Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fokken met chihuahua's
Moderator: moderatorteam
-
Cabasja
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
Re: fokken met chihuahua's
Wat is dan de reden dat de keurmeester het wel moet weten volgens jou Xtine??

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Bizar, bel de krant!!Inge O schreef:suzanneSuzanne123 schreef:Ik wel; zo'n man is on-bevooroordeeld als hij niet weet hoe of wat. Hij hoeft echt alleen maar te kijken naar de kwaliteit van de hond die voor 'm staat!
Dat zou eerlijker zijn, veel eerlijker.
Liefst nog "voorgebracht" door een neutrale derde; niet de eigenaar.
Suzanne, ik ben het méér dan met je eens
![]()
!!
Wij, het eens
dakannie!!
Suzanne
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Een soms half hangend oortje en 100 gram teveel ,maar wel een luek vrij karakter en gezond.
Ik zou daar mee fokken , je kunt ook teveel weg selecteren .
Bij andere rassen ga je ook niet lopen meuten over een klein schoonheids foutje of een paar centimeters te groot of te klein.
Dat is zeiken om pietluttigheden en de ergste vorm om iets kapot te selecteren.
Bij andere rassen ga je ook niet lopen meuten over een klein schoonheids foutje of een paar centimeters te groot of te klein.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
De perfecte hond bestaat niet.Agostini schreef:Ik kan hier alleen maar volmondig mee akkoord gaan!Pool schreef:Ik heb meer dan 20 jaar chi's gehad en daar volop mee geshowd. Ook in België, mijn honden zijn daar nooit gewogen. Eerlijk gezegd denk ik dat je met een tipoor eerder wordt gediscwalificeerd dan door 100 gram teveel. Als je echt prijs stelt op een het verbeteren van een ras met een stamboom moet je je afvragen of je dat met deze hond echt wilt doen. Niet omdat ze niet goed genoeg is maar wel omdat ze volgens jou twee punten heeft waardoor er met haar niet gefokt mag worden.
Dit "perfecte" hondje blijkt toch niet zo perfect te zijn...
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Weet jij wat er achter het hondje van ts zit?Agostini schreef:Chihuahua fokker genoeg (veel te veel zelfs) en het komt het ras echt niet ten goede hoor!yamie schreef:nou nou poeh poeh, een tip oortje en 100 gram over de limiet.Agostini schreef:Nee, absoluut niet. Maar dit hondje blijkt twee diskwalificerende fouten te hebben, dan is het ineens wel heel ver van "perfect" he.sirene schreef:Bestaan er perfecte hondjes dan ?
doe mij maar zo'n chihuahua hoor, ipv van die wormen van net 2 kilo, met uitpuilende ogen ofzo
Als je zo denkt, kan ik evengoed mijn Chi reu inzetten voor de fok. Hij heeft een geweldig karakter, is mooi, ... heeft alleen maar een tandfout. Niets erg dus!
Ik ben het met je eens dat niet alles voor de fok ingezet moet worden, maar zelf zou ik verder kijken dan dat tipoor en onsje teveel.
Ze hoeft het namelijk niet door te geven . Het karakter en de gezondheid hoort voor schoonheid te staan.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
-
Chihuahua
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Aantal honden: 8
Onzin.
Ik ken een fokker uit België met een teef die zeker 3,5 kilo red, en die daarbovenop nog eens een vette onderbeet heeft, die heeft gewoon foktoelating gekregen in België hoor, dus lijkt me sterk dat jouw hondje om 100 gram teveel geen foktoelating krijgt.
Ik ken een fokker uit België met een teef die zeker 3,5 kilo red, en die daarbovenop nog eens een vette onderbeet heeft, die heeft gewoon foktoelating gekregen in België hoor, dus lijkt me sterk dat jouw hondje om 100 gram teveel geen foktoelating krijgt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat vraag ik me ook af.Cabasja schreef:Wat is dan de reden dat de keurmeester het wel moet weten volgens jou Xtine??
Ik zou dat helemaal niet willen weten.
Want ook een keurmeester is een mens en de mogelijkheid bestaat dus altijd dat dergelijke dingen meespelen in je voorkennis - ten goede of ten kwade.
En dat mag niet. Daar zou je jezelf als keurmeester tegen moeten willen beschermen.
Ik vind het buitengewoon vreemd dat een keurmeester die kennis van te voren krijgt aangereikt.
Voorkennis is nooit gewenst. Nergens. Dat staat alleen maar objectiviteit in de weg.
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Nu heb ik dat zekers al drie keer in voorgaande post uitgelegd.
Even opnieuw.
In België kan een hond zonder stamboom meedoen op show om (onder bepaalde voorwaarden) een rish kaart te behalen.
Kinderen van die hond gecombineerd met stamboom hond krijgen dan bijlage stamboom, enz enz enz tot wanneer er volledig stamboom is.
Oorspronkelijke hond zonder stamboom krijgt nooit stamboom.
Een hond zonder stamboom kan echter, volgens reglementen van FCI geen internationaal kampioen worden.
Daarom mag deze hond dus ook geen CACIB kaart krijgen.
Wanneer dus een hond zonder stamboom inschrijft om een RISH kaart te kunnen krijgen,
wordt de keurmeester op de hoogte gebracht dat hij die hond geen CACIB kaart mag geven.
Hij mag de hond wel CACIB waardig vinden, dus zelfs eerst plaatsen, maar mag het CACIB niet toekennen.
Deze info word dus niet gegeven om keuring te beïnvloeden, maar gewoon om correct te kunnen handelen.
Hoe zou je je zelf voelen wanneer je een CACIB kaart krijgt en dan nadien te horen krijgt,
sorry, je moet ze terug geven.
Even opnieuw.
In België kan een hond zonder stamboom meedoen op show om (onder bepaalde voorwaarden) een rish kaart te behalen.
Kinderen van die hond gecombineerd met stamboom hond krijgen dan bijlage stamboom, enz enz enz tot wanneer er volledig stamboom is.
Oorspronkelijke hond zonder stamboom krijgt nooit stamboom.
Een hond zonder stamboom kan echter, volgens reglementen van FCI geen internationaal kampioen worden.
Wanneer dus een hond zonder stamboom inschrijft om een RISH kaart te kunnen krijgen,
wordt de keurmeester op de hoogte gebracht dat hij die hond geen CACIB kaart mag geven.
Hij mag de hond wel CACIB waardig vinden, dus zelfs eerst plaatsen, maar mag het CACIB niet toekennen.
Deze info word dus niet gegeven om keuring te beïnvloeden, maar gewoon om correct te kunnen handelen.
Hoe zou je je zelf voelen wanneer je een CACIB kaart krijgt en dan nadien te horen krijgt,
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Helemaal mee eens, hoor. Wat een gedoe om een tipoortje en 100 gram...bouvierpoedel schreef:Een soms half hangend oortje en 100 gram teveel ,maar wel een luek vrij karakter en gezond.![]()
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Of iets diskwalificerend is, is maar gewoon een heel persoonlijke mening; niets meer en niets minder. Ik snap niet hoe iemand t in zn hoofd haalt om een gezond beest af te keuren op dergelijke pietluttigheidjes; dat is nu exact de reden dat er een nauwe fokbasis ontstaat.Agostini schreef:Nee, absoluut niet. Maar dit hondje blijkt twee diskwalificerende fouten te hebben, dan is het ineens wel heel ver van "perfect" he.sirene schreef:Bestaan er perfecte hondjes dan ?
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Je moet niks teruggeven, alles wat je op show krijgt is niet offcicieel, dus ik zie daar het probleem eigenlijk niet (CAC word officieel toegezonden door St Hubertus en CACIB ook maar dan eerst via FCI). Je weet toch als je met een hond meedoet zonder stamboom wat je wel of niet kan krijgen.Hoe zou je je zelf voelen wanneer je een CACIB kaart krijgt en dan nadien te horen krijgt,
- Xtine
- Zeer actief
Je word verondersteld dat te weten, inderdaad.Linsey schreef:Je moet niks teruggeven, alles wat je op show krijgt is niet offcicieel, dus ik zie daar het probleem eigenlijk niet (CAC word officieel toegezonden door St Hubertus en CACIB ook maar dan eerst via FCI). Je weet toch als je met een hond meedoet zonder stamboom wat je wel of niet kan krijgen.Hoe zou je je zelf voelen wanneer je een CACIB kaart krijgt en dan nadien te horen krijgt,
Maar zie jij in dit geval de persoon die de kaart krijgt ze ook teruggeven ?
Wanneer niemand er erg op heeft, blijft de "kaart" in handen van de persoon.
Die krijgt daar uiteindelijk nooit een officiële bevestiging van.
Dus op dat punt geen probleem.
Maar die kaart kan ook niet doorschuiven naar de R CACIB.
Die kan enkel doorschuiven indien de verkrijger al internationaal kampioen is.
Dus CACIB verloren voor die show.
Terwijl iemand anders dit had kunnen krijgen.
-
Cabasja
- Actief
- Contacteer:
Ach kom nou!!
Als jij inschrijft met een hond zonder stamboom behoor jij geen CACIB te krijgen en als je hodn dan blijkt dat deze dat wel waardig is ,maar je CACIB wordt terug getrokken,al dan niet uitgegeven( want in mijn weten weet de ringmeester dit wel allemaal maar een keurmeester behoort niet te weten waat voor honden er voor hem staan),dus de ringmeester laat de keurmeester gewoon zijn werk doen en later geeft deze door wat wel en niet kan.
Ik denk dat je als niet stamboom hond houder trots mag zijn dat deze kampioenswaardig is ,maar helaas omdat deze eigenaar zo stom is geweest om een hodn zonder stamboom te kopen krijgt deze zijn punt niet,denk je echt dat deze mensen zitten te wachten daarop,man ze zijn al blij dat die zo hoog eindigd.
Al vind ik dat hele gedoe op een show met hodnen zonder stamboom belachelijk,je kan best zeggen dat er een paar kampioenswaardig zijn,ik heb ze nog nooit gezien.
Daarbij maakt het zonder stamboom fokken gewoon lekker makkelijk....want later op meerder generaties toch niets meer uit.
Dus heb je een hondje die niet voldoet,waardoor je dus geen aankeuring kan doen,dan kan je toch gewoon ene nestje buiten de KUSH omdoen....en dan met een pup daarvan naar de show enz verder.... lang leven de broodfok,want er is niks geen controle meer
Als jij inschrijft met een hond zonder stamboom behoor jij geen CACIB te krijgen en als je hodn dan blijkt dat deze dat wel waardig is ,maar je CACIB wordt terug getrokken,al dan niet uitgegeven( want in mijn weten weet de ringmeester dit wel allemaal maar een keurmeester behoort niet te weten waat voor honden er voor hem staan),dus de ringmeester laat de keurmeester gewoon zijn werk doen en later geeft deze door wat wel en niet kan.
Ik denk dat je als niet stamboom hond houder trots mag zijn dat deze kampioenswaardig is ,maar helaas omdat deze eigenaar zo stom is geweest om een hodn zonder stamboom te kopen krijgt deze zijn punt niet,denk je echt dat deze mensen zitten te wachten daarop,man ze zijn al blij dat die zo hoog eindigd.
Al vind ik dat hele gedoe op een show met hodnen zonder stamboom belachelijk,je kan best zeggen dat er een paar kampioenswaardig zijn,ik heb ze nog nooit gezien.
Daarbij maakt het zonder stamboom fokken gewoon lekker makkelijk....want later op meerder generaties toch niets meer uit.
Dus heb je een hondje die niet voldoet,waardoor je dus geen aankeuring kan doen,dan kan je toch gewoon ene nestje buiten de KUSH omdoen....en dan met een pup daarvan naar de show enz verder.... lang leven de broodfok,want er is niks geen controle meer

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij heeft het inlichten van de km niets te maken met die CACIB kaart. Ik show regelmatig met honden met bijlage stamboom. Ze krijgen gewoon een CACIB kaart op de show maar de bevestiging van de FCI krijg ik niet. De FCI controleert dat namelijk.Xtine schreef: Een hond zonder stamboom kan echter, volgens reglementen van FCI geen internationaal kampioen worden.
De IB kaarten van de show zijn ook alleen voor je plakboek, je hoeft er niets mee te doen. Alleen de officiele FCI kaartjes die je thuis krijgt gestuurd geven recht op het Int. Kamp.
Ik vind ook dat een km niet te maken heeft met wel/geen stamboom of achtergrond van een hond. Hij moet gewoon keuren wat hij ziet.
-
Cabasja
- Actief
- Contacteer:
Xtine schreef:Je word verondersteld dat te weten, inderdaad.Linsey schreef:Je moet niks teruggeven, alles wat je op show krijgt is niet offcicieel, dus ik zie daar het probleem eigenlijk niet (CAC word officieel toegezonden door St Hubertus en CACIB ook maar dan eerst via FCI). Je weet toch als je met een hond meedoet zonder stamboom wat je wel of niet kan krijgen.Hoe zou je je zelf voelen wanneer je een CACIB kaart krijgt en dan nadien te horen krijgt,
Wanneer niemand er erg op heeft, blijft de "kaart" in handen van de persoon.
Nog even over dat doorschuiven...er valt niks door te schuiven want die stamboomloze hond krijgt niets!! Dat behoort de ringmeester later tegen de keurmeester te melden.
In nederland krijgt ene jeughond ook geen CACIB maar wel de andere,stel je jeugdhond wordt BOS dan krijgt deze geen CACIB maar de res krijgt dan het CACIB en dan wordt er nog een 3de uitkozen die het res CACIB krijgt.
Zo zou het ook behoren bij de stamboomloze hond

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Zie mijn reactie hierboven. Je krijgt gewoon het voorstel tot CACIB maar nooit een bevestiging door de FCI.Cabasja schreef:Ach kom nou!!
Er zijn ook mensen die bewust een stamboomloze of bijlage hond kopen hoor.Ik denk dat je als niet stamboom hond houder trots mag zijn dat deze kampioenswaardig is ,maar helaas omdat deze eigenaar zo stom is geweest om een hodn zonder stamboom te kopen krijgt deze zijn punt niet,denk je echt dat deze mensen zitten te wachten daarop,man ze zijn al blij dat die zo hoog eindigd.
Ik ken er anders een heleboel!Al vind ik dat hele gedoe op een show met hodnen zonder stamboom belachelijk,je kan best zeggen dat er een paar kampioenswaardig zijn,ik heb ze nog nooit gezien.
Ik vind het ook niet alleen positieve kanten zitten aan het mogen aankeuren maar ik van mij mag het hier ook ingevoerd worden. Beter dan al die gesloten stamboeken. Dus of stamboeken open en legaal/officieel eens iets anders inkruisen of af en toe eens iets nieuws aankeuren.Daarbij maakt het zonder stamboom fokken gewoon lekker makkelijk....want later op meerder generaties toch niets meer uit.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hoeft niets terug te geven want dat kaartje betekend niets. Het is niets officieels. Gewoon een papiertje.Xtine schreef: Je word verondersteld dat te weten, inderdaad.
Die CACIB is verloren omdat die niet toegekend wordt aan die stamboomloze hond. Iets wat ik juist een vreemde redenatie vind want het was blijkbaar de beste hond van dat geslacht iig. Ik vind het logisch dat hij niet doorschuift want die hond mèt stamboom is blijkbaar minder goed. Je hoeft toch niet alles kado te krijgen ?Wanneer niemand er erg op heeft, blijft de "kaart" in handen van de persoon.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
De stamboomloze hond krijgt gewoon het CACIB op de show. In NL krijgt een G0 hond (dus zonder bekende ouders) ook het CAC gewoon op de show terwijl hij geen NK kan worden. De hond is blijkbaar de beste op die show, ik vind het logisch dat al die dingen niet doorschuiven. Moeten ze maar met mooiere stamboomhondjes komenCabasja schreef: Nog even over dat doorschuiven...er valt niks door te schuiven want die stamboomloze hond krijgt niets!! Dat behoort de ringmeester later tegen de keurmeester te melden.
In nederland krijgt ene jeughond ook geen CACIB maar wel de andere,stel je jeugdhond wordt BOS dan krijgt deze geen CACIB maar de res krijgt dan het CACIB en dan wordt er nog een 3de uitkozen die het res CACIB krijgt.
Zo zou het ook behoren bij de stamboomloze hond
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat een onzin.Xtine schreef:Deze info word dus niet gegeven om keuring te beïnvloeden, maar gewoon om correct te kunnen handelen.
Je moet keuren wat je ziet als km, niet op wat je weet.
Die wetenschap is dus van geen belang.
Dus als een hond BOB wordt en geen stamboom blijkt te hebben, schuift de boel door.
Overigens zijn die regels onlangs in Nl aangepast, van het niet kunnen verkrijgen van het CAC voor Bijlage-honden.
Gaat 1-1-2012 in als ik me niet vergis.
Een U-hond is een U-hond, klaar.
Hoog tijd dat België daarin zal volgen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Echt ? Ik had wel gehoord dat ze met zoiets bezig waren maar heb het nog niet ergens officieel gelezen.Marjoleine schreef: Overigens zijn die regels onlangs in Nl aangepast, van het niet kunnen verkrijgen van het CAC voor Bijlage-honden.
Kan dat dan ook met terugwerkende kracht ?
In België kun je met je G-0 hond altijd al kampioen worden. Alleen in Nl niet. In de meeste landen kun je wel gewoon kampioen worden als geen Int. Kamp.Een U-hond is een U-hond, klaar.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Echt.sirene schreef:Echt ? Ik had wel gehoord dat ze met zoiets bezig waren maar heb het nog niet ergens officieel gelezen.Marjoleine schreef: Overigens zijn die regels onlangs in Nl aangepast, van het niet kunnen verkrijgen van het CAC voor Bijlage-honden.
Kan dat dan ook met terugwerkende kracht ?![]()
Sinds de laatste ALV van de Raad, twee weken geleden.
Terugwerkende kracht gaat helaas niet op vrees ik
Ja?In België kun je met je G-0 hond altijd al kampioen worden. Alleen in Nl niet. In de meeste landen kun je wel gewoon kampioen worden als geen Int. Kamp.
Dan is het helemaal schandalig dat een keurmeester daar kan keuren met voorkennis. En als dat inderdaad zo is, hoeft er dus niets teruggegeven te worden, zoals Xtine zei dat het geval was?
Dat CAC is van belang tenslotte, het IB veel minder (vind ik dan).
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat goed zeg! Vraag me af wie zich daar hard voor gemaakt hebben, want ik heb er nooit iemand over gehoord. Mij maakte het ook niet zo uit. Vond het altijd raar dat Nederland weer roomser dan de paus moest zijn maar zat er verder niet mee. Ik vond het wel vreemd dat ze later er bij verzonnen dat zelfs Vet-kamp niet kon met een G0. Dan kan dat nu ook gewoon. Kun je in de veteranenklas eigenlijk ook gewoon het CAC halen ? Nee zeker ?Marjoleine schreef: Echt.
Sinds de laatste ALV van de Raad, twee weken geleden.
Terugwerkende kracht gaat helaas niet op vrees ik
Van terug geven is sowieso al geen sprake want het wordt gewoon niet toegekend door de FCI of de Kennelclub (in geval van NK) op de show krijg je het voorstel-tot wel gewoon altijd. Dat keuren met voorkennis vind ik ook niet kunnen trouwens.Dan is het helemaal schandalig dat een keurmeester daar kan keuren met voorkennis. En als dat inderdaad zo is, hoeft er dus niets teruggegeven te worden, zoals Xtine zei dat het geval was?
Dat CAC is van belang tenslotte, het IB veel minder (vind ik dan).
- Xtine
- Zeer actief
Wanneer een hond die al internationaal kampioen is het CACIB krijgt schuift dit ook door naar de hond die het reserve CACIB kreeg.sirene schreef:Je hoeft niets terug te geven want dat kaartje betekend niets. Het is niets officieels. Gewoon een papiertje.Xtine schreef: Je word verondersteld dat te weten, inderdaad.
Maar zie jij in dit geval de persoon die de kaart krijgt ze ook teruggeven ?Die CACIB is verloren omdat die niet toegekend wordt aan die stamboomloze hond. Iets wat ik juist een vreemde redenatie vind want het was blijkbaar de beste hond van dat geslacht iig. Ik vind het logisch dat hij niet doorschuift want die hond mèt stamboom is blijkbaar minder goed. Je hoeft toch niet alles kado te krijgen ?Wanneer niemand er erg op heeft, blijft de "kaart" in handen van de persoon.
De hond die res kreeg was ook minder goed, maar krijgt het CACIB uiteindelijk toch ook. Die krijgt dus ook een kado.
Zie hier geen verschil in hoor.
- Xtine
- Zeer actief
Maar met hond zonder stamboom kan je geen kampioen worden.sirene schreef:Echt ? Ik had wel gehoord dat ze met zoiets bezig waren maar heb het nog niet ergens officieel gelezen.Marjoleine schreef: Overigens zijn die regels onlangs in Nl aangepast, van het niet kunnen verkrijgen van het CAC voor Bijlage-honden.
Kan dat dan ook met terugwerkende kracht ?
In België kun je met je G-0 hond altijd al kampioen worden. Alleen in Nl niet. In de meeste landen kun je wel gewoon kampioen worden als geen Int. Kamp.Een U-hond is een U-hond, klaar.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zie ook geen verschil, ik vind ook het héle doorschuif systeem flauwekul.Xtine schreef:Wanneer een hond die al internationaal kampioen is het CACIB krijgt schuift dit ook door naar de hond die het reserve CACIB kreeg.sirene schreef:Je hoeft niets terug te geven want dat kaartje betekend niets. Het is niets officieels. Gewoon een papiertje.Xtine schreef: Je word verondersteld dat te weten, inderdaad.
Maar zie jij in dit geval de persoon die de kaart krijgt ze ook teruggeven ?Die CACIB is verloren omdat die niet toegekend wordt aan die stamboomloze hond. Iets wat ik juist een vreemde redenatie vind want het was blijkbaar de beste hond van dat geslacht iig. Ik vind het logisch dat hij niet doorschuift want die hond mèt stamboom is blijkbaar minder goed. Je hoeft toch niet alles kado te krijgen ?Wanneer niemand er erg op heeft, blijft de "kaart" in handen van de persoon.
De hond die res kreeg was ook minder goed, maar krijgt het CACIB uiteindelijk toch ook. Die krijgt dus ook een kado.
Zie hier geen verschil in hoor.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Kan een RISH hond ook geen Belgisch kampioen worden ? Dat zou wel raar zijn want een G0 hond is hetzelfde als RISH (dus ouders niet gekend, feitelijk dus een hond zonder stamboom) en kan wel Belgisch kampioen worden.Xtine schreef:
Maar met hond zonder stamboom kan je geen kampioen worden.
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Een RISH weet ik niet, maar Giorgio heeft een ALSH boom (stamboom langs moederskant onvolledig) en hij is wel Belgisch Kampioen maar hij kan geen Internationaal Kampioen worden...CACIB's worden echter wel uitgereikt maar je kan er niets mee doen...
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
- Xtine
- Zeer actief
Even reglement opgezocht.
Een hond zonder stamboom of een hond in het bezit van een door de Fédération Cynologique Internationale (F.C.I.) niet-erkende stamboom, die bijgevolg ook niet geldig is voor onze maatschappij, kan in onze registers toch opgenomen worden voor zover dat:
•
• • •
de hond geslaagd is in een examen dat door twee hiervoor bevoegde en door de KUSH erkende keurmeesters afgenomen werd; de hond is minimum 15 maand oud
deze keurmeesters aan de hond de vereiste kwalificatie (minste “Zeer Goed”) toegekend hebben;
de hond voorzien is van een identificatie (een conforme, lees- en controleerbare tatoeage. Bij gebrek aan een identificatie zal op de hond een aan de voorschriften van de KMSH conforme identificatie aangebracht worden.
Deze kwalificaties kunnen toegekend worden:
• op kampioenschapstentoonstellingen (CAC of CAC-CACIB), in open of intermediaire klas. De honden zonder afstamming worden aangeduid in het keurmeestersboekje.
• op een officiële “Fok-Selectiedag“, in een aparte klas, onder tenminste 2 keurmeesters (die deel uitmaken van de kern der keurmeesters, die aanvaard werden om de Selectie te keuren).
Het RISH inschrijvingsbewijs vermeldt dat de afstamming en de fokker onbekend zijn maar is geldig voor de voorttelling op voorwaarde dat het ander fokdier voorzien is van een volledige stamboom, erkend door het F.C.I. (de hondjes zullen een roze A.L.S.H.-stamboom bekomen).
Een RISH certificaat laat toe om deel te nemen aan tentoonstellingen en wedstrijden met CAC et CACI(B, T, OB, AG, L), eventuele behaalde titels worden niet gehomologeerd door het FCI.
Er wordt door iedereen gesmeekt om een mogelijkheid om de genenpoel te vergroten.
Het Belgisch systeem geeft die mogelijkheid.
Waarom nooit eens het positieve hiervan benadrukken,
waarom steeds de minpunten.
Ik blijf het spijtig vinden dat er op de werkwijze zo negatief gereageerd wordt.
Een hond zonder stamboom of een hond in het bezit van een door de Fédération Cynologique Internationale (F.C.I.) niet-erkende stamboom, die bijgevolg ook niet geldig is voor onze maatschappij, kan in onze registers toch opgenomen worden voor zover dat:
•
• • •
de hond geslaagd is in een examen dat door twee hiervoor bevoegde en door de KUSH erkende keurmeesters afgenomen werd; de hond is minimum 15 maand oud
deze keurmeesters aan de hond de vereiste kwalificatie (minste “Zeer Goed”) toegekend hebben;
de hond voorzien is van een identificatie (een conforme, lees- en controleerbare tatoeage. Bij gebrek aan een identificatie zal op de hond een aan de voorschriften van de KMSH conforme identificatie aangebracht worden.
Deze kwalificaties kunnen toegekend worden:
• op kampioenschapstentoonstellingen (CAC of CAC-CACIB), in open of intermediaire klas. De honden zonder afstamming worden aangeduid in het keurmeestersboekje.
• op een officiële “Fok-Selectiedag“, in een aparte klas, onder tenminste 2 keurmeesters (die deel uitmaken van de kern der keurmeesters, die aanvaard werden om de Selectie te keuren).
Het RISH inschrijvingsbewijs vermeldt dat de afstamming en de fokker onbekend zijn maar is geldig voor de voorttelling op voorwaarde dat het ander fokdier voorzien is van een volledige stamboom, erkend door het F.C.I. (de hondjes zullen een roze A.L.S.H.-stamboom bekomen).
Een RISH certificaat laat toe om deel te nemen aan tentoonstellingen en wedstrijden met CAC et CACI(B, T, OB, AG, L), eventuele behaalde titels worden niet gehomologeerd door het FCI.
Er wordt door iedereen gesmeekt om een mogelijkheid om de genenpoel te vergroten.
Het Belgisch systeem geeft die mogelijkheid.
Waarom nooit eens het positieve hiervan benadrukken,
waarom steeds de minpunten.
Ik blijf het spijtig vinden dat er op de werkwijze zo negatief gereageerd wordt.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb haast niemand hier gelezen die er negatief over is hoor. Eentje volgens mij. Ik vind het juist heel goed!
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Het is niet omdat ze hier een open stamboek hebben, dat je dan maar meteen de hele werkwijze moet goedkeuren. Stamboek is open, maar met beperkingen en die beperking is mijn ogen heel groot als de KM op voorhand weet welke hond geen stamboom heeft, er zijn manieren genoeg om dat te voorkomen.
Het idee op zich is natuurlijk heel leuk en dat zou overal mogen, maar de uitwerking ervan is dat niet altijd. Ik heb hier al vaak aangehaald dat het beter zou zijn dat het overal zoals in België is, zonder negatief erover te praten, maar het negatieve mag ook wel eens gezegd worden.
Het idee op zich is natuurlijk heel leuk en dat zou overal mogen, maar de uitwerking ervan is dat niet altijd. Ik heb hier al vaak aangehaald dat het beter zou zijn dat het overal zoals in België is, zonder negatief erover te praten, maar het negatieve mag ook wel eens gezegd worden.