Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of geen startlicentie?

Moderator: moderatorteam

Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Wel of geen startlicentie?

Ongelezen bericht door Plumeau »

Nu beide hondjes lekker lopen, kriebelt het bij mij om ook wat behendigheidswedstrijden te gaan doen. Niet nu gelijk al (voor één van de meiden is een drukke binnen locatie te spannend), maar straks in het buitenseizoen. Als ik daarvoor een startlicentie wil hebben, is dit zo'n beetje de periode om die aan te gaan vragen...

Ik twijfel dus of ik zo'n rashondenboekje + licentie voor beide meiden wil gaan aanvragen :19:
Het is een aardige som voor 2 hondjes tegelijk en ik ben niet het fanatieke type dat verwacht tegen de zomer al te gaan promoveren. Maar aan de andere kant... als het ineens heel lekker gaat dan baal je wel flink van 2x een ruime maand wachten voor het papierwerk.

Wat zien jullie als de voordelen van de startlicentie voor iemand die tussen 2 en 6 wedstrijden in een jaar hoopt te lopen in de regio Midden Nederland? En hebben jullie nog tips voor me (of anderen die twijfelen over een aanvraag)?

PS de gids voor beginners heb ik al gelezen, maar net dit stukje afweging staat daar niet in ;)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Re: Wel of geen startlicentie?

Ongelezen bericht door Pumi »

Je kunt ook overwegen een licentie bij de FHN aan te vragen, kost maar 5 euro per jaar :W:

Op deze link kun je zien waar de wedstrijden zijn komend jaar http://www.fhn.nl/index.html
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Een startlicentie voor Cyno kost nog geen tientje per jaar per hond. Rashondenlogboekje is wel wat duurder maar dat is maar eenmalig. Ik wilde even op de site van de Raad van Beheer kijken wat het precies kost zo'n rashondenlogboekje, maar de site ligt er uit zie ik. Ik dacht iets van 25 euro of zo.
Plumeau
Zeer actief

LongFields schreef:Een startlicentie voor Cyno kost nog geen tientje per jaar per hond. Rashondenlogboekje is wel wat duurder maar dat is maar eenmalig. Ik wilde even op de site van de Raad van Beheer kijken wat het precies kost zo'n rashondenlogboekje, maar de site ligt er uit zie ik. Ik dacht iets van 25 euro of zo.
De startlicenties zelf zijn inderdaad niet zo duur, maar 2 werkboekjes + de licenties samen lopen behoorlijk op... Vandaar dat ik me afvraag of ik de hele handel aan wil gaan vragen.
Op dit moment twijfel ik sterk over de meerwaarde (voor mij, bij iedereen zal de afweging weer anders liggen), maar gezien de lange administratieve termijnen zou het jammer zijn als ik die inschatting verkeerd maak en daar midden in het seizoen ineens achter kom...

Vandaar mijn vraag. Ben je heel erg beperkt in je keuzes (op recreatief wedstrijdniveau) als je geen licentie aan vraagt? En wat zijn precies de voordelen van de licentie. In het boekje las ik bijvoorbeeld over éénmalig de hoogte van de hond opmeten. Moet dit veel vaker zonder licentie en is dat dan veel gedoe?

PS.
Gezien de grootte van mijn hondjes, heeft Cyno de meest gunstige klasse indeling. In open klasses vind ik het geen ramp als de meiden 5cm hoger moeten (daar trainen we dan wel eerst een keertje op of zij ook zo denken), maar als ik vaker deelneem aan een competitie dan geef ik ze liever wel dit voordeel mee ;)
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Er zijn wel wat wedstrijden waar je geen startlicentie nodig hebt, maar je bent wel beperkter. Vorig jaar waren er wel wat debutantenwedstrijden. Is sowieso leuk om daar eerst aan mee te doen. Je kan gedurende het seizoen altijd nog je startlicentie aanvragen. Voor de FHN heb je trouwens geen werkboekje nodig.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Plumeau
Zeer actief

Sita schreef: Voor de FHN heb je trouwens geen werkboekje nodig.
Dat scheelt een aardige duit :)
Maar ik denk niet dat ik daar structureel competitie ga lopen, want dan moeten mijn meiden elke wedstrijd 5 cm hoger springen dan bij Cyno... Zo af en toe vind ik dat niet erg, maar als je serieus een kans wil gaan maken op een prijs is het verschil tussen 35 en 40 cm wel een flinke verzwaring voor hondjes van 32 en 34 cm ;)
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Zonder licentie kun je maar een heel beperkt aantal wedstrijden lopen. Alle wedstrijden die door Cyno of de FHN worden georganiseerd zijn uitgesloten. Werkboekje is éénmaal even 15 euro (of rond die koers) en daarna ben je voor 10,- per jaar klaar.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
sjuutje
Actief
Mijn ras(sen): kruising kangaroo en kelpie... een working kelpie!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door sjuutje »

Hoe lang van te voren moet je dan een startlicentie aanvragen voor FHN wedstrijden? Ik wil komend voorjaar gaan starten (debutanten) en heb ik er dan al 1 nodig en moet ik die al aanvragen nu dan?
Dat moet via een hondenschool, toch?
Working kelpie, eigenwijs, sportief en prachtig om te zien!
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

klopt dat moet via een bij de FHN aangesloten hondenschool. Soms gaat het aanvragen heel snel, soms niet en je moet dus ook rekening houden met de inschrijfdatum voor wedstrijden
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”