Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hutch tijdens de jacht

Moderator: moderatorteam

Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Aantal honden: 2
Contacteer:

Hutch tijdens de jacht

Ongelezen bericht door Hutch »

Ik heb al wat vaker geschreven over de jachtdagen van Hutch, maar nu hadden we er 2 achter elkaar. Wel een goed moment om weer een verhaaltje te schrijven.
Zoals de meeste van jullie wel weten ben ik de afgelopen 2 jaar een aantal keren mee geweest op verschillende jachtdagen. Nu hebben we dit jaar wat vaker de mogelijkheid gehad om mee te gaan, aan 1 kant doordat ik Feike heb leren kennen en aan de andere kant omdat we regelmatig terug gevraagd worden door jagers waar we al geweest zijn.
Nu waren we voor mijn vakantie naar Nepal al benaderd door een jager uit Zeeuws-Vlaanderen met de vraag of we wilde helpen op een drijfjacht. Hij had gehoord dat we vaker mee gingen en goede verhalen gehoord, dus we mochten langs komen. Nu was het afgelopen weekend eindelijk zover dat we konden gaan.
Na een lange rit van 2,5 uur in de dichte mist kwamen we aan bij de jager. Het was een grote jacht we waren met 21 man waarvan 11 geweren, voor mij de eerste keer dat ik op zo'n grote jachtdag was. De hele dag drijfjachten op hazen. Dan is het de bedoeling dat de hond mee loopt bij de drijfers (die door het veld lopen) en hazen die geschoten zijn tijdens de drift moeten binnen gebracht worden. Dit heb ik 2x eerder gedaan met Hutch, de 1ste keer was hij nog ontzettend wild op de jacht (piepen, gillen, trekken en niet luisteren) en de 2de keer ging het al beter maar beide keren heb ik hem aan de lijn gehouden voor de veiligheid.
Deze keer geprobeerd hoe het zou gaan als hij los mee zou lopen. Hij moet dan op max. 30 meter voor de voorjager blijven en mag niet achter weggaand wild aan gaan, want dan bestaat er gevaar dat hij in het schot terecht komt. Ik had de hoop dat hij in ieder geval zou luisteren naar mijn Zit-fluit en verder dat hij in de buurt wilde blijven. Het bleek een uitstekende keus om hem los te laten, hij luisterde super, bleef echt in de buurt en bovenal zodra hij een haas zag bleef hij stil staan! Precies zoals een goede jachthond moet doen.
Het was een zware dag voor hem, hij heeft veel moeten lopen (7km voor de drijfers en hij liep alles nog een keer of 3 extra) en de hele middag hebben we op zware klei moeten lopen. Je kon merken dat hij dit niet gewent was, hij liep ook iets minder heen en weer, maar bleef goed bezig.
Op deze dag zijn er in het totaal 7 hazen geschoten en 1 gans, daarvan heeft Hutch 2 hazen binnen mogen brengen. Dit deed hij weer erg goed zoals ik van hem gewend ben en ze kwamen beide zonder problemen binnen.
Van deze dag heb ik maar 1 foto (ik heb de vervelende neiging om op jachtdagen altijd te vergeten foto's te maken)

Tijdens het wachten, daar had hij zijn lijn gewoon om
Afbeelding

En vandaag kwam er een vervolg voor Hutch. Dit keer waren we uitgenodigd door een bekende jager waar we al vaker geweest zijn. Echter dit keer niet naar Zeeuws-Vlaanderen, maar naar Friesland.... Het hele land wel weer gezien deze dagen.
Vanochtend om half 8 werden we verwacht, dus om half 6 ging de wekker al. Dit keer een iets makkelijkere autorit, want er was geen mist dit keer.
Hutch wist al wat er ging gebeuren en toen we aankwamen bij de jager werd hij ontzettend blij hem weer te zien. Toen we naar het veld gingen zaten de weilanden al bomvol met ganzen. Het was de bedoeling dat deze vandaag bestreden werden vanwege schadebestrijding voor de boeren. Eenmaal bij het jachthutje hadden we al (ik gok) 3000 ganzen over gekregen. En ze bleven de hele ochtend maar komen! Zoveel ganzen heb ik nog nooit gezien tijdens een jacht. Ik denk dat we gedurende ochtend weg enkele 10.000 ganzen hebben gezien
Na 2 uur zitten was de buit 5 kolganzen die Hutch allemaal had mogen halen. En alle 5 zijn ze met evenveel fanatisme door Hutch opgehaald, hij had er echt de grootste lol in om ze op te halen en binnen te brengen. Daarna de andere jagers op gehaald en daar bleken nog 2 ganzen in het veld te liggen die de jager niet zelf had kunnen halen, dus dat werden 2 nazoeken voor Hutch. Na een prachtig dirigeerwerk (al zeg ik het zelf) kwamen ze beide binnen. Ze lagen op ongeveer 200 meter het veld in met daar tussen nog een brede sloot waar hij overheen moest.
Vandaag gelukkig wel wat meer foto's gemaakt.

Het uitzicht, met in het midden wat ganzen
Afbeelding

1 van de apporten
Afbeelding

Afbeelding

Helaas enigsinds bewogen (maar was nog half donker)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Hutch tijdens de jacht

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat waren twee mooie dagen :ok:
Hoeveel honden liepen er mee in de driften gisteren?

Had Hutch geen last van zijn poten na het werken op de zware klei?

Die ganzen zal zeker een prachtig gezicht zijn geweest vandaag :D
Mooie foto's toch van de apporten :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Dat waren twee mooie dagen :ok:
Hoeveel honden liepen er mee in de driften gisteren?

Had Hutch geen last van zijn poten na het werken op de zware klei?

Die ganzen zal zeker een prachtig gezicht zijn geweest vandaag :D
Mooie foto's toch van de apporten :ok:
In Zeeuws-Vlaanderen liepen er 2 honden mee. We hebben het telkens zo afgewisseld dat er 1 in de drift mee liep en de ander de volgende drift op post mocht staan, dan kon die even uitrusten.

Aan 1 voorpootje had hij wel wat schaafplekjes zitten, maar het viel gelukkig erg mee met zijn poten. Weet jij of honden dat snel hebben, last van hun poten op zo'n ondergrond?
Simonne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Yorkshire Terrier

Ongelezen bericht door Simonne »

Wat een leuk verhaal!
Ik heb eigenlijk helemaal geen idee, hoe dat gaat bij zo'n jacht.
Moet je altijd worden uitgenodigd door een jachtgezelschap of heb je er ook eentje (of meer) van "jezelf"?
Geweldig om honden te zien werken in het gebied waarvoor ze zijn opgeleid.
Dank je wel voor een kijkje in dit, voor mij nieuwe, deel van hondensport!
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Simonne schreef:Wat een leuk verhaal!
Ik heb eigenlijk helemaal geen idee, hoe dat gaat bij zo'n jacht.
Moet je altijd worden uitgenodigd door een jachtgezelschap of heb je er ook eentje (of meer) van "jezelf"?
Geweldig om honden te zien werken in het gebied waarvoor ze zijn opgeleid.
Dank je wel voor een kijkje in dit, voor mij nieuwe, deel van hondensport!
Een eigen jacht bezitten is maar aan een klein select clubje voorbehouden en dat zijn allemaal jagers. Als voorjager komt het eigenlijk nooit voor dat je een eigen jacht bezit, dus alles op uitnodiging. Wel kan het voorkomen dat je als vast persoon mee mag in een jachtgezelschap.
Uitnodigingen zijn altijd wat lastig te vinden en dan ook nog om te krijgen, het blijft een lastig wereldje om binnen te komen.
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Klinkt super leuk!
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

mooi werk van hutch :) Leuk om te lezen hoe goed ie het doet. Niets mooiers dan dat, lijkt me :)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hutch schreef:In Zeeuws-Vlaanderen liepen er 2 honden mee. We hebben het telkens zo afgewisseld dat er 1 in de drift mee liep en de ander de volgende drift op post mocht staan, dan kon die even uitrusten.

Aan 1 voorpootje had hij wel wat schaafplekjes zitten, maar het viel gelukkig erg mee met zijn poten. Weet jij of honden dat snel hebben, last van hun poten op zo'n ondergrond?
Het schijnt dat ze er wel blessures van op kunnen lopen.
Als we trainen op die zware klei loopt Ita ijselijk voorzichtig.

Het is niet alleen maar klei, er zitten ook wel scherven en stenen tussen als er geploegd is.
Dus ja, dat Hutch daar wat schaafplekjes van had is niet zo gek. :wink:

Mooi dat er zo goed rekening is gehouden met de honden (het uitrusten op post) :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

even een tipje voor een volgende jachtdag op de klei, smeer vlak vaste voren zijn voetzooltjes in met vaseline, dat beschermt...

goed gedaan hoor van Hutch!
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

laura23 schreef:even een tipje voor een volgende jachtdag op de klei, smeer vlak vaste voren zijn voetzooltjes in met vaseline, dat beschermt...

goed gedaan hoor van Hutch!
Dat is een goede tip! Ga ik meteen uitproberen, zaterdag mogen we weer mee op een drijfjacht in Zeeland (nu een stuk noordelijker). Ik weet niet of er klei om te lopen is, maar ga er wel vanuit eigenlijk.
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Hutch schreef:In Zeeuws-Vlaanderen liepen er 2 honden mee. We hebben het telkens zo afgewisseld dat er 1 in de drift mee liep en de ander de volgende drift op post mocht staan, dan kon die even uitrusten.

Het schijnt dat ze er wel blessures van op kunnen lopen.
Als we trainen op die zware klei loopt Ita ijselijk voorzichtig.

Het is niet alleen maar klei, er zitten ook wel scherven en stenen tussen als er geploegd is.
Dus ja, dat Hutch daar wat schaafplekjes van had is niet zo gek. :wink:

Mooi dat er zo goed rekening is gehouden met de honden (het uitrusten op post) :ok:
Hutch liep wel iets moeilijker dan hij normaal doet, vooral omdat hij ineens op moest letten hoe hij zijn voeten neer moest zetten zonder tussen de klei te stappen.
Er werd inderdaad goed rekening gehouden met de honden, leuk om dat mee te maken op zo'n grote jacht
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”