okee, verbeter het maar dan..Marie-Josée schreef:Nee hoor, echt niet.sbientje schreef:bijziend is als je dichtbij goed ziet, verziend is als je veraf goed ziet
bijziend is eigenlijk als je ooglens te bol is, waardoor je oog in ontspanning evenwijdige lichtstralen (die komen van voorwerpen ver weg) zo sterk afbuigt dat het beeld voor je netvlies terecht komt. Licht van voorwerpen dichtbij kan je in ontspanning op je netvlies projecteren. Normale mensen moeten hun ooglens wat opbollen voor beeld van dichtbij. Als je verziend bent, is je lens te plat, waardoor je constant moet opbollen om evenwijdige lichtstralen nog op je netvlies te krijgen. Voor divergerend licht (van beelden dichtbij) moet je lens opbollen maar omdat ie te plat is krijg je hem nooit zo bol dat je een scherp beeld op je netvlies kan projecteren, dat ligt er dan achter. Voor bijziend krijg je min-glazen, voor verziend krijg je plus-glazen.
Voglens mij zit het zo, als ik goed heb opgelet bij optica
Overigens ging ik zelf naar de opticien omdat ik veraf niet goed zag maar ik heb ook plusglazen.. dat krijg ik zelf ook niet rechtgepraat