Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Golden Retriever
Moderator: moderatorteam
- BAILEYSBAASJE
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle
- Aantal honden: 1
Golden Retriever
Bailey's oma is een Golden Retriever. Echt zo'n goudgele hond die ik in ieder geval vroeger altijd meteen voor me zag als ik de rasnaam hoorde. Heel vroeger haalde ik de Golden en de blonde Labrador wel door elkaar. Maar nu gaat het over de kleur. Vandaag kwamen we een Golden Retriever reu tegen die nog witter was dan Bailey! Wel overduidelijk een echte Golden, verder, qua bouw en vacht. Ook hebben we wel eens een GR gezien die - vooral van grotere afstand - meer op een Ierse Setter leek. Is dat normaal bij hondenrassen dat er zoveel verschil kan zijn bij exemplaren, zonder dat ze kruisingen zijn? Ik dacht dat bij rashonden juist gold dat ze een meer voorspelbaar, dus meer uniform, uiterlijk hadden?

-
Marion.
Re: Golden Retriever
Aanvulling op Nanna's post, bij showtypes gaat het in golven qua kleur. Er is al tijden een opwaartse golf bezig van licht naar gewoon weer goud.Nanna schreef:Da's vaak een verschil in werk- en showtype.
Bij showtypes zien ze om de één of andere duistere reden graag van die knalwitte, bij de werktypes kom je de ouderwetse kleur vaker tegen.
Volgens de rasstandaard: "Elke tint van goud tot roomkleur, maar noch rood, noch mahonie". De jachthonden zijn vaak donkerder (mahonie) maar ook veel smaller qua postuur).
Ik heb een geelgoud- en een witgouden GR, en ten tijde van die laatste aankoop wilde ik ook al graag zo donker mogelijk, dat was toen dus al "in". Mijn witgouden mormeltje is overigens verre van wit, ze ziet er gewoon absoluut goor uit in de sneeuw.
Edit, mijn onderschrift foto vertekend. De rechter is duidelijk geelgoud (met grijs nu) en de linker is 10 tinten lichter.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
mooi hoor, een echt donkere golden. Foxred bij de labrador vind ik trouwens ook prachtig

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3

Dit is Isa, een golden uit werklijnen. Ze is vrij donker, maar haar broer (Davey, ook hier op het forum) is nog een stuk donkerder. Daarnaast is ze ook kleiner en veel tengerder dan de goldens uit showlijnen. Isa weegt maar 23 kilo. Bijna niemand herkent haar als een golden retriever en er wordt me vaak gevraagd wat voor kruising ze is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- krullie
- Zeer actief
ik heb ze allebei gehad (werklijn en showlijn), en allebei een middenkleur.
geen echt verschil in karakter maar wel in uiterlijk.
ik vind de donkere kleuren met een lichte onderkant nog steeds het mooist.
geen echt verschil in karakter maar wel in uiterlijk.
ik vind de donkere kleuren met een lichte onderkant nog steeds het mooist.
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ben het met Nanna en Marion eens.
De show goldens worden steeds zwaarder en lichter gefokt.. Iets wat ik persoonlijk jammer vindt.
Ik hou wel van het donkere,niet het knalrode maar goud vindt ik echt wel wat hebben!
De lichte, goldens kan ik ook wel een zwak voor hebben. Maar eerder omdat ik de hond ken, dan dat ik op het type val.
Mijn volgende komt ook uit donkere lijnen. De echte jacht goldens zijn niet alleen slanker, ook kleiner.
Lisette, heeft er één. Rowan, dat is echt een golden uit jachtlijnen.
Op het golden forum, was er iemand die de (show)goldens van nu blonde doggen noemt.
Dat werd niet erg gewaardeerd.
De show goldens worden steeds zwaarder en lichter gefokt.. Iets wat ik persoonlijk jammer vindt.
Ik hou wel van het donkere,niet het knalrode maar goud vindt ik echt wel wat hebben!
De lichte, goldens kan ik ook wel een zwak voor hebben. Maar eerder omdat ik de hond ken, dan dat ik op het type val.
Mijn volgende komt ook uit donkere lijnen. De echte jacht goldens zijn niet alleen slanker, ook kleiner.
Lisette, heeft er één. Rowan, dat is echt een golden uit jachtlijnen.
Op het golden forum, was er iemand die de (show)goldens van nu blonde doggen noemt.
Dat werd niet erg gewaardeerd.

- BAILEYSBAASJE
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle
Okay, bedankt voor de reacties. Dat maakt een boel duidelijk. Deze witte reu leek van ver een beetje op een Pyrenese Mountain Dog, maar hoe dichterbij hij kwam, des te kleiner (dus formaat GR) bleek hij te zijn. En inderdaad, die donkere op een Ierse Setter lijkende GR was een stuk slanker dan deze reu.

- Mary
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Hier Davey (broer van Isa)

I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Contacteer:
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik kwam van de week tijdens het uitlaten een hele lieve hond tegen, ik was er van overtuigd dat het een soort van golden retriever was, gezien z'n kleur en een heel klein beetje slag in z'n vacht. Maar z'n baasje zei dat het een labrador was. Ik heb helaas geen foto. Ik denk dat ik ze nog wel vaker tegen ga komen, zal proberen een foto te maken dan. Maar ik zag er meer Golden in dan Lab.
Laatst gewijzigd door Dee op 11 dec 2011 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
En welke is nu de echte.?????????????
De show golden of de werkgolden.?
Bij de labjes net zo en meerdere rassen waaronder de bouvier of zoals bij sommige rassen het ouderwetse type en het moderne.
Dus met de rasstandaardd kun je ondertussen ook je kont afvegen.
.
.
Bij de labjes net zo en meerdere rassen waaronder de bouvier of zoals bij sommige rassen het ouderwetse type en het moderne.
Dus met de rasstandaardd kun je ondertussen ook je kont afvegen.
.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
dat is idd zo ja, het verschil wordt erg groot (bij de labrador dan, de andere rassenw eet ik te weinig van).bouvierpoedel schreef:En welke is nu de echte.?????????????
Dus met de rasstandaardd kun je ondertussen ook je kont afvegen..
.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Zelfs bij het kooikerhondje merk ik dat er steeds vaker over het ouderwetse en moderne type gesproken wordt. Keurmeesters hebben de voorkeur voor het moderne type.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Oh bij jullie ras ook al.Renske schreef:Zelfs bij het kooikerhondje merk ik dat er steeds vaker over het ouderwetse en moderne type gesproken wordt. Keurmeesters hebben de voorkeur voor het moderne type.
Bij de poedel idem dito.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Contacteer:
Toch kwamen de lichte, zwaar gebouwde goldens al een eeuw geleden voor ;
http://retrieverman.wordpress.com/2011/ ... s-of-hyde/
Ik heb een boek uit 1898 waar de Russian retriever wordt beschreven (lang geleden dacht met dat de golden van Russische circus honden afstamde) als vuilwit.
http://retrieverman.wordpress.com/2011/ ... s-of-hyde/
Ik heb een boek uit 1898 waar de Russian retriever wordt beschreven (lang geleden dacht met dat de golden van Russische circus honden afstamde) als vuilwit.

-
Sita
- Zeer actief
Dat hangt er vanaf aan wie je het vraagtbouvierpoedel schreef:En welke is nu de echte.?????????????
Dus met de rasstandaardd kun je ondertussen ook je kont afvegen..
.
Wat kleur betreft zullen er ook vroeger grote verschillen in hebben gezeten. Vandaar de ruime beschrijving in de rasstandaard. Maar qua bouw, ben ik ervan overtuigd dat de showlijn veel grover en zwaarder is dan de oorspronkelijke goldens. Maar ja, ik heb dan ook een werklijn golden En dan ook nog eentje die zelfs voor een werklijn golden reu aan de kleine kant is.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
Sita
- Zeer actief
Schilderij uit 1853 van een golden retriever

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Nou!Sita schreef:Schilderij uit 1853 van een golden retriever
Vergelijk dat eens met die laag bij de grond staande golden een paar posts hierboven
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Branka
- moderator
Tja... dat vind ik dus een Setter hoofd. Een Golden hoort duidelijke stop te hebben.sbientje schreef:mooi hoor, een echt donkere golden. Foxred bij de labrador vind ik trouwens ook prachtig
Een rode vacht, volgens de rasstandaard een niet erkende kleurBelle schreef:
Dit is Isa, een golden uit werklijnen. Ze is vrij donker, maar haar broer (Davey, ook hier op het forum) is nog een stuk donkerder. Daarnaast is ze ook kleiner en veel tengerder dan de goldens uit showlijnen. Isa weegt maar 23 kilo. Bijna niemand herkent haar als een golden retriever en er wordt me vaak gevraagd wat voor kruising ze is.
Mooi hoofd!Mary schreef:Hier Davey (broer van Isa)
Grappig dat je deze hond neerzet. Dit is van deze fokker een hond van het uitgesprokendste type, terwijl ze juist op het moment hele mooie gematigde honden heeft. Niet overhoekt, energiek, niet extreem zwaar gebouwd en een gangwerk om van te dromen.Jinke schreef:
Show type golden.
De lichte vachten zijn inderdaad gekoppeld aan het compactere/robuustere type dat men vooral op show ziet. Men zegt dat ze niet meer geschikt zijn om te werken, maar helaas kunnen ze dat niet aantonen omdat ze geweerd worden bij de werkproeven.
Persoonlijk hou ik van het gemiddelde kleurtje: niet heel donker, niet heel licht. Jari (onze Golden die al een tijdje overleden is) had een prachtige kleur. Grenste bijna een een rietkleur.
-
Sita
- Zeer actief
Dat is niet waar. Elke golden retriever met stamboom mag meedoen aan de werkproeven, zowel van de GRCN als van de KNJV.Branka schreef:
De lichte vachten zijn inderdaad gekoppeld aan het compactere/robuustere type dat men vooral op show ziet. Men zegt dat ze niet meer geschikt zijn om te werken, maar helaas kunnen ze dat niet aantonen omdat ze geweerd worden bij de werkproeven.

-
Sita
- Zeer actief
- Branka
- moderator
Tja... ik heb anders van mensen gehoord dat zij met honden uit een exterieur lijn niet werden toegelaten. En niet alleen van mensen met een Golden.Sita schreef:Dat is niet waar. Elke golden retriever met stamboom mag meedoen aan de werkproeven, zowel van de GRCN als van de KNJV.Branka schreef:
-
Sita
- Zeer actief
Ik heb geen idee waar ze dit vandaan halen dan. Bij de KNJV mag je zelfs met je stamboomloze hond als die maar lijkt op een hond uit rasgroep 7 of 8 meedoen aan de C en B proeven.Branka schreef:Tja... ik heb anders van mensen gehoord dat zij met honden uit een exterieur lijn niet werden toegelaten. En niet alleen van mensen met een Golden.Sita schreef:Dat is niet waar. Elke golden retriever met stamboom mag meedoen aan de werkproeven, zowel van de GRCN als van de KNJV.Branka schreef:

-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
het is een labrador, en ik vind hem een prima hoofd hebben voor een lab. Over de stop durf ik niet veel te zeggen, de foto is daarvoor ook uit een rottige hoek imo.. Op een setter vind ik hem iig niet lijken qua kopBranka schreef:Tja... dat vind ik dus een Setter hoofd. Een Golden hoort duidelijke stop te hebben.sbientje schreef:mooi hoor, een echt donkere golden. Foxred bij de labrador vind ik trouwens ook prachtig
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Echt?Sita schreef: Ik heb geen idee waar ze dit vandaan halen dan. Bij de KNJV mag je zelfs met je stamboomloze hond als die maar lijkt op een hond uit rasgroep 7 of 8 meedoen aan de C en B proeven.
Dat wist ik niet, ik dacht dat het jachthonden met papier moesten zijn. Misschien dan toch de training met de hond van mn ouders weer oppakken!
-
Sita
- Zeer actief
Ja dat mag. Samantha heeft met Macho ook een KNJV-B diploma gehaald. Alleen voor het A-diploma moet je een stamboomhond hebben. Met mijn kruising Labrador/Drent zou ik dus ook mee kunnen doen.Machie schreef:Echt?Sita schreef: Ik heb geen idee waar ze dit vandaan halen dan. Bij de KNJV mag je zelfs met je stamboomloze hond als die maar lijkt op een hond uit rasgroep 7 of 8 meedoen aan de C en B proeven.
Dat wist ik niet, ik dacht dat het jachthonden met papier moesten zijn. Misschien dan toch de training met de hond van mn ouders weer oppakken!

- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Deze vacht is absoluut wel toegestaan, deze vacht is beslist niet rood!Branka schreef:[
Een rode vacht, volgens de rasstandaard een niet erkende kleur![]()
r.
Ik heb zelfs met Fenna, ook een expliciete werklijn en familie van Isa, ook wel eens geshowd zelfs.

- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Wij mogen met onze kruisingen gewoon meedoen, idd alleen de A-proeven waar ze niet aan mee mogen doen.Machie schreef:Echt?Sita schreef: Ik heb geen idee waar ze dit vandaan halen dan. Bij de KNJV mag je zelfs met je stamboomloze hond als die maar lijkt op een hond uit rasgroep 7 of 8 meedoen aan de C en B proeven.
Maar zover zijn we nog lang niet, we hebben net drie lessen gehad.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl