Wat een bulls......laura86 schreef:Machie schreef:Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Als wakers bij een kudde zijn er toch andere honden?Nanna schreef: Waarom zou je als veedrijver een gereserveerd karakter moeten hebben?
Omdat hij zich niet van het werk af mag laten leiden. Voorbeeldje: Kaya is bepaald niet gereserveerd. Als ik teveel druk op hem leg (zeker in het begin was dat een probleem) loopt hij zo naar iemand die hij niet kent om daar steun te zoeken. Da's niet de bedoeling bij een veedrijver.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ja waarom.......???
Moderator: moderatorteam
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Ja waarom.......???
Wat je zegt ben je zelfffff 

- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De druk is maar een voorbeeld. Het kan ook een loopse hond of heel wat anders zijn. Een gereserveerde hond zal niet weglopen naar een vreemde. Zover ik weet is dit de reden waarom ze liever gereserveerde honden hebben, en dat was jullie vraagNanna schreef:Wat doet een gereserveerde hond dan als je er teveel druk op legt?laura86 schreef:Omdat hij zich niet van het werk af mag laten leiden. Voorbeeldje: Kaya is bepaald niet gereserveerd. Als ik teveel druk op hem leg (zeker in het begin was dat een probleem) loopt hij zo naar iemand die hij niet kent om daar steun te zoeken. Da's niet de bedoeling bij een veedrijver.Machie schreef:Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Als wakers bij een kudde zijn er toch andere honden?Nanna schreef: Waarom zou je als veedrijver een gereserveerd karakter moeten hebben?En staan er bij veedrijven altijd andere mensen bij waar een vrije blije hond steun bij gaat zoeken?
Ik vind het eerlijk gezegd erg vergezocht.
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
Een aussie is een baasgerichte hond, geen allermans vriend, Hij richt zich op zijn baas en werk, en laat zich niet afleiden door andere mensen. Hij is ook waaks, bewaakt zijn baas en vee.Nanna schreef:Wat doet een gereserveerde hond dan als je er teveel druk op legt?laura86 schreef:Omdat hij zich niet van het werk af mag laten leiden. Voorbeeldje: Kaya is bepaald niet gereserveerd. Als ik teveel druk op hem leg (zeker in het begin was dat een probleem) loopt hij zo naar iemand die hij niet kent om daar steun te zoeken. Da's niet de bedoeling bij een veedrijver.Machie schreef:Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Als wakers bij een kudde zijn er toch andere honden?Nanna schreef: Waarom zou je als veedrijver een gereserveerd karakter moeten hebben?En staan er bij veedrijven altijd andere mensen bij waar een vrije blije hond steun bij gaat zoeken?
Ik vind het eerlijk gezegd erg vergezocht.
Hij hoort dus gererserveerd te zijn om zijn "oorspronkelijke taken" goed uit te voeren.

- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
Het is geen onzin, de meeste veedrijvers zijn gereserveerd naar vreemde mensen, dat hoort gewoon bij het ras en hun oorspronkelijke taken pakket. Baasgericht zijn is zeker wat anders dan gereserveerd zijn maar het zijn twee eigenschappen voor mij een beetje bij elkaar horen bij de aussie.Nanna schreef:Onzin. Alsof baasgericht hetzelfde is als gereserveerd.mariaa schreef: Een aussie is een baasgerichte hond, geen allermans vriend, Hij richt zich op zijn baas en werk, en laat zich niet afleiden door andere mensen. Hij is ook waaks, bewaakt zijn baas en vee.
Hij hoort dus gererserveerd te zijn om zijn "oorspronkelijke taken" goed uit te voeren.
De ervaring leert ons trouwens dat fokken op gereserveerdheid (we nemen als voorbeeld de witte herder of de saarloos) zeer veel schijthuizen oplevert.
Ik zou dus niet voor zijn. Fok maar gewoon een vrije hond, die kan net zo goed zijn werk doen
Ik vind een "vrije hond" geen tegenstelling van een "gereserveerder hond", een gereserveerde hond kan ook heel vrij zijn in doen en laten, ze hebben alleen niet veel intereresse in vreemde mensen
Gereresveerdheid hoort zeker niet om te slaan in angst, dus daar moet je bij de fok wel rekening mee houden maar het hoeft er mij betreft dus zeker niet uit gefokt worden.

- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Dat dus. Ik heb één hond die vreemden het liefste een hap in de kont geeft (''gereserveerd'' ras) en één allemansvriend (''vrij'' ras) maar beiden zijn juist heel baasgericht en komen toch echt gewoon weer met mij mee als ik weg loop. Een vrij en open karakter hoeft baasgerichtheid niet in de weg te staan.Nanna schreef:Onzin. Alsof baasgericht hetzelfde is als gereserveerd.mariaa schreef: Een aussie is een baasgerichte hond, geen allermans vriend, Hij richt zich op zijn baas en werk, en laat zich niet afleiden door andere mensen. Hij is ook waaks, bewaakt zijn baas en vee.
De ervaring leert ons trouwens dat fokken op gereserveerdheid (we nemen als voorbeeld de witte herder of de saarloos) zeer veel schijthuizen oplevert.
Ik zou dus niet voor zijn. Fok maar gewoon een vrije hond, die kan net zo goed zijn werk doen