Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Genetica vraagje (liver)
Moderator: moderatorteam
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Genetica vraagje (liver)
Gaat dus over de Ridgeback.
Stel je krijgt een nest waarvan 1 ouder liver is en de ander liver drager.
Klopt dan mijn idee dat 50% van de puppen liver ZIJN en alle puppen drager?
- Priscill@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Aantal honden: 5
Re: Genetica vraagje (liver)
Jij heb het wel heel vaak over pups. Heb je soms iets te vertellen
Ik heb trouwens geen idee
Liver is die lichte kleur toch die je wel eens bij ridgebacks ziet? Vind het wel een hele mooie kleur.
Ik heb trouwens geen idee
Groetjes Priscilla en pootjes van Bailey, Breezer, Brandy, Bourbon en Bacardi

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zo uit mijn hoofd wel. Bij Tollers is dit bijna altijd hetzelfde, als er een combinatie word gemaakt met een hond met zwart pigment. Die zijn bijna altijd heterozygoot (Bb) en het andere ouderdier homozygoot voor vleeskleurig (bb). Dan krijg je statistisch gezien 50% pups met leverkleurig pigment. De rest heeft gewoon zwart pigment maar is daar ook heterozygoot voor.Irisz schreef:Gaat dus over de Ridgeback.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Haha nee hoor, nog niet. Ben me vooral aan het voorbereiden. Xavi is drager van liver en er staat een dekking gepland eind 2012/begin 2013 met een liver teefje. Nu hebben we al aardig wat geïnteresseerden, voornamelijk met voorkeur voor livertjes.Priscill@ schreef:Jij heb het wel heel vaak over pups. Heb je soms iets te vertellen![]()
Ik heb trouwens geen ideeLiver is die lichte kleur toch die je wel eens bij ridgebacks ziet? Vind het wel een hele mooie kleur.
Hoewel je moeder natuur natuurlijk nooit kan voorspellen, kan je wel een schatting maken. Ben dus wel benieuwd!
Liver houdt in dat de hond geen masker heeft en een oranje neus, ipv zwart. Vaak zijn ze qua kleur ook warmer en meer oranje dan de 'zwartneusjes'.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Hm...maar bij de toller is vleeskleurig dominant over zwart pigment toch, of niet?Maeve schreef:Zo uit mijn hoofd wel. Bij Tollers is dit bijna altijd hetzelfde, als er een combinatie word gemaakt met een hond met zwart pigment. Die zijn bijna altijd heterozygoot (Bb) en het andere ouderdier homozygoot voor vleeskleurig (bb). Dan krijg je statistisch gezien 50% pups met leverkleurig pigment. De rest heeft gewoon zwart pigment maar is daar ook heterozygoot voor.Irisz schreef:Gaat dus over de Ridgeback.
Ik zie vooral veel tollers met vleeskleurige neus en weinig met zwart?
- Priscill@
- Zeer actief
Oh oke. Ik dacht misschien toch een pupje. Maargoed wel weer wat bijgeleerd 

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee hoor, zwart is gewoon dominant, maar veel minder populair. En doordat vleeskleurig recessief is, worden er alleen pups met zwart pigment geboren als één van de ouders dat zelf ook heeft. Er zijn heel wat fokkers die daar bewust niet voor kiezen omdat ze het niet mooi vinden.Irisz schreef:Hm...maar bij de toller is vleeskleurig dominant over zwart pigment toch, of niet?Maeve schreef:Zo uit mijn hoofd wel. Bij Tollers is dit bijna altijd hetzelfde, als er een combinatie word gemaakt met een hond met zwart pigment. Die zijn bijna altijd heterozygoot (Bb) en het andere ouderdier homozygoot voor vleeskleurig (bb). Dan krijg je statistisch gezien 50% pups met leverkleurig pigment. De rest heeft gewoon zwart pigment maar is daar ook heterozygoot voor.Irisz schreef:Gaat dus over de Ridgeback.
Ik zie vooral veel tollers met vleeskleurige neus en weinig met zwart?
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
HelderMaeve schreef: Nee hoor, zwart is gewoon dominant, maar veel minder populair. En doordat vleeskleurig recessief is, worden er alleen pups met zwart pigment geboren als één van de ouders dat zelf ook heeft. Er zijn heel wat fokkers die daar bewust niet voor kiezen omdat ze het niet mooi vinden.
Bij de RR is het juist andersom. Je ziet heel veel zwartneusjes en weinig liver. Mensen denken soms zelfs dat het een fout is (zelfs keurmeesters af en toe
Ik vind het zelf wel heel mooi en vooral ook de warme vachtkleur die er vaak bij hoort.
Ben dus wel heel benieuwd of er veel liver uit dit nestje zal komen. Maar als mijn schatting klopt, hebben we een goeie kans.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Haha, Iris wil wel hoor!Priscill@ schreef:Oh oke. Ik dacht misschien toch een pupje. Maargoed wel weer wat bijgeleerd
Ik wil dit jaar eerst mij Bachelor afronden en dan kijken we weer verder. De 3e zit wel in de planning, maar het moet wel passen in de situatie en ik ben nu gewoon te druk met mijn studie en de honden die ik al heb. Even geen ruimte voor een puppert dus.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Het wel of niet hebben van een masker staat los van liver, masker is dan gewoon liver/choco gekleurd en inderdaad daardoor minder zichtbaar, maar daarom niet minder aanwezig. Bij deze hond zie je het masker wel (is nog wel een jonge hond):Liver houdt in dat de hond geen masker heeft en een oranje neus, ipv zwart.

Alles wat deze hond in zwart heeft:

Heeft de andere in bruin inclusief masker dus.
Ik vind liver in de meeste rassen supermooi
- Priscill@
- Zeer actief
haha dat wil ik geloven. Bij mij staat er ook nog steeds 1 op de planning, alleen is 2012/2013 te vroeg. Ik zit heel vaak bij de fokker van Xavi op de site te kijken. Ik vind die reu waarmee ze een nestje gaan doen ook zo mooi. Maargoed ik hou me in, ook mijn tijd komt nog. Ik wil eerst verhuizen naar een groter huis.Irisz schreef:Haha, Iris wil wel hoor!Priscill@ schreef:Oh oke. Ik dacht misschien toch een pupje. Maargoed wel weer wat bijgeleerdMaar mijn tijd komt wel.
Ik wil dit jaar eerst mij Bachelor afronden en dan kijken we weer verder. De 3e zit wel in de planning, maar het moet wel passen in de situatie en ik ben nu gewoon te druk met mijn studie en de honden die ik al heb. Even geen ruimte voor een puppert dus.

- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Bedoel jij nu met chocolade wat ze bij een cocker (bijv. ) tan noemen??Linsey schreef:Het wel of niet hebben van een masker staat los van liver, masker is dan gewoon liver/choco gekleurd en inderdaad daardoor minder zichtbaar, maar daarom niet minder aanwezig. Bij deze hond zie je het masker wel (is nog wel een jonge hond):Liver houdt in dat de hond geen masker heeft en een oranje neus, ipv zwart.
Alles wat deze hond in zwart heeft:
Heeft de andere in bruin inclusief masker dus.
Ik vind liver in de meeste rassen supermooi![]()
Dino is ook drager van chocolade.
Want BoB is bijv choco en Billy bruinschimmel (of in het Engels Liver Roan)
Waahhhhhhhhhhhhhhhhh kunnen ze de kleur aanduidingen niet universeel maken
En de groeten van de mannen 

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Bob en Billy hebben wel allebei bruin pigment (neus en oogranden) dus dat is een overeenkomst
En de rest heeft te maken met patronen en is mij te ingewikkeld 
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Chocolade, liver, bruin is allemaal hetzelfde. Tan is iets aparts en kan bij meerdere kleuren voorkomen.
Misschien heb je hier iets aan:
http://users.telenet.be/guin9/LCportal/ ... olour.html
of hier (gaat dan weer over het leeuwhondje):
viewtopic.php?f=41&t=58301&p=3793582&hilit=leeuwhondje#p3793582
Misschien heb je hier iets aan:
http://users.telenet.be/guin9/LCportal/ ... olour.html
of hier (gaat dan weer over het leeuwhondje):
viewtopic.php?f=41&t=58301&p=3793582&hilit=leeuwhondje#p3793582
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Nee, hun hebben allebei geen tan, alhoewel Bob het heel licht heeft (in de zon) en Billy het schijnt te vererfen.
Ik bedoel dit, zoals bij de moeder van Billy, Jess

(foto even gejat van de site van de fokster)
Ik bedoel dit, zoals bij de moeder van Billy, Jess

(foto even gejat van de site van de fokster)
En de groeten van de mannen 

- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Als tan heel minimaal te zien is, kan het zijn dat het verborgen is door een masker om het nog ingewikkelder te maken, Dino heeft bijvoorbeeld een masker dat al zijn tan aftekeningen op zijn hoofd verbergt, althans wat al niet verborgen is onder het wit (kwam uit DNA test). En bij cocker spaniels (zowel engelse als amerikaanse) komt het ook vaak voor dat tan aftekeningen op de poten ook niet heel duidelijk door komen. Bij leeuwhondjes heb je dat ook, er zijn zelfs leeuwhondjes waar je enkel aan het achterwerk kan zien dat ze tan hebben.
Als je engels kunt, zijn deze sites echt wel leuk:
http://abnormality.purpleflowers.net/genetics/
http://dogs.lokatt.se/colours.htm
Als je engels kunt, zijn deze sites echt wel leuk:
http://abnormality.purpleflowers.net/genetics/
http://dogs.lokatt.se/colours.htm
- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook de livertjes kunnen een masker hebben, maar die valt minder op.
Hier de genetica:
http://www.rr.sk/tusani/m/genetika_nos.htm
Dus 50% liver, 50% drager
Houd wel rekening met wat kleurverlies qua pigmentatie, dus de kleurtjes kunnen wat lichter zijn. En ik heb begrepen des te meer masker in de lijnen ervoor, des te mooier het pigment, maar ik weet niet of dat waar is.
Enneh, de kans op livers is bij 2 liverdragers 25%, maar in het nest van Vai waren het er 5 van de 12, bij Azuma 5 van de 13 en 1 van de 11.
Is dus 42%, 38% en 9%
. Het is slechts een berekening, de werkelijkheid kan totaal anders zijn.
Groetjes,
Esther
Hier de genetica:
Houd wel rekening met wat kleurverlies qua pigmentatie, dus de kleurtjes kunnen wat lichter zijn. En ik heb begrepen des te meer masker in de lijnen ervoor, des te mooier het pigment, maar ik weet niet of dat waar is.
Enneh, de kans op livers is bij 2 liverdragers 25%, maar in het nest van Vai waren het er 5 van de 12, bij Azuma 5 van de 13 en 1 van de 11.
Is dus 42%, 38% en 9%
Groetjes,
Esther
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja maar in feite is dat dus 100% drager.Esther80 schreef:Ook de livertjes kunnen een masker hebben, maar die valt minder op.
Hier de genetica:
Is dus 42%, 38% en 9%. Het is slechts een berekening, de werkelijkheid kan totaal anders zijn.
Groetjes,
Esther
Als je Bb (Xavi) x bb (liver teef) doet, kan daar NOOIT BB uitkomen (geen drager). Dus drager is altijd 100% lijkt me?
En 50% liver inderdaad.
Maar je hebt gelijk hoor, kan alle kanten op. Moeder natuurlijk valt niet te manipuleren, haha. Maar was wel heel benieuwd hoe dat zit!
Laatst had Natas het er bijvoorbeeld over, dat honden die blauw dragen, ook altijd liver dragen?
Maar dat honden die liver dragen niet per se blauw hoeven te dragen (dat klopt, want Xavi draagt geen blauw).
Maar dat verband snap ik ook weer niet zo goed, want volgens mij staan blauw en liver helemaal los van elkaar. Zit op een hele andere locus.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt inderdaad, wist ik ook wel, maar wilde het een beetje in Jip en Janneke taal uitleggen, haha.Linsey schreef:Het wel of niet hebben van een masker staat los van liver, masker is dan gewoon liver/choco gekleurd en inderdaad daardoor minder zichtbaar, maar daarom niet minder aanwezig. Bij deze hond zie je het masker wel (is nog wel een jonge hond):Liver houdt in dat de hond geen masker heeft en een oranje neus, ipv zwart.
Maar je hebt gelijk hoor.
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat staat inderdaad helemaal los van elkaarLaatst had Natas het er bijvoorbeeld over, dat honden die blauw dragen, ook altijd liver dragen?
Maar dat honden die liver dragen niet per se blauw hoeven te dragen (dat klopt, want Xavi draagt geen blauw).
Maar dat verband snap ik ook weer niet zo goed, want volgens mij staan blauw en liver helemaal los van elkaar. Zit op een hele andere locus.