Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Navelbreuk
Moderator: moderatorteam
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Navelbreuk
Zou jij fokken met een hond die als pup een navelbreuk had? Waarom wel/waarom niet?
Wat zijn nou eigenlijk de risico's hiervan? En hoe vaak gebeurd dat in het echte leven? Wat voor een invloed heeft een navelbreuk op de verdere gezondheid van de hond en zijn/haar nageslacht?
Wat zijn nou eigenlijk de risico's hiervan? En hoe vaak gebeurd dat in het echte leven? Wat voor een invloed heeft een navelbreuk op de verdere gezondheid van de hond en zijn/haar nageslacht?
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Re: Navelbreuk
Valerie schreef:Zou jij fokken met een hond die als pup een navelbreuk had? Waarom wel/waarom niet?
Nu ben ik geen fokker, maar zelf zou ik er iig niet mee fokken. Een navelbreuk is erfelijk (hoeft niet persé trouwens) maar zal op termijn alleen maar voor meer/grotere navelbreuken zorgen bij nakomelingen met bijbehorende "grotere" problemen.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Valerie
- Zeer actief
En dat denk je alleen maar of daar heb je daadwerkelijk ervaring mee?smoekie schreef:Valerie schreef:Zou jij fokken met een hond die als pup een navelbreuk had? Waarom wel/waarom niet?
Nu ben ik geen fokker, maar zelf zou ik er iig niet mee fokken. Een navelbreuk is erfelijk (hoeft niet persé trouwens) maar zal op termijn alleen maar voor meer/grotere navelbreuken zorgen bij nakomelingen met bijbehorende "grotere" problemen.
-
Maaike
- Zeer actief
Hoe heet dit ook alweer, een "contradictio in terminis"?smoekie schreef:Een navelbreuk is erfelijk (hoeft niet persé trouwens)
Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
- Valerie
- Zeer actief
Daarom wil ik ook informatie die daadwerkelijk gestaafd kan worden met feiten. Ik heb het stukje gelezen wat op zowat elke website staat maar nergens iets over onderzoeken. Er wordt gesuggereerd dat het gat groter kan worden maar daar heb ik nog nooit een foto van gezien? Het kan erfelijk zijn maar het kan ook komen doordat de moeder de navelstreng te ruw doorbijt
wat is het nou en hoe kom je erachter?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Een vriendin van mij heeft met een teefje gefokt die zelf een navelbreuk(je) heeft, en dat is probleemloos gegaan, het breukje is niet groter geworden door de bevalling en geen van de pups heeft een navelbreuk.
- Valerie
- Zeer actief
Dank je welLongFields schreef:Een vriendin van mij heeft met een teefje gefokt die zelf een navelbreuk(je) heeft, en dat is probleemloos gegaan, het breukje is niet groter geworden door de bevalling en geen van de pups heeft een navelbreuk.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat zou ik wel aandurven ja, zeker gezien het feit dat reuen die zo weinig minpunten hebben bij ons ras niet voor het oprapen liggen.Valerie schreef:Dank je welLongFields schreef:Een vriendin van mij heeft met een teefje gefokt die zelf een navelbreuk(je) heeft, en dat is probleemloos gegaan, het breukje is niet groter geworden door de bevalling en geen van de pups heeft een navelbreuk.Zou jij zelf een reu gebruiken die als pup een navelbreuk had(en dat is zijn enige echte minpunt)?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ik heb daar ook mee gefokt en zie weinig tot geen verschil eigenlijk met ouders die geen navelbreuk hadden.
Je moet wat dat aangaat ook maar vertrouwen op de eigenaar van de dekreu natuurlijk en als hij het niet vertelt dan zou het toch ook geen probleem zijn.??
Ik zou zo'n reu gebruiken.
.
Je moet wat dat aangaat ook maar vertrouwen op de eigenaar van de dekreu natuurlijk en als hij het niet vertelt dan zou het toch ook geen probleem zijn.??
Ik zou zo'n reu gebruiken.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- kipo
- Zeer actief
ik ken 1 border collie, die als pup van 9 weken een navelbreukje van +/- 1cm had. Toen hij 4 maanden was, was de navelbreuk 5cm! Het is dus wel degelijk mogelijk dat dat gaatje verder scheurt. Bij dit hondje is het operatief gesloten, hij is nu 4jr en heeft nooit meer ergens last van gehad. Vaak groeit dat gaatje ook nog wel (zo goed als) dicht en blijft er alleen een klein bultje vet achter. Geen idee of het erfelijk is, maar een klein navelbreukje zou ik geen bezwaar vinden.
- dagmar88
- Zeer actief
Bunker heeft er een, dus misschien dat Brigitte meer weet?
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Hangt ervan af : zit er 1 klein navelbreukje in een nest zal ik hond probleemloss gebruiken, zitten er meerdere of grote navelbreuken in een nest niet (grote kans op erfelijkheid), 1 klein breukje wijst op ( meestal) iets te kort afbijten van navelstreng.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- smoekie
- Zeer actief
Tis niet iets wat ik "denk". Dat is hetgeen ik over een navelbreuk bij honden gelezen hebValerie schreef:En dat denk je alleen maar of daar heb je daadwerkelijk ervaring mee?smoekie schreef:Nu ben ik geen fokker, maar zelf zou ik er iig niet mee fokken. Een navelbreuk is erfelijk (hoeft niet persé trouwens) maar zal op termijn alleen maar voor meer/grotere navelbreuken zorgen bij nakomelingen met bijbehorende "grotere" problemen.
Maar ook dat een navelbreuk niet persé erfelijk hoeft te zijn. Maar dat zal dan iets zijn wat men zal moeten laten onderzoeken door een DA die bekend is met erfelijke afwijkingen.
Maaike schreef:Hoe heet dit ook alweer, een "contradictio in terminis"?smoekie schreef:Een navelbreuk is erfelijk (hoeft niet persé trouwens)
Beetje ongelukkig uitgedrukt misschien
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Valerie
- Zeer actief
Je lult dus maar een beetje mee met artikelen die niet gestaafd zijn op feiten. Jij hebt er dus geen enkele ervaring mee. Zo kun je het ook doen inderdaad al ga ik liever grondiger te werk.smoekie schreef:Tis niet iets wat ik "denk". Dat is hetgeen ik over een navelbreuk bij honden gelezen hebValerie schreef:En dat denk je alleen maar of daar heb je daadwerkelijk ervaring mee?smoekie schreef:Nu ben ik geen fokker, maar zelf zou ik er iig niet mee fokken. Een navelbreuk is erfelijk (hoeft niet persé trouwens) maar zal op termijn alleen maar voor meer/grotere navelbreuken zorgen bij nakomelingen met bijbehorende "grotere" problemen.Dat als je gaat fokken met een hond met een navelbreuk dit bij de nakomelingen voor nog grotere problemen kan zorgen (lees grotere navelbreuken).
Maar ook dat een navelbreuk niet persé erfelijk hoeft te zijn. Maar dat zal dan iets zijn wat men zal moeten laten onderzoeken door een DA die bekend is met erfelijke afwijkingen.Maaike schreef:Hoe heet dit ook alweer, een "contradictio in terminis"?smoekie schreef:Een navelbreuk is erfelijk (hoeft niet persé trouwens)
Beetje ongelukkig uitgedrukt misschienEr zijn gevallen waarbij een navelbreuk niet erfelijk is maar 9 van de 10x is een navelbreuk van wat ik gelezen heb wel degelijk erfelijk en dat niet alleen, schijnt dus ook zo te zijn dat indien dit vererft de navelbreuk bij de nakomelingen vaak groter zijn met grotere probemen, kan me niet zo goed voorstellen dat er iemand is die daar op zit te wachten, maar goed, aangezien er toch al zoveel rassen lettelijk en figuurlijk verneukt zijn en men vaak genoeg nogal "laconiek" doet over dergelijke dingen als een "navelbreukje" kan ik me zo voorstellen dat er genoeg fukkers zijn die dit niet als probleem zouden zien en gerust met een teef of reu die dit heeft nakomelingen op de wereld zet
Voor de rest bedankt voor jullie ervaringen! Ik hoop dat er een zinnig onderzoek naar gedaan wordt. Toen ik met het nest van Jigzy bij de dierenarts kwam waren ze helemaal verbaast dat geen enkele pup een navelbreuk had. Het moet toch redelijk vaak voorkomen.
- smoekie
- Zeer actief
Valerie schreef:Je lult dus maar een beetje mee met artikelen die niet gestaafd zijn op feiten. Jij hebt er dus geen enkele ervaring mee. Zo kun je het ook doen inderdaad al ga ik liever grondiger te werk.
Voor de rest bedankt voor jullie ervaringen! Ik hoop dat er een zinnig onderzoek naar gedaan wordt. Toen ik met het nest van Jigzy bij de dierenarts kwam waren ze helemaal verbaast dat geen enkele pup een navelbreuk had. Het moet toch redelijk vaak voorkomen.
Och alsof jij alles wat je hier neerkwakt uit directe ervaringen verteld. Gros is toch ook van horen en zeggen en lezen
Ge doet/fukt maar aan hoor
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Een navelbreuk hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor. Ik had er zelf ook één en die is vanzelf gesloten. Mijn dochter heeft nergens last van
Ik heb zelf twee teven met een navelbreuk en de dames hebben er geen enkele last van, bij één van hen is de navelbreuk gewoon keurig verdwenen in haar groei.
Bij schapendoezen komt het geregeld voor en ik ken geen enkele lijn waarin het erger is geworden. Ik ken teven (ook niet schapendoezen) waarmee is gefokt en waarbij dat breukje geen enkel probeem gaf.
En nee, schattig klinken vind ik zo'n navelbreukje niet. Maar overdrijven is ook niet nodig hoor. 9 van de 10 navelbreuken sluiten gewoon iets later en die vind je bij de volwassen hond nooit meer terug.
Ik heb zelf twee teven met een navelbreuk en de dames hebben er geen enkele last van, bij één van hen is de navelbreuk gewoon keurig verdwenen in haar groei.
Bij schapendoezen komt het geregeld voor en ik ken geen enkele lijn waarin het erger is geworden. Ik ken teven (ook niet schapendoezen) waarmee is gefokt en waarbij dat breukje geen enkel probeem gaf.
En nee, schattig klinken vind ik zo'n navelbreukje niet. Maar overdrijven is ook niet nodig hoor. 9 van de 10 navelbreuken sluiten gewoon iets later en die vind je bij de volwassen hond nooit meer terug.
- Valerie
- Zeer actief
Dat is ook mijn bedenking. Bij een dekreu kun je het niet weten of de eigenaar moet het vertellen. Krijg je een herplaatser dan weet je het ook nietkitty schreef:En nee, schattig klinken vind ik zo'n navelbreukje niet. Maar overdrijven is ook niet nodig hoor. 9 van de 10 navelbreuken sluiten gewoon iets later en die vind je bij de volwassen hond nooit meer terug.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Selena schreef:Hangt ervan af : zit er 1 klein navelbreukje in een nest zal ik hond probleemloss gebruiken, zitten er meerdere of grote navelbreuken in een nest niet (grote kans op erfelijkheid), 1 klein breukje wijst op ( meestal) iets te kort afbijten van navelstreng.
dat dus, ken 1 teef die uit een volledig nest met breuken kwam, daar is mee gefokt en ook die teef heeft enkel pups met navelbreuken & de reuen misten op 1 na uitwendige geslachtsorganen (plasten door een gat in de buik), met de enige reu die wel compleet was is gefokt, nakomelingen daarvan hadden ook enkele breukjes & minimaal 1 vd nakomelingen is heel jong overleden door nierfalen, daarnaast is de reu zelf ook jong (5jaar) door onbekende oorzaak overleden (in elkgeval niet bekend gemaakt)
dus ja, een enkele zou ik me geen zorgen om maken, maar een heel nest met problemen op dat gebied...........
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Nu ga je problemen aan elkaar koppelen zonder enig bewijs. Er zijn heel veel honden met navelbreuken of uit complete nesten met breuken waar je verder in de nakomelingen nooit iets terug ziet dan enkel af en toe een navelbreukje.crutz schreef:Selena schreef:Hangt ervan af : zit er 1 klein navelbreukje in een nest zal ik hond probleemloss gebruiken, zitten er meerdere of grote navelbreuken in een nest niet (grote kans op erfelijkheid), 1 klein breukje wijst op ( meestal) iets te kort afbijten van navelstreng.
dat dus, ken 1 teef die uit een volledig nest met breuken kwam, daar is mee gefokt en ook die teef heeft enkel pups met navelbreuken & de reuen misten op 1 na uitwendige geslachtsorganen (plasten door een gat in de buik), met de enige reu die wel compleet was is gefokt, nakomelingen daarvan hadden ook enkele breukjes & minimaal 1 vd nakomelingen is heel jong overleden door nierfalen, daarnaast is de reu zelf ook jong (5jaar) door onbekende oorzaak overleden (in elkgeval niet bekend gemaakt)
dus ja, een enkele zou ik me geen zorgen om maken, maar een heel nest met problemen op dat gebied...........
Je hebt het hier over een nest waar duidelijk problemen uit zijn gekomen, die problemen kun je niet zomaar relateren aan de navelbreuken.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
relateer niet al die problemen aan de navelbreuken, vind het wel frappant dat in alle nesten alle pups navelbreuken hadden & veel andere problemenkitty schreef:Nu ga je problemen aan elkaar koppelen zonder enig bewijs. Er zijn heel veel honden met navelbreuken of uit complete nesten met breuken waar je verder in de nakomelingen nooit iets terug ziet dan enkel af en toe een navelbreukje.crutz schreef:Selena schreef:Hangt ervan af : zit er 1 klein navelbreukje in een nest zal ik hond probleemloss gebruiken, zitten er meerdere of grote navelbreuken in een nest niet (grote kans op erfelijkheid), 1 klein breukje wijst op ( meestal) iets te kort afbijten van navelstreng.
Je hebt het hier over een nest waar duidelijk problemen uit zijn gekomen, die problemen kun je niet zomaar relateren aan de navelbreuken.
- smoekie
- Zeer actief
Valerie schreef:Dat is ook mijn bedenking. Bij een dekreu kun je het niet weten of de eigenaar moet het vertellen. Krijg je een herplaatser dan weet je het ook nietkitty schreef:En nee, schattig klinken vind ik zo'n navelbreukje niet. Maar overdrijven is ook niet nodig hoor. 9 van de 10 navelbreuken sluiten gewoon iets later en die vind je bij de volwassen hond nooit meer terug.en toch wordt ermee gefokt. Verder hoor je nooit dat het erger wordt dan een navelbreuk.
Wat wil je nou??? Zo te lezen zit jij enkel en alleen te wachten op de positieve verhalen/ervaringen
Ga gewoon lekker fukken met die hond uit die voor de kenner in 1 oog opslag bekende lijn
Uit welke lijn komt ze eigenlijk?
- Valerie
- Zeer actief
smoekie schreef: Wat wil je nou??? Zo te lezen zit jij enkel en alleen te wachten op de positieve verhalen/ervaringen![]()
Ga gewoon lekker fukken met die hond uit die voor de kenner in 1 oog opslag bekende lijn![]()
Uit welke lijn komt ze eigenlijk?
Schele.Valerie schreef:Toen ik met het nest van Jigzy bij de dierenarts kwam waren ze helemaal verbaast dat geen enkele pup een navelbreuk had. Het moet toch redelijk vaak voorkomen.
- smoekie
- Zeer actief
Schele????Valerie schreef:smoekie schreef: Wat wil je nou??? Zo te lezen zit jij enkel en alleen te wachten op de positieve verhalen/ervaringen![]()
Ga gewoon lekker fukken met die hond uit die voor de kenner in 1 oog opslag bekende lijn![]()
Uit welke lijn komt ze eigenlijk?Schele.Valerie schreef:Toen ik met het nest van Jigzy bij de dierenarts kwam waren ze helemaal verbaast dat geen enkele pup een navelbreuk had. Het moet toch redelijk vaak voorkomen.
Wat schele???
Prima hoor, zoals gezegd, fuk lekker een eind in de ruimte
Oh trouwens, had ik nog geen antwoord op gehad, maar uit welke "lijn" komt Jigzy nu ook alweer precies? (naam ouders/voorouders???)
- Valerie
- Zeer actief
Verzin maar vanalles maar Jigzy en haar 4 nestbroers/zussen hadden geen navelbreuk. Jigzy is nog nooit gedekt.
En nu ben ik klaar met jou want dit is een serieus topic, dat past jou niet zo
En nu ben ik klaar met jou want dit is een serieus topic, dat past jou niet zo
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Er is ooit een reu hier geweest waarvan de navelbreuk wel operatief gesloten moest worden maar verder nooit problemen mee gehad, ook niet bij de nakomelingen. Heel af en toe heb ik hier een pup met een minimale navelbreuk maar die is weer terug te voeren op het te kort afbijten door de moederhond. Deze is als ze een paar weken oud zijn alweer volledig gesloten.
- Valerie
- Zeer actief
Is de reden te achterhalen van de navelbreuk van de reu? Moeder te ruw geweest oid? Was hij de enige uit het nest met een navelbreuk voor zover jij weet?Dianavdberkt schreef:Er is ooit een reu hier geweest waarvan de navelbreuk wel operatief gesloten moest worden maar verder nooit problemen mee gehad, ook niet bij de nakomelingen. Heel af en toe heb ik hier een pup met een minimale navelbreuk maar die is weer terug te voeren op het te kort afbijten door de moederhond. Deze is als ze een paar weken oud zijn alweer volledig gesloten.
-
Supernova
- Zeer actief
Ik vind dit wel een interessant onderwerp 
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik ook!
Wat gebeurt er met een teef die een navelbreuk had als pup en daarna drachtig wordt? De buikwand wordt helemaal uitgerekt vanwege de groeiende pups, scheurt zo'n breuk dan niet weer? Of is dat littekenweefsel dan zo sterk dat een dikke, drachtige buik geen kwaad kan?
Wat gebeurt er met een teef die een navelbreuk had als pup en daarna drachtig wordt? De buikwand wordt helemaal uitgerekt vanwege de groeiende pups, scheurt zo'n breuk dan niet weer? Of is dat littekenweefsel dan zo sterk dat een dikke, drachtige buik geen kwaad kan?
- smoekie
- Zeer actief
Shima schreef:Ik ook!
Niks joh
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Bij wetterhounen komt het regelmatig voor.
En ja, daar fokken we mee, want we hebben te weinig materiaal omdat uit te sluiten.
We hebben een database die teruggaat tot de erkenning van het ras, 1943 dus, en we doen al vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw onderzoek naar de gezondheid van de honden.
We hebben op de gezondheidsenquetes zo'n 80% respons, dus best betrouwbaar. Alle nesten die bij de wetters worden geboren, worden bezocht en dat al een jaar of twintig. En er wordt vrijwel niet buiten de vereniging gefokt.
Dit even om aan te geven dat de database gegevens dus behoorljk compleet en accuraat zijn.
Er is regelmatig zeer grondig naar gezocht maar wij hebben nooit een link kunnen vaststellen tussen de navelbreukjes en de andere problemen die hieraan gerelateerd zouden zijn.
De dingen die Crutz noemt kennen we zelfs helemaal niet in het ras.
Rinne Roos heeft een navelbreuk en ik heb daar gewoon een nest mee gefokt. Ze had tien pups bij zich (twee doodgeboren) en heeft geen enkel probleem ondervonden van die breuk. Het nest is nu vijf maanden en ze is alweer perfect hersteld.
Geen enkel probleem dus.
Ik heb er wel wat info over, wie dat wil hebben mag even pb-en.
En ja, daar fokken we mee, want we hebben te weinig materiaal omdat uit te sluiten.
We hebben een database die teruggaat tot de erkenning van het ras, 1943 dus, en we doen al vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw onderzoek naar de gezondheid van de honden.
We hebben op de gezondheidsenquetes zo'n 80% respons, dus best betrouwbaar. Alle nesten die bij de wetters worden geboren, worden bezocht en dat al een jaar of twintig. En er wordt vrijwel niet buiten de vereniging gefokt.
Dit even om aan te geven dat de database gegevens dus behoorljk compleet en accuraat zijn.
Er is regelmatig zeer grondig naar gezocht maar wij hebben nooit een link kunnen vaststellen tussen de navelbreukjes en de andere problemen die hieraan gerelateerd zouden zijn.
De dingen die Crutz noemt kennen we zelfs helemaal niet in het ras.
Rinne Roos heeft een navelbreuk en ik heb daar gewoon een nest mee gefokt. Ze had tien pups bij zich (twee doodgeboren) en heeft geen enkel probleem ondervonden van die breuk. Het nest is nu vijf maanden en ze is alweer perfect hersteld.
Geen enkel probleem dus.
Ik heb er wel wat info over, wie dat wil hebben mag even pb-en.