Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorbereidng bevalling Boomertje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Re: Voorbereidng bevalling Boomertje

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

LongFields schreef:
frank-bobby schreef: wat heeft mijn verhaal van Pientje in gods naam hier mee te maken ? :U:
Dat snap ik op zich wel, het is 1 van de gevallen waarbij niet alles goed is gegaan, in dit geval met de moederhond. Het is vaak zo dat mensen die een nestje krijgen van hun hond alleen de leuke dingen ervan zien, maar het gaat ook nog wel eens mis zoals helaas bij jouw Pientje. Het lijkt me dat Suzanne123 dát heeft willen aangeven. Had net zo goed een topic kunnen zijn van iemand anders op het forum waarbij het een en ander mis is gegaan met pups en/of moederhond, daar zijn in de loop van de jaren helaas legio voorbeelden van verzameld hier.
Correcte aanname.

Suzanne
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

LongFields schreef:Daar ga ik niet over hoor Twink, ik legde alleen maar uit waarom ik dacht dat Suzannemetdenummertjes het topic over Pientje als voorbeeld genomen had. Dat we toevallig dezelfde voornaam hebben betekent niet dat ik het met de posts van haar in dit topic eens ben. :wink:
nee snap ik hoor
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik ben het wel met Suzanne eens eigenlijk. Wat voegt zo'n nest uit ongeteste ouders nu toe? Ouders die op het oog gezond zijn. Zijn er eigenlijk al voldoende pupkopers?

Ja, ik ben negatief, maar door mijn werk als asielbeheerder heb ik zo vaak de gevolgen van dit soort pretnestjes gezien, dat ik er wel klaar mee ben. Want wie draaien ervoor op als de pups niet geplaatst kunnen worden, juist ja, dat zijn de dierenasiels.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Nou beter een Boomertje dan een vechthond over, toch!
Wedden wie het eerst weg is.........
Muk

Lillith schreef:Nou beter een Boomertje dan een vechthond over, toch!
Dat vind ik helemaal een flutreden om maar raak te fokken met honden. Het maakt mij niet uit wat iemand fokt, maar kijk wel wat verder dan je neus lang is en zorg ervoor dat de ouderdieren gezond zijn (ook door een da getest) en vrij van erfelijke afwijkingen voor zover mogelijk.
En niet maar raak fokken, want het in ieder geval beter is dan een vechthond.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik vind het feit dat je gewoon een leuk nest wil met een leuke kruising (en waar 4 rassen doorheen zitten, vind ik gewoon echt een kruising) best voldoende reden, hoor. Fokken is geen elite-kwestie, en eerlijk gezegd brengt die zogenaamde 'elite' er in mijn ogen niet zo heel veel van terecht...Je kan bv toch niet serieus menen dat mensen die 'geheel getest' een Engelse Bull ter wereld brengen verantwoordelijker bezig zijn dat TS? :denken:
Die pups zijn zo weg, hoor. Geen gecompliceerd verhaal over HD of ED, geen gekke gedragskwesties...gewoon een leuk hondje.
Veel plezier met je pups! En 11 pups in zo'n mixje? Dan vreet ik mn hoed op. :mrgreen:
Muk

Anne&Taar schreef:Ik vind het feit dat je gewoon een leuk nest wil met een leuke kruising (en waar 4 rassen doorheen zitten, vind ik gewoon echt een kruising) best voldoende reden, hoor. Fokken is geen elite-kwestie, en eerlijk gezegd brengt die zogenaamde 'elite' er in mijn ogen niet zo heel veel van terecht...Je kan bv toch niet serieus menen dat mensen die 'geheel getest' een Engelse Bull ter wereld brengen verantwoordelijker bezig zijn dat TS? :denken:
Die pups zijn zo weg, hoor. Geen gecompliceerd verhaal over HD of ED, geen gekke gedragskwesties...gewoon een leuk hondje.
Veel plezier met je pups! En 11 pups in zo'n mixje? Dan vreet ik mn hoed op. :mrgreen:
Daarover verschillen wij dan van mening. Fokken is geen elite kwestie, maar het mag wel wat meer doordacht gebeuren. Ook bij de rashonden. Daar kun je niet zorgvuldig genoeg mee omgaan.

En ja, de Engelse bull is inderdaad een gedrocht, maar dat komt omdat die fokkers een soort van god aan het spelen zijn. Denken dat zij het wel even beter weten dan de natuur. En dan krijg je gedrochten (net zoals die er ook bij andere rassen zijn). Vind ik nog erger overigens dan voor de leuk fokken, maar dat terzijde.
Anne&Taar
Zeer actief

Muk schreef:
Ja, ik ben negatief, maar door mijn werk als asielbeheerder heb ik zo vaak de gevolgen van dit soort pretnestjes gezien, dat ik er wel klaar mee ben. Want wie draaien ervoor op als de pups niet geplaatst kunnen worden, juist ja, dat zijn de dierenasiels.
Want de asiels zitten vol met kleine boomertjes?
Zomaar een paar asiels en hun aanbod:
http://www.ikzoekbaas.nl/dierenasielen/ ... cht/honden
Anne&Taar
Zeer actief

Muk schreef:. Fokken is geen elite kwestie, maar het mag wel wat meer doordacht gebeuren. Ook bij de rashonden. Daar kun je niet zorgvuldig genoeg mee omgaan.
Daarin verschillen wij inderdaad. :wink:
Testen van erfelijke afwijking is een noodzakelijk kwaad; geboren uit het feit dat een smalle genenpool erfelijke afwijkingen met zich meebrengt. Je compenseert deze zwakte door te testen; that's all. Het maakt een geteste rashond niet gezonder dan een kruising, verre van! De gezondste hond is die met een brede genetische basis.
Muk

Anne&Taar schreef:
Muk schreef:. Fokken is geen elite kwestie, maar het mag wel wat meer doordacht gebeuren. Ook bij de rashonden. Daar kun je niet zorgvuldig genoeg mee omgaan.
Daarin verschillen wij inderdaad. :wink:
Testen van erfelijke afwijking is een noodzakelijk kwaad; geboren uit het feit dat een smalle genenpool erfelijke afwijkingen met zich meebrengt. Je compenseert deze zwakte door te testen; that's all. Het maakt een geteste rashond niet gezonder dan een kruising, verre van! De gezondste hond is die met een brede genetische basis.
Dat ben ik met je eens, maar ook rashonden kunnen een hele brede genenbasis hebben. Ik vind overigens wel dat je kruisingen moet testen op wat er bij de ingekruiste rassen qua erfelijke afwijkingen inzit. Het biedt geen garantie, maar je sluit dan wel uit wat je uit kan sluiten. En dat lijkt mij het minste wat een verantwoorde fokker kan doen.

Even nog een kleine toevoeging. Dat je een kruising fokt maakt niet dat je gezonde pups krijgt. Door te kruisen wordt de genenbasis wel breder, maar afwijkingen fok je net zo goed mee als je pech hebt. En dat moet je in mijn ogen uitsluiten. Stel je hebt een boomer met ernstige PL en je fokt die met een andere kruising die geen PL heeft, dan wil dat nog niet zeggen dat alle pups PL vrij zijn.
Anne&Taar
Zeer actief

Muk schreef:[
Even nog een kleine toevoeging. Dat je een kruising fokt maakt niet dat je gezonde pups krijgt. Door te kruisen wordt de genenbasis wel breder, maar afwijkingen fok je net zo goed mee als je pech hebt. En dat moet je in mijn ogen uitsluiten. Stel je hebt een boomer met ernstige PL en je fokt die met een andere kruising die geen PL heeft, dan wil dat nog niet zeggen dat alle pups PL vrij zijn.
Nee, maar de kans dat beide dieren uit verschillende rassen een genetische afwijking dragen welke PL kan veroorzaken en waarbij de afwijking op dezelfde plek in het DNA zit, is beduidend lager dan wanneer je twee gelijke rassen kruist. Dergelijke (meestal polygene) aandoeningen erven bij verschillende rassen vaak verschillend over. Ik zou t risico wel durven nemen. :wink:
Maar ik ben persoonlijk (voor mezelf) ook liefhebber van rashonden, hoor. Ik zit nog wel ff vast aan de Golden. :mrgreen:
Daantje2009
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boomer
Kruising Lhasa Apso / Shi zu
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Daantje2009 »

Dank jullie wel voor de reacties :ok:

We hebben alles in huis voor de bevalling en daarna.
Ons besluit is om een warmtelamp te gaan gebruiken, mijn man heeft de werpkist ruim genoeg gemaakt zodat mams er geen last van hoeft te hebben.
We hebben met de DA al meteen afgesproken dat zij langs komt om moeder en pups te controleren na de geboorte.

Als het zo blijft gaan, dan ben ik van plan om vanaf de 59e dag (woensdag) 's nachts beneden te gaan slapen. Ik sta er niet alleen voor, er zijn altijd extra handen in de buurt. Van mijn man en anders van één van mijn volwassen thuiswonende zonen. Dat is het voordeel als ze nog studeren :wink:

Daantjes gedrag begint wel iets te veranderen, ze blijft nog meer in mijn buurt, wil nog meer geaaid worden, begint meer te likken en begint op de bank te graven. Soms zie ik haar ook rillen en licht hijgen, maar dit meestal maar héél even......dus het zal nog wel de nodige dagen duren voordat het begint.

We wachten het maar "rustig" af.

Nogmaals.....bedankt :flower:

Groetjes, José
Muk

Anne&Taar schreef:
Muk schreef:[
Nee, maar de kans dat beide dieren uit verschillende rassen een genetische afwijking dragen welke PL kan veroorzaken en waarbij de afwijking op dezelfde plek in het DNA zit, is beduidend lager dan wanneer je twee gelijke rassen kruist. Dergelijke (meestal polygene) aandoeningen erven bij verschillende rassen vaak verschillend over. Ik zou t risico wel durven nemen. :wink:
Maar ik ben persoonlijk (voor mezelf) ook liefhebber van rashonden, hoor. Ik zit nog wel ff vast aan de Golden. :mrgreen:
Ben ik met je eens, dat de kans kleiner is bij een kruising. Ik zou het risico om te fokken dan weer niet nemen als mijn teef PL zou hebben.

Maar goed, ik hou het ook bij Newfoundlanders (en nog een ander ras straks erbij). :mrgreen:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Veel sterkte met de bevalling alvast :ok:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Muk schreef:
Dat vind ik helemaal een flutreden om maar raak te fokken met honden. Het maakt mij niet uit wat iemand fokt, maar kijk wel wat verder dan je neus lang is en zorg ervoor dat de ouderdieren gezond zijn (ook door een da getest) en vrij van erfelijke afwijkingen voor zover mogelijk.
Ik heb het over jouw vermeende overschot en dat zijn echt geen Boomertjes in het asiel..
Dus wedden dat.... :engel:
Muk

Lillith schreef:
Muk schreef:
Ik heb het over jouw vermeende overschot en dat zijn echt geen Boomertjes in het asiel..
Dus wedden dat.... :engel:
LOL
Overschot aan pretnestjes, bedoel ik. Overschot aan boomers durf ik zeker niet te beweren. En al helemaal niet als je hierover durft te wedden. :mrgreen:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Dat gaat niet lang meer duren. Spannend hoor. Heb je ook een foto van aanstaande mama?
Afbeelding
gevni havanezers
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nou ik weet niet hoor, nog meer van die onopgevoede, grauwende, langharige cavia`s aan een touwtje op straat word ik niet blij van :pffff: :ugh:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik zou als ik op zoek was naar een leuke kruising liever bij TS een pupje gaan halen dan bij zo'n puppyfarm !
Ik zie ook niet altijd het nut van bewuste kruisingen maar gezien de vraag naar dit soort pupjes kun je beter bewust een nestje fokken dan dat iemand zonder enige interesse een nestje heeft ! Hier weet je zeker dat TS er alles aan doet om de pupjes goed groot te brengen.
Sandra
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Spannend hoor, de laatste loodjes :lol1: Volgens mij heb je je uitstekend voorbereid en als ik een boomertje zocht, zou ik hem 1000 keer liever bij jou halen dan bij een vage broodfokker, boom of geen boom :ok: Heel veel succes met de bevalling :cheer:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

succes :E:
ik kom tegenwoordig om de haverklap dit soort hondjes tegen, en ze zijn bijna allemaal leuk en actief en lief, hoop dat de jouwe ook zo worden!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Daantje2009
Vaste gebruiker

Het begint wel spannender te worden :wachten:

Vanmorgen heeft Daantje gebraakt. Ontzettend veel zitten likken en zichzelf veel meer verzorgd dan anders.
Ze is behoorlijk onrustig geweest. Haar tempertuur was de hele dag 0,4 graden lager dan anders, maar begin van de avond weer normaal.
Ook heeft ze een paar keer vandaag ontzettend liggen rillen.
Verder vraagt ze veel aandacht, vooral van mij......hele gesprekken hebben we dan samen :lol1: en ze kan iedereen erg zielig gaan liggen aankijken.

Wat zou het gemakkelijk zijn als je hondje kon praten zeg......alhoewel :wink:

Ik wil wel foto's plaatsen, maar ik moet even uitzoeken hoe dat precies moet :blont:

Groetjes, José
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Daantje2009 schreef:Beste Suzanne,

Het spijt me enorm dat je er zo over denkt.
Maar mag er alleen met rashonden gefokt worden?

Het is een weloverwogen beslissing die we gemaakt hebben. En ja we hebben met alles wat jij beschrijft wat mis kan gaan, rekening gehouden.
Uiteraard hopen wij net als profesionele fokkers dat alles goed gaat.

Nogmaals jammer dat ik zo'n reactie krijg, maar ieder heeft recht op zijn eigen mening......sorry!

José
Uiteraard wens ik je veel succes met de bevalling en met de pups.
Stamboom of geen stamboom moet iedereen voor zich uitmaken.

Maar wou toch graag even reageren op volgende zin:
"Uiteraard hopen wij net als profesionele fokkers dat alles goed gaat."

Proffesionele fokkers hadden even een patella test en een oogtest gedaan van mama en papa,
en afhankelijk van de resultaten dan beslist tot dekking over te gaan of niet.
In dat geval had je voorbereidend werk compleet geweest.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Daantje2009 schreef:Het begint wel spannender te worden :wachten:

Vanmorgen heeft Daantje gebraakt. Ontzettend veel zitten likken en zichzelf veel meer verzorgd dan anders.
Ze is behoorlijk onrustig geweest. Haar tempertuur was de hele dag 0,4 graden lager dan anders, maar begin van de avond weer normaal.
Ook heeft ze een paar keer vandaag ontzettend liggen rillen.
Verder vraagt ze veel aandacht, vooral van mij......hele gesprekken hebben we dan samen :lol1: en ze kan iedereen erg zielig gaan liggen aankijken.

Wat zou het gemakkelijk zijn als je hondje kon praten zeg......alhoewel :wink:

Ik wil wel foto's plaatsen, maar ik moet even uitzoeken hoe dat precies moet :blont:
Spannend, José!
Als je nog vragen hebt roep je maar, he? :ok:

Voor nu is vooral rust en kalmte belangrijk. Succes!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Ik kan je verder geen tips geven bij de bevalling. Maar wel hoe je foto's moet plaatsen.

Je plaatst foto's eerst op het internet b.v. bij mijnalbum.nl staan ze daar dan klik je met je rechter muisknop op de foto je krijgt dan het blokje met daarin eigenschappen. Dat klik je dan aan. Je krijgt nu weer een blokje met de link naar je foto. Dit moet je kopiëren en hier in het topic zet je dat tussen [img]link%20foto[/img]
Als het goed is staat dan hier de foto.
Afbeelding
gevni havanezers
Maltezers
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maltezers »

Het zal dan niet zo heel lang meer duren denk ik, erg veel succes met de bevalling van Daantje. En foto`s plaatsen is niet zo moeilijk als ze maar wel op het internet staan.
AfbeeldingGroetjes Yvonne.
"Kennis is macht, karakter is meer"
Silly: 24-06-04. ✞ Misty: 18-01-10. ✞
Kim: 04-02-13. ✞ Melanie: 11-02-15. ✞
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

En anders naar 1 van ons mailen zetten wij ze neer ben nu wel benieuwt
Afbeelding
Daantje2009
Vaste gebruiker

Als het goed is staat er nu een foto van Daantje als pup
[img]IMG_2877[/img]
Laatst gewijzigd door Daantje2009 op 17 nov 2011 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Daantje2009 schreef:Als het goed is staat er nu een foto van Daantje als pup
Ik zie hem niet....
Groetjes, Marjan
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

dat klinkt wel alsof er wat gaat gebeuren.

heel veel succes! en zorg dat je foto's plaatst hoor als ze er zijn.

als het niet lukt mail je ze maar:

mascha@hondenforum.nl

dat plaats ik ze voor je!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”