Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
[Centraal] Welk hondenras past bij mij?
Moderator: moderatorteam
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
Re: [Centraal] Welk hondenras past bij mij?
Ik denk dat je dan wel weer bij een herder (een van de vele) uit zou kunnen komen of misschien een vann de retrievers.

- Joera
- Zeer actief
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Straks lopen er op het hondenforum allemaal korthaar collies rond
.
Maar het zijn idd. hartstikke leuke honden. Wel meer 'herder' dan de langhaarversie. Dat komt omdat de korthaar gefokt is voor een heel ander doel: het drijven van koeien naar veemarkten en daarbij bescherming baas tegen struikrovers in de Schotse laaglanden. De langhaar is uitsluitend gefokt voor het hóeden van schapen. D.w.z. de herder bracht samen met de hond de schapen naar een bergwei, herder taaide af en de hond werd geacht te zorgen dat de schapen niet afdwaalden en in een ravijn donderden. Wolven kwamen toen al lang niet meer voor in de hooglanden en bandieten eigenlijk ook niet.
Daarnaast is de langhaar al meer dan een eeuw geleden door de adel als modehond gebruikt terwijl de korthaar nog heel lang als gebruikshond werd gebruikt.
Dus de korthaar is, hoewel nog steeds zachtaardig, temperamentvoller en werklustiger dan zijn langhaar neef. Ik vind eigenlijk de korthaar van het engelse type meer lijken op de langhaar van het Amerikaanse type. Ook hoor ik van fokkers dat de korthaar wat lastiger in een roedel te houden is omdat het echt baasgerichte honden zijn en niet van 'delen' houden. Terwijl de doorsnee langhaar iedereen leuk vindt die hem te eten geeft en een aai over de bol.
Maar goed, dat is natuurlijk wel generaliserend, er zullen uitzonderingen zijn in elke versie.
Maar het zijn idd. hartstikke leuke honden. Wel meer 'herder' dan de langhaarversie. Dat komt omdat de korthaar gefokt is voor een heel ander doel: het drijven van koeien naar veemarkten en daarbij bescherming baas tegen struikrovers in de Schotse laaglanden. De langhaar is uitsluitend gefokt voor het hóeden van schapen. D.w.z. de herder bracht samen met de hond de schapen naar een bergwei, herder taaide af en de hond werd geacht te zorgen dat de schapen niet afdwaalden en in een ravijn donderden. Wolven kwamen toen al lang niet meer voor in de hooglanden en bandieten eigenlijk ook niet.
Daarnaast is de langhaar al meer dan een eeuw geleden door de adel als modehond gebruikt terwijl de korthaar nog heel lang als gebruikshond werd gebruikt.
Dus de korthaar is, hoewel nog steeds zachtaardig, temperamentvoller en werklustiger dan zijn langhaar neef. Ik vind eigenlijk de korthaar van het engelse type meer lijken op de langhaar van het Amerikaanse type. Ook hoor ik van fokkers dat de korthaar wat lastiger in een roedel te houden is omdat het echt baasgerichte honden zijn en niet van 'delen' houden. Terwijl de doorsnee langhaar iedereen leuk vindt die hem te eten geeft en een aai over de bol.
Maar goed, dat is natuurlijk wel generaliserend, er zullen uitzonderingen zijn in elke versie.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze werken graag voor de baas maar het zijn geen stuiterballen die je dagelijks 3 uur moet afmatten hoor.Sithy schreef:Korthaar vind ik ook leuk, dat werklustige zijn we wel gewend en past ook bij onze huidige levensstijl (natuurlijk kijken we tzt daar nog eens goed naar) Is dat werklustige echt een kwestie van elke dag naast het wandelen iets van 'werk' doen of kan het ook wel eens een dagje minder? Zal niet vaak voorkomen maar je hebt wel eens iets, heb een niet zo fijn lijf en heel af en toe zit ik een dagje in de lappenmand... Actief vinden we in ieder geval erg leuk. (De dagen dat mijn lijf niet meewerkt wandel ik wel en vriend werkt fulltime vanuit huis dus die wandelt dan wat meer, 't is niet zo dat de hond er dan niet uitkomt hoor.)
Ik vind Golden retrievers ook heel erg leuk maar ik weet niet of het wel echt iets voor ons is.
Ze zijn goed in behendigheid en andere hondensporten maar een doorsnee border heeft heus meer beweging nodig. Alleen in vergelijking met de langhaar zijn ze óntzettend werklustig. Maar die functioneren dan ook graag als haardkleedje.

-
boxergek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxers...
Leuk onderwerp, en iets waar ik de laatste tijd veel aan denk. Want ik ben helemaal gek op boxers, maar zie toch ook wel wat nadelen.
Wat zoek ik;
- sportieve, middelgrote tot grote hond
- kortharig
- sociaal naar mens en dier
- mag terughoudend zijn naar vreemden
- mag een beetje eigenwijs zijn
- geen blaffer!
Wat zoek ik;
- kortharig
- geen blaffer!

- TE$$
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boxer, X duitse staander, greyhound
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
een windhondboxergek schreef:Leuk onderwerp, en iets waar ik de laatste tijd veel aan denk. Want ik ben helemaal gek op boxers, maar zie toch ook wel wat nadelen.
Wat zoek ik;
- kortharig
- geen blaffer!
- Priscill@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Aantal honden: 5
Oke ik wil ook!
Ik hoop dat mijn hondjes nog heel lang meegaan, dus voor in de verre toekomst.
Hier mijn rijtje;
- Sociaal naar mens en dier maar hoeft geen allemansvriendje te zijn, mag best wat terughoudend zijn naar vreemden.
- Mag wel eigenwijs zijn.
- Moet los kunnen lopen.
- Binnen rustig en buiten lekker actief
- geen blaffer
- grote hond
- het liefst gladharig
- het liefst niet een hond die constant kwijlt
Ik ben me zelf al een tijdje in een ras aan het verdiepen. Ik hoop dat deze in jullie antwoorden terugkomt.
Hier mijn rijtje;
- Sociaal naar mens en dier maar hoeft geen allemansvriendje te zijn, mag best wat terughoudend zijn naar vreemden.
- Moet los kunnen lopen.
- geen blaffer
- grote hond
- het liefst gladharig
- het liefst niet een hond die constant kwijlt
Ik ben me zelf al een tijdje in een ras aan het verdiepen. Ik hoop dat deze in jullie antwoorden terugkomt.
Groetjes Priscilla en pootjes van Bailey, Breezer, Brandy, Bourbon en Bacardi

-
boxergek
- Zeer actief
Een windhond? Ja, daar had ik nou nooit aan gedacht!TE$$ schreef:een windhondboxergek schreef:Leuk onderwerp, en iets waar ik de laatste tijd veel aan denk. Want ik ben helemaal gek op boxers, maar zie toch ook wel wat nadelen.
Wat zoek ik;
- kortharig
- geen blaffer!

- TE$$
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, maar voldoet wel aan ieder punt.boxergek schreef:Een windhond? Ja, daar had ik nou nooit aan gedacht!TE$$ schreef:een windhondboxergek schreef:Leuk onderwerp, en iets waar ik de laatste tijd veel aan denk. Want ik ben helemaal gek op boxers, maar zie toch ook wel wat nadelen.
Wat zoek ik;
- kortharig
- geen blaffer!
- TE$$
- Zeer actief
- Contacteer:
Een greyhound (ja sorry hoorPriscill@ schreef:Oke ik wil ook!Ik hoop dat mijn hondjes nog heel lang meegaan, dus voor in de verre toekomst.
Hier mijn rijtje;
- Moet los kunnen lopen.
- geen blaffer
- grote hond
- het liefst gladharig
- het liefst niet een hond die constant kwijlt![]()
Maar voldoet ook aan ieder punt.
De greyhound is over het algemeen makkelijker met loslopen, omdat het sprinters zijn en niet goed op ongelijke ondergrond kunnen rennen.
-
boxergek
- Zeer actief
Dat is waar! Wel een groot verschil met een boxer.TE$$ schreef:Nee, maar voldoet wel aan ieder punt.boxergek schreef:Een windhond? Ja, daar had ik nou nooit aan gedacht!TE$$ schreef:een windhondboxergek schreef:Leuk onderwerp, en iets waar ik de laatste tijd veel aan denk. Want ik ben helemaal gek op boxers, maar zie toch ook wel wat nadelen.
Wat zoek ik;
- kortharig
- geen blaffer!
Ik kwam er pas één tegen in het bos. Schattig, mooi beestje. Zonder baasje.
Ze wou heel graag naar mij toe, maar ze vond Gonzo erg eng. Toen hij te dicht bij kwam ging ze er weer vandoor.
Ik hoop op nog een paar leuke reacties...

- Priscill@
- Zeer actief
Oke een greyhound. Leuke hond en zou misschien ook wel wat zijn. Het ras wat ik zelf in gedachte had is het iig niet.TE$$ schreef:Een greyhound (ja sorry hoorPriscill@ schreef:Oke ik wil ook!Ik hoop dat mijn hondjes nog heel lang meegaan, dus voor in de verre toekomst.
Hier mijn rijtje;
- Moet los kunnen lopen.
- geen blaffer
- grote hond
- het liefst gladharig
Ik ben me zelf al een tijdje in een ras aan het verdiepen. Ik hoop dat deze in jullie antwoorden terugkomt.)
De greyhound is over het algemeen makkelijker met loslopen, omdat het sprinters zijn en niet goed op ongelijke ondergrond kunnen rennen.

-
Supernova
- Zeer actief
Wat had je zelf in gedachte dan?Priscill@ schreef:Oke een greyhound. Leuke hond en zou misschien ook wel wat zijn. Het ras wat ik zelf in gedachte had is het iig niet.TE$$ schreef:Een greyhound (ja sorry hoorPriscill@ schreef:Oke ik wil ook!Ik hoop dat mijn hondjes nog heel lang meegaan, dus voor in de verre toekomst.
Hier mijn rijtje;
- Moet los kunnen lopen.
- geen blaffer
- grote hond
- het liefst gladharig
Ik ben me zelf al een tijdje in een ras aan het verdiepen. Ik hoop dat deze in jullie antwoorden terugkomt.)
- Priscill@
- Zeer actief
Ik had zelf een RR in gedachte.

-
Supernova
- Zeer actief
Mooie honden zijn dat, ik vind ze alleen zo ontzettend verschillend qua sociaal gedrag naar andere honden. Van verschrikkelijke etterbakken tot hele vriendelijke honden.Priscill@ schreef:Ik had zelf een RR in gedachte.
- Priscill@
- Zeer actief
Ja dat had ik ook al gelezen. Dat vind ik ook wel moeilijk in te schatten. Ik ben op een show wezen kijken en dit waren allemaal hele vriendelijke honden. Maar of dat buiten ook zo is kun je natuurlijk niet zeggen.Denise. schreef:Mooie honden zijn dat, ik vind ze alleen zo ontzettend verschillend qua sociaal gedrag naar andere honden. Van verschrikkelijke etterbakken tot hele vriendelijke honden.Priscill@ schreef:Ik had zelf een RR in gedachte.
Dat is ook het enige punt waar ik nog wat over twijfel.
Maarja ik heb dan ook nog heeeel lang de tijd om er goed over na te denken.

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Viszla.boxergek schreef:Leuk onderwerp, en iets waar ik de laatste tijd veel aan denk. Want ik ben helemaal gek op boxers, maar zie toch ook wel wat nadelen.
Wat zoek ik;
- kortharig
- geen blaffer!
Gr. Aniek

- Joera
- Zeer actief
Ik dacht aan een Vizsla.. Misschien nog weimaraner, ridgeback of dalmatier. Maar volgens mij is de Vizsla de meest sociale van degene die ik noem.boxergek schreef:Leuk onderwerp, en iets waar ik de laatste tijd veel aan denk. Want ik ben helemaal gek op boxers, maar zie toch ook wel wat nadelen.
Wat zoek ik;
- kortharig
- geen blaffer!

- Joera
- Zeer actief
En het jachtintinct varieerd van echte weglopers tot de grootste sullen die niet jagen.Priscill@ schreef:Ja dat had ik ook al gelezen. Dat vind ik ook wel moeilijk in te schatten. Ik ben op een show wezen kijken en dit waren allemaal hele vriendelijke honden. Maar of dat buiten ook zo is kun je natuurlijk niet zeggen.Denise. schreef:Mooie honden zijn dat, ik vind ze alleen zo ontzettend verschillend qua sociaal gedrag naar andere honden. Van verschrikkelijke etterbakken tot hele vriendelijke honden.Priscill@ schreef:Ik had zelf een RR in gedachte.
Mijn ridgeback is echt een van de liefste en sociaalste honden die ik ken en haar jachtinstinct is gelukkig ook miniem. Ik ben erg blij met mijn meisje. Maar ze is niet echt heel rastypisch wat dat betreft...

- Priscill@
- Zeer actief
Oke jij heb dus een meisje met niet zoveel jachtinstinct, ik had juist gelezen dat de reutjes minder jachtinstinct hadden. Maar ik denk dat je bij mijn rijtje niet echt een hond zonder jachtinstinct kan vinden.Joera schreef:En het jachtintinct varieerd van echte weglopers tot de grootste sullen die niet jagen.Priscill@ schreef:Ja dat had ik ook al gelezen. Dat vind ik ook wel moeilijk in te schatten. Ik ben op een show wezen kijken en dit waren allemaal hele vriendelijke honden. Maar of dat buiten ook zo is kun je natuurlijk niet zeggen.Denise. schreef:Mooie honden zijn dat, ik vind ze alleen zo ontzettend verschillend qua sociaal gedrag naar andere honden. Van verschrikkelijke etterbakken tot hele vriendelijke honden.Priscill@ schreef:Ik had zelf een RR in gedachte.
Mijn ridgeback is echt een van de liefste en sociaalste honden die ik ken en haar jachtinstinct is gelukkig ook miniem. Ik ben erg blij met mijn meisje. Maar ze is niet echt heel rastypisch wat dat betreft...
Als je een echte wegloper heb zul je daar natuurlijk heel hard op moeten trainen.
Wat ik me ook afvraag; Ik vind coursing er heel leuk uitzien, maar triggert dat nou juist het jachtinstinct of helpt dat juist mee in de training om ze beter onder controle te houden als ze tijdens het wandelen bijv. een haas zien?

-
Supernova
- Zeer actief
Iemand trouwens weet hoe dat met de Duitse staande korthaar zit? Die past misschien ook wel bij het lijstje. Ik vind ze echt heel erg mooi maar ik ken ze niet goed.
- TE$$
- Zeer actief
- Contacteer:
Met een RR zou ik niet gaan coursen als dat al mag.Priscill@ schreef: Wat ik me ook afvraag; Ik vind coursing er heel leuk uitzien, maar triggert dat nou juist het jachtinstinct of helpt dat juist mee in de training om ze beter onder controle te houden als ze tijdens het wandelen bijv. een haas zien?
Bij windhonden moet je nooit denken het jachtinstinct af te kunnen leren of te kunnen sturen. Je moet het voorkomen. Dus alleen los waar 't kan, waar geen wild zit Ik ken zelf geen windhonden die niet achter een rennende konijn oid aangaan, dus de trigger is al sterk aanwezig, bij de een alleen wat meer als bij de ander. Mensen die aan coursing doen kunnen je dit beter vertellen. Ik heb daar geen ervaring mee. Onze grey heeft 5 jaar op de renbaan gelopen en kan gewoon overal los. Alleen dus waar wild zit moet je hem aanlijnen.
@Denise Duitse staanders zij wel echte werkhonden. En het jagen vind ik dus persoonlijk wel moeilijk Mijn windhond jaagt alleen als hij iets ziet bewegen, mijn X duitse staander jaagt continue; voor en na het schot zoals ze het noemen. Verder is het wel een hele intelligente hond die je alles kan leren, maar die zowel lichamelijk als geestelijk veel uitdaging nodig heeft.
Wel heel sociaal en rustig in huis
- Priscill@
- Zeer actief
Bedankt voor je antwoord. Het is ook niet zo dat ik persee zou willen coursen met een rr. Ik vroeg me gewoon af of je daarmee het jachtinstinct meer onder controle kon krijgen of juist niet.TE$$ schreef:Met een RR zou ik niet gaan coursen als dat al mag.Priscill@ schreef: Wat ik me ook afvraag; Ik vind coursing er heel leuk uitzien, maar triggert dat nou juist het jachtinstinct of helpt dat juist mee in de training om ze beter onder controle te houden als ze tijdens het wandelen bijv. een haas zien?
Bij windhonden moet je nooit denken het jachtinstinct af te kunnen leren of te kunnen sturen. Je moet het voorkomen. Dus alleen los waar 't kan, waar geen wild zit Ik ken zelf geen windhonden die niet achter een rennende konijn oid aangaan, dus de trigger is al sterk aanwezig, bij de een alleen wat meer als bij de ander. Mensen die aan coursing doen kunnen je dit beter vertellen. Ik heb daar geen ervaring mee. Onze grey heeft 5 jaar op de renbaan gelopen en kan gewoon overal los. Alleen dus waar wild zit moet je hem aanlijnen
Ik lees wel eens op het rr-forum en volgens mij deden er daar een paar mee met coursing.
Ik zou zelf gewoon een sport gaan doen die de hond leuk vind, dan heb ik het zelf ook al snel naar mijn zin.

- TE$$
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee door coursen trigger je alleen het achter een bewegend object aan mogen rennen, en je maakt hem haasvastPriscill@ schreef:Bedankt voor je antwoord. Het is ook niet zo dat ik persee zou willen coursen met een rr. Ik vroeg me gewoon af of je daarmee het jachtinstinct meer onder controle kon krijgen of juist niet.TE$$ schreef:Met een RR zou ik niet gaan coursen als dat al mag.Priscill@ schreef: Wat ik me ook afvraag; Ik vind coursing er heel leuk uitzien, maar triggert dat nou juist het jachtinstinct of helpt dat juist mee in de training om ze beter onder controle te houden als ze tijdens het wandelen bijv. een haas zien?
Bij windhonden moet je nooit denken het jachtinstinct af te kunnen leren of te kunnen sturen. Je moet het voorkomen. Dus alleen los waar 't kan, waar geen wild zit Ik ken zelf geen windhonden die niet achter een rennende konijn oid aangaan, dus de trigger is al sterk aanwezig, bij de een alleen wat meer als bij de ander. Mensen die aan coursing doen kunnen je dit beter vertellen. Ik heb daar geen ervaring mee. Onze grey heeft 5 jaar op de renbaan gelopen en kan gewoon overal los. Alleen dus waar wild zit moet je hem aanlijnen
Ik lees wel eens op het rr-forum en volgens mij deden er daar een paar mee met coursing.
Ik zou zelf gewoon een sport gaan doen die de hond leuk vind, dan heb ik het zelf ook al snel naar mijn zin.
Maar als je al een jagende RR hebt, zou je als het mogelijk is, eerder jachttraining kunnen gaan doen.
-
Saba
- Zeer actief
Mijn honden weten ook wat coursing is en die kunnen prima los op geschikte plekken, ik merk niet dat ze feller zijn of alerter zijn geworden. Bij een windhond moet je inderdaad voorkomen dat ze iets najagen ipv proberen het er uit te trainen; dat instinct dat ze achter een konijn aan laat gaan zit er ingebakken. Hoe het bij een RR zit weet ik niet, daar heb ik geen ervaring in, en dat is een heel ander type hond denk ik zo.TE$$ schreef:Nee door coursen trigger je alleen het achter een bewegend object aan mogen rennen, en je maakt hem haasvastPriscill@ schreef:Bedankt voor je antwoord. Het is ook niet zo dat ik persee zou willen coursen met een rr. Ik vroeg me gewoon af of je daarmee het jachtinstinct meer onder controle kon krijgen of juist niet.TE$$ schreef:Met een RR zou ik niet gaan coursen als dat al mag.Priscill@ schreef: Wat ik me ook afvraag; Ik vind coursing er heel leuk uitzien, maar triggert dat nou juist het jachtinstinct of helpt dat juist mee in de training om ze beter onder controle te houden als ze tijdens het wandelen bijv. een haas zien?
Maar als je al een jagende RR hebt, zou je als het mogelijk is, eerder jachttraining kunnen gaan doen.
Met een RR mag je trouwens in Nederland en de meeste andere FCI landen niet meedoen aan coursingwedstrijden, wel aan trainingen. Maar dat mag je eigenlijk met alle rassen vaak wel, meedoen met een training.
- Priscill@
- Zeer actief
Ahh oke dan was het trainen wat ze deden.
@TE$$; bedankt, ben weer wat wijzer
@TE$$; bedankt, ben weer wat wijzer

- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Een Schotse herder korthaar lijkt me ook wel bij je lijstje passen
Hoewel ik heb begrepen dat ze wel wat nerveus kunnen zijn.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Flevo Bordertje schreef:Een Schotse herder korthaar lijkt me ook wel bij je lijstje passenHoewel ik heb begrepen dat ze wel wat nerveus kunnen zijn.
Collies kúnnen nerveus zijn. Het zijn erg (over)gevoelige honden die bij een te strakke/harde hand zenuwpezen worden. Als je ze met zachtheid behandeld, zijn ze gewoon gevoelig.
Collies zijn overigens wel meesters in pruilen en passief verzet. Als ze het gevoel hebben onrechtvaardig behandeld te worden, gaan ze in een hoekje zitten pruilen en gooien de kont tegen de krib als je ze een opdracht geeft.
Net zo lang tot je ze excuses aanbiedt.

- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Ik denk dat een RR best goed zou passen als ik je 'eisen' zie. Dat ze verschillend zijn in sociaal zijn is zeker waar en ook echt iets om op te letten. Natuurlijk kun je dit nooit zeker weten, maar je zit bij de RR wel duidelijke 'pittigere' lijnen en de wat tammere lijnen. Heeft ook vaak te maken met de prioriteiten waarop wordt gefokt, exterieur of karakter en natuurlijk je persoonlijke voorkeur, want pittig is niet per direct negatief.
Ik heb twee RR, een reu en een teef. Luna komt uit 'wat pittigere lijnen' als je dat zo mag zeggen, maar is gewoon een sociale hond hoor. Zij zal eerder van zich af snauwen als ze het ergens niet mee eens is en laat zich niet op de kop zitten. Maar is daarin wel gewoon eerlijk.
Xavi komt uit wat tammere lijnen en van een fokker die er om bekend staan bijzonder sociale honden te fokken. Volwassen reuen van eerdere nesten gaan (bijna) altijd prima samen, logeren bij elkaar, etc. De valkuil die je daarmee weer hebt, is dat je honden krijgt die letterlijk over zich heen laten lopen.
Xavi is nu bijna 2, bijzonder stabiel en zelfverzekerd en kan letterlijk met alles en iedereen overweg. Hoewel het misschien niet 100% rastypisch is, vind ik het perfect. Geen doetje, maar wel sociaal en zoekt absoluut geen confrontaties op.
Mocht je voor een RR gaan, is dat dus echt iets om veel rekening mee te houden.
Wat betreft het coursen, daar zijn de meningen nogal over verdeeld en ik denk dat je dan goed naar je eigen hondje moet kijken tegen die tijd. Mijn honden coursen wel (gewoon op evenementen van RRCN e.d.), maar hebben dan ook geen extreem jachtinstinct. Twee zusjes van Xavi hebben dit jachtinstinct wel en zij gaan dus vaak niet mee met coursing.
Ik heb twee RR, een reu en een teef. Luna komt uit 'wat pittigere lijnen' als je dat zo mag zeggen, maar is gewoon een sociale hond hoor. Zij zal eerder van zich af snauwen als ze het ergens niet mee eens is en laat zich niet op de kop zitten. Maar is daarin wel gewoon eerlijk.
Xavi komt uit wat tammere lijnen en van een fokker die er om bekend staan bijzonder sociale honden te fokken. Volwassen reuen van eerdere nesten gaan (bijna) altijd prima samen, logeren bij elkaar, etc. De valkuil die je daarmee weer hebt, is dat je honden krijgt die letterlijk over zich heen laten lopen.
Xavi is nu bijna 2, bijzonder stabiel en zelfverzekerd en kan letterlijk met alles en iedereen overweg. Hoewel het misschien niet 100% rastypisch is, vind ik het perfect. Geen doetje, maar wel sociaal en zoekt absoluut geen confrontaties op.
Mocht je voor een RR gaan, is dat dus echt iets om veel rekening mee te houden.
Wat betreft het coursen, daar zijn de meningen nogal over verdeeld en ik denk dat je dan goed naar je eigen hondje moet kijken tegen die tijd. Mijn honden coursen wel (gewoon op evenementen van RRCN e.d.), maar hebben dan ook geen extreem jachtinstinct. Twee zusjes van Xavi hebben dit jachtinstinct wel en zij gaan dus vaak niet mee met coursing.
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Oh nog een kleine toevoeging! Om een goed idee te krijgen van het karakter van de RR zou ik eens met een wandeling mee gaan. Dan zie je ze toch meer hoe ze echt zijn dan op een show en ook hoe ze met andere mensen en honden omgaan.Priscill@ schreef:Ja dat had ik ook al gelezen. Dat vind ik ook wel moeilijk in te schatten. Ik ben op een show wezen kijken en dit waren allemaal hele vriendelijke honden. Maar of dat buiten ook zo is kun je natuurlijk niet zeggen.Denise. schreef:Mooie honden zijn dat, ik vind ze alleen zo ontzettend verschillend qua sociaal gedrag naar andere honden. Van verschrikkelijke etterbakken tot hele vriendelijke honden.Priscill@ schreef:Ik had zelf een RR in gedachte.