Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schotse Collie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

l23
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Schotse Collie

Ongelezen bericht door l23 »

Na een heleboel gelezen te hebben heb ik mijn besluit genomen: ik ga voor een Schotse collie! :I: De Amerikaanse spreken mij het meeste aan qua uiterlijk maar ik zou graag weten of er en wat de verschillen in het karakter zijn. Welke zijn bv makkelijker te trainen? Beschermd dit ras in geval van nood inderdaad zijn baas? Zijn er grote verschillen in karakter tussen reuen en teven?Welke zijn goede fokkers en zijn er dingen waar ik op moet letten bij dit ras? Graag ook ervaringen van mensen die dit ras hebben.

Dit word overigens mijn eerste hond en ik ga ermee naar een hondenschool gaan.
linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collie (langhaar)
Aantal honden: 1

Re: Schotse Collie

Ongelezen bericht door linn »

Wat leuk dat je voor een Schotse herdershond gaat.

De Amerikaanse collie is over het algemeen veel werklustiger en actiever dan de Engelse Collie. Ik weet dat er in Duitsland verschillende goede fokkers van de Amerikaanse Collie zitten, er zijn hier op het forum ook wel mensen die je namen kunnen geven maar ook met de zoekfunctie zul je wel informatie kunnen vinden.

Macy beschermd mij absoluut in geval van echte nood, ze is ontzettend baasgericht (zoals de gemiddelde collie).

Macy was ook mijn eerste collie en ik kan je verder alleen maar zeggen dat het geweldige honden zijn, naast de raseigenschappen brengt iedere hond natuurlijk ook zijn eigen karakter mee. Zo zou de collie wat terughoudend zijn naar vreemden toe, Macy heeft dit absoluut niet.
Laatst gewijzigd door linn op 24 dec 2011 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Goede keuze :ok: En dat zeg ik niet alleen omdat ik zelf ook een collie heb, maar omdat het over het algemeen geschikte honden zijn voor beginners. En super dat je je van tevoren al goed aan het verdiepen bent in het ras.

Ik heb zelf een Engelse collie, de Amerikaanse zijn in NL wat zeldzamer. Een Amerikaanse collie heb ik zelf nooit gehad, maar gebaseerd op wat ik heb gelezen, gehoord en gezien zijn de Amerikaanse collies groter, hun vacht is gladder en minder dik, ze zijn over het algemeen actiever, meer werkhonden dan de Engelse, blaffen vaak ook wat meer.
Zowel de Engelse als Amerikaanse collie is makkelijk te trainen, maar de Amerikaanse hebben zoals gezegd wat meer werklust. Wil je bijvoorbeeld agility of flyball gaan doen, dan zijn de Amerikaanse collies daar meestal wat geschikter voor.
Mijn Engelse collie zou mij denk ik niet beschermen in geval van nood, zij is nogal een watje en gaat er bij onraad zelf vandoor. Ik weet niet precies wat de achtergrond is van deze vraag van jou, maar collies zijn in ieder geval geen waak- of verdedigingshonden, ze zijn meestal erg vriendelijk naar andere mensen en dieren en hebben een zachtaardig karakter. Het zijn gevoelige honden die eerder confrontaties zullen vermijden.
Ik heb alleen maar teven gehad, dus ik kan je niets vertellen over de verschillen tussen reu en teef, behalve dan dat reuen natuurlijk groter zijn.

Voor het zoeken naar een goede fokker kun je kijken op de website van de collieclub (http://www.collieclub.nl), daar vind je links naar fokkers die zijn aangesloten bij de collieclub. Die fokkers testen in ieder geval op genetische aandoeningen zoals HD en de oogziekten CEA/PRA. Je kunt ook eens naar een show gaan (hoewel je daar geen Amerikaanse collies zult tegenkomen) en meegaan met een colliewandeling. Ga bij verschillende fokkers langs, ook voordat er een nestje is, stel veel vragen over hoe de pups opgroeien, het karakter en de gezondheid van de moeder/vader, etc. Een goede fokker zal je vragen graag beantwoorden en ook met veel informatie komen over het ras, de opvoeding, verzorging, etc. Voor de Amerikaanse collie zijn er hier denk ik wel forummers die je aan namen van fokkers kunnen helpen. Bedenk vooraf zelf goed wat je een hond te bieden hebt en wat je er graag mee zou willen gaan doen. Ook binnen individuele honden van hetzelfde ras/nest zitten natuurlijk verschillen, en de fokker heeft er als het goed is wel oog op welke pup van het nest bij jou zal passen.

Veel succes met het vinden van een leuke pup! En voor vragen zit je hier goed, want er zijn hier genoeg mensen met collies te vinden!
linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collie (langhaar)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door linn »

Even een aanvulling met beschermen bedoel ik niet bijten, ik heb geen idee of ze dat in geval van nood zou doen. Tot nu toe heeft ze zelfs nog nooit gedacht aan bijten. Wel is het zo dat toen ik lastig gevallen werdt Macy zo tekeer ging dat het voldoende was om af te schrikken.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

@Nanna: wat een prachtige collie is Glenn! Super :I:
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:Dankjewel, voor een fik vind ik hem er ook niet slecht uitzien, al zal ie op shows weggehoond worden ;-)
Ja, rasstandaarden en keurmeesters kijken er anders tegenaan dan de meesten hier op het forum, geloof ik (veel liefhebbers van de Amerikanen). Ik vind dat hij een mooie kop heeft en ik vind die prikoren juist wel wat hebben bij zijn kop.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

DeDiana schreef:... maar collies zijn in ieder geval geen waak- of verdedigingshonden, ze zijn meestal erg vriendelijk naar andere mensen en dieren en hebben een zachtaardig karakter. Het zijn gevoelige honden die eerder confrontaties zullen vermijden.
...
Onze collie had juist een sterk beschermend instinct. Bij confrontaties (thuis in spelsituatie, geen echte ruzie ;) ) ging ze beschermend over mij heen staan. Buiten heeft ze wel eens grommend naast mijn moeder gelopen als ze een vreemde niet vertrouwde. Het kan er dus zeer zeker inzitten, ook bij watjes waar overdag heel de buurt in kan hangen. Onze Pepper had bij de buurkinderen nogal een magneetwerking, zelfs bange broertjes/zusjes werden meegesleept naar 'dit is Pepper die doet niks'. Overdag was niet zij degene die ons beschermde, maar waren wij actief met haar te beschermen.

De moderne Engelse collie, daar weet ik niet zo heel veel van. Ik vind ze vooral traag en fluffy over komen, in vergelijking met onze schat uit 1980. Daar zat echt een werklustig karakter in :)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Leuk, weer een colliefan. :mrgreen:

Zoals gezegd, er zijn twee verschillende types. Het engelse en het amerikaanse type.
Het engelse type is lief, zachtaardig, nogal lui maar lief voor kinderen en dieren. Wel zie ik in de huidige lijnen veel zenuwachtige honden, die zich niet gauw herstellen van schrik en bijvoorbeeld niet op vreemde vloeren durven te lopen. Let goed op als je bij fokkers langsgaat op hun honden. Zijn het vrolijke en vrije honden die blij op het bezoek aflopen of zijn het erg terughoudende honden? De collie mag gereserveerd zijn maar nooit bang of agressief.
Het engelse type is baasgericht, makkelijk trainbaar en gauw tevreden met een aai over de bol en gemiddelde beweging maar op hoog niveau sporten kan je vergeten. Maar het zijn heerlijke, knuffelige honden.
Hou wel rekening met flink wat vachtverzorging omdat hun vacht erg weelderig is.

Het amerikaanse type is groter, wat schonkiger en veel actiever en sportiever maar ook vocaler. Die hebben echt meer beweging en vooral uitdaging nodig omdat ze veel werklustiger zijn. Mijn amerikaanse teef bijvoorbeeld ging de andere honden ophalen als ze niet direct luisterden, beslechtte ruzies (want dat wilde ze niet hebben) en paste op de cavia's als ik de kooi verschoonde. Maar ook amerikanen zijn lief, vriendelijk en zachtaardig maar stabieler van karakter.
Hun vacht is veel minder weelderig en makkelijker te onderhouden.

Daarnaast heb je de korthaarcollie. Het engelse type lijkt qua karakter erg op de amerikaan. Het amerikaanse type kom je zelden tegen bij de kortharen. Dat komt omdat kortharen altijd veel minder populair zijn geweest dan zijn langhaar neef.

O ja, nog iets, collies kunnen aardig blaffen. Daar moet je vanaf het begin iets aan doen. En qua bescherming: ach, in geval van nood zullen ze me misschien beschermen, maar als je een echte waakhond wilt hebben, moet je een mechelaar nemen of zo iets. Mijn collies wijzen inbrekers waarschijnlijk waar de spullen staan. :mrgreen:

En nog een paar foto's van het engelse type en het amerikaanse type:

Amerikaans type:
Afbeelding

Mijn eigen Kyra van het engelse type:
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Plumeau schreef:Onze collie had juist een sterk beschermend instinct. Bij confrontaties (thuis in spelsituatie, geen echte ruzie ;) ) ging ze beschermend over mij heen staan. Buiten heeft ze wel eens grommend naast mijn moeder gelopen als ze een vreemde niet vertrouwde. Het kan er dus zeer zeker inzitten, ook bij watjes waar overdag heel de buurt in kan hangen. Onze Pepper had bij de buurkinderen nogal een magneetwerking, zelfs bange broertjes/zusjes werden meegesleept naar 'dit is Pepper die doet niks'. Overdag was niet zij degene die ons beschermde, maar waren wij actief met haar te beschermen.
Haha, wat ik zeker herken is dat ze niet van ruzies, confrontaties en stemverheffingen houden. Onze tweede collie blafte nooit, behalve als er thuis gediscussieerd werd met harde stem, daar hield ze helemaal niet van. Collies staan inderdaad wel bekend om hun beschermend instinct tegenover kinderen, maar of ze dan ook echt iets zullen doen tegen een potentiële 'aanvaller' ... dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Die van mij lijkt in dat opzicht meer op Liekes dames, ik denk dat ze een inbreker alles mee zou laten nemen en dan heel hard zou hopen dat zij zelf wel mag blijven.
Overigens vind ik het met het blaffen (over de Engelse collie gesproken dus) heel erg meevallen. Alle drie de collies die ik heb gehad blaften nauwelijks. Maar ze hebben wel een heel repertoire van geluiden in huis, van zingen als er bezoek komt tot knorren als ze geaaid worden.

Goede tip van Lieke ook om goed op te letten dat de ouders stabiel, vrolijk en vrij zijn, want collies kunnen inderdaad nog wel eens snel nerveus zijn.
l23
Vaste gebruiker

@Nanna: Jouw Glenn is inderdaad prachtig! Zo wil ik ook één!

Bedankt iedereen al voor jullie reactie, als er nog mensen zijn die ervaring hebben met collies hoor ik het graag. Met dat beschermen bedoel ik ook niet echt aanvallen maar eerder blaffen en eventueel eens grommen in het geval het écht nodig zou zijn, anders niet. Je weet nooit wie je als jong meisje op straat tegenkomt tijdens het wandelen namelijk.

De Amerikaanse spreekt me nog steeds het meeste aan. De Engelse hebben zoveel haar! Ook al zie ik wel graag langhaar deze hebben toch net iets teveel van het goede. Heb al vaker gelezen dat de Engelse nogal lui zijn. Het is nu niet dat ik een adhd hond wil maar ik ga toch graag een heel stuk wandelen en spelen met hem/haar en eventueel (enkel als de hond het zelf graag doet) een hondensport beoefenen.
DeDiana
Zeer actief

l23 schreef: Heb al vaker gelezen dat de Engelse nogal lui zijn. Het is nu niet dat ik een adhd hond wil maar ik ga toch graag een heel stuk wandelen en spelen met hem/haar en eventueel (enkel als de hond het zelf graag doet) een hondensport beoefenen.
Een heel stuk wandelen en spelen hoort ook bij de eerste levensbehoefte van de Engelse collie hoor :wink: 'Lui' moet je in dit geval meer opvatten als: het mag ook best eens een dagje wat minder zijn zonder dat je meteen een neuroot in huis hebt lopen die te veel energie heeft. En ze doen vaak alles een beetje op hun gemakje vergeleken bij de meer werklustige honden als shelties of border collies die constant in de startblokken staan.
Overigens zit er natuurlijk verschil tussen Engelse collies onderling, ik heb nu een behoorlijk pittig geval dat absoluut niet lui is en behoorlijk alert. Maar wel rustig in huis. Aan hondensport kunnen veel Engelse collies ook leuk meedoen op recreatief niveau. Ik heb ook regelmatig gehoord dat de tri-colors en blue merles wat pittiger/actiever zijn dan de sables.
Het verschil is dus niet zo zwart-wit dat de Engelse collie alleen maar lui is en de Amerikaan alleen maar actief.

Wat betreft de vacht: ja, daar moet je van houden... en daar heb je bij de Amerikaan beduidend minder werk aan.
Mocht je eventueel willen gaan showen, dan moet je er rekening mee houden dat hier gekeurd wordt volgens de Engelse rasstandaard.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik sluit aan bij dit topic en lees belangstellend mee.

Zelf ben ik als een blok gevallen voor het "Klassieke type"... dat is (in uiterlijk) een soort kruising tussen het amerikaanse en engelse type. Persoonlijk vind ik het hoofd van deze lijnen mooier (ik vind het hoofd van de gemiddelde amerikaan lelijk, sorry) en ze zitten qua vacht ook ertussenin.

Dit is een reu waar ik echt helemaal wouws van ben ;-)
Afbeelding

Groetjes,
Suzanne
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Suzanne123 schreef:Ik sluit aan bij dit topic en lees belangstellend mee.

Zelf ben ik als een blok gevallen voor het "Klassieke type"... dat is (in uiterlijk) een soort kruising tussen het amerikaanse en engelse type. Persoonlijk vind ik het hoofd van deze lijnen mooier (ik vind het hoofd van de gemiddelde amerikaan lelijk, sorry) en ze zitten qua vacht ook ertussenin.

Dit is een reu waar ik echt helemaal wouws van ben ;-)
Afbeelding

Groetjes,
Suzanne
Die vind ik een lelijke smoel hebben. :schrik:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Hier een Amerikaanse korthaar, Joseph of America van 2,5 jaar oud.
Zijn (Nederlandse) fokker fokt niet meer, dus daar hoef je niet naar te kijken :mrgreen:

Een felle donder, aanleg voor nervositeit maar dat is prima in te dammen.
Ontzettend speels maar ook beschermend als het nodig is.
Hij luistert alleen maar als hij ergens het nut van inziet en is ontzettend hond- en menssociaal.
Hij is werkelijk waar gék op kinderen en ook heel erg sportief.
Wel stronteigenwijs, hij haalt elke dag talloze streekjes uit maar dat is juist zo leuk :I:

Afbeelding

Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Smaken verschillen gelukkig ;-)
Ik vind (met respect naar Glenn, Nanna!!!) juist zo'n barzoi-hoofd niet zo mooi. Ik vind juist dat deze hond een "mooie hoeveelheid vacht" heeft; hij is niet 'ontploft" in mijn optiek.

Groetjes,
Suzanne

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:
Suzanne123 schreef: Dit is een reu waar ik echt helemaal wouws van ben ;-)
Afbeelding

Groetjes,
Suzanne
Die vind ik een lelijke smoel hebben. :schrik:
Je zal je eigen rotbek bedoelen ;-)
Maar ik zie het ook niet zo hoor, en ook deze heeft voor mij véél te veel vacht. Ik zie graag in een colliehoofd de barzoi terug die er vroeger ingefokt is, zo'n mooi profiel krijg je daarvan. :lol1:
De poppedijnhoofdjes met kleine oogjes, puntsnuitje en hoog voorhoofd die je op een show ziet vind ik lelijk. Ik houd van een krachtiger hoofd.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Doe mij maar een Amerikaan, die ontplofte beesten vind ik niks
~Suzanne~
Zeer actief

Standaard of niet ;-) ik vind het hoofd gewoon niet mooi.
Voor mij is het "te plat".

Ik blijf gaan voor het klassieke type.

Suzanne
Nanna schreef:
Suzanne123 schreef:Smaken verschillen gelukkig ;-)
Ik vind (met respect naar Glenn, Nanna!!!) juist zo'n barzoi-hoofd niet zo mooi.
Ik weet niet zoveel van collie rasstandaarden af ;-) Ik ben denk ik geïndoctrineerd door de Lassie films. Heb juist die hond altijd al práchtig gevonden.
Moet je eens kijken wat een schitterend dier :mann:
Lassie
l23
Vaste gebruiker

Ach, ieder heeft een andere smaak. Het is nu niet dat ik de Engelse superlelijk vind, maar persoonlijk vind ik dat ze een tikkeltje te veel haar hebben en hun hoofd is meestal ook minder mooi. Ieder zijn mening. Maar zowieso Engels of Amerikaans, het blijven prachtige dieren!

@Nanna: Inderdaad prachtige hond in het filmpje. :I:

@MissDorien: Die heeft ook een prachtig hoofd! Maar zie ze toch liever in langhaar.

@DeDiana: Showen ga ik zeker niet doen.

Ik vind trouwens de kleur Sable het mooist, op de tweede plaats Blue Merle en op de derde de Tricolour (of hoe noemt die kleur)? Bij het Engelse type vind ik meestal Blue Merle het mooiste en bij de Amerikaan vind ik Sable dus helemaal geweldig!

Zit er behalve het verschil in grootte veel verschil qua karakter tussen een reu of een teef? Ik heb momenteel een lichte voorkeur voor een teef omdat die niet duizendmaal hun poot opheffen, zelfs al komt er niks meer uit. :F:

Het is de bedoeling dat hij of zij bijna altijd met me meegaat, maar dat gaat natuurlijk niet altijd zoals wanneer ik bv naar de supermarkt of een andere winkel moet waar honden niet binnen mogen. Kunnen Collies in zo'n geval even alleen blijven? Ik heb namelijk gelezen dat ze nogal baasgericht zijn en overal graag bij zijn, wat meestal geen probleem is maar in bovenstaand geval...
DeDiana
Zeer actief

Dat ben ik helemaal met je eens, ik vind het ook allebei mooie honden, elk op hun eigen manier. En als je niet wilt gaan showen en je wilt graag actief bezig gaan met je hond, past een Amerikaanse collie daar prima bij.
Wat betreft het verschil reu/teef zijn dat volgens mij gewoon de gangbare verschillen, bijvoorbeeld dat de reuen groter en zwaarder zijn, je bij teven rekening moet houden met de loopsheid (bij collies om de 10-12 maanden meestal) en een reu machogedrag kan vertonen, maar een teef kan net zo goed dominant zijn. Overigens zijn de meeste langharige collies vriendelijk tegen andere honden.

En natuurlijk moet je je collie ook gewoon leren om alleen te kunnen zijn. Ook als je niet vaak weg bent, zou ik daar in het begin wel op oefenen, zodat het wel kan als het moet. Als je dit gewoon rustig opbouwt, is dit ook voor een collie geen enkel probleem hoor. Mijn collie van 10 maanden kan ik prima een uurtje of 5 alleen laten, dan gaat ze gewoon liggen slapen.
Floor
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Floor »

Ik heb een amerikaanse collie, ze is erg actief, maar kan ook heel erg lui zijn. Ze heeft een heel verleden en was compleet gestoord, maar ze is helemaal bij getrokken.

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Er zit een verschil in temperament bij de verschillende kleuren. Over het algemeen zijn de sables het zachtaardigst, de blue merles het temperamentvolst en de tricolor zit er tussen in.
Al moet je dan wel een fokzuivere sable hebben zonder dat er tri-lijnen achter zitten.

Wat betreft het je vraag over een reu of teef: teven zijn wat 'mutseriger' dan de reuen. Beiden zijn lief, maar een reu blijft natuurlijk een reu. Dat betekent dat dingen aan de horizon nét wat interessanter zijn. :mrgreen:
Teven blijven meer bij je in de buurt. Ik vind het nadeel van reuen idd. het markeren over en nergens en het feit dat, zelfs al is jóuw reu lief, er genoeg andere reuen rondlopen die dat niet zijn. Dus de kans dat je gedoe krijgt is groter. Ik hou gewoon niet van dat haantjesgedrag en ik prefereer teven. Al heb je wel weer te maken met loopsheden. Maar goed, mijn teven konden, zelfs op de hoogtijdagen, luisteren en ze hielden zichzelf schoon.
Afbeelding
29996D

Floor schreef:Ik heb een amerikaanse collie, ze is erg actief, maar kan ook heel erg lui zijn. Ze heeft een heel verleden en was compleet gestoord, maar ze is helemaal bij getrokken.

Afbeelding
Geen stamboom, of wel?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
lieke schreef:Ik vind het nadeel van reuen idd. het markeren over en nergens en het feit dat, zelfs al is jóuw reu lief, er genoeg andere reuen rondlopen die dat niet zijn. Dus de kans dat je gedoe krijgt is groter.
Dat markeren ben je zelf bij. Ook Glenn heeft uitstekend door dat er in de wijk, zolang hij aan de lijn loopt, NIET gepist wordt. :neenee:
Pas in het bos, als hij afgelijnd wordt, mag hij voor mijn part 100.000 keer die poot optillen.
En hij mag graag macho met opgestoken veren naar andere honden toelopen maar altijd op een vriendelijke, uitnodigende manier met veel gekwispel. Nooit om te knokken. Als een reu hem niet mot taait ie zo weer af. Dan niet.
Het voordeel van een reu vind ik dat ze hormonaal veel meer uitgebalanceerd zijn. What you see is what you get. Ze hebben niet te maken met de hormoonschommelingen die een intacte teef wel doormaakt.
En een reu is natuurlijk veel mooier ;-)

Ik ben het met je eens dat reuen mooier zijn. Maar ik heb met geen enkele (collie)teef problemen gehad met hormoonschommelingen.
Of wacht, jawel met Lyndie. Die was de helft van het jaar zwaar depressief en at niet meer. Uiteindelijk heb ik haar daarom laten castreren. Maar ik heb nooit met collieteven bitcherig gedrag of zo meegemaakt. Lyndie is juist wat pittiger geworden ná haar castratie. Daarvoor liet ze zich door iedereen op de kop zitten en nu wil ze wel eens van zich afsnauwen, vooral bij een al te brutale reu.
Maar ik zeg ook, zelfs al heb je zelf een geweldig lieve reu, dan nog loop je om je heen te loeren naar andere reuen die niet zo lief zijn.
Afbeelding
Floor
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Floor »

MissDorien schreef:
Floor schreef:Ik heb een amerikaanse collie, ze is erg actief, maar kan ook heel erg lui zijn. Ze heeft een heel verleden en was compleet gestoord, maar ze is helemaal bij getrokken.
Geen stamboom, of wel?
Nee geen stamboom, waarom dan?
29996D

Floor schreef:
MissDorien schreef:
Geen stamboom, of wel?
Ik vind 'm bepaald niet rastypisch ;)
l23
Vaste gebruiker

Oke, dus een collie teef word maar een keer per jaar loops. En hoe lang duurt dat?En hoe zit het met gecastreerde reuen? Luisteren die beter en laten andere reuen die met rust of maakt dat geen verschil?Ik vrees dat ik er nooit ga uitraken of ik nu en teef of een reu wil. :oohja:

Zijn er eigenlijk wel fokkers van het amerikaans type in nederland/belgie? Ik heb me al suf gezocht maar vind ze nergens. :(
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

MissDorien schreef:
Floor schreef:
MissDorien schreef:
Geen stamboom, of wel?
Ik vind 'm bepaald niet rastypisch ;)
En dat kan met stamboom nooit natuurlijk. :denken:
Kun je dan ook gelijk vertellen welke van de 3 type's dan het echte ras is.?? :wink:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
~Suzanne~
Zeer actief

l23 schreef:Oke, dus een collie teef word maar een keer per jaar loops. En hoe lang duurt dat?En hoe zit het met gecastreerde reuen? Luisteren die beter en laten andere reuen die met rust of maakt dat geen verschil?Ik vrees dat ik er nooit ga uitraken of ik nu en teef of een reu wil. :oohja:

Zijn er eigenlijk wel fokkers van het amerikaans type in nederland/belgie? Ik heb me al suf gezocht maar vind ze nergens. :(

Welke van de twee het wordt ;-) ik raad je met klem aan om een collie niet te laten "helpen" als dat niet strikt nodig is.
Het risico van de operatie en de gevoeligheid van collies daarbij en het risico dat de vacht ontploft zijn in mijn beleving niet te onderschatten.

"beter luisteren" is eerder het gevolg van een goede consequente opvoeding dan van castreren denk ik.

Suzanne
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hier verschillende types collies gehad. Overwegend wel het engeles type. Nu moet ik zeggen dat wij ze altijd uit het asiel haalden, maar van een aantal weet ik dat ze een stamboom hadden. Momenteel een engels type in langdurige opvang. De lengte ben je zelf wel baas over. Hier is al dat enorm lange haar niet praktisch, dus ik hou haar overwegend korter, zonder dat ik daar een dagtaak aan heb: eerste foto Tassia 9 maand geleden met veel langer haar dan nu:
Afbeelding
en Tassia voor ze meeging op de dogtrail(september) en dus gewoon echt korter moest:
Afbeelding
Op deze foto misschien beter te zien:
Afbeelding

Tassia is wel een beetje een muts moet ik zeggen. Inderdaad bang voor vloeren (evenals onze Winnie vroeger, ook van engelse type). Maar sportief is ze wel hoor. Wil prima met Kay spelen, balletje apporteren, gehoorzaamheid oefenenen, lekker rennen en mee op lange wandeling. Dat is ook mijn ervaring met Winnie, die tot op hoge leeftijd fit was, nog balletjes apporteerde en gerust een uur mee ging wandelen. Tja je moet het niet gaan vergelijken met een border collie. Toen wij gingen oefenen voor dogtrail, liepen we in het weekend al kleine trainingen van 3 tot 4 uur ofzo. De schotten werden wat minder druk, maar gingen nog wel met plezier mee, maar deden het wel iets rustiger aan, kay daar en tegen blijft na 4 uur alleen maar rennen en lijkt pas net opgewarmd.

We hebben ook wat Amerikaanse types gehad en dat zijn dan vooral de reuen geweest. Ik vind ze inderdaad wat minder mutserig, maar hoogvliegers zijn het ook nog niet. Met Santos de laatste aanwinst van mijn ouders wel gehoorzaamheid gedaan en in mei start ik behendigheid met hem. Maar de gehoorzaamheid ach ja hij was braaf, maar om nou te zeggen wauw wat een gerichte gehoorzaamheid.... nee dat niet. En eerlijk is eerlijlk in de behendigheid heb ik nu al geen verwachtingen van hem.

VErschil in blaffen tussen types heb ik neit opgemerkt eigenlijk. Ik vind ze beide erg vocaal en heb met beide types hele discussies kunnen voeren hoor. Santos (amerikaans type) vind ik in algemeen zelfs soms behoorlijk irritant met zijn geblaf, want bij het trainen, of spelen met Kay dan ook echt niet meer stopt hoor..... Maar ook onze engelse dames kunnen behoorlijk vocaal zijn....

Ik zelf ga meer voor de reuen. Teven vind ik in algemeen erg aanstellerig en hebben hier altijd eerder de neiging om te snappen. Met reuen nog nooit problemen gehad met dat ze ver weg van mij liepen, dat probleem ken ik sowiezo niet bij schotse collies, meestal staan ze in mijn schaduw.

En missdorien, toevallig volgens mij weer van jou de uitspraak op amerikaans type dat je hem niet rastypisch vind, maar dat vind ik nou juist het geval bij amerikaanse types. Ze zijn duidelijk wat meer op karakter gefokt en ik vind nogal vaker (dus ook bij de honden met daadwerkelijk die stamboom) nog eens wat verschil in uiterlijke verschijning..... Zeker in het hoofd....
Afbeelding
Fardauke
Actief

Ongelezen bericht door Fardauke »

Hier alleen ervaring met collie's in de trimsalon!
Maar dan heb er drie st. type amerikaans tricolor's, en eentje sable, die zonder paniek binnen stappen en vrij relaxt zijn, en hun trimbehandeling zonder zenuwen doorstaan en waarbij ik ik twee uurtjes klaar ben,(gewassen gedroogd,pootjes e.d. geknipt en goed door kambaar)

Maar heb ook een klant met twee van het engelse type (wel beiden geholpen) die ze naar binnen moet slepen,ze beginnen bij de toeganspoort al in de kont te hangen,die eruggg zenuwachtig zijn en dat de gehele behandeling ook zijn.
En ik ben zo vier uur verder om ze voledig doorgekamt te krijgen,die vachten zijn echt vrezelijk ontploft.
Afbeelding

In gedachten Fardau 12-08-2002/ 02-03-2013 en Diever 11-11-1997/ 31-03-2013
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”