falkje schreef:Dan zou het eigenlijk het beste zijn als er iemand met je meeliep die wel weet hoe een en ander uitgelopen is, en je kan helpen als het echt uit de hand loopt zoals de vorige keer.
Ja, dat is natuurlijk een van de grote voordelen aan speuren in clubverband.
Ik heb al moeite om slachtoffers te vinden
Suske schreef:Hoi Miranda, geen antwoord, wel een vraag
Hoe doe je dit speuren precies (stap voor stap) ?
Wij spelen met Suske vaak verstoppertje (ook in het donker) maar dit klinkt interessanter.
Als je in wedstrijdverband (al is het maar recreatief) wil speuren, dan raad ik je eigenlijk aan om het in clubverband te doen.
Er zijn best clubs waar je praktijkspeuren kunt leren.
En dat vind ik een aanrader als het maar enigszins mogelijk is, het is best gemakkelijk om een hond met speuren ongewild in de war te maken. Wij hebben namelijk geen flauw benul wat er in de neus (en dat koppie) gaande is.
Hoe ik het heb aangeleerd is vast niet de officïele manier.
Stap voor stap, ik ben begonnen met zoekspelletjes in huis.
Eerst het zoekcommando aanleren. Wat snoepjes nemen, en dan buiten het zicht van de hond onder een lap of zo leggen.
Hond meenemen naar de lap. GOED kijken. Zodra die neus begint te werken (en de houding geïnteresseerd wordt) 'zoek' zeggen.
Volgende stap. Hond de ruimte uit, en ergens wat snoepjes verstoppen in de ruimte.
Hond de ruimte innemen en zoek zeggen.
Als hij het niet snapt kun je eventueel de hond naar de beginplek leiden, maar doe dat niet te vaak.
Speuren is
zelfstandig werk.
Dan breid je het uit naar voorwerpen waarvan de hond de naam kent.
'Zoek bal' oid.
Dan buiten. Eerst op een stukje waar niet veel mensen gelopen hebben een eenvoudig recht spoortje schuifelen met om de paar meter een snoepje. Hond op het spoortje zetten, en 'zoek' geven.
Dat breid je, als het goed gaat, eens uit met een bochtje.
Dan doe je eens een iets ouder spoortje. En dan eens in de schemering.
Ik combineerde dit door in dezelfde periode verstoppertje te spelen in het bos.
Als dat goed gaat heeft je hond de basis onder de knie.
Dan kun je spoortjes door anderen laten leggen (weer eerst met verse sporen beginnen en eerst maar eens een recht spoor).
Daar zet je de hond op door iets van die persoon te laten ruiken bij het begin van het spoortje.
Als dat allemaal onder de knie is kun je de snoepjes heel snel afbouwen.
Verder varieer ik veel. Ik combineer bijvoorbeeld apporteren en zoeken.
Door de bal in een onoverzichtelijk stuk braakliggend land te leggen bv.
Of sorteren. Ze moet de tak met mijn lucht er aan terugbrengen. Niet een van de dertig anderen op de hoop waar ik 'm bij gooi.
Ik kan laten verwijzen, door 'waar is' te vragen (gaat ze er bij staan) of 'pak de' (neemt ze het mee naar mij toe).
Je kunt ook laten verwijzen door de hond er bij te laten liggen bv.
Nou ja, er zijn heel erg veel manieren om te varieren.
Als je er nul ervaring mee hebt, kun je ook een workshop speuren volgen.
Dan leer je de basisbeginselen, en heel belangrijk, waar je op moet letten.
Speuren naar personen doe ik tegenwoordig aan de lange lijn, met een tuigje.
Bij speuren mag ze van mij namelijk wel trekken.
Zoeken naar voorwerpen doet ze los.
Algemene tips: Let op je lichaamshouding, stuur de hond niet teveel. Houd rekening met moeilijke omstandigheden (ouder spoor, veel verschillende sporen, schemering, drukte).
Houd er rekening mee dat speuren geestelijke en fysiek tamelijk vermoeiend is, bouw het dus rustig op.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is?