Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokken met chihuahua's

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: fokken met chihuahua's

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:
ik vind het gewoon één grote drogreden en als het inderdaad zo is dat belgische km's nu alleen op begische shows meer onvoldoendes gaan beginnen geven om die reden (ook aan buitenlandse honden overigens?? of gaan ze eerst het rijtje afgaan om te kijken welke nationaliteit de exposant heeft?) vind ik dat gewoon een aanfluiting van eerlijkheid en doet mijn respect voor het hele showgebeuren ver onder het nulpunt zakken. dit is gewoon zum kotzen, zo absurd.

ik herhaal het (en nee, niet omdat mijn glas halfleeg is maar omdat de kmsh-bestuursleden zelf 'leeg' zijn) : de kmsh is een rotorganisatie en ja, het aankeuren van stamboomloze honden vind ik de enige goede regel die uit hun handen is gekomen.
Ik denk dat ze er effectief meer geven, maar dit gewoon in aantal, niet zozeer met achterliggende reden. De honden die nu verplicht moeten showen, zouden anders immers nooit op show verschijnen. :19: was die verplichte show er niet en ging je toch showen dan zou je in theorie dan dus ook een onvoldoende krijgen.

Er zijn wel keurmeesters (gelukkig) die rekening houden met verschil showlijn - werklijn. Toen ik met Fax ging, was Fax totaal geen probleem. hij werd 68 cm gemeten, standaard zegt dat 66 cm de absolute maximum, maar die keurmeester gaf zelf nog eens 2 cm 'cadeau'. (Dat Fax 72 cm is, viel hem niet op blijkbaar :engel: )
Maar er zijn ook van die showmiepen, die het prima zouden doen in dat VTM programma 'voor de show' :lol1: 'Als ik keur, dan is het voor de show :pffff: '
maart
Zeer actief

Ik zie al helemaal geen reden waarom er persé één of andere pipo eens tegen mij moet gaan zeggen of mijn hond fokwaardig is, al dan niet.
Bij Fax was dat welgeteld 5 minuten.
Op 5 minuten tijd werd hij OK bevonden voor de fok, tientallen honden waren daar ingeschreven, allemaal 5 minuten per hond :U:
een vreemde die mijn hond gaat beoordelen (puur op uiterlijk dan nog), die eens even gaat zeggen of mijn hond inzetbaar mag zijn of niet... Ik ben prima in staat die beoordeling zelf te maken en dat zal dan niet puur op uiterlijk zijn, maar na maandenlange karakterkennis van de hond in de diverse situaties en diverse gezondheidsonderzoeken (hoe kan een hond met B-heupen vb een uitmuntend krijgen??... )

maar nee, 'ze' hebben er weer wat anders op gevonden en moet het beter weten. Het is een beetje om misselijk van te worden.
Was onlangs in Kortijk en daar zag ik echt angstige honden, zowel jonge honden, als pups, als volwassen honden.
Triestig hoe iemand daar over kijkt en dan een veelbelovend, zeer goed etc toe kent... :ugh:

Bij de border collies is het geloof ik wel het ergste gesteld. Ik ben daar niet zo van op de hoogte, maar als ik eigenaren hoor, hebben die het echt moeilijk :ugh:
maart
Zeer actief

Ja, geloof wel dat we het eens zijn.

en toch sta ik zondag braafjes op show met mijn hond :oeps:
maart
Zeer actief

1 keer per hond vind ik al meer dan genoeg :engel: (50 euro inschrijving :piew: )
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Snap dat hele gedoe om een kwalificatie/beoordeling van 1 keurmeester ook niet zo om te mogen fokken .
Het is het oordeel van 1 persoon en die persoon zou net zogoed ik als fokker kunnen zijn of de buurvrouw.
Een beetje redelijke fokker kan zelf heel goed beoordelen wat hij in huis heeft lopen aan hond/genen qua geno/feno.
Die controle drang vanuit rasverenigingen/shows kan soms ook funest zijn voor een ras.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

bouvierpoedel schreef:Snap dat hele gedoe om een kwalificatie/beoordeling van 1 keurmeester ook niet zo om te mogen fokken .
Het is het oordeel van 1 persoon en die persoon zou net zogoed ik als fokker kunnen zijn of de buurvrouw.
Een beetje redelijke fokker kan zelf heel goed beoordelen wat hij in huis heeft lopen aan hond/genen qua geno/feno.
Die controle drang vanuit rasverenigingen/shows kan soms ook funest zijn voor een ras.
Dit is controle vanuit St. Hubertus.

Dat vind ik persoonlijk nog veel vreemder. Een hond is de directe verantwoording van de fokker. Dat je als kennelclub een punt wilt maken door bv gezondheidsuitslagen op de stambomen te zetten snap ik prima.
Dat je als kennelclub grenzen wilt stellen door te sterke inteelt geen stamboom te geven: snap ik.

Maar dit snap ik niet. Het heeft voor een kennelclub geen enkele meerwaarde want een kwalificatie zegt niets over wat er als nageslacht uit komt rollen.
En zelfs al was dat wel zo, dan nóg is de hond de verantwoording van de fokker. Niet van de kennelclub.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef: En zelfs al was dat wel zo, dan nóg is de hond de verantwoording van de fokker. Niet van de kennelclub.
dat zie je helemaal fout, marjoleine, hier is alles waar de 'h' van hond in voorkomt de verantwoordelijkheid van de bemoeizuchtige kmsh :pffff: .
:roll:
Die hebben natuurlijk thuis bij hun vrouw geen drol in te brengen en kuren zich nu maar via een vereniging uit ;-)
Ik kan me daar woest om maken, he, die bemoeizucht.
Hebben jullie geen NMA in België?

Lijkt me best een lollige case.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Ik kan me daar woest om maken, he, die bemoeizucht.
Hebben jullie geen NMA in België?

Lijkt me best een lollige case.
uhhhh, wasda :scratch: ??
NMA is Nederlands, Nederlandse Mededingensautoriteit staat dat voor.
Het is een overheidsinstelling die zorgt dat er geen oneerlijke concurrentie kan plaatsvinden.
Als je dat vermoedt kun je ze inschakelen.

Zij zijn erbij gehaald toen men indertijd hier in Nederland geen 2e rasvereniging wilde erkennen. Daarmee benadeel je mensen, en dat mag niet.
Dat verbod is dus ook afgeschaft.

Iets dergelijks geldt hierin ook lijkt mij. Je benadeelt mensen door ze te dwingen aan de shows deel te nemen. Het lijkt me dat dit tegen de wet ingaat.
Ook het niet afgeven van stambomen als je ergens traint waar dat van Hubertus niet mag lijkt me oneigenlijk.

Daar zou iets tegen te doen moeten zijn. Nederland is hierin echt niet uniek.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

En wat is dan de reden van die kleuren apart showen. :denken: :19:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:financiëel is dit natuurlijk alleen maar door de rv's aan te vechten en als die al iets doen tov. de kmsh is het vreselijk slijmen dus dat soort stappen hoeven we er niet van hen te verwachten :roll: .
Nou weet ik dat de gemiddelde Belg redelijk individualistisch is (niet rot bedoeld) maar is dat echt zo?

Bij ons waren het een paar van die 2e RV's die de zaak aanvochten.
Het lijkt me dat in dit geval enkele fokkers genoeg zou zijn (mits jullie iets dergelijks als de NMa hebben).
Jullie fokkers kunnen niet meer fokken zonder inmenging van degene die ook stambomen afgeeft. Dat lijkt me echt niet mogen.
Het is in feite een soort kartelvorming.
Dat is tegen de wet. Er hoeft maar één iemand op te staan om dit aan te pakken, lijkt mij.
Dat zou overigens ook zo'n niet-erkende trainingsclub kunnen zijn.
Die worden benadeeld omdat mensen met rashonden die willen fokken er niet kunnen trainen.
Er zijn volgens mij echt wel wat mogelijkheden.

Afbeelding

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Die worden benadeeld omdat mensen met rashonden die willen fokken er niet kunnen trainen.
Je hoeft niet te fokken om er niet te mogen trainen. Als je ergens traint niet aangesloten bij de kkush(wat van hetzelfde is als kmsh), mag je normaal ook geen shows lopen.
En als je dus lid bent bij een kkush hs (en je kan zowat nergens trainen zonder lid worden), dan mag nergens lid worden bij een niet-kkush hondenschool en in mijn geval omdat ik dicht bij de Nederlandse grens woon en ook daar kan gaan trainen, mag ik dit enkel bij hondenscholen aangesloten bij RvB/Cynophilia.
Iemand heeft mij eens verteld dat dit eigenlijk in Nederland ook zo is op papier dan, maar dat het gewoonweg niet word gecontroleerd en eigenlijk gewoon door de vingers gezien word (bv wedstrijden lopen zowel bij Cyno als FHN). In België is dat absoluut niet het geval.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:is wat zo? dat de rv's dit niet gaan doen? haha, nee, het zal niet want die juichen dit alleen maar toe, je leest toch ook de reactie's van xtine, de vloer waarover de kmsh loopt is te koud en zo'n fokcertificaat is alleen maar hard toe te juichen :cheer: :cheer: :evil: .
Ja, dat ze er niets aan willen/durven doen, bedoelde ik.
en zo denken ze dus bijna allemaal.

en wie niet zo denkt denkt :U: .

alleen ik word woedend (of zo lijkt het toch :mrgreen: ).
Nee, Linsey is hierin volgens mij zeker een medestander ;)
Marjoleine schreef:Er zijn volgens mij echt wel wat mogelijkheden.
maar ten koste van welke (dure) gerechtsgang :oeps: ?
Dat soort zaken is hier aan de overheid.
Er wordt een overtreding gemeld en dat kost overleg en tijd, maar een overtreding tegen de wet, dat pakt de wet aan.
En hier is de NMa de wet in deze.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Linsey schreef: Iemand heeft mij eens verteld dat dit eigenlijk in Nederland ook zo is op papier dan, maar dat het gewoonweg niet word gecontroleerd en eigenlijk gewoon door de vingers gezien word (bv wedstrijden lopen zowel bij Cyno als FHN). In België is dat absoluut niet het geval.
Nee, dat is zeker niet het geval hier.
Absoluut niet.

Het zou concurrentievervalsing zijn als dat zo was, net als het niet toestaan van een 2e vereniging die erkenning wil.
Je kunt en mag mensen niet verplichten bij een bepaalde club weg te blijven op straffe van uitsluiting in een andere club.

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets ergens in het KR staat, maar als dat wel zo is wil ik ze daar met plezier op wijzen zodat het als de wiedeweerga kan worden geschrapt.

Afbeelding

Chihuahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 8

Ongelezen bericht door Chihuahua »

Boutje schreef:We gaan het proberen! Haar stamboom wordt overgemaakt naar een Belgische en mijn dochter Laura wil wel die show met haar lopen (ik zie daar gigantisch tegenop namelijk). En als ze haar G krijgt dan zoeken we een passende date, ze is begin november loops geweest dus met wat geluk ik de volgende keer terug na 8 maanden en als alles dan goed verloopt zouden we in september al pupjes kunnen hebben, is de loopsheid later dan wachten we want pups midden in de winter zie ik niet zo zitten, ik wil die hummeltjes wel ook mee buiten kunnen nemen vanaf een week of 5-6.
En eentje blijft dan zeker hier.
Maar eerst die show afwachten dus. En ondertussen alvast nog veel bijleren over afstammingen en lijnen binnen de wafjes want daar ken ik nog bijna niks van.
Komt vast goed :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: ik heb er geen idee van hoe dat hier zit maar bij jullie heeft het toch ook heel veel jaren geduurd voor dat rv-monopolie werd aangepakt?

als er nu eens wat advokaten gingen fokken en zouden denken zoals ik :blauwoog: .
Er moest er een opstaan en dat duurde lang inderdaad.
Maar toen dat gebeurde volgde de rest heel snel.
Niemand wil de eerste zijn, he ;)

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Boutje schreef:
Ik heb ooit vb een paar mails aan Sint Hubertus gestuurd waarom ik niet met een stamboomloze hond agility mag lopen. (mag met je 1e hond maar daarna moet je "beloven" en dit tekenen dat je volgende hond(en) er met een stamboom zijn) en dat dit ten nadele van asielhonden en gewoon ook niet eerlijk is... eerst in het Nederlands, nooit reactie op gehad, dan in het Frans, idem dito.
:O: :O: :O:
Ik had een eigen iets opgezet ofzo.
Wat ronduit belachelijk :piew:
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Dat van een stamboomhond staat zelfs in het werkboekje van je niet stamboomhond, ik heb hier 2 werkboekjes van Lotje waarin dit staat:
Het resultatenboek word tegen de volgende voorwaarden afgeleverd:
- De eigenaar verplicht zich ertoe om met deze hond niet te fokken
- Zijn volgende hond zal een door de KKUSH erkend stamboom bezitten
- Dit boekje stelt de hond in de mogelijkheid deel te nemen aan het clubleven, maar zal hem niet veroorloven deel te nemen aan officiële manifestaties, voorbehouden aan honden met stamboom.
Er staat hond, niet sporthond, dus de kkush/kmsh mengt zich in jou privé-leven en niet alleen op dit vlak dus.
Boutje schreef:
Linsey schreef:
Je hoeft niet te fokken om er niet te mogen trainen. Als je ergens traint niet aangesloten bij de kkush(wat van hetzelfde is als kmsh), mag je normaal ook geen shows lopen.
En als je dus lid bent bij een kkush hs (en je kan zowat nergens trainen zonder lid worden), dan mag nergens lid worden bij een niet-kkush hondenschool en in mijn geval omdat ik dicht bij de Nederlandse grens woon en ook daar kan gaan trainen, mag ik dit enkel bij hondenscholen aangesloten bij RvB/Cynophilia.
Iemand heeft mij eens verteld dat dit eigenlijk in Nederland ook zo is op papier dan, maar dat het gewoonweg niet word gecontroleerd en eigenlijk gewoon door de vingers gezien word (bv wedstrijden lopen zowel bij Cyno als FHN). In België is dat absoluut niet het geval.
Klopt. Wijn zijn een jaar of 4-5 terug van hondenschool moeten veranderen omdat we wedstrijden wilden lopen en de shcool waar we trainden was niet erkend, om wedstrijden te lopen MOET je lid zijn van een erkende club. Er is een alternatieve vereniging maar we mogen dus niet op elkaars wedstrijden komen op straffe van uitsluiting. Er werd nu zelfs een internationale juniorenwedstrijd georganiseerd door een andere vereniging en daar weer een benefiet voor waar niemand dus aan mee wil/kan/mag doen uit schrik voor uitsluiting, sommige "dapperen" stelden voor om onder een andere naam mee te doen.

Ik heb ooit vb een paar mails aan Sint Hubertus gestuurd waarom ik niet met een stamboomloze hond agility mag lopen. (mag met je 1e hond maar daarna moet je "beloven" en dit tekenen dat je volgende hond(en) er met een stamboom zijn) en dat dit ten nadele van asielhonden en gewoon ook niet eerlijk is... eerst in het Nederlands, nooit reactie op gehad, dan in het Frans, idem dito.

Maar ja, wie dit wil aanklagen via ??? rechtbank of zo staat denk ik alleen en kan niet meer deelnemen aan wedstrijden en zo tenzij je na een ongetwijfeld lange en dure procedure die wint.
Inderdaad om dit aan te klagen moet je veel (bijna alles) opgeven op gebied van honden fokken, wedstrijden doen, shows lopen,... Tja ik wil het zelf niet doen. En de kans dat er iets positief uitkomt is zeer klein volgens mij.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hm.
Ik vind dit idioot.
Ik ga eens zoeken of er geen mogelijkheden zijn.

Afbeelding

Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

Linsey schreef:
Ik begrijp echt niet waar je dit haalt hoor?
Ik doe zowel dogfrisbee als canicross (geen erkende sporten bij KMSH), nog NOOIT heb ik ergens controle gehad.
Ken meerdere fokkers die agility lopen binnen de VOE, zij fokken ook gewoon met FCI stambomen. Ook op de canicross heel wat stamboom fokkers, toch zijn die mensen elk weekend aanwezig en lopen ze zelfs buitenlands kampioenschappen mee.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Marjoleine schreef:
Linsey schreef: Iemand heeft mij eens verteld dat dit eigenlijk in Nederland ook zo is op papier dan, maar dat het gewoonweg niet word gecontroleerd en eigenlijk gewoon door de vingers gezien word (bv wedstrijden lopen zowel bij Cyno als FHN). In België is dat absoluut niet het geval.
Nee, dat is zeker niet het geval hier.
Absoluut niet.

Het zou concurrentievervalsing zijn als dat zo was, net als het niet toestaan van een 2e vereniging die erkenning wil.
Je kunt en mag mensen niet verplichten bij een bepaalde club weg te blijven op straffe van uitsluiting in een andere club.

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets ergens in het KR staat, maar als dat wel zo is wil ik ze daar met plezier op wijzen zodat het als de wiedeweerga kan worden geschrapt.
Ik wil graag geloven dat het NIET MEER verboden is -net zoals die tweede rasvereniging-
Maar ik heb de opkomst van onafhankelijke (en latere FHN) trainingsclubs bewust meegemaakt.
Inclusief het verbod op deelname vanaf de ene vereniging met die van de andere.
Leden die FHN gingen trainen moesten uit de KC uitgesloten worden; deelname aan een manifestatie van buiten Cynophilia betekende dat je niet meer met Cynophilia dingen mee kon doen.
En natuurlijk kon je na een uitstapje Cynophilia niet meer met terugkeren naar FHN.
Tenminste: dat kon allemaal wel ...... maar dan moest je toch wel een officieel verzoek indienen en de tegenpartij afzweren.

En het is nog altijd zo dat KC en FHN elkaars certificaten niet erkennen.
Zo hebben we momenteel een dame op GG3 niveau lopen die helaas geen examen kan doen .......
Haar GG1 en GG2 diploma's zijn namelijk Cynophilia en worden niet erkend als voldoende voor GG3 (het examenprogramma van Cynophilia en FHN verschillen namelijk enigszins).
Het wrange in haar geval is dat ze de start van haar training bij FHN gedaan heeft en voor haar haar GG1 in KC verband werd terug geplaatst omdat het FHN GG1 niet erkend werd binnen Cyno (en daarom moest ze maar vanaf clubniveau instromen want ze had alles verkeerd geleerd).
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

In Nl wordt er sowieso nauwelijks gecontroleerd op die "omringende regeltjes". Het is toch ook zo dat je als km geen werk mag hebben die iets met honden te maken heeft ? Dus geen (betaalde) ringtraining geven, geen honden trimmen, geen pension enz enz.
Nou, er zijn zat km's die dat wel doen. Logisch natuurlijk ook. Meestal wordt je km omdat je iets hebt met honden :roll:
Verder was er ook iets met kennelnamen. Weet niet precies meer wat. Ik geloof dat ze niet (een verbastering van) je achternaam mogen zijn. Wordt dus ook niet op gelet.
Naar mijn mening moet je regels schrappen als je ze toch niet kan of wil controleren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Agostini schreef:
Linsey schreef:
Ik begrijp echt niet waar je dit haalt hoor?
Ik doe zowel dogfrisbee als canicross (geen erkende sporten bij KMSH), nog NOOIT heb ik ergens controle gehad.
Ken meerdere fokkers die agility lopen binnen de VOE, zij fokken ook gewoon met FCI stambomen. Ook op de canicross heel wat stamboom fokkers, toch zijn die mensen elk weekend aanwezig en lopen ze zelfs buitenlands kampioenschappen mee.
Zolang niemand het weet of niemand het doorgeeft mag alles. Het is pas als men achter je rug dingen begint door te geven dat je problemen krijgt.

Verder heb ik pas bericht gehad van iemand die op de vergadering van de kkush dit alles heeft voorgelegd en je mag wedstrijden doen in hondensporten die de kkush niet zelf heeft (vb canicross, rally-o, treibball,....), maar je mag niet lid worden van een hondenschool om les te volgen in deze hondensporten.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”