Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rasfouten Labrador
Moderator: moderatorteam
-
JobR
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Rasfouten Labrador
Ik weet niet of het topic hier goed staat maar ik denk van wel.
Beste mensen,
Ik doe een opleiding dierverzorging en moet hiervoor een opdracht maken over rashondenshows en exterieur. Voor deze opdracht moet we een ras uitkiezen er kijken wat de rasstandaarden zijn: Ik heb (verrassend) voor de Labrador gekozen. Nou is het vinden van de rasstandaard niet zo moeilijk maar we moeten ook de veel voorkomende fouten beschrijven in de rasstandaard ?
Ik heb verschillende fokkers gemaild of zelfs geprobeerd te bellen maar merk bij sommige dan het een gevoelig onderwerp is. Verder kan ik met behulp van het internet alleen 'Yellow Livers', reuen een verandering in dominantie tonen vinden en op Engelse sites staan enorme veel vaktermen. Is er iemand die me zou kunnen helpen hier?
De informatie wordt alleen gebruikt voor een presentatie en zullen niet openbaar etc gemaakt worden, en beloof hier voorzichtig mee om te gaan. Alvast bedankt!
Groetjes Vera
Beste mensen,
Ik doe een opleiding dierverzorging en moet hiervoor een opdracht maken over rashondenshows en exterieur. Voor deze opdracht moet we een ras uitkiezen er kijken wat de rasstandaarden zijn: Ik heb (verrassend) voor de Labrador gekozen. Nou is het vinden van de rasstandaard niet zo moeilijk maar we moeten ook de veel voorkomende fouten beschrijven in de rasstandaard ?
Ik heb verschillende fokkers gemaild of zelfs geprobeerd te bellen maar merk bij sommige dan het een gevoelig onderwerp is. Verder kan ik met behulp van het internet alleen 'Yellow Livers', reuen een verandering in dominantie tonen vinden en op Engelse sites staan enorme veel vaktermen. Is er iemand die me zou kunnen helpen hier?
De informatie wordt alleen gebruikt voor een presentatie en zullen niet openbaar etc gemaakt worden, en beloof hier voorzichtig mee om te gaan. Alvast bedankt!
Groetjes Vera
-
larkin
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): cairn terrier/belgische herder - mechelaar
Re: Rasfouten Labrador
stuur eens een bericht na de ras vereniging misschien dat zij je verder kunnen helpen
-
Jay1978
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Tja, fouten... Er zijn wel raskenmerken die uitvergroot worden door sommige fokkers waardoor je extremen krijgt. Veel te zware labradors die met overgewicht hun oorspronkelijke taken niet eens meer kunnen uitvoeren en wel door sommige keurmeesters een hoge beoordeling krijgen
. En de andere uitschieters naar de andere kant, slanke labradors die extreem goed zijn in hun oorspronkelijke taken maar amper nog rastypisch zijn. En in plaats dat er "gewerkt word" aan een middenweg, krijg je dus 2 typen labradors met elk hun fokkers.
Andere "fouten" die ik me kan bedenken zijn te lichte ogen, wat je vaak ziet en de bruine labrador die veel te licht van vachtkleur is.
Andere "fouten" die ik me kan bedenken zijn te lichte ogen, wat je vaak ziet en de bruine labrador die veel te licht van vachtkleur is.
-
JobR
- nieuw lid
Ik heb al een berichtje gestuurd na de rasvereniging, zit nu op het labrador forum te kijken..
Ook heb je zoals bij veel rassen een Showtype en een werktype, nou staat er in de opdracht meer in zijn geheel
Ook heb je zoals bij veel rassen een Showtype en een werktype, nou staat er in de opdracht meer in zijn geheel
-
~Suzanne~
- Zeer actief
JobR schreef:Ik heb al een berichtje gestuurd na(AR) de rasvereniging, zit nu op het labrador forum te kijken..
Ik ben nog steeds heel benieuwd wat je nu moet beschrijven... fouten in de rasstandaard??? Taalfouten?
Of fouten die de honden kunnen vertonen zodat ze niet aan de rasstandaard voldoen?
Te groot, te klein, te dik, te dun, "langer dan gewenst", "staart korter dan gewenst"...
Wat is de bedoeling?
Suzanne
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Zo moeilijk is dat toch niet? Bv een schotse herder met staande orenNanna schreef:Wat bedoel je eigenlijk precies? Fouten in de rasstandaard vinden?JobR schreef: Nou is het vinden van de rasstandaard niet zo moeilijk maar we moeten ook de veel voorkomende fouten beschrijven in de rasstandaard ?
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
In principe zijn alle afwijkingen van de rasstandaard te beschouwen als fout. De mate warin het afwijkt bepaalt hoe zwaar die fout wordt aangerekend.
Diskwalificerende fouten op de show zijn o.a. kleur (de zgn zilver kleur is een Niet Erkende Kleur) en als de reu geen twee ingedaalde ballen heeft (mono- of cryptorchide).
Verder zijn ernstige fouten, die je dus in het keurrapport terug zou moeten vinden, o.a. koehakkigheid, naar binnen of buiten gedraaide voorpoten, een staart die te hoog en gekruld is, te weinig pigment, onvolledig gebit of een niet-scharend gebit.
Je zou ook eens wat keurverslagen van labradors door kunnen lezen en afvinken waar er opmerkingen over gemaakt worden. Dan zie je vanzelf welke fouten vaker voorkomen. Keurverslagen vind je bv op de website van de NLV.
Diskwalificerende fouten op de show zijn o.a. kleur (de zgn zilver kleur is een Niet Erkende Kleur) en als de reu geen twee ingedaalde ballen heeft (mono- of cryptorchide).
Verder zijn ernstige fouten, die je dus in het keurrapport terug zou moeten vinden, o.a. koehakkigheid, naar binnen of buiten gedraaide voorpoten, een staart die te hoog en gekruld is, te weinig pigment, onvolledig gebit of een niet-scharend gebit.
Je zou ook eens wat keurverslagen van labradors door kunnen lezen en afvinken waar er opmerkingen over gemaakt worden. Dan zie je vanzelf welke fouten vaker voorkomen. Keurverslagen vind je bv op de website van de NLV.
-
JobR
- nieuw lid
Hallo,
Iedereen bedankt voor de reactie, en sorry voor mijn taalfouten
Na veel lezen sluipt dit erbij in.
Volgens de opdracht:
'Kies een hondenras en zoek uit waar dit ras op gekeurd wordt. OFtewel: Wat zijn voor deze hond de raskenmerken. Geef ook duidelijk aan wat in dit kader veel voorkomende fouten zijn en waar je deze aan herkent.'
Dit zou dus alles zijn wat afwijkt van de rasstandaard?
Ik dacht dat ze dan de fouten bedoelen die je het meest ziet binnen een ras.
Ik heb al een paar keurverslagen bekeken maar dit verschilt ook weer per keurmeester? Sommigen scoren streng op hoogte terwijl andere dit weer niet doen.. In de rassenstandaard staat een schofthoogte van 56 tot 57 cm voor reuen. Als je reu te groot is word hij dan afgekeurd, mag je hier wel of niet mee fokken ?
Iedereen bedankt voor de reactie, en sorry voor mijn taalfouten
Volgens de opdracht:
'Kies een hondenras en zoek uit waar dit ras op gekeurd wordt. OFtewel: Wat zijn voor deze hond de raskenmerken. Geef ook duidelijk aan wat in dit kader veel voorkomende fouten zijn en waar je deze aan herkent.'
Dit zou dus alles zijn wat afwijkt van de rasstandaard?
Ik heb al een paar keurverslagen bekeken maar dit verschilt ook weer per keurmeester? Sommigen scoren streng op hoogte terwijl andere dit weer niet doen.. In de rassenstandaard staat een schofthoogte van 56 tot 57 cm voor reuen. Als je reu te groot is word hij dan afgekeurd, mag je hier wel of niet mee fokken ?
-
Muk
Even googelen op rasstandaard Labrador levert deze link op. Hier staat, inclusief duidelijk plaatje, de rasstandaard beschreven. Alles wat daar vanaf wijkt is een rasfout.
Succes!
Succes!
-
JobR
- nieuw lid
@ Nanna
Ik vind de opdracht ook niet erg duidelijk en heb dan ook maar de leraar opgebeld, niet dat het hierdoor nog duidelijker is geworden. De veelvoorkomende fouten dien je te laten zien dmv fotos, bv staatbevedering : dan moet je een foto van een correcte staart laten zien en eentje met staartbevedering (dus van een ander ras)
erg logisch. Ik besloten de opdracht te maken zoals ik het juist acht en ga aangeven voor mijn presentatie wat ik ervan vond.
Ik vind de opdracht ook niet erg duidelijk en heb dan ook maar de leraar opgebeld, niet dat het hierdoor nog duidelijker is geworden. De veelvoorkomende fouten dien je te laten zien dmv fotos, bv staatbevedering : dan moet je een foto van een correcte staart laten zien en eentje met staartbevedering (dus van een ander ras)
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
Er bestaat een mooie site met allerlei foto's van labradors met een kleurfout, ik kan alleen de link niet meer vinden
Misschien weet iemand hier welke ik bedoel?
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik snap de vraag wel.
Ik heb alleen geen idee welke afwijkingen van de rasstandaard veel voor komen bij de labrador. De meeste labjes zijn alleen wel veeeel te dik
Ik heb alleen geen idee welke afwijkingen van de rasstandaard veel voor komen bij de labrador. De meeste labjes zijn alleen wel veeeel te dik
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
http://www.woodhavenlabs.com/mismarks.htmlZeeuwse labjes schreef:Er bestaat een mooie site met allerlei foto's van labradors met een kleurfout, ik kan alleen de link niet meer vinden![]()
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Hah, die opdracht ken ik
Ik zou gewoon de raspunten eens langs lopen en kijken wat er dan fout kan gaan. Dus als de hakken goed sterk en recht moeten lijken, is het een fout als de hond koehakkig staat of doorzakt.
(Enzecontrolerennietheelstrenghoor
)
(Enzecontrolerennietheelstrenghoor
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Mijn zusje heeft hem ook net gemaakt (powerpoint presentatie)Nanna schreef:Ja, dus. Klaar.![]()
Ik vind het maar een rare en vrijblijvende opdracht

-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
Precies, die bedoel ikJay1978 schreef:http://www.woodhavenlabs.com/mismarks.htmlZeeuwse labjes schreef:Er bestaat een mooie site met allerlei foto's van labradors met een kleurfout, ik kan alleen de link niet meer vinden![]()
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
Kon niet missen! Ben al maanden bezig met genetica en labradors, dus heb een mapje met denk ik zo'n 300 websites over het onderwerp. Wha!Zeeuwse labjes schreef:Precies, die bedoel ikJay1978 schreef:http://www.woodhavenlabs.com/mismarks.htmlZeeuwse labjes schreef:Er bestaat een mooie site met allerlei foto's van labradors met een kleurfout, ik kan alleen de link niet meer vinden![]()
- kipo
- Zeer actief
Ik wist helemaal niet dat brindle wel eens voorkomt bij de labrador. Er loopt er hier 1 en zijn eigenaresse houdt vol dat hij zo gekleurd s doordat hij een gele moeder en een zwarte (? of bruine) vader heeft.Jay1978 schreef:http://www.woodhavenlabs.com/mismarks.htmlZeeuwse labjes schreef:Er bestaat een mooie site met allerlei foto's van labradors met een kleurfout, ik kan alleen de link niet meer vinden![]()
edit: hij lijkt precies op dat eerste pupje onder het kopje 'brindle'