Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verwarrend.??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Verwarrend.??

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hoe kijken juliie hier nu tegen aan of wat is je gedachte hoerover.
Je ziet vrij vaak staan op site's ,wij fokken om het ras in stand te houden en te verbeteren en fokken volgens de rasstandaard.
Eigenlijk vind ik het een beetje holle uitspraken omdat het ras meestal niet meer het ras is wat lijkt op een ....jaar geleden toen het een ras werdd.
Door de jaren heen is de rasstandaard wel eens aangepast of veranderd.
Showhonden die veelvuldig wonnen maar iets afweken zijn als voorbeeld gebruikt om ook datt type te fokken.
Je hebt bij heel veel rassen een scheiding tussen show en werktype.
In verschillende landen kunnen er ook flinke verschillen zitten in een ras en zelfs bij fokkers in 1 land.
Karakters kunnen ook heel erg uitlopend zijn.
Grootte kan heel erg verschillen binnen een ras.
Vachtlengte/struktuur en dikte kan heel erg verschillen binnen een ras.
Zelfs de kleuren kunnen inn het ene land winnen en in het andere verboden.
Hoekingen kunnen in het ene land extreem zijn en het andere land niet gewenst.
Honden die nooit kampioen kunnen worden show je gewoon in Verweggiestan en dan kun je hem daarna gewoon in de kampioens klasse gooien en hij word dus kampioen.
Er word geknipt /geverft en gecorigeert op oren /staarten en er word wat gekunstelt en verdoezeld.

Zogezegt het is nog al een rommeltje en iedereen loopt maar wat te roepen.
Dus klopt het wel die leuke uitsprakenn van wij volgen de standaard en houden hhet ras in stand en verbeteren.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Re: Verwarrend.??

Ongelezen bericht door Rea »

Dit dus :ok:
Vind de uitspraken nogal hoogdravend als je stelt dat je fokt om 't ras te verbeteren. En dan nest na nest fokken.
Zo ook fokken volgens de eisen van de raad van beheer, da's ook al zo'n heftige zin.
Maar voor een leek lijkt het natuurlijk wel heel wat...
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Grappig, dat je dit topic start... Ik zou bijna vragen ben je op mijn kennelsite geweest in het hoofdstukje fokdoel?
Daar staat dezelfde overpeinzing namelijk!

Ik vraag me daar ook af wat je moet met een opmerking als 'wij fokken voor rasverbetering'. Ik zeg altijd dat je alleen kunt zeggen dat je het ras verbeterd als je dus ook zegt dat het ras naar zijn grootje is en ook zegt WAT die verbeteringen dan moeten zijn!

Gezegdes als 'wij fokken ter rasverbetering' vind ik dus een loze kreet. Je zegt daarmee eigenlijk: we hebben een slecht ras en het moet verbeterd worden. Maar WAT er dan verbeterd moet worden of wat je anders wilt zien, dat zeg je niet, dus dan is je kreet over rasverbetering ook gewoon leeg. Ik neem dergelijke uitspraken altijd maar met een korrel zout, want die uitspraak is zooooo ingeburgerd die heeft allang aan betekenis verloren.

Het is net zo een lege slogan als 'wij zijn een erkende fokker' als je er niet bij zet door wie je erkend bent!

Ik heb op onze site staan wat wij als ideale Franse bulldog zien, en dat ons streven is een dergelijke Franse bulldog te fokken, ik denk dat dat een stuk duidelijker en eerlijker is naar de pupkopers toe en bovendien krijgen ze dan wel een idee wat ze bij ons kunnen verwachten.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik vind dat je wel degelijk aan verbetering doet als je jezelf tot doel stelt veel voorkomende fouten en problemen te voorkomen/verbeteren en er naar streeft bij ieder nest de ergste fouten van reu en teef te verbeteren.
Dat is geen verbetering van het ras in zijn geheel, dat kan ook nooit, maar wel verbetering op bepaalde punten.
Als je streeft naar dingen te verbeteren die het leven voor de hond aangenamer maken (zoals betere bouw en gangwerk dan wat gangbaar is in het ras, of een vacht die niet in de weg zit of hangogen) vind ik wel dat je aan verbetering doet. Dat is wellicht niet in ieder ras van toepassing maar wel op een boel rassen.

Mijn ras is in al die jaren trouwens niet veranderd van type en vanaf het begin van het stamboek (1985) wel degelijk verbeterd qua bouw en harmonie.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik heb het woordje verbeteren wel in de mond gehad hoor, maar dat gaat dan niet om het verbeteren van het ras in zijn geheel, maar het verbeteren van de moeder :ok: richting de rasstandaard. Ik heb niet de illusie dat ik in mijn inimieniefokkerijtje een ras verbeteren kan.

Maar ik denk dat je op zijn minst mag proberen enkele raseigenschappen van je honden te verbeteren (of, in het geval van het karakter van Yanthe :pffff: ) in stand te houden. Anders maak je toch ook alleen maar "leuke hondjes" ?

Dat doet nu nét ook die fokker die 4 x dezelfde combinatie maakt omdat het zo goed bevallen is. Ook een prima gegeven an sich, maar voor het ras dan toch wel zonde (in mijn ogen). Mijn eerste prioriteit is het maken van fijne honden, die echt beauceron zijn, maar ik zie echt geen kwaad in het verbeteren van de kleur brand, de staarlengte of wat dan ook ;-)

Goede rastypische exemplaren op de wereld zetten is natuurlijk wel het doel. Anders kon ik net zo goed de (beauceron) reu van de buren nemen. Goedkoop, dichtbij, makkelijk en god, als hij wat minder vriendelijk is, dan is dat ook niet zo'n punt, dat "komt nou eenmaal voor in ons ras" en dat lossen ze zelf maar op.
Ik heb juist Yanthe ingezet voor de fok omdat ze (in mijn ogen) wat toevoegt, en ja, aan de raspopulatie in Nederland ja. Met name qua karakter, maar ook in exterieur. Maar nogmaals, mijn iniemienie fokkerijtje gaat het verschil niet maken :ok: Zorgvuldige bedachte "Leuke hondjes" dus, en met geluk gaat er wat van door in de fokkerij.

De breedte van de genenpopulatie kun je inderdaad niet verbeteren Nanna, wat er is dat is er en wat weg is is weg. Je kunt wel zoeken naar weinig gebruikte honden (met misschien "nieuwe" genen waar je het bestaan niet van wist), en je kunt ook de genen die je hebt proberen zo te combineren dat het een verbetering oplevert.

Maar goed, ik heb het over een ras waarvan de onderlinge verwantschap wel groot is (in het meest gebruikte 3% topje van de ijsberg), maar de diversiteit in exterieur zó groot dat er nog wel vanuit gegaan kan worden dat er een behoorlijke genen pool aanwezig is.

edit: Oh en er wordt ook niet geknipt geschoren, gekleurd en gedaan. Eigenlijk is het dus niet te vergelijken met dergelijke rassen.
Laatst gewijzigd door Madelief op 10 dec 2011 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Nanna schreef:
Madelief schreef: De breedte van de genenpopulatie kun je inderdaad niet verbeteren Nanna, wat er is dat is er en wat weg is is weg. Je kunt wel zoeken naar weinig gebruikte honden (met misschien "nieuwe" genen waar je het bestaan niet van wist), en je kunt ook de genen die je hebt proberen zo te combineren dat het een verbetering oplevert.

Maar goed, ik heb het over een ras waarvan de onderlinge verwantschap wel groot is, maar de diversiteit in exterieur zó groot dat er nog wel vanuit gegaan kan worden dat er een behoorlijke genen pool aanwezig is.
Dan heb je geluk met je ras. En er zijn nog wel meer rassen die best nog een hele poos voortkunnen.
Maar uiteindelijk zijn die gesloten stamboeken de dood in de pot. Kwestie van tijd.
Dat is ook zo. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ons ras' stamboek is nog open in Frankrijk, dat scheelt waarschijnlijk ook. Plus dat men daar gerust fokt met honden die nooit een U op show zullen halen en met honden die alleen werken (als herder, niet als IPO hond ;-)) Er is dus een hele populatie niet in de grote belangstelling staande beaucerons met de daarbij behorende weinig gebruikte genen.

Maar goed, daarom zeg ik, het is niet te vergelijken met een ras waar aan geknutseld moet worden om ze overeind te houden of die stijf staan van de schadelijke raskenmerken.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Madelief schreef:Ik heb het woordje verbeteren wel in de mond gehad hoor, maar dat gaat dan niet om het verbeteren van het ras in zijn geheel, maar het verbeteren van de moeder :ok: richting de rasstandaard. Ik heb niet de illusie dat ik in mijn inimieniefokkerijtje een ras verbeteren kan.
Precies, dat vind ik ook. En dan wel het verbeteren van een goed moederdier uiteraard en niet het omlaaghalen van de reu dmv de moeder ;) En voor mij, als je dat doet, ben je gewoon goed bezig. Als het om zaken gaan die voor het ras en de hond goed zijn dus geen extremen. Bv hoekingen verbeteren, de verhoudingen (als die voor het ras belangrijk zijn), voetjes.
Als vb: Koriyama is bv een heel goed hondje voor het ras vind ik. Ze heeft een geweldig gebit, een sterke onderkaak, mooie verhoudingen en een goed gangwerk. Haar toplijn vind ik vreselijk en haar voetjes zijn te zwak. Met Bacardi hoopte ik dat te verbeteren en alle kinderen hebben een hele mooie toplijn en goede voeten. Het gebit van het hele nest is gemiddeld vele malen beter dan het gemiddelde in het ras en de honden lopen allemaal goed. Natuurlijk hebben die nakomelingen ook weer hun fouten die probeer ik dan weer in een volgende generatie te compenseren. Ik vind dat ik het dan op mijn manier goed doe, maar ws hoor je dat niet over jezelf te zeggen.
Maar ik denk dat je op zijn minst mag proberen enkele raseigenschappen van je honden te verbeteren (of, in het geval van het karakter van Yanthe :pffff: ) in stand te houden. Anders maak je toch ook alleen maar "leuke hondjes" ?

Dat doet nu nét ook die fokker die 4 x dezelfde combinatie maakt omdat het zo goed bevallen is. Ook een prima gegeven an sich, maar voor het ras dan toch wel zonde (in mijn ogen). Mijn eerste prioriteit is het maken van fijne honden, die echt beauceron zijn, maar ik zie echt geen kwaad in het verbeteren van de kleur brand, de staarlengte of wat dan ook ;-)
Ik zie er ook geen kwaad aan om zulke dingen te verbeteren als het niet ten koste gaat van welzijn van de hond. Als je de keus hebt om die dingen te verbeteren kun je dat doen. Net als bv oorstand of oogkleur. Voor mij niet zo belangrijk maar wel iets wat in de rasstandaard vermeldt wordt. Als ik de kans heb om die dingen te verbeteren doe ik dat maar is niet zo belangrijk als andere dingen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gerdi
Actief
Mijn ras(sen): Oostenrijkse Pinscher, Mixen uit Moskou
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gerdi »

In Oostenrijk is het stamboek van de Oostenrijkse Pinscher weer open en is de rasvereniging hard bezig om nieuw bloed in het ras te brengen. De genenpoel was nl. erg klein. Door op OPI's lijkende bastaardjes in te zetten voor de fok, wordt de genenpoel groter. Echter, in Nederland fokt men nog vanuit de kleine genenpoel. Het wachten is op honden uit Oostenrijk die een paar generaties verder zijn en dan dus een stamboom hebben waarmee je in Nederland kunt showen/fokken.
Ondertussen mag je hier nu twee maal dezelfde combinatie fokken en een reu mag ook maar zeer beperkt dekken.
In Oostenrijk zijn de fokkers serieus bezig om het ras te verbeteren; in Nederland zie ik dat nog niet zo gebeuren.
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik vind dat je als fokker jezelf het doel stelt dat je volgende generatie beter is dan de vorige (bijvoorbeeld qua gezondheid) dat je wel bezig bent het ras te verbeteren. Als je de volgende generatie qua uiterlijk meer op de topwinner van vorig jaar wilt laten lijken dat je niet bezig bent met verbeteren. :U:
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik denk er ook steeds vaker over na. Wil ik in de toekomst een rashond of wil ik 'gewoon' een hond. Ik vind veel rassen enig, maar veel kruisingen ook. Ben momenteel meer geneigd om wel te zien wat er tegen die tijd op mijn pad komt.
Ben het in grote lijnen wel met Kees eens dat veel fokkers dezelfde holle uitspraken gebruiken en dan naar mijn bescheiden mening om het fokken 'goed' te praten. Ik weet dat er echt fokkers zijn die hun stinkende best doen, maar er zijn er helaas zat die alleen bezig zijn met versmalling van de genenbasis.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

denk dat dat verbeteren een soort eigen leven is gaan leiden; het verbeteren werd gebruikt als tegenstelling tot vermeerderen en daar zit wel wat in vind ik.

stomweg vermeerderen door reu a op teef b te zetten zonder verder naar de hondjes in kwestie te kijken, vind ik toch wat anders dan goed zoeken naar combi's die de wat mindere punten van de honden compenseren.
maar zolang je nog eenvoudigweg rashonden kunt fokken door honden met een stamboom te gebruiken zullen de vermeerderaars de overhand houden.
als je ras je verder weinig interesseert is het toch een mooie manier om een extra zakcentje te verdienen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Rashonden...als ik na vandaag weer zie wat voor een rashonden mensen kopen of beter gezegd: zich zonder kennis vooraf aanschaffen...En dan heb ik het nog alleen over het uiterlijk van de pup.
Je zou haast durven zeggen dat het de gemiddelde pupkoper toch geen ene drol uitmaakt hoe hun pup er uitziet.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:
renee-uk schreef: stomweg vermeerderen door reu a op teef b te zetten zonder verder naar de hondjes in kwestie te kijken, vind ik toch wat anders dan goed zoeken naar combi's die de wat mindere punten van de honden compenseren.
Maar heb je het dan over het verbeteren van uiterlijke kenmerken zoals een licht oog dat donkerder kan? Of een betere oordracht?
renee-uk schreef:maar zolang je nog eenvoudigweg rashonden kunt fokken door honden met een stamboom te gebruiken zullen de vermeerderaars de overhand houden.
als je ras je verder weinig interesseert is het toch een mooie manier om een extra zakcentje te verdienen.
Ik zou denk ik toch niet durven te stellen dat de mensen die de ene kampioen met de andere fokken ook per definitie lichamelijk en geestelijk gezóndere honden hebben.
Misschien is vaak zelfs het tegendeel wel waar.... :ugh:
Zelf zit ik nooit showgericht te denken, maar werkgericht. Als je dus honden fokt die geschikt zijn om mee te trainen, er ook nog mooi uitzien etc.
En dan nog denk ik dat je zo zorgvuldig kunt kijken naar karakters/eigenschappen en uiterlijkheden die wat toe kunnen voegen, het moet maar net goed uitpakken ook :19:
Combi van mijn honden zou bijvoorbeeld goed uit kunnen pakken "kenners van de bloedlijnen" gaven dat ook aan. Maar helaas heeft de reu een afwijking en deze hoeft niet getest te worden en het is ook niet duidelijk of dat erfelijk is. Die gok neem je dus maar niet. Neemt niet weg dat als ik de garantie zou hebben dat er 1 of 2 puppen zouden komen ik deze gok voor mezelf zou willen nemen. Maar die garantie heb ik niet. Zouden het er meer zijn dan wil ik ook niet zeggen dat ouders kerngezond zijn als ik de rest van de puppen verkoop.
Kans is klein dat de lsi vererft, maar in de wetenschap wat voor een klap ik kreeg toen ik de diagnose hoorde wil ik dat anderen niet aan doen.
En verder je wilt verbeteren, maar je weet gewoon ook niet van tevoren of een combinatie ook goed uit pakt, ook al heb je in je hoofd de dingen die elkaar toevoegen qua karakter, qua uiterlijk etc.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nanna schreef:
renee-uk schreef: stomweg vermeerderen door reu a op teef b te zetten zonder verder naar de hondjes in kwestie te kijken, vind ik toch wat anders dan goed zoeken naar combi's die de wat mindere punten van de honden compenseren.
Maar heb je het dan over het verbeteren van uiterlijke kenmerken zoals een licht oog dat donkerder kan? Of een betere oordracht?
waarom denk je weer meteen in een bepaald hokje?
Nanna schreef:
renee-uk schreef:maar zolang je nog eenvoudigweg rashonden kunt fokken door honden met een stamboom te gebruiken zullen de vermeerderaars de overhand houden.
Ik zou denk ik toch niet durven te stellen dat de mensen die de ene kampioen met de andere fokken ook per definitie lichamelijk en geestelijk gezóndere honden hebben.
Misschien is vaak zelfs het tegendeel wel waar.... :ugh:
en ik stel dat waar?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Wij hebben onze pup bij een fokker vandaan, die echt probeert de Witte Herder positief probeert voort te zetten. Zij hebben duidelijk gezocht naar een Reu die vrij en open is omdat hun Teef wat terughoudend is. Maar ze zeggen zelf ook al dat dat deels aan hen zelf te wijten is. Ook hebben ze gekeken naar een Reu die beter pigment heeft dan hun eigen Teef, om zo hopelijk bij de pups mooi zwarte voetbedjes en zwarte liippen en omrande ogen te krijgen. Ze hebben echt hun best gedaan zo de best mogelijke combinatie voor de pups te krijgen.
bieb4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Miniature American Shepherd en een Friese Stabij

Ongelezen bericht door bieb4 »

Blijft altijd een grote discussie denk ik dit onderwerp, mensen verschillen nu eenmaal van mening. Wat jij goed vind aan je hond en dus een verbetering vind voor het ras vind de ander bagger.

Ik vind deze reactie top...sluit me er helemaal bij aan:-)
en het woordje 'verbeteren' neem ik al helemaal niet in de mond als het over fokken gaat. ik fok naar wat ik belangrijk vind en wat mij bevalt - de één zal dat verbetering noemen en de ander niet - kan me niet minder boeien.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

bieb4 schreef:
en het woordje 'verbeteren' neem ik al helemaal niet in de mond als het over fokken gaat. ik fok naar wat ik belangrijk vind en wat mij bevalt - de één zal dat verbetering noemen en de ander niet - kan me niet minder boeien.
:ok: En ik denk zomaar dat jij ook kunt uitleggen wat je belangrijk vindt en waarom en wat je bevalt en waarom.

Verder hou ik niet zo het plaatje van "verbetering", alsof dat een lijn is die alsmaar stijgt. Op welke wolk leven de mensen die dat verwachten? Ik zie verder om me heen vaak genoeg gevallen van honden die zelf eigenlijk "mooier" uitvallen qua uiterlijk dan je puur op basis van de ouderdieren zou voorspellen, als het allemaal zo eenduidig zou liggen als voorgesteld wordt door zoveel waarde toe te kennen aan de showkwalificaties of het ontbreken ervan. had je dan die ouderdieren uitgesloten vanwege een dingetje hier en een haartje daar, dan had je dat ook niet voortgebracht.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”