Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De 'nee' oefening

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Re: De 'nee' oefening

Ongelezen bericht door Mit »

Ik gebruik vrijwel nooit een duidelijk nee, meestal luisteren ze wel naar andere dingen.
Alleen als Tsuk voor de 300ste keer komt bedelen of ze op de bank mag en ik wil dat niet, dan geef ik een NEE. Vindt ze heel stom maar de boodschap komt wel over.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hanneke2 schreef: Ik ben echt voor positief enzo, maar sommige dingen mogen niet. En NEE snappen ze gauw genoeg, dat ga ik ook niet aanleren met koekies.
De nee betekent in het geval van deze oefening juist de onthouding van een koekie. "Nee" wordt zo dus geassocieerd met iets wat niet leuk is nml het niet krijgen van iets lekkers.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik vind het een leuke oefening hoor, maar niet iets wat ik zelf zou gaan oefenen om 'nee' aan te leren. Ik geloof dat de intonatie van mijn stem duidelijk genoeg is om aan te geven wat ik wil, of juist niet wil.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik leer de nee aan met een speeltje, gaat in één ruk door met het niet in je handen en andere verboden dingen bijten.
is zo gepiept ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Is het heel slecht als ik het helemaal niet bewust aanleer? :oeps:
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Mit schreef:Ik gebruik vrijwel nooit een duidelijk nee, meestal luisteren ze wel naar andere dingen.
Alleen als Tsuk voor de 300ste keer komt bedelen of ze op de bank mag en ik wil dat niet, dan geef ik een NEE. Vindt ze heel stom maar de boodschap komt wel over.
Wat zijn die 'andere' dingen dan?
Ήυs

sirene schreef:
Hanneke2 schreef: Ik ben echt voor positief enzo, maar sommige dingen mogen niet. En NEE snappen ze gauw genoeg, dat ga ik ook niet aanleren met koekies.
De nee betekent in het geval van deze oefening juist de onthouding van een koekie. "Nee" wordt zo dus geassocieerd met iets wat niet leuk is nml het niet krijgen van iets lekkers.
Hoezo krijgen ze na 'nee' niets, dan heb je de oefening niet goed begrepen ;)
spike&kyra
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bull terrier

Ongelezen bericht door spike&kyra »

Ik vind het maar een moeilijke methode het kan veel eenvoudiger.
Ήυs

spike&kyra schreef:Ik vind het maar een moeilijke methode het kan veel eenvoudiger.
Er zijn meer wegen naar Rome ;)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja zo leren wij het ook onze cursisten ook ongeveer aan. Alhoewel ik niet ene hand koekje wel en andere hand koekje niet heb. Bij ons is het puur hand sluiten,' nee', koekje weg, lege hand zien en afsluiten met 'toe maar'. In feite leert de hond meteen twee commando's aan, maar vind deze methode ook wel leuk.

Het is een manier. Ik heb hem overigens ook neit bij Kay gebruikt. Kay is er te gevoelig voor en eten is al zo'n groot drama met hem, mag blij zijn als hij eet. Dit is geen oefening voor hond die dus al gevoelig op intonatie van stem reageren. Ik kan het bij geen van onze collie doen, zonder een overdreven reactie. Mijn nee is dus al wel duidelijk en behoeft geen oefening. Wel iets om op te letten dus bij training. Zeg ik ook tegen cursisten. Vind het overigens geen 'leuke' oefening, noem het ook altijd beetje hondje pesten, maar wel een simpele manier van het ondersteunen van het aanleren van commando nee.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Fafo schreef:
sirene schreef:
Ik had je filmpjes niet gezien maar ik ken hem dus zoals Qyanty beschrijft. Niet met twee handen maar met 1 hand en twee commando's. De "nee" en de "toe maar" (of andere woorden uiteraard).
Dat verschilt wel, maar dan nog betekent nee bij jou methode geen koekje (uit deze hand), alleen hij krijgt een beloning uit de andere hand omdat hij hem niet nam. Naar mijn idee betekend nee op deze manier "deze niet, de andere wel".
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ήυs

sirene schreef:
Fafo schreef:
sirene schreef:
Ik had je filmpjes niet gezien maar ik ken hem dus zoals Qyanty beschrijft. Niet met twee handen maar met 1 hand en twee commando's. De "nee" en de "toe maar" (of andere woorden uiteraard).
Dat verschilt wel, maar dan nog betekent nee bij jou methode geen koekje (uit deze hand), alleen hij krijgt een beloning uit de andere hand omdat hij hem niet nam. Naar mijn idee betekend nee op deze manier "deze niet, de andere wel".

Het idee erachter is 'stop waar je mee bezig bent, ik bied je een alternatief' met het idee dat als je hond een hoop paarden stront wil eten, jij 'nee' zegt en hij naar jou toe komt voor het alternatief. Koekje of speeltje oid. :)

Zoals jullie hem doen ken ik hem ook maar mijn ervaring is dat het bij de cursisten onhandiger werkt. Maar zo heeft iedereen zijn eigen methode en handigheid. We zeggen overigens bij de cursus ook 'toe maar' alleen doe ik dat zelf dus niet.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

als je na de nee wel wat geeft dan zeg je niet nee maar even wachten.
Afbeelding
Panna
Zeer actief

Inge O schreef:
Panna schreef:Is het heel slecht als ik het helemaal niet bewust aanleer? :oeps:
dan ben ik ook heel slecht en duizenden bazen voor ons ook :F: .
Pak van m'n hart! :lol1:

Op zich zijn dit soort oefeningen natuurlijk leuk om te doen, maar ik kan niet zo goed tegen dat gefröbel met details. Zoals de aan de voet (oid) oefening, dat de hond dan eerst om je heen moet lopen.
Ik ben ook wel een luie hondenbaas wat dat betreft. Panna heeft zichzelf allerlei truukjes aangeleerd.
Zinne kan niet eens een poot geven :F: (Overigens wel bewust. Ze is nogal poterig, dat wilde ik niet verder stimuleren)
Panna
Zeer actief

Inge O schreef:ach, dat soort kunstjes leer ik wel nog vaak aan voor de lol van het bezig-zijn met elkaar maar als het om opvoeding gaat ben ik gewoon duidelijk en consequent zonder veel poespas en dat werkt prima.
Ja ik ook wel, maar dat zijn eigenlijk altijd dingen waar ze zelf mee komen.
Zo kunnen Zinne en ik heel goed dansen en de polonaise gaat ook best goed.
Panna's favoriete kunstje is uitrekken op commando. Of m'n (wandel)schoenen aanwijzen, heel handig :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
Panna schreef:
Inge O schreef:
Panna schreef:Is het heel slecht als ik het helemaal niet bewust aanleer? :oeps:
Pak van m'n hart! :lol1:

Op zich zijn dit soort oefeningen natuurlijk leuk om te doen, maar ik kan niet zo goed tegen dat gefröbel met details. Zoals de aan de voet (oid) oefening, dat de hond dan eerst om je heen moet lopen.
Ik ben ook wel een luie hondenbaas wat dat betreft. Panna heeft zichzelf allerlei truukjes aangeleerd.
Zinne kan niet eens een poot geven :F: (Overigens wel bewust. Ze is nogal poterig, dat wilde ik niet verder stimuleren)
ach, dat soort kunstjes leer ik wel nog vaak aan voor de lol van het bezig-zijn met elkaar maar als het om opvoeding gaat ben ik gewoon duidelijk en consequent zonder veel poespas en dat werkt prima.
ik vind het feit dat ze de nee vrij snel kennen juist helpen bij het duidelijk zijn.
het heeft nog steeds mijn voorkeur boven allerlei ingewikkelde handelingen die door het hondje de helft van de tijd niet begrepen worden en o.a. daardoor leiden tot irritatie en stress bij zowel eigenaar als pup ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef: maar de nee kennen ze hier natuurlijk perfect - dat kan toch ook zonder dit soort oefening? hoeveel eeuwen denk je dat honden 'nee' al snappen? en hoeveel jaar wordt deze nee-oefening gebruikt :mrgreen: ?
oh zo bedoel je, ja dan heb je gelijk
ik leer het ook niet zo aan, de nee gaat bij mij meteen in één ruk door met het niet in handen en andere verboden dingen bijten.
Afbeelding

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Inge O schreef:
Dan hoor in elk geval ook bij die duizenden :F:
Panna
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef:
Inge O schreef: maar de nee kennen ze hier natuurlijk perfect - dat kan toch ook zonder dit soort oefening? hoeveel eeuwen denk je dat honden 'nee' al snappen? en hoeveel jaar wordt deze nee-oefening gebruikt :mrgreen: ?
oh zo bedoel je, ja dan heb je gelijk
ik leer het ook niet zo aan, de nee gaat bij mij meteen in één ruk door met het niet in handen en andere verboden dingen bijten.
hier ook :ok: . en dat wordt al doende uitgebreid.
Idem.

Overigens vind ik dit soort oefeningen niet verkeerd hoor. Zeker als je van jezelf niet heel consequent bent zijn dit soort oefeningen handig. Je wordt dan gedwongen consequent te zijn (als je het goed doet).
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

renee-uk schreef:ik leer de nee aan met een speeltje, gaat in één ruk door met het niet in je handen en andere verboden dingen bijten.
is zo gepiept ;)
Het gaat hier eigenlijk gewoon automatisch... als ze pup zijn en op mijn tafel willen knabbelen, dan is het 'nee' en ze weghalen en
vaak daarna iets anders aanbieden om op te kluiven.
Dus 'nee', weghalen bij wat ze willen doen en na een paar keer is de 'nee' voldoende en weten ze dat hetgeen wat ze willen gaan doen, niet mag :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Dat wil ik ook! Ga van de week gelijk oefenen :D

Vindt het zo stoer als een hond iets lekkers binnen grijpbereik heeft en het niet pakt, tenzij je zegt dat het mag. Goed gedaan mensen!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

sirene schreef:
Ik snap de theorie wel, maar het is voor mijn gevoel veel te omslachtig en ik vraag me werkelijk af of het effect heeft als iets veel interessanter is dan wel of niet een koekie krijgen. Als er een haas voor je hond langs schiet zal het die hond toch worst wezen dat er effe geen koekie komt. :roll:

Ik hou verder ook niet zo van uitlokken van fout gedrag om aan te leren dat het fout is, dommige Lilo zou dat ook echt niet snappen en er onzeker van worden, maar die begrijpt wel dat NEE heel simpel betekent dat je per direct moet kappen met wat je aan het doen bent.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Henriette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Yorkshire, Dwergteckel en Lhasa Apso

Ongelezen bericht door Henriette »

Vanaf dat Diva hier ruim 4 weken terug in huis kwam heeft ze direct naar het woordje NEE geluisterd,ze was 8 weken oud.
Ze stopte meteen met waar ze mee bezig was en nog natuurlijk....heerlijk is dat en nooit mee geoefend.
Ze kreeg de laatste weken bij de fokker dat woordje NEE ook regelmatig te horen en luisterde daar ook heel goed.
Ik denk dat het aan de toon ligt waarmee NEE zegt,altijd iets harder en feller,ze doen toch iets wat niet mag en daar reageer je op.

Wil niet zeggen dat ze er niet 10 minuten later weer mee begint,natuurlijk. :mrgreen:

Dan maar weer Diva NEE en afleiden dat werkt prima.

Lara donderjaagt niet zo vaak meer,maar ook daar nooit mee geoefend om nee te leren begrijpen,dat ging gewoon vanzelf en ik denk dat dat bij de meeste honden zo is.
Afbeelding
Ήυs

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:
Ik snap de theorie wel, maar het is voor mijn gevoel veel te omslachtig en ik vraag me werkelijk af of het effect heeft als iets veel interessanter is dan wel of niet een koekie krijgen. Als er een haas voor je hond langs schiet zal het die hond toch worst wezen dat er effe geen koekie komt. :roll:

Ik hou verder ook niet zo van uitlokken van fout gedrag om aan te leren dat het fout is, dommige Lilo zou dat ook echt niet snappen en er onzeker van worden, maar die begrijpt wel dat NEE heel simpel betekent dat je per direct moet kappen met wat je aan het doen bent.
Wat een voorbeeld ook. Ik denk dat er sowieso niet veel helpt als er een haas langs huppelt. :19:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Mensen het is een ondersteuning van het aanleren van het woordje 'nee'. Ook wat ik mijn cursisten altijd vertel, anders zouden ze 'nee' niet toe kunnen passen in de praktijk, terwijl die pup echt wel meteen vanaf 8 weken iets fout doet. Ik vertel ze dat ze echter met die jonge pup vaak nog niet van 10 meter afstand 'nee' kunnen roepen (ook niet na 2 weken oefenen met deze oefening hoor) en verwachten dat de pup stopt (doet hij dat wel, dan is dat overigens mooi meegenomen), maar in 99,9 procent van de gevallen zal je de eerste tijd je woord nog moeten ondersteunen, door daadwerkelijk bij de pup te gaan staan en hem helpen te onderbreken waar hij mee bezig is.
Dit is gewoon een extra ondersteuning die je zou kunnen gebruiken, maar in de praktijk (zoals die duizenden luie :goeie: b :goeie: baasje hier ook duidelijk maken)lang niet altijd nodig. Wel merk ik dat veel cursisten, vooral beginnende hondenbazen, wel baat hebben bij de oefening. Inzicht krijgen in het leren van de hond en het aanleren en aanbieden van oefeningen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”