Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ja waarom.......???

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Ja waarom.......???

Ongelezen bericht door malinois »

LongFields schreef:
malinois schreef: de pups van Xito (100% werklijnen) zijn zoals je weet allemaal naar mensen gegaan die ermee of in de agility gingen of combisport... op 1 na... zowel fokker als ik hadden afgesproken alleen naar sporters (dus ook agility etc niet alleen africhting) en toch heb ik de mail doorgestuurd naar de fokker met mijn goedkeuren die ik kreeg van iemand die dat juist niet wilden... waarom? Puur omdat mij de mail aansprak, daar iemand over honden sprak wat ik graag zag en wist wat hij in huis haalde en daarnaast er zoveel mee zou gaan doen dat ik hem een hond toevertrouwde. En nog steeds nu na anderhalf jaar is hij helemaal gek van zn hondje... is inmiddels wel zoekhonden gaan doen dus toch gaan sporten omdat hij vond dat ze toch iets tekort kwam in zijn ogen.
Geweldig toch? Nergens hoor je mij zeggen dat mechelaars geen huishonden kunnen zijn, dat kan mits je daarnaast veel doet en weet wat je in je handen hebt.
Maar geen haar op mn hoofd die er maar een sec. over zou denken, mocht ik ooit zelf weer een nestje fokken, de honden aan te passen aan de mensen, het zullen ten alle tijden werkhonden zijn, met een bijpassend pittig karakter, zeker niet voor iedereen geschikt. Mijn reuen zullen ook nooit teven dekken die het in mijn ogen 'missen'. Ook dat moeten karaktervolle teven zijn die mij aanstaan, anders wordt er niet gedekt.
Niet alleen Mechelaars zijn niet voor iedereen geschikt hoor, die indruk krijg ik wel regelmatig als ik jouw posts zie, of die van Crutz.
Ik denk dat het merendeel van de rassen niet voor iedereen geschikt is, zo niet allemaal.
Als ik het omdraai, ben ik niet geschikt voor de meeste jachthondenrassen, omdat hun karakters en gedragingen niet ideaal zijn voor mij als persoon. Windhonden idem dito (hoe mooi ik die ook vind), en zo zijn er nog legio rassen te vinden die niet geschikt voor mij zijn, omdat ik niet geschikt ben voor hun karakters. :wink:

Overigens denk ik dat het helemaal niet zo verkeerd is dat er ook minder scherpe Mechelaars gefokt worden door fokkers die wellicht wel wat water bij de wijn hebben willen doen, want als iedere gefokte Mechelaar zo scherp zou zijn als die van jullie zouden er alleen nog maar meer Mechelaars in de herplaatsing en in asielen terechtkomen denk ik. Er is in de huidige maatschappij niet genoeg vraag naar honden van dit "kaliber". Niet iedereen die op zich gewoon een prima baas kan zijn voor een Mechelaar kan omgaan met de scherpte en behoeften van een scherpe en hoog in de driften staande hond. Maar zoals jouw eigen voorbeeld al aangeeft en trouwens ook bij onze Mechelaar Rex, zijn er ook bij werklijn gefokte Mechelaars honden in de nesten die met minder dan de africhting of IPO genoegen nemen, als er andere alternatieven zoals agility of combisport worden geboden.
ik denk niet dat werkhondenfokkers een minder scherpe hond zouden moeten fokken, de africhting vraagt wel om een bepaalde scherpte en de meeste honden worden toch hier nog voor gefokt door de werkhondenfokkers en niet voor huishond. Daarnaast zit er zeker nog verschil in wat je nodig hebt voor de sport, in de IPO heb je een ander type hond nodig als in de KNPV. IPO is een puntenspelletje en daar heb je niets aan een kanjer van een hond die door zn karakter amper nog in de hand te houden is.
Dat mensen dan hun hond in het asiel pleuren dat is hun fout, want alles moet tegenwoordig maar snel en makkelijk zonder enige moeite. Daar kun je als fokker toch niks mee.... Wat ik al eerder zei en Crutz ook zegt, agility is gewoon sport en gezien de pups van Xito die daarin zitten en daar het ook behoorlijk goed doen als ik het moet geloven dan kan ik daar alleen toch maar heel trots op zijn... :19:
Maar ik ben dus wel blij dat een fokker uit de agility/combisport dus ook een keer een uitstapje durft te maken naar een africhtingshond...
als ik vanmiddag een mechelaarpup wil hebben kan ik die zo via MP uitzoeken, welke lijnen? Geen idee dat weet men vaak niet maar je kunt er zo ongeveer voor 90% vanuit gaan dat dit werklijnen zijn. Wat kan een fokker als bijv. Carmen daar nou aan doen dan? Ik zie ze ook wel staan hoor die advertenties... ook van zogenaamde werkhondenfokkers waar nog nooit een kip van gehoord heeft, en ja die zal ook rustig overscherpe honden als huishonden verkopen die wil er alleen maar vanaf.
De fokker waar ik waarschijnlijk mn volgende mechelaar zal halen heeft me van voor naar achter ondervraagd wat ik ga doen, bij wie ik train, wat mijn doelstelling is etc. etc. etc. Wat kan hij er nu aan doen als ik dat nu niet zou gaan doen? Helemaal niks... je moet daar dan maar uiteindelijk vanuit gaan.
Hij kende me niet, zit in het buitenland maar na een leuk gesprek bij een biertje vind het nu prima.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
crutz schreef: maak de opmerking omdat jij specifiek ons 2 aanhaalt mbt honden die herplaatst moeten worden & in asiels zitten omdat ze "te veel" zijn,
Dat klopt niet hoor, ik haalde jullie 2 alleen maar specifiek aan naar aanleiding van het stukje van Malinois, kijk maar:

LongFields schreef:
malinois schreef: de pups van Xito (100% werklijnen) zijn zoals je weet allemaal naar mensen gegaan die ermee of in de agility gingen of combisport... op 1 na... zowel fokker als ik hadden afgesproken alleen naar sporters (dus ook agility etc niet alleen africhting) en toch heb ik de mail doorgestuurd naar de fokker met mijn goedkeuren die ik kreeg van iemand die dat juist niet wilden... waarom? Puur omdat mij de mail aansprak, daar iemand over honden sprak wat ik graag zag en wist wat hij in huis haalde en daarnaast er zoveel mee zou gaan doen dat ik hem een hond toevertrouwde. En nog steeds nu na anderhalf jaar is hij helemaal gek van zn hondje... is inmiddels wel zoekhonden gaan doen dus toch gaan sporten omdat hij vond dat ze toch iets tekort kwam in zijn ogen.
Geweldig toch? Nergens hoor je mij zeggen dat mechelaars geen huishonden kunnen zijn, dat kan mits je daarnaast veel doet en weet wat je in je handen hebt.
Maar geen haar op mn hoofd die er maar een sec. over zou denken, mocht ik ooit zelf weer een nestje fokken, de honden aan te passen aan de mensen, het zullen ten alle tijden werkhonden zijn, met een bijpassend pittig karakter, zeker niet voor iedereen geschikt. Mijn reuen zullen ook nooit teven dekken die het in mijn ogen 'missen'. Ook dat moeten karaktervolle teven zijn die mij aanstaan, anders wordt er niet gedekt.
Niet alleen Mechelaars zijn niet voor iedereen geschikt hoor, die indruk krijg ik wel regelmatig als ik jouw posts zie, of die van Crutz.
Ik denk dat het merendeel van de rassen niet voor iedereen geschikt is, zo niet allemaal.
Als ik het omdraai, ben ik niet geschikt voor de meeste jachthondenrassen, omdat hun karakters en gedragingen niet ideaal zijn voor mij als persoon. Windhonden idem dito (hoe mooi ik die ook vind), en zo zijn er nog legio rassen te vinden die niet geschikt voor mij zijn, omdat ik niet geschikt ben voor hun karakters. :wink:
Dat ging dus puur over het feit dat er meer rassen zijn die niet geschikt zijn voor iedereen. :wink:
maar dat hoor je mij toch ook niet zeggen dat alle andere rassen dat wel zijn :19:
ik ben helemaal geen type voor een jachthond, ik zou kriegel worden van die jachtdrift... maar dan hoop ik toch maar dat er geen fokkers zijn die daarom de jachtdrift er maar uit gaan fokken want dan zou ik ook zo'n hond kunnen nemen.... :oeps: Nee dan moet ik gewoon een ander ras zoeken die wel bij me past toch?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Zie het nu eens niet als persoonlijk maar in zijn algemeenheid Mal, dat scheelt een hoop! :lol1:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Zie het nu eens niet als persoonlijk maar in zijn algemeenheid Mal, dat scheelt een hoop! :lol1:
mensen willen geen honden die jagen, dan moet je het ras niet aanpassen maar de mens, oftewel je leert er mee leven of je neemt een ander ras :19: zo simpel is het toch... je gaat daar toch geen rassen op aanpassen?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

malinois schreef:
LongFields schreef:Zie het nu eens niet als persoonlijk maar in zijn algemeenheid Mal, dat scheelt een hoop! :lol1:
mensen willen geen honden die jagen, dan moet je het ras niet aanpassen maar de mens, oftewel je leert er mee leven of je neemt een ander ras :19: zo simpel is het toch... je gaat daar toch geen rassen op aanpassen?
Je hebt natuurlijk aanpassen en aanpassen hè? Dat schreef ik eerder al aan Denise, lees anders nog maar even terug, er valt best iets aan een ras bij te schaven zonder dat je de ziel eruit fokt. In mijn visie in ieder geval.
Maar we komen wat dit betreft toch niet op 1 lijn, dus ik houd het hierbij.
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Een hond "iets" bijschaven zodat hij beter in onze drukke maatschappij past, zonder dat je zijn unieke oorspronkelijke karakter aantast kan een positieve bijdrage leveren aan de "verbetering van het ras :ok:
Het blijven bijschaven aan uiterlijke kenmerken zodat de hond een karikatuur word van zijn oorspronkelijk zelf vind ik waardeloos.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

mariaa schreef:Een hond "iets" bijschaven zodat hij beter in onze drukke maatschappij past, zonder dat je zijn unieke oorspronkelijke karakter aantast kan een positieve bijdrage leveren aan de "verbetering van het ras :ok:
Dat is onmogelijk.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:
mariaa schreef:Een hond "iets" bijschaven zodat hij beter in onze drukke maatschappij past, zonder dat je zijn unieke oorspronkelijke karakter aantast kan een positieve bijdrage leveren aan de "verbetering van het ras :ok:
Dat is onmogelijk.
imo ook :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

malinois schreef:
Valerie schreef:
Dat is onmogelijk.
Ik denk dus van niet. :pffff:
Het blijven namelijk individuen waar ook onderling en binnen 1 nest duidelijk verschillen in temperament en aanleg zitten, zonder dat de honden die iets gematigder zijn direct buiten de geldende normen voor dat ras vallen.
Om even bij de werkmechels te blijven, niet iedere hond is qua driften exact hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat de in de ogen van iemand als jij Mal "afwijkende" of minder gewenste hond voor jou, het niet supergoed kan voldoen bij iemand anders. Er zijn meerdere wegen naar Rome en niet iedere geleider kan hetzelfde aan wat een hond betreft.
Het streven naar een kleine afvlakking in een ras hoeft niet gelijk desastreus te zijn, verre van dat. Denk ik dan.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
malinois schreef:
Valerie schreef:[..]

Dat is onmogelijk.
Het blijven namelijk individuen waar ook onderling en binnen 1 nest duidelijk verschillen in temperament en aanleg zitten, zonder dat de honden die iets gematigder zijn direct buiten de geldende normen voor dat ras vallen.
Om even bij de werkmechels te blijven, niet iedere hond is qua driften exact hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat de in de ogen van iemand als jij Mal "afwijkende" of minder gewenste hond voor jou, het niet supergoed kan voldoen bij iemand anders. Er zijn meerdere wegen naar Rome en niet iedere geleider kan hetzelfde aan wat een hond betreft.
Het streven naar een kleine afvlakking in een ras hoeft niet gelijk desastreus te zijn, verre van dat. Denk ik dan.
dat zeg ik toch ook niet, ik zeg ook niet dat alle honden die gefokt zijn even goed zijn... er zit altijd wel een mindere in een nest, maar daarom moet je maar niet daarop gaan fokken... :19:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

LongFields schreef:
malinois schreef:
Valerie schreef:
Dat is onmogelijk.
Ik denk dat als je niet wilt sporten met een hond je geen Mechelaar moet nemen. Er zijn al genoeg rassen die niet zoveel nodig hebben, waarom rassen aanpassen terwijl er al genoeg keuze is? Er zullen sowieso al mildere exemplaren van een ras rondlopen, maar moet dat de norm zijn?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Valerie schreef: Ik denk dat als je niet wilt sporten met een hond je geen Mechelaar moet nemen. Er zijn al genoeg rassen die niet zoveel nodig hebben, waarom rassen aanpassen terwijl er al genoeg keuze is? Er zullen sowieso al mildere exemplaren van een ras rondlopen, maar moet dat de norm zijn?
Dat ligt maar net aan de lijn waaruit je die Mechelaar kiest. Ik ben het helemaal met je eens dat een Mechelaar (evenals een Laekense) een sportieve en energieke hond is die je niet als haardkleedje kunt houden. Maar er zijn legio Mechelaars te vinden die niet persé in de africhting of IPO-sport hoeven om fijne en gelukkige honden te zijn. En daar is misschien nog wel een grotere markt voor dan voor de africhting en als diensthond.
Ik vind ook helemaal niet dat het hele ras zou moeten worden aangepast, maar zie er geen probleem in dat er binnen het ras ook bewust gefokt wordt met honden die met "minder" dan de africhting/IPO genoegen nemen.

Verder ga ik met deze discussie stoppen, verschil van mening tussen pure werkhondenmensen zoals Fenella en Carmen, en mensen zoals ik die wel met een werkhondenras fokken maar dit niet specifiek doen voor 1 tak van sport/africhting blijf je toch houden.
Valerie
Zeer actief

LongFields schreef:
Valerie schreef: Ik denk dat als je niet wilt sporten met een hond je geen Mechelaar moet nemen. Er zijn al genoeg rassen die niet zoveel nodig hebben, waarom rassen aanpassen terwijl er al genoeg keuze is? Er zullen sowieso al mildere exemplaren van een ras rondlopen, maar moet dat de norm zijn?
Dat ligt maar net aan de lijn waaruit je die Mechelaar kiest. Ik ben het helemaal met je eens dat een Mechelaar (evenals een Laekense) een sportieve en energieke hond is die je niet als haardkleedje kunt houden. Maar er zijn legio Mechelaars te vinden die niet persé in de africhting of IPO-sport hoeven om fijne en gelukkige honden te zijn. En daar is misschien nog wel een grotere markt voor dan voor de africhting en als diensthond.
Ik vind ook helemaal niet dat het hele ras zou moeten worden aangepast, maar zie er geen probleem in dat er binnen het ras ook bewust gefokt wordt met honden die met "minder" dan de africhting/IPO genoegen nemen.

Verder ga ik met deze discussie stoppen, verschil van mening tussen pure werkhondenmensen zoals Fenella en Carmen, en mensen zoals ik die wel met een werkhondenras fokken maar dit niet specifiek doen voor 1 tak van sport/africhting blijf je toch houden.
Ik denk inderdaad ook niet dat je een heel ras maar voor 1 ding kunt gebruiken. Dan onderschat je de veelzijdigheid van een hond.
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Even een voorbeeld..

Gereserveerdheid is een eigenschap van de australian shepherd. In de showlijnen zie je deze eigenschap helemaal niet meer, het zijn juist allemans vriendjes geworden :19: . Dat vind ik dus jammer, je veranderd iets belangrijks in het unieke karakter van de aussie, ze hebben deze eigenschap niet voor niks.
Een van mijn aussie is heel erg gererserveerd, op een boerderij als veedrijver zou deze eigenschap goed passen maar in onze maatschappij is het best lastig om dit altijd een goede banen te lijden.
Als ik met haar zou fokken zou ik deze eigenschap wat bij proberen te schaven, zonder haar oorspronkelijkheid aan te tasten.
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

mariaa schreef:Even een voorbeeld..

Gereserveerdheid is een eigenschap van de australian shepherd. In de showlijnen zie je deze eigenschap helemaal niet meer, het zijn juist echt allemans vriendjes. Dat vind ik dus jammer, je veranderd iets belangrijks het unieke karakter van de aussie, ze hebben deze eigenschap niet voor niks.
Een van mijn aussie is heel erg gererserveerd, op een boerderij als veedrijver zou deze eigenschap goed passen maar in onze maatschappij is het best lastig om dit altijd een goede banen te lijden.
Als ik met haar zou fokken zou ik deze eigenschap wat bij proberen te schaven, zonder
Maar daar had ik het ook niet over. Ik kan mij best voorstellen dat je dan een reu uit kiest die wat minder gereserveerd is naar vreemden, omdat het inderdaad makkelijker is in deze drukke maatschappij.
Maar er zullen zat mensen zijn die wel zo'n leuk gekleurde aussie willen hebben, maar geen werkhondenkarakter willen hebben.
Dan ga je toch niet alle werklust uit de aussie fokken zodat dat soort mensen ook een aussie kunnen hebben?
Dat is wat ik heel erg zonde vind, en ik zie dat soort dingen weleens gebeuren :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:
LongFields schreef:

Ik denk inderdaad ook niet dat je een heel ras maar voor 1 ding kunt gebruiken. Dan onderschat je de veelzijdigheid van een hond.
als ik dat zou vinden zou ik toch geen pup genomen hebben uit een agilityhond :19:
agility valt bij mij ook gewoon onder sport evenals africhting.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Nanna schreef:
***puppy*** schreef:Zijn genoeg van dit soort filmpjes maar ik blijf er een beetje stil van. Het is iets wat we hier gelukkig allemaal wel weten maar er helaas nog genoeg mensen zijn die dit niet wisten. Moet daarbij aan de bull van even verderop denken die niet meer als 100 meter kan lopen.

Ben toch wel blij met mijn "oldschool" ras, volgend jaar lekker schapen hoeden en haar laten doen waar ze het beste in is
Ook jouw ras heeft op de rand van de afgrond gestaan wegens een veel te kleine genenpool en is gered met behulp van tervuerenbloed.
Maar dat is toch niet slecht? Zolang het ras er gezond onder blijft en het de genenpoel verbreedt, dan mogen sommige rassen van mij best gekruisd worden om een goed gebouwde hond te houden/krijgen.

Wij kregen in het beging vaak opmerkingen of onze DH een kruising mechelaar was. Omdat ze zo recht en licht was. Nu is ze donkerder geworden, maar qua bouw is ze idd recht vergeleken bij de kyno's. (maar niet zoals een mechelaar)

Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

malinois schreef:
duitse herder schreef:
Rosita Compagner schreef:
malinois schreef:[..]

laten we beginnen de werkhond ook een werkhond te laten zijn, dus degelijke en betrouwbare testen... de dh die hier laatst ergens stond die kampioen op de crufts was ofzo, die kan van zn leven nooit werken... dat kan gewoon niet met zo'n slappe achterhand, die kan niet eens springen laat staan iets anders... het is en blijft een werkhond dus die moet dan gewoon een zware fysieke test kunnen ondergaan...
Dan ook de honden hun werk laten dóen en ze niet achter de kachel leggen om te verstoffen zoals nu vaak gebeurt? Zou het uiterlijk niet in gelijke pas gegaan zijn met het, door het publiek gewenste, afvlakken van de werkeigenschappen van rassen?

De gemiddelde Engelse Bull kan nooit meer bullenbijten natuurlijk, maar dat is in deze maatschappij ook niet gewenst.
Dit dus :ok: Alsof de gemiddelde pupkoper het ook maar iets interesseert wat ze kunnen, die willen graag een fijne huishond en geen KNPV x mechelaar qua karakter. De huidige generatie honden is ook aangepast aan de behoefte die er nu speelt, of dat nou een verbetering is hoor je mij niet zeggen, alleen wel dat tijden veranderen en dus ook de karakters van de hond
dus je moet maar duitsers blijven fokken met zwakke achterhanden want die winnen op de crufts?
Dat zijn en blijven werkhonden dus moeten de dekreuen en fokteven maar verplicht worden om zware fysieke testen te doen... wat is daar mis mee? Waarom zou je daar als duitser eigenaar tegen kunnen zijn? Met een fysieke test krijg je knpv duitsers denk je?
En wat is een KNPV x mechelaar karakter????? :denken:
Ik zou daar best voor zijn, een zware fysieke proef. Lijkt me een goede graadmeter zowel lichamelijk as geestelijk.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef: Waarom zou je als veedrijver een gereserveerd karakter moeten hebben?
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Als wakers bij een kudde zijn er toch andere honden?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

TessaThomas, prachtige hond trouwens :ok:
Zo eentje wil ik er ook wel :)
TessaThomas
Zeer actief

Machie schreef:TessaThomas, prachtige hond trouwens :ok:
Zo eentje wil ik er ook wel :)
Thanks! Qua uiterijk zou ik er wel mee willen fokken zelfs (innerlijk zou ik een neutraal iemand raadplegen eerst, ik ben bevooroordeeld ;) ) maar geen stamboom, dus geen nestje.
Machie
Zeer actief

TessaThomas schreef:
Thanks! Qua uiterijk zou ik er wel mee willen fokken zelfs (innerlijk zou ik een neutraal iemand raadplegen eerst, ik ben bevooroordeeld ;) ) maar geen stamboom, dus geen nestje.
Zonde, die gesloten stamboeken. Ik denk dat zo'n teef als deze best wel wat kan toevoegen aan de huidige DH qua bouw!
Ze is zoals een dh voor mij hoort te zijn. Met die prachtig lange neus met bobbeltje :I:
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
mariaa schreef: Gereserveerdheid is een eigenschap van de australian shepherd. In de showlijnen zie je deze eigenschap helemaal niet meer, het zijn juist allemans vriendjes geworden :19: . Dat vind ik dus jammer, je veranderd iets belangrijks in het unieke karakter van de aussie, ze hebben deze eigenschap niet voor niks.
Een van mijn aussie is heel erg gererserveerd, op een boerderij als veedrijver zou deze eigenschap goed passen
Waarom zou je als veedrijver een gereserveerd karakter moeten hebben?
Ik zie trouwens bij veel te veel rassen die 'rastypische gereserveerdheid' zich uiten als pure angst. :19:
Ik zie het bij de akita toch echt niet als angst hoor :F: en die horen ook terug houdend te zijn.
TessaThomas
Zeer actief

Machie schreef:
TessaThomas schreef:
Zonde, die gesloten stamboeken. Ik denk dat zo'n teef als deze best wel wat kan toevoegen aan de huidige DH qua bouw!
Ze is zoals een dh voor mij hoort te zijn. Met die prachtig lange neus met bobbeltje :I:
Thanks! Wij krijgen juist vaak het commentaar dat ze te smal is qua bouw(en dus ook kop)
Machie
Zeer actief

Hoe breed ze is kan ik van een foto van de zijkant niet zien :mrgreen:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

TessaThomas schreef:
Machie schreef:
TessaThomas schreef:
Thanks! Wij krijgen juist vaak het commentaar dat ze te smal is qua bouw(en dus ook kop)
Ze is toch nog jong, nog geen 1,5 jaar? Ze zou wel breder mogen zijn aan de voorkant, maar dat kan nog komen. Zij is wel het type DH wat mij erg aanspreekt :ok:
Perry en Noah

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:
Nanna schreef:
mariaa schreef: Gereserveerdheid is een eigenschap van de australian shepherd. In de showlijnen zie je deze eigenschap helemaal niet meer, het zijn juist allemans vriendjes geworden :19: . Dat vind ik dus jammer, je veranderd iets belangrijks in het unieke karakter van de aussie, ze hebben deze eigenschap niet voor niks.
Een van mijn aussie is heel erg gererserveerd, op een boerderij als veedrijver zou deze eigenschap goed passen
Waarom zou je als veedrijver een gereserveerd karakter moeten hebben?
Ik zie trouwens bij veel te veel rassen die 'rastypische gereserveerdheid' zich uiten als pure angst. :19:
Ik zie het bij de akita toch echt niet als angst hoor :F: en die horen ook terug houdend te zijn.
bij meer rassen niet hoor.... de mechelaar is normaal gesproken ook gereserveerd en dat lijkt me ook logisch bij een waakhond eigenlijk.... :19: angst is het vaak niet gelukkig.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

duitse herder schreef:
TessaThomas schreef:
Machie schreef:
TessaThomas schreef:
Ze is toch nog jong, nog geen 1,5 jaar? Ze zou wel breder mogen zijn aan de voorkant, maar dat kan nog komen. Zij is wel het type DH wat mij erg aanspreekt :ok:
2,5 jaar al... Dus breder zal ze niet meer worden, wel gespierder hoop ik
malinois
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:
duitse herder schreef:
TessaThomas schreef:[..][..]

2,5 jaar al... Dus breder zal ze niet meer worden, wel gespierder hoop ik
mwa tot 3 jaar in de breedte toch ongeveer?
Maar het is een teef, die moet een tevenbouw hebben en ik vind dat een prima teef hoor qua uiterlijk en bouw.
Afbeelding
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Machie schreef:
Nanna schreef: Waarom zou je als veedrijver een gereserveerd karakter moeten hebben?
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Als wakers bij een kudde zijn er toch andere honden?

Omdat hij zich niet van het werk af mag laten leiden. Voorbeeldje: Kaya is bepaald niet gereserveerd. Als ik teveel druk op hem leg (zeker in het begin was dat een probleem) loopt hij zo naar iemand die hij niet kent om daar steun te zoeken. Da's niet de bedoeling bij een veedrijver.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”