Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maltezer van 9 jaar zwanger!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: Maltezer van 9 jaar zwanger!

Ongelezen bericht door fes/lou »

Dan zou ik een betere veearts zoeken...
Ik laat alles castreren wat niet fokgeschikt is of uitgefokt. Bevalt me prima.
Ik ben banger voor baarmoederontsteking op latere leeftijd.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Marjoleine schreef:
Ik ben bij diverse discussieavonden geweest hierover, van diverse rasgroepen (want dit speelde al heel lang). Sterker: ik ben een van degenen geweest die de leeftijdsgrens heeft weten op te rekken middels een voorstel van 5 naar 6 jaar.
En die leeftijdsgrens heeft alles te maken met (verondersteld) welzijn.
Die leeftijdsgrens van 6 jaar is toch niet opgenomen in het BRS Marjoleine, of heb ik iets gemist? Bij mijn weten staat de grens voor een eerste nest bij een teef op 5 jaar?
Seth
Actief
Mijn ras(sen): Maltezer, Jack Russel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Seth »

pfffff, wat een discussie...
Heb gisteren nog met mijn dierenarts gebeld en weer overlegd, hij zei dat de pups laten verwijderen eigenlijk net zo risicovol is dan ze geboren laten worden.
Hij heeft voorgesteld dat we Lotte onder strenge controle houden, en tegen te tijd dat ze moet bevallen dat ik 24 per dag/nacht mag bellen.

Ik heb jullie reacties gelezen en zie iemand praten over geld... ik wil even zeggen dat het mij absoluut niet om het geld gaat alleen maar om Lotte, en natuurlijk dat de pups een goed tehuis krijgen.
Als het allemaal goed gaat dan houd ik er zelf ongetwijfeld ook 1 en voor de ander(e) weet ik zeker dat ik een goed tehuis vind.

En dan nog iets waar ik op wil reageren
Ik weet niet of je toevallig weet dat de hond van de wolf afstamt, maar die wolven krijgen zelfs zonder medice hulp op nog veel oudere leeftijd nageslacht. Tevens is het groot brengen van puppies geen onoverwinnelijke opgave voor een hond, ook niet als die al ouder is.
Ik weet niet of deze persoon het verschil tussen een Maltezer en een wolf weet... maar een Maltezer is gefokt door mensen, natuurlijk stamt de Maltezer ergens af van de wolf maar dat kan je al lang niet meer vergelijken naar mijn mening.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en jullie ervaringen en meningen. :flower:
Afbeelding
lunayvita
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

MMMMM ja wel, wel even lezen.
Eerste keer dekken teef niet na 72 maanden (6 jaar)
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Seth schreef:pfffff, wat een discussie...
Heb gisteren nog met mijn dierenarts gebeld en weer overlegd, hij zei dat de pups laten verwijderen eigenlijk net zo risicovol is dan ze geboren laten worden.
Hij heeft voorgesteld dat we Lotte onder strenge controle houden, en tegen te tijd dat ze moet bevallen dat ik 24 per dag/nacht mag bellen.

Ik heb jullie reacties gelezen en zie iemand praten over geld... ik wil even zeggen dat het mij absoluut niet om het geld gaat alleen maar om Lotte, en natuurlijk dat de pups een goed tehuis krijgen.
Als het allemaal goed gaat dan houd ik er zelf ongetwijfeld ook 1 en voor de ander(e) weet ik zeker dat ik een goed tehuis vind.

En dan nog iets waar ik op wil reageren
Ik weet niet of je toevallig weet dat de hond van de wolf afstamt, maar die wolven krijgen zelfs zonder medice hulp op nog veel oudere leeftijd nageslacht. Tevens is het groot brengen van puppies geen onoverwinnelijke opgave voor een hond, ook niet als die al ouder is.
Ik weet niet of deze persoon het verschil tussen een Maltezer en een wolf weet... maar een Maltezer is gefokt door mensen, natuurlijk stamt de Maltezer ergens af van de wolf maar dat kan je al lang niet meer vergelijken naar mijn mening.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en jullie ervaringen en meningen. :flower:
Verstandige beslissing, ik zou het ook zo hebben gedaan. Wel wil ik je als tip meegeven je in te gaan lezen in de geboorte van de hond. Er zijn wat boeken erover, bv De geboorte van de hond van Naaktgeboren. Verdiep je in de ontwikkelingsfases van puppy's.
Ik heb een heel goed boek maar die is in het duits .. denk dat jer niets aan hebt.

En ik zou ook alvast op zoek gaan naar pupkopers, dus overal aanplakken, deze mensen alvast "screenen" en je mag best wat voor de pups vragen, zodat het minder een impuls koop wordt.

Succes!
En verheug je ook een beetje op de komst van het nestje, het is een heel bijzonder iets.
Kijk of je iemand kan vinden die in de buurt woont en verstand heeft van fokken.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Heb ook geen ervaring met fokken, maar gevoelsmatig zou ik het nest ook laten komen. Het lijkt mij dat een keizersnee/castratie zo laat in de zwangerschap ook een groot risico met zich meebrengt. Een gezond hondje van een klein ras zal denk ik niet zoveel moeite hebben met het krijgen van een nest. Bovendien zijn kleinere rassen niet zo gauw oud als grotere rassen.
Wat betreft de pups, ach, ik denk dat het niet zoveel moeite zal kosten om voor pups uit een kruising malthezer/teckel een goed mandje te vinden.

Ik wens je in ieder geval een voorspoedige zwangerschap, bevalling en vooral een leuke puppentijd toe! En post vooral veel foto's van het nest als het geboren is. :wink:
Afbeelding
Seth
Actief

Ik zal zeker verschillende boeken over fokken kopen.
Van mijn dierenarts mag ik een videoband lenen (moet alleen nog even een videospeler regelen want die heb ik niet meer..) waar ook veel word uitgelegd over bevallen en de levensfase van de pups.
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Je bent op de goede weg, en als er vragen zijn er zijn heel wat ervaren fokkers hier op het forum.
Ik wens Lotte een verdere voorspoedige dracht en bevalling.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Prima toch.....jouw hondje, jouw beslissing.
Ik wens je een goede bevalling en leuke puppies toe :flower:
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Esther12 »

Als ik naar de adviezen kijk dan denk ik dat je de juiste beslissing hebt genomen. Volgens mij heb je ook nog eens een fijne da.
Hoe dan ook, nu de knoop is doorgehakt zou ik zeggen: probeer er ook nog een beetje van te genieten.
Ik kijk uit naar foto's!
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Het lijkt me een prima besluit. Wat fijn dat je dierenarts ook zo behulpzaam is trouwens :ok:
Waar woon je? Misschien woont er iemand in de buurt die je ook wil bijstaan.

Ik vind het een hartstikke leuke kruising trouwens. Mijn buurvrouw had een Maltezer x Teckel en dat was echt een heel leuk hondje. Iets zachter dan de Teckel, iets dapperder dan de Maltezer.
Afbeelding
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

silvester schreef:Dit is helaas niet waar, voor een vrouw van 52 die gewoon gezond is zijn er geen verhoogde risico's bij de bevalling t.o.v. Een 25 jarige, wat wel een risico is op latere leeftijd, is dat het kind een hoger risico op "gebreken" kan vertonen. Dat is iets wat bij honden (nog) niet is geconstateerd.
Bij een vrouw boven de 50 neemt de kans op bijvoorbeeld een kindje met het syndroom van Down enorm toe. Zo'n kindje is evengoed fantastisch als een gezond kindje, maar het brengt nog veel meer verantwoordelijkheid met zich mee. Het houdt in dat je als ouders de zorg voor het kindje blijft dragen, ook als deze volwassen is. De kans op overlijden van de ouders voordat het kindje volwassen is, is ook een stuk groter dan bij iemand van 25 en zeker met een kindje dat extreem afhankelijk is van ouders, lijkt me dat toch zeker een overweging waard. Maar: dit gaat over een hond en niet over mensen. Ik heb geen verstand van fokken, maar als leek zou ik zeggen: als je teefje gezond is, de dierenarts bereidt is om zowel baas als hond door dracht en bevalling te begeleiden, baas heel rap leert wat er komt kijken bij een nestje en ervoor zorgt dat er gegadigden zijn voor de pups, zou ik kiezen voor bevalling. De dracht afbreken gebeurt toch (correct me if i'm wrong) met chemische troep? Dat zal vast ook niet echt gezond zijn voor de hond. Ik denk dat je het beste al je vragen aan de dierenarts (en eventueel een tweede) kunt voorleggen en op basis van die informatie een beslissing kunt nemen.

Edit: ik zie net dat je al besloten hebt om de pups te laten komen in overleg met de da :ok: heel veel succes gewenst en ik hoop op een voorspoedige bevalling! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoeveel pups zijn er geteld? Wil je zelf nog een pup houden? En heb je al geïnteresseerden?
Seth
Actief

Ze is waarschijnlijk in verwachting van 2 of 3 pups, mocht alles goed gaan dan zou ik er zelf ook graag 1 houden.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Seth schreef:Ik zal zeker verschillende boeken over fokken kopen.
Van mijn dierenarts mag ik een videoband lenen (moet alleen nog even een videospeler regelen want die heb ik niet meer..) waar ook veel word uitgelegd over bevallen en de levensfase van de pups.

Een aanrader is, zoals al genoemd: de geboorte bij de hond van Naaktgeboren.
Verder kun je op youtube ook veel filmpjes vinden.

Heel veel plezier met de voorpret!
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Melanie 74 schreef: Verstandige beslissing, ik zou het ook zo hebben gedaan. Wel wil ik je als tip meegeven je in te gaan lezen in de geboorte van de hond. Er zijn wat boeken erover, bv De geboorte van de hond van Naaktgeboren. Verdiep je in de ontwikkelingsfases van puppy's.
Ik heb een heel goed boek maar die is in het duits .. denk dat jer niets aan hebt.

En ik zou ook alvast op zoek gaan naar pupkopers, dus overal aanplakken, deze mensen alvast "screenen" en je mag best wat voor de pups vragen, zodat het minder een impuls koop wordt.

Succes!
En verheug je ook een beetje op de komst van het nestje, het is een heel bijzonder iets.
Kijk of je iemand kan vinden die in de buurt woont en verstand heeft van fokken.
Helemaal mee eens! :ok:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

silvester schreef: Als je niets zinnigs hebt te melden m.b.h.t de discussie, hou dan gewoon je mond, wil je?
Dat geldt vooral voor jou. Je beledigt iedereen die er een andere mening dan jij op na houdt en je kraamt onzin uit. En dan heb ik het nog niet eens over de spelfouten. Zo kan ik jou niet serieus nemen.

@ts
Je moet doen wat jij het beste vindt voor de hond. Beide standpunten (weghalen vs laten komen) hebben hun voors en tegens. Zelf vind ik de leeftijd van jouw hond geen bezwaar om te opereren (mocht dat je keus worden). Negen jaar is voor een kleine hond niet oud. En de narcose horrorscenario's die silvester noemt zijn ook overdreven. Een goede dierenarts houdt dit goed in de gaten. Ik ken genoeg oudere honden die probleemloos zijn geopereerd, dus daar zou ik mij niet door laten afschrikken.
De prijzen van een sterilisatie / keizersnede zijn zeker geen 1500 euro. Sterker nog, bij een hele grote hond zijn die prijzen ook geen 1500 euro.
Sterkte met de keuze.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

het zou niet mijn beslissing zijn maar toch wil ik je veel succes wensen en idd geniet er van...ik hoop dat alles goed gaat.
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

silvester schreef:
Lillith schreef:
silvester schreef:
Tevens, je kan ze zeker voor €100,- per stuk verkopen, en een arbortus kost snel een € 1.500,- denk daar ook even over na.

Tevens zijn puppen heel erg leuk om te verzorgen. :wink:

@ lillith, laat je castreren, ik durf te wedden dat je het baren van een kind minder belastend vind!

Tevens is een narcose voor een oudere hond veel gevaarlijker, dat gaat vaker mis, met dodelijke afloop!
Zo moet ik me laten castreren :gvd: ....omdat ik mijn mening geef :piew: :kotz: :pffff:
Van honden en DA's heb jij duidelijk geen verstand...wat een prijzen zeg :scratch:

Als dit hondje een moeilijke bevalling krijgt of een keizersnede moet hebben is TS verder van huis.
Ik zou het niet aandurven voor het hondje en daar gaat het om in dit topic. :U:
We praten hier niet over een simpele sterelisatie, maar een komplete verwijdering van de baarmoeder. Dat betekend dus niet een klein sneetje, afklemmen en drie hechtingen, maar een zware openratie waar bloedvaten moeten worden afgeknepen, schoonspoelen van de hele handel, antibiotica om eventuele ontstekeningen tegen te gaan, het afknijpen van de baarmoedermond, enz,enz, daarna is het probleem dat de hond al begonnen is met de omstelling van haar hormonen, wat abrupt wordt afgebroken.
Na een castratie kunnen honden schildklier problemen krijgen wat weer uitwerkt op de vacht. Extreme eetlusten, met als gevolg, overgewicht, hart problemen, gedrachtsveranderingen, enz, enz.

Deze hond gaat geen moeilijke bevalling tegemoet, ze is (naar zeggen) gezond.

Tevens is het krijgen van puppies erg leuk, en ik spreek uit ervaring.

De leeftijdsgrens die door de raad van beheer wordt opgelegd heeft niets met de risico's voor de hond te maken, maar alleen ingesteld om een vorm van verschil aan te geven tussen broodfokkers en gewone fokkers, zodat pupkopers een vorm van vertrouwen te geven. (Of het nut heeft weet ik niet, dat is een andere discussie).
Wetenschappenlijk is er niet bewezen dat er verhoogde risico's aan zitten bij honden als ze op middelmatige/oudere leeftijd nog drachtig worden.

Seth had aangegeven dat ze best wel het nestje wil hebben, dan moet ze dat gewoon doen. Alleen goede afspraken maken met de DA dat ze haar altijd kan bellen voor vragen.

Heb jij ooit een sterilisatie gezien van ene hodn van 5 weken dracht???
Want dan zou je dit niet aanhalen,hahaha
ER is niets raars aan want de baarmoeder is niet eens echt opgezt,maar heel licht.
Bij een baarmoederontsteking is de baarmoeder zelf ooit groter enzeker veel gevaarlijker.
En deze kost ook gene 1500 euro.
Daarbij schoonspoelen??,waarvoor een goede da laat geen troep in de buik lopen want alles gaat met klemmen uit de buik...

Maar miss is het bij juliie da wel zo duur,want ik weet dat er zomaar 400 euro verschil in prijs van een keizersnede zit hier en bij bodegraven in de buurt....
Afbeelding
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

silvester schreef:
fes/lou schreef:Er zijn meer teven die na een keizersnee gecastreerd worden. Dat kost echt geen 1500 euro.
Natuurlijk is de operatie groter dan bij een niet- drachtige teef maar een nest krijgen en grootbrengen voor een oude hond is ook geen pretje....
Mijn iieuwe favoriet is gedrachtsveranderingen :D
Beter gezegd, een oudere hond heeft simpelweg meer levens ervaring wat weer ten goede komt bij het opvoeden/verzorgen van haar kroost.

Tevens doe je of dat hondje al stokoud is, en dat is volledige kul.

Edit: waarom ga jij er van uit dat het een keizersnee moet worden?

Tja honden zijn geen wolven meer :roll:
En daarbij heeft die oude wolf waar jij het over hebt al lang eerder jongen gehad.....
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

LongFields schreef:Die leeftijdsgrens van 6 jaar is toch niet opgenomen in het BRS Marjoleine, of heb ik iets gemist? Bij mijn weten staat de grens voor een eerste nest bij een teef op 5 jaar?
Jawel, 72 maanden is de grens. Dat is 6 jaar ;)
Seth schreef:Ik weet niet of deze persoon het verschil tussen een Maltezer en een wolf weet... maar een Maltezer is gefokt door mensen, natuurlijk stamt de Maltezer ergens af van de wolf maar dat kan je al lang niet meer vergelijken naar mijn mening.
Ik ben het roerend met je eens.
En wat belangrijker is: de meeste wetenschapper ook. Die integrale vergelijking gaat gewoon niet op. Niet op micro-niveau en niet op macro-niveau.

Seth, ik wens je succes, en als je info of advies wilt mag je altijd mailen, geen enkel probleem.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Seth
Actief

Dankjewel Marjoleine!
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marjoleine schreef:
LongFields schreef:Die leeftijdsgrens van 6 jaar is toch niet opgenomen in het BRS Marjoleine, of heb ik iets gemist? Bij mijn weten staat de grens voor een eerste nest bij een teef op 5 jaar?
Jawel, 72 maanden is de grens. Dat is 6 jaar ;)
Ik heb dus al sinds het BRS er is in mijn hoofd gehad dat de grens 60 maanden was... :oohja:
Maar ik ben hier eigenlijk wel blij mee, dat geeft me iets meer speling met Tapas, die maar ongeveer 1x per jaar loops is.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Jeetje dat is wel even schrikken geweest. Maar ik zou me inderdaad ook niet te druk maken.
Ik zou dezelfde beslissing gemaakt hebben als jij nu gedaan hebt na overleg van de DA. EN ja als je de keus hebt laat je natuurlijk niet je teef voor het eerst op die leeftijd dekken, maar nu is het zo dat de volle zus van Jola ook net bevallen is van een nest pups (ook 9 jaar) en ze doen het super zowel moeder als de pups. Ze hebben een blogje bij gehouden: http://pupontwikkeling.blogspot.com/ het zijn allemaal gezonde bolle pupjes geworden ;) misschien een geruststelling om dat te zien.

Succes met alles en wat fijn dat de DA het extra in de gaten wil houden.
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

succes ermee
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik zou hetzeflde gedaan hebben. Op dit forum zitten fokkers met heel veel kennis van zaken, als ik jou was zou ik daar flink gebruik van maken.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

silvester schreef:Een hond is idd geen mens, maar kan wel degelijk voor zichzelf beslissen, als ze er niet meer aan toe was dan had ze zich echt niet laten dekken.
Deze haal ik er toch nog even uit, werkelijk briljant :D

@TS: ik zou niet graag in je schoenen staan, ik vind het kiezen uit twee kwaden. In ieder geval veel succes met alles.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

goede beslissing! zoals al gezegd is nu alles weghalen misschien nog wel risicovoller!

ik vind het stiekem een heel leuke kruising!
Afbeelding
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Hoe is het nu?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marjoleine schreef:We gaan lekker, he?

Ik zou de pups laten komen domweg omdat ik een operatie op deze leeftijd te belastend vind, zeker met een flink doorbloede baarmoeder.
Er is een foto gemaakt en geen echo, het zullen er dus 2-3 zijn blijkbaar.
Als het mis gaat merk je dat snel genoeg, ik heb teven gekend van hogere leeftijd en groter formaat die een (ongepland) nest probleemloos kregen...
Ja, het kan fout gaan, dat kan op alle leeftijden.
Mij zou een operatie een te groot risico zijn op dit moment van de dracht.
ik ook, ik zou het ook laten komen... als het nu een dog was geweest van die leeftijd zei ik nee, maar een maltezer moet dat nog met gemak aankunnen. Voor Xena hier zou het niet eens een probleem zijn, een herder van 10.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Marjoleine schreef:We gaan lekker, he?

Ik zou de pups laten komen domweg omdat ik een operatie op deze leeftijd te belastend vind, zeker met een flink doorbloede baarmoeder.
Er is een foto gemaakt en geen echo, het zullen er dus 2-3 zijn blijkbaar.
Als het mis gaat merk je dat snel genoeg, ik heb teven gekend van hogere leeftijd en groter formaat die een (ongepland) nest probleemloos kregen...
Ja, het kan fout gaan, dat kan op alle leeftijden.
Mij zou een operatie een te groot risico zijn op dit moment van de dracht.
ik ook, ik zou het ook laten komen... als het nu een dog was geweest van die leeftijd zei ik nee, maar een maltezer moet dat nog met gemak aankunnen. Voor Xena hier zou het niet eens een probleem zijn, een herder van 10.

enkel heeft Xena wel al eerder een nest gehad,
ik had ze weg laten halen,
ze draag 2-3 pups, dus er is gewoonweg een kans dat het uitloopt op een keizersnede, das net als nu castreren een operatie met dezelfde (of misschien nog wel meer, want altijd niet gepland) risico's

Ben zelf bij een castratie bij rond de 8 weken dracht aanwezig geweest en moet zeggen, het is niet zo ingrijpend als dat hier gezegd wordt. Idd worden de bloedvaten afgebonden, maar trust me, dat moet anders ook, zonder dracht hoeven ze niet ineens niets af te binden,
waar ik bij was was totaal zonder bloed of rotzooi verlies en ja, de teef heeft 10 dagen AB gehad, lijkt me logisch na zo'n operatie in de buikstreek, maar die had ze ook gehad als er zonder dracht gecastreerd was.
& over de kosten, dit was voor een hond van rond de 25 kilo 250 euro, een van onze terriers (mss vergelijkbaar formaat met de hond van TS, rond de 8 kilo) is in het voorjaar gecastreerd en dat was rond de 200 euro, dus de horrors van 1500 euro ++++ :blah: :blah: :blah:
kan me wel voorstellen dat een spoedkeizersnede in het weekend wel een stuk duurder is...
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”