op een DC's FB pagina werd de vraag gesteld of het beter/slechter is om de kleinste pup uit het nest aan te houden om verder mee te gaan in hun fokprogramma.
daar kwam een hele hoop antwoorden op, maar ook deze (is wel in het engels)
There can be an age variation of more than a week between pups in the same litter as the females eggs descend down the fallopian tubes at different intervals. This is also what allows multiple sires. Anyways, a weeks age differnce at 7 , 8, 9,... 16 weeks is substantial and often explains why the "runt" grows into a good one.
is het inderdaad zo, dat de kleinste uit het nest jonger zijn dan de rest van de pups?
kan het inderdaad zo zijn, dat als een teef 1 keer gedekt is en na 59 dagen bevalt, dat er toch een paar bij zitten die prematuur zijn?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
grote verschil vs leeftijd verschil?
Moderator: moderatorteam
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Re: grote verschil vs leeftijd verschil?
smitthy heeft 1x KI gehad en had 1 kleintje in het nest, deze was ook een stuk magerder als de rest, met een week of 4-5 was hij net zo groot als zijn broertjes en het is nu zelfs een van de grootsten 
maar het schijnt idd te kunnen wat jij zegt, althans dat heb ik gehoord, niet zelf meegemaakt.
maar het schijnt idd te kunnen wat jij zegt, althans dat heb ik gehoord, niet zelf meegemaakt.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- vania
- Zeer actief
Jänta was ook 1 van de lichtste in het nest, samen met een zusje, Jänta zelf is 1 van de grootste teven nu, haar zusje is qua bouw helemaal haar moeder en is dus "kleiner" gebleven (Jänta is 62cm, Guapa (moeder) is 59cm en het zusje is 60cm)Podenji schreef:smitthy heeft 1x KI gehad en had 1 kleintje in het nest, deze was ook een stuk magerder als de rest, met een week of 4-5 was hij net zo groot als zijn broertjes en het is nu zelfs een van de grootsten
in datzelfde nest was er een reutje (doodgeboren) dat extreem klein was (woog de helft van de andere pups), maar was verder wel helemaal "af", een ander dood geboren teefje, was dan weer wel net als de rest van het nest
Guapa was toen een week lang alle dagen "gedekt" (2 x KI laten doen en de rest wel dekkingen, maar geen koppelingen)
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
De grootte bij geboorte zegt helemaal niets over hoe een hond uitgroeit. De grootste kunnen de kleinste zijn en v.v. Dus ik zie het verband niet met welke je aan zou moeten houden voor de fokkerij.
Volgens mij kan er best een paar dagen tussen zitten qua bevruchting en rijpheid van eitjes, maar volgens mij springen er geen week op een rij eitjes uit de eileiders. Vaak genoeg gezien dat na 1 dekking er ook zeer verschillende geboortegewichten zijn.
Volgens mij kan er best een paar dagen tussen zitten qua bevruchting en rijpheid van eitjes, maar volgens mij springen er geen week op een rij eitjes uit de eileiders. Vaak genoeg gezien dat na 1 dekking er ook zeer verschillende geboortegewichten zijn.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
- vania
- Zeer actief
moest ik er zeker van zijn dat hij antwoord zou geven, zou ik het vragenInge O schreef:nee, volgens wat men er nu van weet (en dat is verre van alles) kan dat niet want het is niet de eisprong en bevruchtingstijd die de leeftijd bepaalt maar de innesteling en die gebeurt voor de verschillende vruchtjes op hetzelfde moment.
http://akitasites.net/IVIS.pdf
ik ben wel benieuwd of die poster ook een link heeft naar een artikel waarin die verschillende leeftijden beschreven worden?
ik wil je wel zijn naam geven op FB hoor, kan je hem contacteren
- vania
- Zeer actief
ik vind het best stom hoor, ik zal het vragen, maar ik kan niet garanderen dat ik/je een antwoord gaat krijgenInge O schreef:doe hem maar de groeten van mevania schreef: ik wil je wel zijn naam geven op FB hoor, kan je hem contacteren.