malinois schreef:
de pups van Xito (100% werklijnen) zijn zoals je weet allemaal naar mensen gegaan die ermee of in de agility gingen of combisport... op 1 na... zowel fokker als ik hadden afgesproken alleen naar sporters (dus ook agility etc niet alleen africhting) en toch heb ik de mail doorgestuurd naar de fokker met mijn goedkeuren die ik kreeg van iemand die dat juist niet wilden... waarom? Puur omdat mij de mail aansprak, daar iemand over honden sprak wat ik graag zag en wist wat hij in huis haalde en daarnaast er zoveel mee zou gaan doen dat ik hem een hond toevertrouwde. En nog steeds nu na anderhalf jaar is hij helemaal gek van zn hondje... is inmiddels wel zoekhonden gaan doen dus toch gaan sporten omdat hij vond dat ze toch iets tekort kwam in zijn ogen.
Geweldig toch? Nergens hoor je mij zeggen dat mechelaars geen huishonden kunnen zijn, dat kan mits je daarnaast veel doet en weet wat je in je handen hebt.
Maar geen haar op mn hoofd die er maar een sec. over zou denken, mocht ik ooit zelf weer een nestje fokken, de honden aan te passen aan de mensen, het zullen ten alle tijden werkhonden zijn, met een bijpassend pittig karakter, zeker niet voor iedereen geschikt. Mijn reuen zullen ook nooit teven dekken die het in mijn ogen 'missen'. Ook dat moeten karaktervolle teven zijn die mij aanstaan, anders wordt er niet gedekt.
Niet alleen Mechelaars zijn niet voor iedereen geschikt hoor, die indruk krijg ik wel regelmatig als ik jouw posts zie, of die van Crutz.
Ik denk dat het merendeel van de rassen niet voor iedereen geschikt is, zo niet allemaal.
Als ik het omdraai, ben ik niet geschikt voor de meeste jachthondenrassen, omdat hun karakters en gedragingen niet ideaal zijn voor mij als persoon. Windhonden idem dito (hoe mooi ik die ook vind), en zo zijn er nog legio rassen te vinden die niet geschikt voor mij zijn, omdat ik niet geschikt ben voor hun karakters.
Overigens denk ik dat het helemaal niet zo verkeerd is dat er ook minder scherpe Mechelaars gefokt worden door fokkers die wellicht wel wat water bij de wijn hebben willen doen, want als iedere gefokte Mechelaar zo scherp zou zijn als die van jullie zouden er alleen nog maar meer Mechelaars in de herplaatsing en in asielen terechtkomen denk ik. Er is in de huidige maatschappij niet genoeg vraag naar honden van dit "kaliber". Niet iedereen die op zich gewoon een prima baas kan zijn voor een Mechelaar kan omgaan met de scherpte en behoeften van een scherpe en hoog in de driften staande hond. Maar zoals jouw eigen voorbeeld al aangeeft en trouwens ook bij onze Mechelaar Rex, zijn er ook bij werklijn gefokte Mechelaars honden in de nesten die met minder dan de africhting of IPO genoegen nemen, als er andere alternatieven zoals agility of combisport worden geboden.