te vinden.
De snorharen van alle m'n rottie kruisingen zijn trouwens erg gevoelig en ze worden/werden er graag over geaaid

- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
- Aantal honden: 2
Ze zijn niet meteen reddeloos verloren, maar om nou te zeggen dat de snorharen helemaal niet nodig zijn omdat ze zonder kunnen, is een beetje vreemde beredeneringNanna schreef:NUL snorhaar.
Dit zou dus reddeloos en redeloos verloren zijn? Ik geloof er niets van.

Bij honden is het weer anders, denk ik. Die hebben ze minder nodig.
Katten gebruiken hun snorharen (ook) om in te schatten of ze ergens doorheen passen. Hun snorharen zijn (over het algemeen) net zo lang als dat ze dik zijn

- Pool
- Zeer actief
Heb net even gezocht en het blijkt dat de snorharen van een hond het slechte zicht(0-50 cm)compenseert net als zijn sterk ontwikkelde reuk en zijn uitstekende gehoor. Snorharen zijn voor werkhonden van essentieel belang. Voor huishondjes een stuk minder danwel niet.
[img][img] <b>Vóór</b>

In vrijheid verbonden

In vrijheid verbonden
- Echo
- Zeer actief
Er zijn genoeg poedels die werkhonden zijn, blindegeleidehond, hulphond, etc.
En ook nog genoeg die agility doen enzo. En ze zijn er meestal nog goed in ook. Die hebben echt geen snorharen.
En ook nog genoeg die agility doen enzo. En ze zijn er meestal nog goed in ook. Die hebben echt geen snorharen.
- [Sandra]
- Zeer actief
Ik vond dit nog: http://nl.wikipedia.org/wiki/Snorhaar
en dit: http://www.kattenplaza.nl/snorharen_kat
en van ooit [een schoolreisje naar] het dolfinarium herinner ik me hoe ze lieten zien dat de snorharen van zeeleeuwen, nee, van die dikkerds, walrussen, zich naar het voedsel richtten. Hielden ze een driehoekje dichtbij zijn snuit en dan gingen die snorharen naar voren.
en dit: http://www.kattenplaza.nl/snorharen_kat
en van ooit [een schoolreisje naar] het dolfinarium herinner ik me hoe ze lieten zien dat de snorharen van zeeleeuwen, nee, van die dikkerds, walrussen, zich naar het voedsel richtten. Hielden ze een driehoekje dichtbij zijn snuit en dan gingen die snorharen naar voren.

Groetjes,
Sandra
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik heb er geen verstand van, maar deze knakkers zien er niet echt uit als een paar zelfredzame straatkatten. Als ik zo vrij mag zijnNanna schreef:NUL snorhaar.

Met of zonder snorharen gaan ze het sowieso niet lang redden als je ze een paar weken de straat opstuurt in deze tijd van het jaar.
Maarja, misschien hebben ze wel een tasje met een mobiele telefoon er in

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb ooit, als klein kind, de snorharen van onze kat geknipt.
Dat was geen succes.
Hij was elke nacht buiten en dat ging vanaf mijn knippen niet meer erg goed.
Hij had wel degelijk een probleem met jagen en springen en zo.
Mijn ouders waren not amused, kan ik je zeggen (en ik daarna ook niet meer).
Maar goed, dat was een zelfredzame kat en er waren toen nog geen mobiele telefoons
Dat was geen succes.
Hij was elke nacht buiten en dat ging vanaf mijn knippen niet meer erg goed.
Hij had wel degelijk een probleem met jagen en springen en zo.
Mijn ouders waren not amused, kan ik je zeggen (en ik daarna ook niet meer).
Maar goed, dat was een zelfredzame kat en er waren toen nog geen mobiele telefoons

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou heb ik deze zin een keer of wat gelezen en ik snap 'm nog steeds niet.Cleva schreef:Het verschil dat je tussen honden met geschoren of juist doorbesnorde gezichten en gladharige gesnorhaarde honden ziet is de functie.

- [Sandra]
- Zeer actief
Dat las ik als:Marjoleine schreef:Nou heb ik deze zin een keer of wat gelezen en ik snap 'm nog steeds niet.Cleva schreef:Het verschil dat je tussen honden met geschoren of juist doorbesnorde gezichten en gladharige gesnorhaarde honden ziet is de functie.
Het verschil dat je ziet tussen
- honden met geschoren
- of juist doorbesnorde gezichten
- en gladharige gesnorhaarde honden
is de functie.
Beetje de snorharen van de kat knippen... tsss

Groetjes,
Sandra
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik was vier[Sandra] schreef:Dat las ik als:Marjoleine schreef:Nou heb ik deze zin een keer of wat gelezen en ik snap 'm nog steeds niet.Cleva schreef:Het verschil dat je tussen honden met geschoren of juist doorbesnorde gezichten en gladharige gesnorhaarde honden ziet is de functie.
Het verschil dat je ziet tussen
- honden met geschoren
- of juist doorbesnorde gezichten
- en gladharige gesnorhaarde honden
is de functie.
Beetje de snorharen van de kat knippen... tsss![]()

En ja, zo las ik het ook, maar er achter zet hij dan: Nul dus.
En dan snap ik het niet meer, want de zin klinkt alsof er verschil is, en daarna zegt hij van niet.

- [Sandra]
- Zeer actief
OK, het zij je vergevenMarjoleine schreef: Ik was vier
En ja, zo las ik het ook, maar er achter zet hij dan: Nul dus.
En dan snap ik het niet meer, want de zin klinkt alsof er verschil is, en daarna zegt hij van niet.

Als ik het topic zo terug lees hebben snorharen wel een functie als extra tast/evenwichtsorgaan voor dieren die in het wild leven, jagers/nachtdieren en voor gedomesticeerde dieren niet meer. Of minder. Maar dan zitten ze er nog wel. Ik denk wel dat katten ze meer gebruiken dan honden, maar misschien dat honden ze bij het speuren wel weer meer gebruiken. Ik gooi maar wat op hoor.

Groetjes,
Sandra
- daywalker
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
- Aantal honden: 4
natuurlijk hebben snorharen een functie. Een hond ziet minder goed dichtbij. Dit wordt gecompenseerd door het reukvermogen en de gevoeligheid van de snorharen.
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
- Turrie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Contacteer:
Een moederpoes bijt de snorharen van haar kittens eraf als ze te ondernemend (?) geloof ik zijn...
Daardoor blijven ze dichter bij de moederpoes...
Zoiets heb ik ooit gelezen..
Daardoor blijven ze dichter bij de moederpoes...
Zoiets heb ik ooit gelezen..
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
nee wel hopeloos veel te koud nu buitenNanna schreef:NUL snorhaar.
Volgens mij gaan de snorharen ook uit van een normaal postuur......... niet van westerse overdaad.Nanna schreef:Wat zal deze jongen vaak klem zittenPanna schreef: Katten gebruiken hun snorharen (ook) om in te schatten of ze ergens doorheen passen.![]()
- Full Monty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (Harige) Naakthonden
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
als mijn kale kater kon praten ging ie nu gelijk de confrontatie aan met je:)twinkeltje schreef:nee wel hopeloos veel te koud nu buiten
Ok, hij zal dan niet uren buiten lopen stoeien maar zijn uitjes zijn hem dierbaar hoor... en daarna kruipt ie weer heerlijk onder zijn dekentje. Tis ook maar net hoe watterig je ermee omgaat denk ik. Hier houden we niet van watterigheid en gaat ie dus zonder jas gewoon de straat op. Ook hartje winter en hij leeft nog immer:)
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Husky, Border collie
Snorharen bij honden moet zeggen denk niet echt dat ze ze nodig zijn.
Katten ben ik er wel zeker van dat ze ze nodig zijn. Als ik het me goed herinner kan een kat niet goed dichtbij zien. Als ik naar mijn eigen katten kijk die zijn een kattensnoepje kwijt op het moment dat ik mijn hand dicht bij breng, als de geur van het kattensnoepje dan geheel over mijn hele hand zit zoeken ze het door tast. Denk niet dat een kat blij is als zijn snorharen er af zijn. Het zijn zulke gevoelige delen van een kat en volgens mij gebruiken zij ze ook om in te schatten of ze ergens door heen kunnen.
Katten ben ik er wel zeker van dat ze ze nodig zijn. Als ik het me goed herinner kan een kat niet goed dichtbij zien. Als ik naar mijn eigen katten kijk die zijn een kattensnoepje kwijt op het moment dat ik mijn hand dicht bij breng, als de geur van het kattensnoepje dan geheel over mijn hele hand zit zoeken ze het door tast. Denk niet dat een kat blij is als zijn snorharen er af zijn. Het zijn zulke gevoelige delen van een kat en volgens mij gebruiken zij ze ook om in te schatten of ze ergens door heen kunnen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, inderdaad, dat lijkt me overduidelijkNanna schreef:Ja hoor, ik ben om.
HIER is duidelijk te zien hoe die snorharen van pas komen.![]()
Zonder hadden ze het niet gered.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Het is gewoon een tastorgaan. Ik kan je vertellen hoe vervelend het is om je tastorgaan te missen of 1 hebben die niet goed functioneerd. Ik denk dat het ontbreken van tastharen wel degelijk gevolgen heeft. Rassen zullen zich ongetwijfeld aangepast hebben aan het feit dat wij rassen zo hebben gefokt naar ons inzicht. En die aangepaste rassen vind ik nou niet een uitgangspositie om maar van uit te gaan. Daarbij vind ik het nogal wat anders of een dier gewend is zonder tastharen of ineens geen snorharen meer heeft door menselijk ingrijpen, want als hij ze van nature heeft, zal hij ze van nature ook wel gebruiken en als je die functie dan in beginsel weghaalt, zal die hond zich moeten leren aanpassen en dat zou consequenties natuurlijk dat hij daardoor wel eens een misschatting kan hebben.
Voor zo ver ik weet ziet een dier met snorhoren van dichtbij erg slecht (dan is het bijziend toch?). Het besnuffelen van iets is dus dan ook tegelijkertijd bevoelen van iets, want wel degelijk dat die snorharen dan het besnuffelde aanraken en informatie aan de hersenen doorgeven.
Is het trouwens zo als snorharen knakken/breken, beschadigden of bijgeknipt worden dat de functie dan helemaal weg is, tijdelijk of voor altijd?
Voor zo ver ik weet ziet een dier met snorhoren van dichtbij erg slecht (dan is het bijziend toch?). Het besnuffelen van iets is dus dan ook tegelijkertijd bevoelen van iets, want wel degelijk dat die snorharen dan het besnuffelde aanraken en informatie aan de hersenen doorgeven.
Is het trouwens zo als snorharen knakken/breken, beschadigden of bijgeknipt worden dat de functie dan helemaal weg is, tijdelijk of voor altijd?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
bijziend is als je dichtbij goed ziet, verziend is als je veraf goed ziet 

- [Sandra]
- Zeer actief
Bij katten vallen ze op zeker moment vanzelf uit als het uitgegroeid is en groeit het ook weer aan.gyanty schreef:

Groetjes,
Sandra
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Nee hoor, echt niet.sbientje schreef:bijziend is als je dichtbij goed ziet, verziend is als je veraf goed ziet
- Echo
- Zeer actief
Ik weet dat het maar wikipedia is, maar....
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
veel cockertjes gaan snorhaarloos door het leven (vooral die geshowt worden) maar ik laat ze bij boris expres wel staan voor het speur en zoekwerk, ik vind het ook natuurlijker... ze worden niet voor niks met die dingen geboren.

- daywalker
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
- Aantal honden: 4
ja hoor, echt welMarie-Josée schreef:Nee hoor, echt niet.sbientje schreef:bijziend is als je dichtbij goed ziet, verziend is als je veraf goed ziet

mijn vrienden zie je niet, die staan achter me