Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

meedenken.??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: meedenken.??

Ongelezen bericht door Machie »

Rami schreef: Nou, ik kan me voorstellen dat als je echt iets heel graag wilt met je hond: behendigheid, jacht, speuren, waterwerk, ik zeg maar wat, dat je dan wel heel bewust kiest voor een rashond. De kans dat je dan een hond treft die dat in zich heeft is natuurlijk wel een stuk groter dan bij een bastaard/kruising.
Maar als je 'gewoon' een leuke huishond wilt hebben, zijn er zo veel leuke rasloze/kruisingen/bastaarden te vinden. Dat geldt dat in ieder geval voor mij. Ik wil gewoon een leuke hond, verder ben ik niet zo kieskeurig. :wink:
Ik zou in de toekomst heel graag een leuke agilityhond in de mediummaat willen. En dat hoeft voor mij geen rashond te zijn. Dat zou prima een sheltie x middenslag poedel kunnen zijn. Of gewoon een puli teefje, of een pumi, of een andere leuke sportieve kruising :)
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Even afgezien van het feit of je kruisingen wel of niet bewust zou moeten fokken, ik vraag me af hoe je eventuele aandoeningen die ontstaan door een combinatie van 2 rassen wilt testen, van te voren dus.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Cleva schreef:
Ik aas wel op een bejaarde hond. Ik vind ze zo leuk. Zo'n taart van een hondje dat alleen nog maar twee zomers in het zonnetje wil komen liggen stinken.
Een Nacho :F: :I:
Afbeelding
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Panna »

Ik ben vooral tegen onnadenkend en/of onverantwoord fokken. Met of zonder stamboom.
Stamboomhonden die verantwoord gefokt zijn, zijn nog wel te vinden. Kruisingen amper.

Er zijn kruisingen die me helemaal geweldig lijken. Leuker dan de rassen apart. Maar wel graag verantwoord gefokt.
Vast heel egoïstisch, maar ik zoek de 'ellendehonden' liever niet doelbewust op.
Cleva schreef:Ik aas wel op een bejaarde hond. Ik vind ze zo leuk. Zo'n taart van een hondje dat alleen nog maar twee zomers in het zonnetje wil komen liggen stinken.
Afbeelding
:mann:
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Rami schreef:
Machie schreef:
Rami schreef: Tel daar bij op dat ik het het echt heel sneu dat er ontzettend veel leuke, helaas baasloze, honden rondscharrelen op de wereld. Vandaar dat ik tot mijn uitspraak kwam. :wink:
Dat snap ik, maar het maakt dan toch niet uit of er een nest met stamboomhonden gefokt wordt of een nest pups uit gesteste ouders zonder zo'n papiertje?
Nou, ik kan me voorstellen dat als je echt iets heel graag wilt met je hond: behendigheid, jacht, speuren, waterwerk, ik zeg maar wat, dat je dan wel heel bewust kiest voor een rashond. De kans dat je dan een hond treft die dat in zich heeft is natuurlijk wel een stuk groter dan bij een bastaard/kruising.
Maar als je 'gewoon' een leuke huishond wilt hebben, zijn er zo veel leuke rasloze/kruisingen/bastaarden te vinden. Dat geldt dat in ieder geval voor mij. Ik wil gewoon een leuke hond, verder ben ik niet zo kieskeurig. :wink:
Onzin wat mij betreft. Je kunt bij een kruising, al dan niet herplaatser toch prima zien wat daar voor werklust in zit? Zolang je weet wat de ouderdieren zijn moet dat niet zo'n probleem vormen lijkt me?
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Haha ik moest ook gelijk aan dat oudje denken
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Als ik zo hoor wat je wil bereiken, zou ik het ook gewoon bij raszuivere Poedels houden. Die werklust zit heus wel in het ras, daar kan je op selecteren. Volgens mij kun je alles wat je zoekt in een hond uit een goede combinatie van Poedels halen, behalve natuurlijk de kekke patroontjes, maar of je daar nou op moet selecteren? :19:

Nog een reden om gewoon voor Poedels te kiezen vind ik de vacht. Die kruisingen zijn wel lollig he, maar je weet helemaal niet wat te verwachten van de vachten van die honden. Zelfs bij Doodles zitten er nogal eens moeilijke exemplaren bij, wat absoluut niet handig is voor hulphonden. Bij Poedels weet je precies wat je krijgt, kan je mensen voorlichten en komen ze niet voor verrassingen te staan wat betreft het onderhoud. Lijkt mij iets belangrijker dan leuke kleurtjes.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Cleva schreef: Maar ik vind dat er wel bestaansrecht is voor goed gefokte kruisingen. Die zijn er bijna niet. Kruisingen met een echte fokker er achter.
Ik ga er over nadenken. :wink:
Aan de ene kant vind ik namelijk wel dat je gelijk hebt wat bestaansrecht betreft. Ik denk ook wel dat er serieuze hondenliefhebbers te vinden zijn die heel graag een goed 'gefokte kruising' willen hebben.
Maar als je al die boomer-en jackhussel pups op MP ziet, of pups van kruisingen waarvan je kunt verwachten dat ze of niet zo gezond zijn of wellicht 'moeilijk' (sharpei/kangal, las ik laatst).
Grof geld wordt er voor gevraagd. Voor pups die -waarschijnlijk- helemaal geen goede start hebben, waar er niet gekeken is naar afstamming en waarvan er toch een groot aantal in asiels belanden.
Dan vind ik het toch wel weer een moeilijke kwestie.
Je moet dan het kaf van het koren kunnen scheiden. En jij en ik (en de meeste mensen hier op het HF) kunnen dat wel, maar er is toch een hele grote groep die niet zo nauw kijkt.
Cleva schreef:Ik aas wel op een bejaarde hond. Ik vind ze zo leuk. Zo'n taart van een hondje dat alleen nog maar twee zomers in het zonnetje wil komen liggen stinken.
Ach, ja. Als Bill er niet meer is, komt er zeker weer een veteraan voor in de plaats. Heerlijk om te zien hoe hij geniet hier in Frankrijk. Lekker op het erf klooien, slapen in het zonnetje. En ja, stinken. Heerlijk. :wink:
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Panna schreef:
Afbeelding
:mann:
:I: :I: wat is hij toch leuk :cheer:
Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

Oh, simpel. Een Whippet. er zijn diabetes-hulphondwhippets, epilepsie-hulphondwhippets en nog veel meer. Korte vacht,, gezonde honden (mits via de rasvereniging, die eist gezondheidstesten), geen blaffers, geen hondenlucht, knuffels...
Moeten wel eens kunnen rennen. En zorgen voor konijn in de pot. :mrgreen:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Cleva schreef:
Dee schreef:Haha ik moest ook gelijk aan dat oudje denken
Wat is dat voor een hondje dan?
Die hebben een paar hele lieve HF'ers hier van marktplaats opgehaald. Een bejaard hondje wat iedereen ontzettend lelijk vind haha. Maar die zoekt nog een gouden mandje. Hij is elf? geloof ik. Maar heeft nog geen definitief thuis.
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Rami schreef: Ach, ja. Als Bill er niet meer is, komt er zeker weer een veteraan voor in de plaats. Heerlijk om te zien hoe hij geniet hier in Frankrijk. Lekker op het erf klooien, slapen in het zonnetje. En ja, stinken. Heerlijk. :wink:
Echt he, Nacho ook.. rondje wandelen..beetje eten..en verder lekker slapen.
Deze heb ik ook gezien..komt uit hetzelfde asiel als Nacho.. toch super leuk zon lekker oud koppie :I:
Afbeelding

Ja sorry offtopic :engel:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Maeve schreef:Als ik zo hoor wat je wil bereiken, zou ik het ook gewoon bij raszuivere Poedels houden. Die werklust zit heus wel in het ras, daar kan je op selecteren. Volgens mij kun je alles wat je zoekt in een hond uit een goede combinatie van Poedels halen, behalve natuurlijk de kekke patroontjes, maar of je daar nou op moet selecteren? :19:

Nog een reden om gewoon voor Poedels te kiezen vind ik de vacht. Die kruisingen zijn wel lollig he, maar je weet helemaal niet wat te verwachten van de vachten van die honden. Zelfs bij Doodles zitten er nogal eens moeilijke exemplaren bij, wat absoluut niet handig is voor hulphonden. Bij Poedels weet je precies wat je krijgt, kan je mensen voorlichten en komen ze niet voor verrassingen te staan wat betreft het onderhoud. Lijkt mij iets belangrijker dan leuke kleurtjes.
Bij echte poedels kun je er ook soms klote vachten bij hebben zitten.
En juist daarvoor start ik dit topic dat ik 1 een leuke werkhond die van beide rassen zijn goede kanten in zich heeft wil fokken en 2 dat de vacht ook redelijk word en er ook nog aantrekkelijk uitziet qua kleur/uitelijk .
Daarnaast zijnn mensen met een hulphond over het algemeen niet anders dan mensen met een huishond.
De 1 laat hem lang en houd van borstelen en de andere laat de hond kort zetten.
Of ze hebben iemand die de hond borsteld zoals een familie/gezinslid.

Daarbij wat te denken van al die rassen waarvan men vond vroeger en nu weer dat ze wat te kort kwamen en er zodoende andere rassen zijn ingefokt om dat aan te vullen.
En wat is er mis om naast een leuk karakter ook nog een leuk uiterlijk te willen hebben/fokken.
Bij rashonden is het niet anders hoor die worden ook mede op hun uiterlijk gekozen.
We willen allemaal tegen iets moois aankijken wat ook nog een karakter heeft wat je kan waarderen.

Hoe gaan diegeen zich opstellen die nu tegen xsingen zijn als het erop aan komt om hun ras weer op de rails te krijgen door er andere rassen in te fokken.??
Zit je in de eerste generatie ook met xsingen en later ook met bijprodukten die niet voldoen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

bouvierpoedel schreef: Hoe gaan diegeen zich opstellen die nu tegen xsingen zijn als het erop aan komt om hun ras weer op de rails te krijgen door er andere rassen in te fokken.??
Zit je in de eerste generatie ook met xsingen en later ook met bijprodukten die niet voldoen.
Stel dat de newf zo rot zou zijn dat er andere rassen ingekruisd moeten worden, dan komt dat van de rasvereniging af, niet van één fokker die op eigen initiatief wat aankruist. Dat is wel een essentieel verschil. Jijprobwert zo jouw kruisingen goed te praten. Dat kan, maar dat maakt nog niet dat er een echte noodzaak voor jouw kruisingen is. :wink:
bouvierpoedel
Zeer actief

Muk schreef:
bouvierpoedel schreef: Hoe gaan diegeen zich opstellen die nu tegen xsingen zijn als het erop aan komt om hun ras weer op de rails te krijgen door er andere rassen in te fokken.??
Stel dat de newf zo rot zou zijn dat er andere rassen ingekruisd moeten worden, dan komt dat van de rasvereniging af, niet van één fokker die op eigen initiatief wat aankruist. Dat is wel een essentieel verschil. Jijprobwert zo jouw kruisingen goed te praten. Dat kan, maar dat maakt nog niet dat er een echte noodzaak voor jouw kruisingen is. :wink:
Dus als een rasverenigingg het zegt dan is het goed.??
Ik probeer helemaal niets goed te praten ,geeft mijn mening net zoals een ander en jij je mening geeft.
Misschien ga ik het wel helemaal niet doen ,maar zou ik het doen dan luister ik ook graag naar mensen die mij iets kunnen vertellen wat ik nog niet wist of niet aan gedacht heb.
Maar zou ik het doen dan zal het mij echt aan mijn kont roesten wat een ander vind zolang ik er zelf maar achter kan staan en het voor mij een hond oplevert die bv hulphond voor iemand kan worden of er in de sport leuk mee scoort of er gewoon een leuke huishond aan heeft.
Je kunt tenslotte niet aan ieders verwachtings patroon/regels voldoen ,maar dat is binnen het rassen/staboom fokken net zo.
Daarnaast vind jij dat er geen noodzaak is voor een xsing en kan ik een andere mening hebben en alle 2 gelijk hebben vanuit je eigen perspectief.
De noodzaak kan liggen inn wat ik hier boven al aanhaal.
Heb van de week een hondje geschonken die opgeleid gaat worden voor een meisje met heel veel beperkingen en een levensverwachting van 10 á 12 jaar en in dit geval was het een poedel ,maar als ik een xsing had rondlopen die die juiste eigenschappen had geschikt voor dat meisje dan zou voor mij ook daar de meerwaarde zitten en de noodzaak.
Al zou de pup alleen maar haar vriendje en maatje zijn dan heeft het al een doel.
bouvierpoedel
Zeer actief

Muk schreef:
Oh trouwens wat is de noodzaak dan om Newf te blijven fokken of andere rassen..?? :wink:
Muk

bouvierpoedel schreef: Dus als een rasverenigingg het zegt dan is het goed.??
Ik probeer helemaal niets goed te praten ,geeft mijn mening net zoals een ander en jij je mening geeft.
Misschien ga ik het wel helemaal niet doen ,maar zou ik het doen dan luister ik ook graag naar mensen die mij iets kunnen vertellen wat ik nog niet wist of niet aan gedacht heb.
Maar zou ik het doen dan zal het mij echt aan mijn kont roesten wat een ander vind zolang ik er zelf maar achter kan staan en het voor mij een hond oplevert die bv hulphond voor iemand kan worden of er in de sport leuk mee scoort of er gewoon een leuke huishond aan heeft.
Je kunt tenslotte niet aan ieders verwachtings patroon/regels voldoen ,maar dat is binnen het rassen/staboom fokken net zo.
Daarnaast vind jij dat er geen noodzaak is voor een xsing en kan ik een andere mening hebben en alle 2 gelijk hebben vanuit je eigen perspectief.
Heb van de week een hondje geschonken die opgeleid gaat worden voor een meisje met heel veel
beperkingen en een levensverwachting van 10 á 12 jaar en in dit geval was het een poedel ,maar als
ik een xsing had rondlopen die die juiste eigenschappen had geschikt voor dat meisje dan zou voor
mij ook daar de meerwaarde zitten en de noodzaak.
Al zou de pup alleen maar haar vriendje en maatje zijn dan heeft het al een doel.
Dat laatste is natuurlijk een kulreden, dat geldt voor alles.

Het maakt mij niet uit wat jij fokt of niet fokt. Maar als een rasvereniging de noodzaak niet inziet om een ander ras in te kruisen, dan kun jij dat als enige fokker wel doen, maar dat maakt niet dat het noodzakelijk is. Bij de newf is er in het verleden ook gefokt op lange, onpraktische vachten. Terwijl die vacht voor het waterwerk gewoon heel onpraktisch is. Maar daar hoeft niet een heel nieuw ras voor ingekruisd te worden om dat eruit te krijgen. Adere lijnen inkruisen is voldoende. Of dat bij de poedel ook mogelijk is weet ik niet.

Jij bent op zoek naar een Poedel + extra. Maar om dan een stabiele kruising te krijgen, zul je denk ik toch met meerdere poedelfokkers moeten samenwerken om dit te bewerkstelligen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

meedenken.??

Ongelezen bericht door crutz »

Cleva schreef: Ik aas wel op een bejaarde hond. Ik vind ze zo leuk. Zo'n taart van een hondje dat alleen nog maar twee zomers in het zonnetje wil komen liggen stinken.
Schoffie;-) of is die nog te vitaal & actief voor je??? Denk dat t voor Eva wel heerlijk zou zijn, zo'n stabiel oudje die goed alleen kan blijven...of is t te veel voor Cleo?
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Cleva schreef:
Elmo/maureen schreef:Dalmaat x poedel. geeft waarschijnlijk platen en tics. zijn er in het wit-zwart en wit-bruin.
Als je tics wil zou ik absoluut voor een laekense gaan. Haha. He Eef?
:tong:
tics zijn hele kleine vlekjes :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jammer dat je geen kleine poedels hebt. Ik zou op termijn wel weer een medium hondje willen hebben, maar heb niet echt een ras dat me enorm aanspreekt in die categorie. Klein poedeltje met een klein ras dat een flinke drive heeft, zou wel wat kunnen zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
BoBe
Actief
Mijn ras(sen): Alle, maar vooral bouvier / Ierse Wolfshond / poedel / terrier. En niet te vergeten mijn Cookie, grijze roodstaart papegaai. Meer lef dan alle honden tesamen.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door BoBe »

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik vond de discussie tussen Muk en Bouvierpoedel wel lollig. Alsof er tegenwoordig welke noodzaak dan ook nog is om een bepaalde hond te fokken, niet anders dan dat er voor elk type hond liefhebbers te vinden zijn. En daar gaat het toch om?

Bouvierpoedel, lollig dat je op zoek bent naar een werklustige en aanhankelijke, sociale kruising hond terwijl je die al hebt. Het zit zelfs in je naam hier op het forum: de bouvierpoedel. Ik heb er eentje van je, Tys. Ik heb door de jaren heen heel wat honden gehad en ik ben gek met ze allemaal, maar Tys is een geval apart. Wat een heerlijke hond ... in alle opzichten. Als mensen Tys zien, krijg ik zo vaak te horen: wat een geweldige hond ... ja, dat weet ik!

Veel van zijn broertjes en zusjes zijn in opleiding (gegaan) of al aan het werk als hulphond ... de werklust en de will-to-please zijn geweldig. Daarnaast heeft Tys het echte invoelingsvermogen van de poedel, die bij de bouvier toch wat minder te vinden is .... :cool2: Ik vind het geweldig zoals Tys beledigd kan zijn als een echte poedel, nadat hij is gecorrigeerd omdat ie net daarvoor als een echte bouvier ongelooflijk lomp en onbehouwen iets onbenulligs heeft gedaan ... :LOL:

Wat zoek je nou nog? Je hebt al een geweldige kruising!!! De namen voor deze kruising zijn divers: boefdoodle, boudel, poevier ... de mooiste vind ik: koningsbouvier!

Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Ylona
www.bouvierbemiddeling.nl
bouvierbemiddeling@hotmail.nl
Klik voor de uitgaven van het BouvierBemiddelingsBlad op de onderstaande link:
https://skydrive.live.com/?sc=documents ... =documents

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:
Muk schreef: Maar als een rasvereniging de noodzaak niet inziet om een ander ras in te kruisen, dan kun jij dat als enige fokker wel doen, maar dat maakt niet dat het noodzakelijk is.
:LOL: Ik denk dat menig arrogante RV zich de handjes mag dichtknijpen omdat er altijd fokkers zijn geweest die liever zèlf nadachten. :ok:
Alsof je het door de bank genomen van dat RV volk moet hebben. Of van de Raad. Lamenielache. Die houden zich liever bezig met geld, status en vriendjes.
ze hebben wat nieuws tegenwoordig, principes....ook al betaal je de factuur, als zij vanwege principes eerst een excuus mail willen hebben versturen ze het registratie bewijs gewoonweg niet tot dat binnen in (pupkoper had door familie omstandigheden vergeten de factuur voor overschrijving te betalen, na betaling gingen ze dus over op principes....)
BoBe
Actief
Mijn ras(sen): Alle, maar vooral bouvier / Ierse Wolfshond / poedel / terrier. En niet te vergeten mijn Cookie, grijze roodstaart papegaai. Meer lef dan alle honden tesamen.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door BoBe »

Ooh ... en over kleine mixjes gesproken ... ik heb hier sinds kort een x poedel met ik vermoed Jack Russell ... lief en aanhankelijk, echt schoothondje ... en als je hem buiten loslaat is het een exploderende energiebom ... kun je rustig een fikse hondensport mee gaan doen:

Afbeelding
Groetjes,
Ylona
www.bouvierbemiddeling.nl
bouvierbemiddeling@hotmail.nl
Klik voor de uitgaven van het BouvierBemiddelingsBlad op de onderstaande link:
https://skydrive.live.com/?sc=documents ... =documents

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Muk schreef:
bouvierpoedel schreef: Dus als een rasverenigingg het zegt dan is het goed.??
Heb van de week een hondje geschonken die opgeleid gaat worden voor een meisje met heel veel
beperkingen en een levensverwachting van 10 á 12 jaar en in dit geval was het een poedel ,maar als
ik een xsing had rondlopen die die juiste eigenschappen had geschikt voor dat meisje dan zou voor
mij ook daar de meerwaarde zitten en de noodzaak.
Dat laatste is natuurlijk een kulreden, dat geldt voor alles.

Het maakt mij niet uit wat jij fokt of niet fokt. Maar als een rasvereniging de noodzaak niet inziet om een ander ras in te kruisen, dan kun jij dat als enige fokker wel doen, maar dat maakt niet dat het noodzakelijk is. Bij de newf is er in het verleden ook gefokt op lange, onpraktische vachten. Terwijl die vacht voor het waterwerk gewoon heel onpraktisch is. Maar daar hoeft niet een heel nieuw ras voor ingekruisd te worden om dat eruit te krijgen. Adere lijnen inkruisen is voldoende. Of dat bij de poedel ook mogelijk is weet ik niet.

Jij bent op zoek naar een Poedel + extra. Maar om dan een stabiele kruising te krijgen, zul je denk ik toch met meerdere poedelfokkers moeten samenwerken om dit te bewerkstelligen.
Schat wie heeft het over niet stabiel zijnn ,mijn poedels zijn stabiel en het overgrote deel van de puppen ook getuige dat er verschillende poedels van mij als hulphond dienen.
Maar soms dan kan een andder ras iets hebben wat je in je eigen ras niet hebt en dan kan je een soort van werkhond of zogezegt een gebruikshond fokken .
Dat word al net zolang gedaan als dat er honden zijn.
Als al die fokkers in het verleden zo binnen de box hadden gedacht en gehandeld waren er nu niet zoveel rashonden geweest en als heel wat fokkers van de laatste tijd even wat buiten de box hadden gedacht dan hadden we nu niet al die ellende gehad.
Door de jaren heen zijn er andere rassen stiekem ingefokt en daar heeft het ras baat bij gehad totdat het allemaal geregiseerde fok werd en de regeldrang in opmars kwam.
.
Muk

Nanna schreef:
Muk schreef: Maar als een rasvereniging de noodzaak niet inziet om een ander ras in te kruisen, dan kun jij dat als enige fokker wel doen, maar dat maakt niet dat het noodzakelijk is.
:LOL: Ik denk dat menig arrogante RV zich de handjes mag dichtknijpen omdat er altijd fokkers zijn geweest die liever zèlf nadachten. :ok:
Alsof je het door de bank genomen van dat RV volk moet hebben. Of van de Raad. Lamenielache. Die houden zich liever bezig met geld, status en vriendjes.
Oja, dat is ook wel waar. Maar als je toch iets extra's zou willen toevoegen aan een ras, of iets fouts eruit zou willen fokken, dan lijkt mij het handig als je daar niet alleen in staat.
Zoals men nu denkt bij de wetterhoun over het inkruisen van andere rassen (wel vanwege een andere reden) lijkt mij persoonlijk wel goed. Ik heb het idee dat Kees nu gewoon een leuke kruising zoekt en hier een of andere reden aan vast wil plakken, terwijl die reden eigenlijk van ondergeschikt belang is. Om het goed te praten en belangrijker te doen lijken dan het is. En dat slaat in mijn ogen nergens op. Je fokt een kruising omdat je het leuk lijkt of omdat er vraag naar is, that's it.
Muk

bouvierpoedel schreef: Schat wie heeft het over niet stabiel zijnn ,mijn poedels zijn stabiel en het overgrote deel van de puppen ook getuige dat er verschillende poedels van mij als hulphond dienen.
.
Lieverd :mrgreen: met stabiel zijn bedoel ik dat de uitkomst Van de kruisingpups stabiel zijn. Dat je dus bij alle pups een goede werkdrift hebt of een makkelijke vacht hebben of iets dergelijks. Dat jouw poedels een stabiel karakter hebben geloof ik absoluut, daar twijfel ik niet aan.
bouvierpoedel
Zeer actief

Muk schreef:
Nanna schreef:
Oja, dat is ook wel waar. Maar als je toch iets extra's zou willen toevoegen aan een ras, of iets fouts eruit zou willen fokken, dan lijkt mij het handig als je daar niet alleen in staat.
Zoals men nu denkt bij de wetterhoun over het inkruisen van andere rassen (wel vanwege een andere reden) lijkt mij persoonlijk wel goed. Ik heb het idee dat Kees nu gewoon een leuke kruising zoekt en hier een of andere reden aan vast wil plakken, terwijl die reden eigenlijk van ondergeschikt belang is. Om het goed te praten en belangrijker te doen lijken dan het is. En dat slaat in mijn ogen nergens op. Je fokt een kruising omdat je het leuk lijkt of omdat er vraag naar is, that's it.
Dan heb je mijn begin post niet goed gelezen.
Daarin geef ik aan wat ik meermalen heb herhaald een zgn gebruikshond als eenhulphond of sport als Flyball en dergelijk.
Maar hij daarbij dan ook nog mooi zijn en een hoge aaibaarheids factor hebben zolas ieder ras ook op mooi word gefokt??
Kan lullen als brugman maar door je eigen oogkleppen kun/wil je geeneens lezen wat ik schrijf.
Daarnaast ben ik ook nog bezig om een goede poedel of bouvier te fokken ,want het is niet zo van dat ik een kneus van een poedel heb lopen die ik even over de rand heen trek om er een ander ras in te fokken.
Ik wil een gebruikshond en daar gaan er wat van weg [ weggeven] voor hulphond.
Dus voor het geld ga ik het niet doen alhoewel de rest verkocht moet worden ,zoals aangehaald als ik geld wil verdienen dan knal ik de eerste en beste lab wel op mijn poedel en kan een 1000 tot 1200 euro cashen.
Of ik zet een australian doodle op mijn poedel en cash 1800 euries.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lieke schreef:
Cleva schreef:[..]

Voor een reu met draadjeshaar doe ik mee!

Nou Kees, zo ben je dan al twee pups kwijt. 3 als ik Nanna meereken. :cheer:

en als je nog een paar jaar wacht doe ik ook mee! reu graag! :cheer:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Lillith schreef:
Lillith schreef:Ik zal wel heel saai zijn maar wat ik hier af en toe lees zijn poedels best wel druk...
Ik zou daar geen druk of wat labiel ras bij gebruiken. Niet voor niets zullen de retrievers al wel in die combi zijn gebruikt zijn altijd leuke honden die daar uitkomen en een Bouvier/poedel lijkt MIJ helemaal top.
Ik snap je idee niet zo, wat is er mis met het gewoon fokken met je honden???
Denk je mee...is het weer niet goed :jank: :jank: :jank: :pffff:

klopt. want retrievers zijn tegenwoordig vaak helemaal niet meer leuke honden maar instabiele stuiterballen met een plaat voor hun kop :engel:
Afbeelding
Muk

bouvierpoedel schreef: Oh trouwens wat is de noodzaak dan om Newf te blijven fokken of andere rassen..?? :wink:
Er is in NL maar weinig noodzaak tot het fokken van een bepaald ras. Ik neem aan dat een fokker het leuk vindt om dat ras te fokken én dat er vraag is naar een bepaald ras. Anders blijf je met de pups zitten en dat is ook niet handig.
Het maakt mij niks uit wat je fokt, maar ik heb het idee dat je het fokken van een kruising belangrijker maakt (beterevachten, meer werklust enz.) dan dat het eigenlij voor je is. Je fokt omdat het leuk is en omdat het wat oplevert. Tenminste dat laatste lijkt mij ook wel belangrijk. Als het fokken alleen maar geld kost, zou ik het in ieder geval niet doen. Ik zou de kosten er wel uit willen halen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”