Dan lees jij mijn posts niet goed.Nanna schreef:Nou, dat doet ie toch ook?Muk schreef: Ik heb het idee dat Kees nu gewoon een leuke kruising zoekt en hier een of andere reden aan vast wil plakken, terwijl die reden eigenlijk van ondergeschikt belang is. Om het goed te praten en belangrijker te doen lijken dan het is. En dat slaat in mijn ogen nergens op. Je fokt een kruising omdat je het leuk lijkt of omdat er vraag naar is, that's it.En omdat Kees nog weleens belangeloos pups aan een hulpstichting doneert zoekt ie een ras erbij dat werklust heeft. Je kunt er natuurlijk ook wel een mastino oppleuren, maar dat zal vrij zinloos zijn.
Het is toch leuk om met zijn allen na te denken wat leuke hondjes op zou leveren?
Ik snap dat gehak meteen niet. Alsof alleen rashonden fokken zaligmakend is. Aan de meeste rashonden zou ik me de poten niet eens willen branden....
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
meedenken.??
Moderator: moderatorteam
-
Muk
Re: meedenken.??
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ga nu eens goed lezen.Muk schreef:Er is in NL maar weinig noodzaak tot het fokken van een bepaald ras. Ik neem aan dat een fokker het leuk vindt om dat ras te fokken én dat er vraag is naar een bepaald ras. Anders blijf je met de pups zitten en dat is ook niet handig.bouvierpoedel schreef: Oh trouwens wat is de noodzaak dan om Newf te blijven fokken of andere rassen..??
Het maakt mij niks uit wat je fokt, maar ik heb het idee dat je het fokken van een kruising belangrijker maakt (beterevachten, meer werklust enz.) dan dat het eigenlij voor je is. Je fokt omdat het leuk is en omdat het wat oplevert. Tenminste dat laatste lijkt mij ook wel belangrijk. Als het fokken alleen maar geld kost, zou ik het in ieder geval niet doen. Ik zou de kosten er wel uit willen halen.
Want je bliijft maar doorzemelen over dingen wat ik allang vertelt heb.
Plus ik vraag advies om het misschien te gaan doen ,maar bij teveel ????? ga ik het niet doen.
Natuurlijk mag er iets aan geld terug komen ,maar niet het belangrijkste in dit geval ,geef er een paar weg en de rest zal ik verkopen om niet verlies te draaien.
.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Ik weet niks van fokken , maar die collie poedel is wel heel erg leuk 
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
Muk
Smaken verschillen (wat fokken betreft in dit geval).Nanna schreef:Ik denk dat het fokken van rashonden met boom lucratiever is dan het bewust fokken van een kruising......dus fokken met twee verschillende rashonden lijkt me niet 'wat opleveren' op financieel gebiedMuk schreef:Je fokt omdat het leuk is en omdat het wat oplevert. Tenminste dat laatste lijkt mij ook wel belangrijk. Als het fokken alleen maar geld kost, zou ik het in ieder geval niet doen. Ik zou de kosten er wel uit willen halen.. Dat doe je omdat je het leuk en interessant vindt.
Ik zou het ook veel spannender vinden dan het fokken van een veel voorspelbaarder rashond.
Maar ishet niet handiger om zoiets met meerdere hulpinstanties samen te doen. De KNGF fokt ook kruisingen en die voloen ook prima als hulphond. Mij lijkt het dat je als eenling weinig kan bereiken. Om een stabiele (qua werkeigenschappen en vacht) populatie kruisingen te krijgen ben je zo een aantal generaties verder. En je zal het heel grootschalig aan moeten pakken denk ik, om een stabiele kruising te krijgen.
-
Muk
F1 is dan wel sterk, maar het geeft veel minder garantie op de gewenste eigenschappen dan als je een paar generaties verder bent. Je zult het dan wel grootschalig moeten aanpakken om een brede genenpoel te krijgen. Tenminste als dat het doel is.Nanna schreef:Dan ben je al heel anders bezig met fokken. Dan wordt het eigenlijk wéér een soort van rashondgebeuren waar andere dieren uit geweerd worden.Muk schreef: De KNGF fokt ook kruisingen en die voloen ook prima als hulphond. Mij lijkt het dat je als eenling weinig kan bereiken. Om een stabiele (qua werkeigenschappen en vacht) populatie kruisingen te krijgen ben je zo een aantal generaties verder. En je zal het heel grootschalig aan moeten pakken denk ik, om een stabiele kruising te krijgen.
Ik zou véél liever steeds een F1 fokken uit twee bewezen sociale, stabiele en gezonde rashondlijnen.Meestal krijg je daar de sterkste honden uit en als je er op voort gaat borduren wordt het weer minder.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ik wil er geen ras van maken ,maar zoals aangehaald een gebruikshond in gewoon een F1 generatie.Muk schreef:Smaken verschillen (wat fokken betreft in dit geval).Nanna schreef:Ik denk dat het fokken van rashonden met boom lucratiever is dan het bewust fokken van een kruising......dus fokken met twee verschillende rashonden lijkt me niet 'wat opleveren' op financieel gebiedMuk schreef:Je fokt omdat het leuk is en omdat het wat oplevert. Tenminste dat laatste lijkt mij ook wel belangrijk. Als het fokken alleen maar geld kost, zou ik het in ieder geval niet doen. Ik zou de kosten er wel uit willen halen.. Dat doe je omdat je het leuk en interessant vindt.
Ik zou het ook veel spannender vinden dan het fokken van een veel voorspelbaarder rashond.
Maar ishet niet handiger om zoiets met meerdere hulpinstanties samen te doen. De KNGF fokt ook kruisingen en die voloen ook prima als hulphond. Mij lijkt het dat je als eenling weinig kan bereiken. Om een stabiele (qua werkeigenschappen en vacht) populatie kruisingen te krijgen ben je zo een aantal generaties verder. En je zal het heel grootschalig aan moeten pakken denk ik, om een stabiele kruising te krijgen.
Als je daarna die F1 weer gaat koppelen om er een type of ras van probeert te maken ga je ellende opzoeken wat je met zo'n xsing juist probeert niet te doen..
Dus geen nieuw .....
En ja de samenwerking is er al een beetje .
St hulphond en St Paqo hebbbben al een reu van mij gebruikt op een doodle en Golden en ze hebben ook poedels van mij.
En St hulphond heeft ook weer 2 goldendoodles van stichting Paqo aangekocht.
.

-
Muk
Okbouvierpoedel schreef: Ik wil er geen ras van maken ,maar zoals aangehaald een gebruikshond in gewoon een F1 generatie.
Als je daarna die F1 weer gaat koppelen om er een type of ras van probeert te maken ga je ellende opzoeken wat je met zo'n xsing juist probeert niet te doen..
Dus geen nieuw .....Doodle ras.
En ja de samenwerking is er al een beetje .
St hulphond en St Paqo hebbbben al een reu van mij gebruikt op een doodle en Golden en ze hebben ook poedels van mij.
En St hulphond heeft ook weer 2 goldendoodles van stichting Paqo aangekocht.
.
Ik zou niet weten welk ras je het beste kunt kruisen met een poedel. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar welke werkeigenschappen mist de poedel en zoek je er dan precies bij? Behalve een makkelijkere vacht. Waarin schiet een poedel dan tekort?
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
maar als die rashondouders al zo stabiel, sociaal en gezond zijn wat is dan de toegevoegde waarde om er een kruising uit te fokken?Nanna schreef:Dan ben je al heel anders bezig met fokken. Dan wordt het eigenlijk wéér een soort van rashondgebeuren waar andere dieren uit geweerd worden.Muk schreef: De KNGF fokt ook kruisingen en die voloen ook prima als hulphond. Mij lijkt het dat je als eenling weinig kan bereiken. Om een stabiele (qua werkeigenschappen en vacht) populatie kruisingen te krijgen ben je zo een aantal generaties verder. En je zal het heel grootschalig aan moeten pakken denk ik, om een stabiele kruising te krijgen.
Ik zou véél liever steeds een F1 fokken uit twee bewezen sociale, stabiele en gezonde rashondlijnen.Meestal krijg je daar de sterkste honden uit en als je er op voort gaat borduren wordt het weer minder.
het gaat er toch juist om dat de rashonden zo ongezond en verkloot zijn?
of mis ik hier wat?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
ja dat klinkt leuk maar vind ik niet een antwoord op mijn vraag.Nanna schreef:Dat hangt toch van de kruising af. Ik zou nooit een berner sennenhond gaan kruisen met een mastino. Dan ga je weer lopen vragen om problemen.renee-uk schreef: maar als die rashondouders al zo stabiel, sociaal en gezond zijn wat is dan de toegevoegde waarde om er een kruising uit te fokken?
het gaat er toch juist om dat de rashonden zo ongezond en verkloot zijn?
of mis ik hier wat?
Er zijn gerust nog prima rashonden. Als ze in die hoek nou ook wat aan bloedverversing gaan doen zou dat natuurlijk helemaal geweldig zijn.
als je kruist vanwege de bloedverversing moet je ook doorgaan met die kruisingen en dat is nou net niet de bedoeling lees ik hierboven.
en als de honden die gebruikt gaan worden al van een probleemloos ras komen zie ik de noodzaak tot kruisen ook niet en jouw antwoord maakt dat niet duidelijker voor me helaas.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Zag gister een docu van Derren Brown, die in Nederland was om een of andere swami bami methode te onderzoeken die claimt dat blinden weer zouden kunnen zien.
Zat er een stel bij (blabla en Tina Visser) met 2 hulppoedels.
Brown vertelde ook nog dat bij 1 van de sessies 1 van die poedels midden in de zaal scheet. Kán niet anders dan een poedel van jou zijn geweest opa
Brown vertelde ook nog dat bij 1 van de sessies 1 van die poedels midden in de zaal scheet. Kán niet anders dan een poedel van jou zijn geweest opa
- renee-uk
- Zeer actief
dus je ververst 1 keer bloed en dat is het?
je doet verder niks met de honden die vers bloed hebben?
lijkt me een beetje vreemd hoor, neem toch aan dat je met die honden verder gaat als je een ras van nieuw bloed wil voorzien.
lijkt me een beetje vreemd hoor, neem toch aan dat je met die honden verder gaat als je een ras van nieuw bloed wil voorzien.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Mit schreef:Zag gister een docu van Derren Brown, die in Nederland was om een of andere swami bami methode te onderzoeken die claimt dat blinden weer zouden kunnen zien.
Schat ik heb geen poedels die opgeleid zijn tot blindengeleide hond.
Dus dat kan er nooit 1 van mij zijn.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ik wil een ras niet van nieuw bloed voorzien en er ook geen ras van maken ,maar een gebruikshond als in werkhond.renee-uk schreef:dus je ververst 1 keer bloed en dat is het?
Vergelijk het met met de werkhonden van leden hier op het forum waar ook mech/duitser en/of hollander doorheen zit.
.

- dagmar88
- Zeer actief
Boutje schreef: Een kruising tussen vb een krothaarcollie
-
lets have fun
Ik weet niks van fokken, maar ik denk dat ik dit nog wel snap
Kees wil helemaal niet het poedelras verbeteren en ook geen nieuw bloed invoeren. Hij wil eenmalige kruisingen maken om een leuke werkhond te krijgen. Zoals dat ook bij bv politie honden gedaan wordt. Die kruisen een duitse met een belgische herder en gaan werken met de f1 honden. Als er nieuwe honden nodig zijn wordt er niet met de f1 honden gefokt maar kruisen ze opnieuw twee rashonden. Hulphonden scholen werken ook graag met f1 kruisingen. Bijvoorbeeld golden x labrador of poedel x golden. Het 'overschot' wordt dan als huishond verkocht. Ik zie niet zo goed wat daarop tegen zou zijn. 
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
dagmar88 schreef:Boutje schreef: Een kruising tussen vb een krothaarcollieHeb je daar een foto van? Klinkt alsof het hier wel zou passen
Met enige fantasie kun je vast wel een krothaar voor de geest halen.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
lets have fun schreef:Ik weet niks van fokken, maar ik denk dat ik dit nog wel snapKees wil helemaal niet het poedelras verbeteren en ook geen nieuw bloed invoeren. Hij wil eenmalige kruisingen maken om een leuke werkhond te krijgen. Zoals dat ook bij bv politie honden gedaan wordt. Die kruisen een duitse met een belgische herder en gaan werken met de f1 honden. Als er nieuwe honden nodig zijn wordt er niet met de f1 honden gefokt maar kruisen ze opnieuw twee rashonden. Hulphonden scholen werken ook graag met f1 kruisingen. Bijvoorbeeld golden x labrador of poedel x golden. Het 'overschot' wordt dan als huishond verkocht. Ik zie niet zo goed wat daarop tegen zou zijn.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Waarom zou je een kruising collie overwegen als hulphond
lijkt mij meer om het uiterlijk gaan dan om het nut.
- Valerie
- Zeer actief
Met hun gevoeligheid aka zenuwpeesgedrag?Nanna schreef:Onzin. Dat ligt er toch maar helemaal aan waar je die hulphond voor gebruikt? Als blindengeleidehond zou ik een (al dan niet kruising) collie niet inzetten, maar met hun gevoeligheid zijn ze b.v. prima te gebruiken als epilepsiehond.Valerie schreef:Waarom zou je een kruising collie overwegen als hulphondlijkt mij meer om het uiterlijk gaan dan om het nut.
Kijk maar naar deze collie
klikkerdeklik
- Valerie
- Zeer actief
Ach kom nou in Amerika worden veel pitbulls gebruikt als hulphonden en in Japan Akita's
Waarschijnlijk zijn er meer honden van mijn type hond hulphonden dan collies. Maar ik vind ze veel te goed om te kruizen met een poedel 
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Niet elke collie is een zenuwpees of overgevoelig. De ideale collie is zelfs uitermate stoïcijns en volgens de rasstandaard mag een collie geen spoor van nervositeit of agressiviteit vertonen.Valerie schreef:Met hun gevoeligheid aka zenuwpeesgedrag?Nanna schreef:Onzin. Dat ligt er toch maar helemaal aan waar je die hulphond voor gebruikt? Als blindengeleidehond zou ik een (al dan niet kruising) collie niet inzetten, maar met hun gevoeligheid zijn ze b.v. prima te gebruiken als epilepsiehond.Valerie schreef:Waarom zou je een kruising collie overwegen als hulphondlijkt mij meer om het uiterlijk gaan dan om het nut.
Kijk maar naar deze collie
klikkerdeklik
Ze zijn idd. niet geschikt als blindegeleidehond maar dat ligt meer aan het zelfstandig uitvoeren van taken en het interpreteren van die taken.
Maar als hulphond kunnen ze zeer geschikt zijn. In het laatste jaar van zijn leven kreeg mijn man ook ernstige epilepsieaanvallen. Kyra gaf exact aan wanneer het ging gebeuren en 'dwong' mijn man te gaan zitten door net zo lang tegen zijn benen aan te duwen. En Lyndie 'klikt' altijd als zoonlief iets aan het uitvreten is. Gaat ze mij halen en in de richting van Nick kijken en blaffen.
Hun gevoeligheid kan van onschatbare waarde zijn.

- Valerie
- Zeer actief
Ik kan helaas niet zo goed Japans schrijven.Nanna schreef:Dat is interessant. Heb je daar ook links van, ik wil dat best zien. En dat meen ik nog eens serieus ookValerie schreef:Ach kom nou in Amerika worden veel pitbulls gebruikt als hulphonden en in Japan Akita's![]()
- Valerie
- Zeer actief
Denk je nou echt dat Japanners engelse sites in de lucht gooien
er staat genoeg over American Akita's als hulphond/therapie hond.
-
Melanie 74
Waarom zou je dit willen?
Er zijn al genoeg doodles .... op mij komt het meer over dat je geld ruikt ....
Er zijn al genoeg doodles .... op mij komt het meer over dat je geld ruikt ....
-
Supernova
- Zeer actief
Even googelen Nanna, daar ben je normaal gesproken ook hartstikke handig mee
http://cherishdestiny.hubpages.com/hub/ ... ervice-Dog
http://jennweinshenker.blogspot.com/201 ... brary.html
http://cherishdestiny.hubpages.com/hub/ ... ervice-Dog
http://jennweinshenker.blogspot.com/201 ... brary.html
- Valerie
- Zeer actief
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden vanuit Amerika maar de Japanners zijn wat lastiger als je geen Japans schrijft 
Al raad ik die kruising absoluut niet aan hoor. Ik ken een hond 75% poedel 25% golden en dat is een erg goede hulphond (voor invalide).
Al raad ik die kruising absoluut niet aan hoor. Ik ken een hond 75% poedel 25% golden en dat is een erg goede hulphond (voor invalide).
-
Supernova
- Zeer actief
Nee maar dat zal Nanna ook wel begrijpen neem ik aan, ik kan ook geen Japans schrijven hoorValerie schreef:Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden vanuit Amerika maar de Japanners zijn wat lastiger als je geen Japans schrijft
- Valerie
- Zeer actief
- renee-uk
- Zeer actief
mijn post was een antwoord op nanna die het onder meer had over vers bloed in bestaande rassen brengen BB.bouvierpoedel schreef:Ik wil een ras niet van nieuw bloed voorzien en er ook geen ras van maken ,maar een gebruikshond als in werkhond.renee-uk schreef:dus je ververst 1 keer bloed en dat is het?
Vergelijk het met met de werkhonden van leden hier op het forum waar ook mech/duitser en/of hollander doorheen zit.
.
wat jij wil begrijp ik inmiddels wel maar ik kan er niks aan doen dat ik nog steeds het nut er niet van in zie

-
Supernova
- Zeer actief
Ik heb even een spoedcursus gedaanValerie schreef:Dat valt me van je tegen
Dit gaat over Japanse Akita's in Japan die hulphond zijn.
http://www.city.akita.akita.jp/city/wf/ ... stance.htm