Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tot welke leeftijd kan een hond meedoen met agility?
Moderator: moderatorteam
- kiki2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mooie Jack russel
- Aantal honden: 1
Tot welke leeftijd kan een hond meedoen met agility?
Ik heb sinds een jaar interesse gekregen om met mijn hond agility te gaan doen. Maar Kiki is helaas al 11 jaar en is dus al aardig op leeftijd, ook al is het een jack russel. Maar ik heb zelf geen idee of het nog steeds mogelijk is en tot welke leeftijd het verantwoord is om met een hond agility te doen.
Mijn vraag is dan ook in hoeverre het nog verantwoord is om een hond agility te laten doen.
Mijn vraag is dan ook in hoeverre het nog verantwoord is om een hond agility te laten doen.
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Re: Tot welke leeftijd kan een hond meedoen met agility?
Met 11 zou ik er niet meer mee starten denk ik. Maar het hangt wel enigszins af van de conditie en gezondheid van je hond natuurlijk...

You'll be in my heart... Always...
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Met mijn eerste hond Bas (x terrier van 30 cm) gestart op 9 of 10 jarige leeftijd en hij heeft nog een wedstrijd of 6 gelopen en getraind in eerste instantie tot zijn 13e, toen een paar maanden gestopt vanwege rugproblemen, maar ik merkte na herstel dat hij iets miste, toen nog tot zijn 14 op aangepast niveau (geen a-schutting en wip meer). Tja trainen kan je altijd proberen natuurlijk, als je geen intentie hebt om wedstrijden te lopen zie ik geen problemen voor een kleine hond eigenlijk (mits natuurlijk goed gezondheid)

- kiki2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mooie Jack russel
- Aantal honden: 1
Tja of Kiki 100% gezond is weten we niet, want in de zomer heeft ze een acute aanval gehad en de dierenarts vermoedde een acute hernia, maar uit de rontgefoto's bleek er geen hernia te zien zijn. De DA wist hierdoor niet wat nou de oorzaak was van haar pijn. Dus of het een acute hernia geweest is weten wij niet.gyanty schreef:Met mijn eerste hond Bas (x terrier van 30 cm) gestart op 9 of 10 jarige leeftijd en hij heeft nog een wedstrijd of 6 gelopen en getraind in eerste instantie tot zijn 13e, toen een paar maanden gestopt vanwege rugproblemen, maar ik merkte na herstel dat hij iets miste, toen nog tot zijn 14 op aangepast niveau (geen a-schutting en wip meer). Tja trainen kan je altijd proberen natuurlijk, als je geen intentie hebt om wedstrijden te lopen zie ik geen problemen voor een kleine hond eigenlijk (mits natuurlijk goed gezondheid)
-
- Zeer actief
Ik zou er met een hond die wellicht nog nooit aan sport gedaan heeft niet meer aan beginnen om dat aan te leren.
Wel zou je in overleg met een hondenschool kunnen kijken wat er aan aangepast programma mogelijk is; deels behendigheid, gehoorzaamheid of wat.
Hou er wel rekening mee dat veel hondenscholen op enig nivo verlangen dat je hond ofwel daar gehoorzaamheid gedaan heeft of aantoonbaar gehoorzaam IS voordat je op die hondenschool een sport-les mag volgen. Vaak zijn er namelijk zoveel aanmeldingen dat ze de sport-spel-lessen alleen voor "eigen cursisten" aanbieden.
Suzanne
Wel zou je in overleg met een hondenschool kunnen kijken wat er aan aangepast programma mogelijk is; deels behendigheid, gehoorzaamheid of wat.
Hou er wel rekening mee dat veel hondenscholen op enig nivo verlangen dat je hond ofwel daar gehoorzaamheid gedaan heeft of aantoonbaar gehoorzaam IS voordat je op die hondenschool een sport-les mag volgen. Vaak zijn er namelijk zoveel aanmeldingen dat ze de sport-spel-lessen alleen voor "eigen cursisten" aanbieden.
Suzanne
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Tja dat vind ik wel iets om zeker mee te nemen in de overweging. Dan zou ik eerder iets van treibbal gaan doen? Of gewoon leuk gehoorzaamheid( g&g?)kiki2000 schreef:Tja of Kiki 100% gezond is weten we niet, want in de zomer heeft ze een acute aanval gehad en de dierenarts vermoedde een acute hernia, maar uit de rontgefoto's bleek er geen hernia te zien zijn. De DA wist hierdoor niet wat nou de oorzaak was van haar pijn. Dus of het een acute hernia geweest is weten wij niet.gyanty schreef:Met mijn eerste hond Bas (x terrier van 30 cm) gestart op 9 of 10 jarige leeftijd en hij heeft nog een wedstrijd of 6 gelopen en getraind in eerste instantie tot zijn 13e, toen een paar maanden gestopt vanwege rugproblemen, maar ik merkte na herstel dat hij iets miste, toen nog tot zijn 14 op aangepast niveau (geen a-schutting en wip meer). Tja trainen kan je altijd proberen natuurlijk, als je geen intentie hebt om wedstrijden te lopen zie ik geen problemen voor een kleine hond eigenlijk (mits natuurlijk goed gezondheid)

- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Ik ben met Boyke een jaar geleden gestart toen hij 8 jaar was. Hij is nu dus 9 en heeft sinds een half jaar last van staar, maar hij heeft er nog veel lol in. We lopen de lessen mee met cursus C/wedstrijdgroepje, maar lopen zelf geen wedstrijden. Alle hindernissen gaan laag en ik pas me volledig aan Boyke aan. Zo blijf ik door zijn ogen heel dicht bij hem en geven we niets om snelheid. Als hij tegen het eind van de les moe wordt, gaat hij niet meer over de schutting. Hij geeft dit zelf aan. Het is puur voor de lol. Nu moet ik wel zeggen dat hij buiten zijn ogen nog nooit enige gezondheidsklacht heeft gehad.
Ik zou voor ik besloot eerst eens naar de gezondheid laten kijken, in verband met zijn rug/knietjes wellicht? Verder lijkt het mij als hij goed gezond is geen bezwaar als je maar in gedachte houdt dat het puur voor de leuk is en op zijn eigen tempo
Ik zou voor ik besloot eerst eens naar de gezondheid laten kijken, in verband met zijn rug/knietjes wellicht? Verder lijkt het mij als hij goed gezond is geen bezwaar als je maar in gedachte houdt dat het puur voor de leuk is en op zijn eigen tempo