Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Navelbreuk

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Navelbreuk

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Valerie schreef:Is de reden te achterhalen van de navelbreuk van de reu? Moeder te ruw geweest oid? Was hij de enige uit het nest met een navelbreuk voor zover jij weet?
Dat een breukje kan ontstaan door een te ruwe moeder is niet bewezen en achten de experts zeer onwaarschijnlijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Marjoleine schreef:Bij wetterhounen komt het regelmatig voor.
En ja, daar fokken we mee, want we hebben te weinig materiaal omdat uit te sluiten.

We hebben een database die teruggaat tot de erkenning van het ras, 1943 dus, en we doen al vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw onderzoek naar de gezondheid van de honden.
We hebben op de gezondheidsenquetes zo'n 80% respons, dus best betrouwbaar. Alle nesten die bij de wetters worden geboren, worden bezocht en dat al een jaar of twintig. En er wordt vrijwel niet buiten de vereniging gefokt.

Dit even om aan te geven dat de database gegevens dus behoorljk compleet en accuraat zijn.

Er is regelmatig zeer grondig naar gezocht maar wij hebben nooit een link kunnen vaststellen tussen de navelbreukjes en de andere problemen die hieraan gerelateerd zouden zijn.
De dingen die Crutz noemt kennen we zelfs helemaal niet in het ras.

Rinne Roos heeft een navelbreuk en ik heb daar gewoon een nest mee gefokt. Ze had tien pups bij zich (twee doodgeboren) en heeft geen enkel probleem ondervonden van die breuk. Het nest is nu vijf maanden en ze is alweer perfect hersteld.
Geen enkel probleem dus.

Ik heb er wel wat info over, wie dat wil hebben mag even pb-en.
Vergelijk baar met de schapendoes. Het komt geregeld voor en geeft nauwelijks problemen. Teven kunnen prima zwanger zijn een een nest krijgen.
Wij zien geen verdere problemen die (mogelijk) gerelateerd zijn aan een navelbreuk.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

smoekie schreef:
Shima schreef:Ik ook!
Wat gebeurt er met een teef die een navelbreuk had als pup en daarna drachtig wordt? De buikwand wordt helemaal uitgerekt vanwege de groeiende pups, scheurt zo'n breuk dan niet weer? Of is dat littekenweefsel dan zo sterk dat een dikke, drachtige buik geen kwaad kan? :denken:

Niks joh :ok: Waarom zou t ook? Wat is een "navelbreukje" nu eenmaal :cool2:
Wat is de reden dat je door blijft zeuren zonder iets toe te voegen aan het onderwerp?
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

kitty schreef:
smoekie schreef:Niks joh :ok: Waarom zou t ook? Wat is een "navelbreukje" nu eenmaal :cool2:
Wat is de reden dat je door blijft zeuren zonder iets toe te voegen aan het onderwerp?
Zeuren? Ik? Nee hoor. Vind het enkel ietwat lachwekkend te zien hoe een "navelbreukje" als een nietszeggend kleinigheidje wordt afgedaan :19:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

smoekie schreef:
kitty schreef:
smoekie schreef:Niks joh :ok: Waarom zou t ook? Wat is een "navelbreukje" nu eenmaal :cool2:
Zeuren? Ik? Nee hoor. Vind het enkel ietwat lachwekkend te zien hoe een "navelbreukje" als een nietszeggend kleinigheidje wordt afgedaan :19:
Dat is het in principe toch ook. :19:
Trekt het niet weg dan is een hechtingje een kleine ingreep hoor. :ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
smoekie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
smoekie schreef:Zeuren? Ik? Nee hoor. Vind het enkel ietwat lachwekkend te zien hoe een "navelbreukje" als een nietszeggend kleinigheidje wordt afgedaan :19:
Dan verschillen gewoon van mening :ok: Kan best een "kleine" ingreep zijn (afhankelijk van de grote van de breuk trouwens) maar persoonlijk vind ik het geen kleinigheidje als er bijv. ergens een nest wordt geboren waarbij er 2 pups zijn met een navelbreuk waarbij de ingewanden er half uithangen omdat er gefokt wordt met een reu die als pup een navelbreuk had (of teef weet ik niet meer) :19: Maar goed, zoals gezegd. We verschillen gewoon van mening :cool2:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Was bedoeld als PB. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door LongFields op 15 dec 2011 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
bouvierpoedel
Zeer actief

smoekie schreef:
bouvierpoedel schreef:
smoekie schreef:Zeuren? Ik? Nee hoor. Vind het enkel ietwat lachwekkend te zien hoe een "navelbreukje" als een nietszeggend kleinigheidje wordt afgedaan :19:
Dan verschillen gewoon van mening :ok: Kan best een "kleine" ingreep zijn (afhankelijk van de grote van de breuk trouwens) maar persoonlijk vind ik het geen kleinigheidje als er bijv. ergens een nest wordt geboren waarbij er 2 pups zijn met een navelbreuk waarbij de ingewanden er half uithangen omdat er gefokt wordt met een reu die als pup een navelbreuk had (of teef weet ik niet meer) :19: Maar goed, zoals gezegd. We verschillen gewoon van mening :cool2:
Je slaat door Smoekie.
Wie heeft het hier over fokken met gevallen zoals jij omschrijft waar de darmen uithangen.
Dat zijn ook geen navelbreukjes.
bouvierpoedel
Zeer actief

LongFields schreef:
Marjoleine schreef: Ik heb er wel wat info over, wie dat wil hebben mag even pb-en.
Hoi Marjoleine,

Ik zou deze info graag van je ontvangen als dat kan. Heb ook wel eens navelbreukjes gehad in mijn nesten en vind het altijd prettig om daar wat meer info over te kunnen geven aan pupkopers, en voor mijn eigen "kennisbank" in mijn hoofd natuurlijk. :wink:
Je mag ze mij ook wel sturen.
Je hebt mijn mailadres. :ok:
smoekie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
smoekie schreef:
bouvierpoedel schreef:Trekt het niet weg dan is een hechtingje een kleine ingreep hoor. :ok:
Je slaat door Smoekie.
Wie heeft het hier over fokken met gevallen zoals jij omschrijft waar de darmen uithangen.
Waarom sla ik door als ik zeg wat de gevolgen kunnen zijn van het fokken met honden waarbij de reu/teef zelf een navelbreukje had :19: ja, t kan gebeuren dat je een nest pups fokt waarmee niets aan de hand is. Maar kan ook maar zo zijn dat je een nest pups fokt waar wel degelijk ook pups uitkomen met óók een navelbreukje of erger navelbreuk. Als je dat risico wilt lopen als fukker zijnde mij best verder hoor :cool2: Ik snap in ieder geval steeds beter waar al die erfelijke afwijkingen in een ras vandaan komen :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief

smoekie schreef:
bouvierpoedel schreef:
smoekie schreef:
bouvierpoedel schreef:Trekt het niet weg dan is een hechtingje een kleine ingreep hoor. :ok:
Je slaat door Smoekie.
Waarom sla ik door als ik zeg wat de gevolgen kunnen zijn van het fokken met honden waarbij de reu/teef zelf een navelbreukje had :19: ja, t kan gebeuren dat je een nest pups fokt waarmee niets aan de hand is. Maar kan ook maar zo zijn dat je een nest pups fokt waar wel degelijk ook pups uitkomen met óók een navelbreukje of erger navelbreuk. Als je dat risico wilt lopen als fukker zijnde mij best verder hoor :cool2: Ik snap in ieder geval steeds beter waar al die erfelijke afwijkingen in een ras vandaan komen :ok:
Mijn ervaring is dat niet dat buiken half open liggen en van anderen ook niet. :19:
Zou je zo rekenen als jij moet je helemaal niet meer fokken want uit 2 hd-A of ed -vrije ouders kunnen ook hd of ed kindertjes komen en noem nog maar wat andere dingen/afwijkingen op.
Bij mensen worden ook kindertjes geboren met een navelbreukje en die fokken ook gewoon weer kindjes. :wink:
Of ben jij zo stellig in je leer dat jij en je partner je overal op hebt laten testen voordat je kindjes nam. :cool2:
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

bouvierpoedel schreef:Bij mensen worden ook kindertjes geboren met een navelbreukje en die fokken ook gewoon weer kindjes. :wink:
Of ben jij zo stellig in je leer dat jij en je partner je overal op hebt laten testen voordat je kindjes nam. :cool2:
:neenee: Dat mag niet hoor, mensen en honden vergelijken.
Alleen honden (dieren) moeten perfect gefokt worden, bij mensen maakt het allemaal niet uit.

Oh wacht, behalve als ze door een afwijking een uitkering krijgen. Dat mag ook niet.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Panna schreef:
bouvierpoedel schreef:Bij mensen worden ook kindertjes geboren met een navelbreukje en die fokken ook gewoon weer kindjes. :wink:
Alleen honden (dieren) moeten perfect gefokt worden, bij mensen maakt het allemaal niet uit.

Oh wacht, behalve als ze door een afwijking een uitkering krijgen. Dat mag ook niet.
:LOL:
bouvierpoedel
Zeer actief

Panna schreef:

Ja dat is een andere discussie natuurlijk.
Verbaas mij er wel altijd over dat als je bewust een gehandicapt kindje op de wereld zet je een goede lieve zorgzame ouder bent en fok je een keer een hondje met hd of ander foutje ben je een kut fukkert.
Hebben we het dan allemaal zoveel meer voor met dieren als met ons zelf.??
smoekie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Mijn ervaring is dat niet dat buiken half open liggen en van anderen ook niet. :19:
Zou je zo rekenen als jij moet je helemaal niet meer fokken want uit 2 hd-A of ed -vrije ouders kunnen ook hd of ed kindertjes komen en noem nog maar wat andere dingen/afwijkingen op.
Bij mensen worden ook kindertjes geboren met een navelbreukje en die fokken ook gewoon weer kindjes. :wink:

Hoeft jouw ervaring toch ook niet te zijn :denken: Tis mijn persoonlijke ervaring ook niet. Maar wel de ervaring van meerdere fokkers als je een beetje op internet googled :ok: Denk niet dat je daar als fokker zijnde blij mee hoeft te zijn, noch als pupkoper, maar als je als fokker zijnde bewust fokt met een reu en of teef met een navelbreukje weet je dus wat de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn :ok:

En nogmaals het hoeft niet, maar de kans dat een navelbreuk(je) erfelijk is, is wel degelijk aanwezig, en als je zulke dingen het ras in wilt gooien be my guest hoor :cool2:

Vergelijking met kinderen vind ik trouwens wel een lachwekkende dooddoener hoor :LOL: Dat is simpelweg een keuze die je als toekomstige ouder zijnde maakt. De wetenschap dat je "kindje" iets kan mankeren. Maar doorgaans is dat een risico die je op de koop toe neemt en vermits er inderdaad een erfelijke afwijking blijkt te zijn heb je de keuze om afhankelijk van de ernst van de afwijking het kind wel of niet geboren te laten worden.

Als jij als ouder zijnde van te voren weet dat er een redelijk aanwezige kans is dat je een kindje krijgt met een bepaalde handicap op aandoening omdat jij, je partner of daar beide mee "belast" bent besluit je doorgaans de kinderwens aan de kant te gooien. Maar goed, moge duidelijk zijn dat het krijgen van een kind of meerdere pups tegelijkertijd nu niet bepaald "hetzelfde" zijn al wordt dat nog wel eens "geopperd" :F: Kinderen zijn toch meestal wel voor "eigen" gebruik :wink: die duw je een ander niet in zijn/haar mik :engel:

Maarre eh verder...ik vindt het verder zeer gesoigneerd in ieder geval hoor :ok: Men doet maar wat men niet laten kan :cool2:
bouvierpoedel
Zeer actief

smoekie schreef:
bouvierpoedel schreef:Mijn ervaring is dat niet dat buiken half open liggen en van anderen ook niet. :19:

Hoeft jouw ervaring toch ook niet te zijn :denken: Tis mijn persoonlijke ervaring ook niet. Maar wel de ervaring van meerdere fokkers als je een beetje op internet googled :ok: Denk niet dat je daar als fokker zijnde blij mee hoeft te zijn, noch als pupkoper, maar als je als fokker zijnde bewust fokt met een reu en of teef met een navelbreukje weet je dus wat de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn :ok:

En nogmaals het hoeft niet, maar de kans dat een navelbreuk(je) erfelijk is, is wel degelijk aanwezig, en als je zulke dingen het ras in wilt gooien be my guest hoor :cool2:

Vergelijking met kinderen vind ik trouwens wel een lachwekkende dooddoener hoor :LOL: Dat is simpelweg een keuze die je als toekomstige ouder zijnde maakt. De wetenschap dat je "kindje" iets kan mankeren. Maar doorgaans is dat een risico die je op de koop toe neemt en vermits er inderdaad een erfelijke afwijking blijkt te zijn heb je de keuze om afhankelijk van de ernst van de afwijking het kind wel of niet geboren te laten worden.

Als jij als ouder zijnde van te voren weet dat er een redelijk aanwezige kans is dat je een kindje krijgt met een bepaalde handicap op aandoening omdat jij, je partner of daar beide mee "belast" bent besluit je doorgaans de kinderwens aan de kant te gooien. Maar goed, moge duidelijk zijn dat het krijgen van een kind of meerdere pups tegelijkertijd nu niet bepaald "hetzelfde" zijn al wordt dat nog wel eens "geopperd" :F: Kinderen zijn toch meestal wel voor "eigen" gebruik :wink: die duw je een ander niet in zijn/haar mik :engel:

Maarre eh verder...ik vindt het verder zeer gesoigneerd in ieder geval hoor :ok: Men doet maar wat men niet laten kan :cool2:
Eigen gebruik.??
Nee die duw je daarna de maatschappij in of schuif je daarop af.
Dus bij eigenn gebruik mogen ze wel wat mankeren of zich zo ellendig als de pest voelen als het eigen gebruik van ma en pa maar voorop staat. :wink:
Maakt niet uit hoe ellendig kutleven je bblaag heeft en pijn zolang het maar voor eigen gebruik is. :piew:
Een gehandicapt kind die betaald daar zelf ook de prijs voor en het eigen gebruik van ouders word ook gefinancieerd door de maatschappij.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Valerie schreef:
Dianavdberkt schreef:Er is ooit een reu hier geweest waarvan de navelbreuk wel operatief gesloten moest worden maar verder nooit problemen mee gehad, ook niet bij de nakomelingen. Heel af en toe heb ik hier een pup met een minimale navelbreuk maar die is weer terug te voeren op het te kort afbijten door de moederhond. Deze is als ze een paar weken oud zijn alweer volledig gesloten.
Is de reden te achterhalen van de navelbreuk van de reu? Moeder te ruw geweest oid? Was hij de enige uit het nest met een navelbreuk voor zover jij weet?
Hij was de enige in het nest met een navelbreuk en de fokker destijds knipte zelf de navelstrengen door. Dus dat kan de oorzaak geweest zijn.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Marjoleine schreef:Bij wetterhounen komt het regelmatig voor.
En ja, daar fokken we mee, want we hebben te weinig materiaal omdat uit te sluiten.

We hebben een database die teruggaat tot de erkenning van het ras, 1943 dus, en we doen al vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw onderzoek naar de gezondheid van de honden.
We hebben op de gezondheidsenquetes zo'n 80% respons, dus best betrouwbaar. Alle nesten die bij de wetters worden geboren, worden bezocht en dat al een jaar of twintig. En er wordt vrijwel niet buiten de vereniging gefokt.

Dit even om aan te geven dat de database gegevens dus behoorljk compleet en accuraat zijn.

Er is regelmatig zeer grondig naar gezocht maar wij hebben nooit een link kunnen vaststellen tussen de navelbreukjes en de andere problemen die hieraan gerelateerd zouden zijn.
De dingen die Crutz noemt kennen we zelfs helemaal niet in het ras.

Rinne Roos heeft een navelbreuk en ik heb daar gewoon een nest mee gefokt. Ze had tien pups bij zich (twee doodgeboren) en heeft geen enkel probleem ondervonden van die breuk. Het nest is nu vijf maanden en ze is alweer perfect hersteld.
Geen enkel probleem dus.

Ik heb er wel wat info over, wie dat wil hebben mag even pb-en.
Heel interessant :ok: je zegt dat het ruw afbijten de oorzaak niet kan zijn. Is er een oorzaak te achterhalen?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Valerie schreef:Heel interessant :ok: je zegt dat het ruw afbijten de oorzaak niet kan zijn. Is er een oorzaak te achterhalen?
Nee, dat is niet bekend, wat de oorzaak is.
Net als het bij humane breukjes niet bekend is trouwens.

Ik trek die vergelijking nu even wel omdat er bij dergelijke dingen humaan vaak wel onderzoek wordt gedaan. Maar ook daar komt dus niets uit. En vergis je niet: ca 25% van de mensenkinderen wordt met een navelbreuk geboren.
Net als bij dieren sluit die vaak later.

Een zwakke plek in de buikwand kan een oorzaak zijn, overtollig omentum kan ook de oorzaak zijn.
Dat laatste komt bij honden veel voor, heb ik begrepen. Je moet dat vergelijken met een te dikke sjaal als je je rits dichtdoet: die komt ertussen en dat steekt het erdoorheen. Op die plek, de laatste plek dus waar de buikwand sluit, zit er dan iets tussen en daardoor gaat het niet helemaal dicht. Dat kapselt heel snel in, vaak is dat al het geval op de leeftijd van 10-12 weken. Dan is de wand dus feitelijk gesloten, maar is een deel van de opening opgevuld met vet.

Er is geen specifiek onderzoek gedaan naar navelbreukjes, in sommige onderzoeken kwam het als secundair naar boven en zijn rechtstreekse verbanden niet aangetoond of bewezen.
Mede vanwege de hoge percentages in zowel humane gevallen als hondse gevallen ziet men over het algemeen de zin niet van onderzoek.

Dat een breuk x een breuk steeds grotere breuken zou geven is niet alleen onbewezen maar ook onwaarschijnlijk. Dat is namelijk niet hoe een dergelijk iets vererft. Een aanleg wordt niet steeds groter door erop te selecteren, die blijft hooguit in stand.
De gevallen die Smoek aanhaalt zijn dan ook van een andere orde en oorzaak.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Bedankt voor jouw uitleg en artikel :ok:
smoekie
Zeer actief

Marjoleine schreef:De gevallen die Smoek aanhaalt zijn dan ook van een andere orde en oorzaak.
Het zal best kunnen hoor. Maar als je dan dingen op internet leest van mensen bij wie dergelijke hondjes zijn geboren (met navelbreuken, met de darmen eruit en noem maar op) of zoals bijv op 1 van de vele dierenartsen/klinieken die hetzelfde vertellen als onderstaande:

http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=160

Een navelbreuk

Nu komt het voor dat tijdens de groei de buikwand van de pup zich niet (helemaal) sluit.
Een bobbeltje rond de navel is het resultaat.

Dit kan verschillende oorzaken hebben :
1.genetische aanleg tot zwakke plek in de buikwand
2."delayed closure" als er in het te sluiten gebied zich omentum (darmvlies) bevindt waardoor het sluiten niet verder mogelijk is.

In beide gevallen blijft dus een plek rond de navel een defect bestaan. Het defect in de buikwand noemen we in beide gevallen een breuk. Een navelbreuk kan variëren in grote. Bij de "delayed clossure" zal de breukpoort zich nog verkleinen in de loop van tijd.

De genetische variant zal nooit kleiner worden in de loop van tijd maar kan zelfs in grote toenemen. De uitstulping die je waarneemt noem je de breukzak, ook de inhoud van de breukzak kan variëren. Sommige pups worden geboren met al darmen in de navelstreng en hebben dus een aangeboren navelbreuk met inhoud in. Deze pups zijn te dode opgeschreven

==========================================================================

Ben persoonlijk gewoon een klein beetje verbaad dat mensen die er doorgaans prat op gaan te willen fokken "ter verbetering van het ras" fokken met honden waarvan op zijn minst twijfels zijn in hoeverre het wel of niet een erfelijke afwijking betreft en de kans redelijk aanwezig is dat de toekomstige pups ook met een dergelijke afwijking geboren worden :19:

Persoonlijk zou ik dingen als onderstaande
Afbeelding
als fokker zijnde niet graag mee willen maken omdat ik zo "eigenwijs" ben geweest te fokken met honden die zelf een dergelijke afwijking hadden en waarvan bekend is (en dat is het gezien de vele informatie/ervaringen en aantal pups die hiermee geboren worden) dat dit doorgegeven wordt aan de volgende of soms pas daaropvolgende generatie.

Maar ach, met dingen als dit is het kijk ik er allang al niet meer van op dat er zoveel ongezonde rassen zijn. Het zal vast ook ooit eens ergens met iets "kleins" begonnen zijn :wink: En dat een navelbreukje zo ongeveer als iets niet noemenswaardigs (erfelijk) gezien wordt blijkt wel.

Fok ze zou ik zeggen :cool2:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

smoekie schreef:
Marjoleine schreef:De gevallen die Smoek aanhaalt zijn dan ook van een andere orde en oorzaak.
Het zal best kunnen hoor. Maar als je dan dingen op internet leest van mensen bij wie dergelijke hondjes zijn geboren (met navelbreuken, met de darmen eruit en noem maar op) of zoals bijv op 1 van de vele dierenartsen/klinieken die hetzelfde vertellen als onderstaande:

http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=160

Een navelbreuk

Nu komt het voor dat tijdens de groei de buikwand van de pup zich niet (helemaal) sluit.
Een bobbeltje rond de navel is het resultaat.

Dit kan verschillende oorzaken hebben :
1.genetische aanleg tot zwakke plek in de buikwand
2."delayed closure" als er in het te sluiten gebied zich omentum (darmvlies) bevindt waardoor het sluiten niet verder mogelijk is.

In beide gevallen blijft dus een plek rond de navel een defect bestaan. Het defect in de buikwand noemen we in beide gevallen een breuk. Een navelbreuk kan variëren in grote. Bij de "delayed clossure" zal de breukpoort zich nog verkleinen in de loop van tijd.

De genetische variant zal nooit kleiner worden in de loop van tijd maar kan zelfs in grote toenemen. De uitstulping die je waarneemt noem je de breukzak, ook de inhoud van de breukzak kan variëren. Sommige pups worden geboren met al darmen in de navelstreng en hebben dus een aangeboren navelbreuk met inhoud in. Deze pups zijn te dode opgeschreven

==========================================================================

Ben persoonlijk gewoon een klein beetje verbaad dat mensen die er doorgaans prat op gaan te willen fokken "ter verbetering van het ras" fokken met honden waarvan op zijn minst twijfels zijn in hoeverre het wel of niet een erfelijke afwijking betreft en de kans redelijk aanwezig is dat de toekomstige pups ook met een dergelijke afwijking geboren worden :19:

Persoonlijk zou ik dingen als onderstaande
Afbeelding
als fokker zijnde niet graag mee willen maken omdat ik zo "eigenwijs" ben geweest te fokken met honden die zelf een dergelijke afwijking hadden en waarvan bekend is (en dat is het gezien de vele informatie/ervaringen en aantal pups die hiermee geboren worden) dat dit doorgegeven wordt aan de volgende of soms pas daaropvolgende generatie.

Maar ach, met dingen als dit is het kijk ik er allang al niet meer van op dat er zoveel ongezonde rassen zijn. Het zal vast ook ooit eens ergens met iets "kleins" begonnen zijn :wink: En dat een navelbreukje zo ongeveer als iets niet noemenswaardigs (erfelijk) gezien wordt blijkt wel.

Fok ze zou ik zeggen :cool2:

Vrijwel alle navelbreuken zijn aangeboren, dat betekent niet meer of minder dan dat het bij de geboorte aanwezig is. Het gedeelte wat ik rood heb gemaakt, daar heb jij benadrukt dat het om een aangeboren navelbreuk gaat, terwijl de nadruk daar moet liggen op de inhoud! Aangeboren navelbreuken zijn niet fataal, behalve als een (groot) deel van de buikinhoud erin zit!
smoekie
Zeer actief

kipo schreef:Vrijwel alle navelbreuken zijn aangeboren, dat betekent niet meer of minder dan dat het bij de geboorte aanwezig is. Het gedeelte wat ik rood heb gemaakt, daar heb jij benadrukt dat het om een aangeboren navelbreuk gaat, terwijl de nadruk daar moet liggen op de inhoud! Aangeboren navelbreuken zijn niet fataal, behalve als een (groot) deel van de buikinhoud erin zit!

Het kan idd dat een navelbreuk een aangeboren aandoening is waarbij er tijdens de ontwikkeling iets niet goed gegaan is hoor, maar van alles wat ik hierover gelezen heb is het juist zoveel voorkomend omdat het het 9 van de 10x niet een aangeboren iets betreft (foutje van de natuur) maar juist doordat het een erfelijk gebeuren is. Kijk naar alleen al naar bijv de shitzus/mopshonden. Moet je eens kijken hoevaak dat bij die rassen voorkomt. En waarom komt het zoveel voor. Naar mijn idee omdat het hebben van een navelbreukje teveel wordt genuanceerd alszijnde onbelangrijk. Tja, en als je iets als een navelbreukje afdoet als niet dermate belangrijk is het natuurlijk niet zo heel erg vreemd dat er bepaalde rassen zijn waarin het wel heel erg vaak voorkomt. En als iets heel erg vaak voorkomt ben jij dan ook niet sneller geneigd te denken dat het eerder erfelijk is dan toevallig een foutje in de ontwikkeling :wink:

Juist doordat het steeds vaker voorkomt vinden de meeste fokkers het al iets "normaals" net zo normaal als dat sommige rassen niet fatstoenlijk kunnen ademen, net zo normaal dat er genoeg rassen zijn die al niet eens meer zelfstandig hun pups kunnen baren maar geholpen moeten worden door een keizersnede, genoeg honden met een onderbeetje die vervolgens nakomelingen op de wereld zetten met een onderbeet van hier tot tokio soms nog incl waterhoofd, chihuahuas met een klein beetje uitpuilende ogen? Joh, geeft niks joh. Dat de nakomelingen soms ogen hebben die er bijna spontaan uitvallen doet er niet toe joh, dat hoort er nu eenmaal bij :wink: en zo kun je wel even doorgaan :roll: Als iets maar vaak genoeg voorkomt wordt iets al als "normaal" bevonden en ja dan ben je naar mijn mening al "te laat".

Maar ik kan mezelf wel blijven herhalen hoor. Mede door dit soort dingen als "normaal" te vinden f te nuanceren door er "tje" achter te zetten is het zoals ik al eerder zei niet zo vreemd dat er steeds meer rassen als "ongezond" bestempeld worden :ok:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

bij de basenjis komen navelbreuken veel voor, als de navelbreuk klein was als pup zou ik rustig met die hond fokken als er eentje zonder navelbreuk tegenover staat.
mijn ervaring bij de basenjis is dat er in elk nest wel een paar met navelbreukjes geboren worden maar door de jaren heen zijn dat er niet meer of minder geworden, en de breukjes ook niet extremer.
ik weet ook dat een nest uit een of 2 ouderdieren met navelbreuk soms geen een pup met navelbreuk voortbrachten en nesten uit ouderdieren zonder navelbreuk (in meerdere generaties ) wel pups met navelbreuk voortbrachten...

of dit wellicht basenji specifiek is weet ik niet trouwens.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

smoekie schreef: Ik snap in ieder geval steeds beter waar al die erfelijke afwijkingen in een ras vandaan komen :ok:
hahhaa ja want jan met de pet met zn leuke boemertjes of ander kruisingsnest let er ook echt op of de ouderdieren een navelbreuk hebben :lol1:

overigens: pups met een open buikwand worden ook geboren uit ouderdieren die geen navelbreuken hebben, gelukkig komt het niet vaak voor.
Ik ken een hond met een navelbreukje die 2 nestjes van een andere vader zonder navelbreuk heeft gekregen, in beide nestjes zaten pups met en zonder navelbreukJE , 1 pups werd geboren met een open buikje, de opening waar de darmpjes uithingen zat trouwens ruim achter de navel :wink:

ook weet ik van een nest van 10 pups van een ander ras waar navelbreuken nauwelijks voorkomen en de ouderdieren die ook niet hadden, van die 10 pups zijn er 2 of 3 geboren met een open buikje, de andere pups hadden geen navelbreuk.

als je niet wilt dat er een pupje zoals op die foto geboren wordt, dan moet je maar helemaal niet fokken want het kan dus ook voorkomen als je fokt met dieren zonder navelbreuk.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-Tom-
Actief
Mijn ras(sen): Basenji (Voodoo)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Tom- »

Podenji schreef:bij de basenjis komen navelbreuken veel voor, als de navelbreuk klein was als pup zou ik rustig met die hond fokken als er eentje zonder navelbreuk tegenover staat.
mijn ervaring bij de basenjis is dat er in elk nest wel een paar met navelbreukjes geboren worden maar door de jaren heen zijn dat er niet meer of minder geworden, en de breukjes ook niet extremer.
Van wat ik hoor komen er wel meer en meer navelbreuken voor. Daarom ook dat er al veel fokkers zijn teruggekomen van de eerdere veronderstelling dat het niet erfelijk zou zijn en dat deze honden met navelbreuken nu uitsluiten voor de fok. Het hoeft inderdaad niet erfelijk te zijn, maar toch zie je het in bepaalde lijnen wel erg vaak voorkomen. Dus om het probleem proberen terug te dringen, zou het wel raadzaam zijn moesten zoveel mogelijk fokkers nu enkel nog gaan fokken met dieren die hier geen problemen met hebben.
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

MIjn eerste dwergschnauzer had ene klein navelbreukje wat dicht is gegaan.
Ik heb met haar 2 nestjes gefokt,het eerste nestje niks aan de hand,5 pups.
Het 2de nestje waren 8 pups(erg veel voor een dwergschnauzer) maar het 5 de pupje had dus een open buikje,darmpjes eruit...
Vreselijk vond ik het,ik heb nooit meer met die teef gefokt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”