Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vragen over de oud duitse herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sonja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle en een Roemeens straatratje
Aantal honden: 2

vragen over de oud duitse herder

Ongelezen bericht door sonja »

Ik ben me alvast aan het inlezen over de verschillende rassen die ik heel mooi vind.
Over een klein jaar, als de aankomende verhuizing erop zit, wil ik er graag een hond bij.
Nu heb ik de laatste 11 jaar of een weimaraner of een labrador om mij heen gehad (of allebei te gelijk).
Maar ben nu wel heel erg nieuwsgierig naar de oud duitse herder.

Aangezien ik herders niet gewent ben, heb ik geen idee of het type hond mij zal liggen.
In het verleden heb ik wel een zwitserse herder opgevangen, maar dit was een angstige dame met een verleden, dus niet een hond met typisch herder gedrag vond ik (denk ik).
Natuurlijk ben ik van plan om tegen die tijd flink wat fokkers lastig te vallen voordat ik een beslissing maak over een nieuwe aanwinst, maar voor nu ben ik wel benieuwd wat de mensen met herders hier van het ras vinden.

Wat ik me afvraag,
(en dan heb ik het over een herder uit de showlijnen)
Verschilt een oud duitse herder veel van een duitse herder wat karakter betreft.
de 1 zegt dat een oud duitse een duitse herder is met een fokfout op vachtgebied maar verder weinig verschil vertoont, en de ander zegt dat het echt twee compleet andere typetjes zijn.

En verder ben ik erg benieuwd hoe mensen met herders het ras omschrijven.
Ben echt een herder groentje, dus wil graag weten hoe het is om er 1 in huis te hebben :D
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Re: vragen over de oud duitse herder

Ongelezen bericht door duitse herder »

Dit is mijn mening erover. De ODH heeft weinig regels qua fokkerij, al helemaal niet dat ze minimaal IPO1 moeten hebben behaald. Niet dat alle DH's daar nou zo geschikt voor zijn, maar er word tenminste wel iets gekeurd en bij de ODH dus totaal niet. Ze worden voornamelijk gefokt op de beharing (logisch) en volgens sommige om rechtere ruggen, al ben ik het daar niet mee eens. Als ik foto's zie van ODH's die al meerdere generaties zijn, zie ik toch echt nog steeds overhoekte achterpoten en afvallende croupe. Kortom, er zijn denk ik te weinig regels qua fokkerij om daarin echt een duidelijke type te zien qua karakter. Maar nogmaals, dat is mijn mening erover.
Zijn er eigenlijk wel fokkers van ODH's die alleen fokken met minimaal UV, VZH, en IPO1 erop?
Perry en Noah

Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Er zijn wel fokkers die werken met hun hond. Ik zou even een kijkje nemen op het forum voor Dh(Duitse herder) LSH (langstokhaar) en ODH (Oud Duitse herder). Daar vind je liefhebbers van alle variëteiten.
http://duitsbloed.yourbb.nl/index.php
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

duitse herder schreef:Dit is mijn mening erover. De ODH heeft weinig regels qua fokkerij, al helemaal niet dat ze minimaal IPO1 moeten hebben behaald. Niet dat alle DH's daar nou zo geschikt voor zijn, maar er word tenminste wel iets gekeurd en bij de ODH dus totaal niet. Ze worden voornamelijk gefokt op de beharing (logisch) en volgens sommige om rechtere ruggen, al ben ik het daar niet mee eens. Als ik foto's zie van ODH's die al meerdere generaties zijn, zie ik toch echt nog steeds overhoekte achterpoten en afvallende croupe. Kortom, er zijn denk ik te weinig regels qua fokkerij om daarin echt een duidelijke type te zien qua karakter. Maar nogmaals, dat is mijn mening erover.
Zijn er eigenlijk wel fokkers van ODH's die alleen fokken met minimaal UV, VZH, en IPO1 erop?
Even een blonde vraag van mij. Als iemand een ODH uit een showlijn zoekt, dan is het toch helemaal niet van belang dat de ouders minimaal IPO1 hebben? Dan ga je toch meer richting werklijnen? Of zie ik dit verkeerd?
flatcoatjrt
Zeer actief
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Maar met sjaaks ouders werd/word wel ipo getraind.
De kynologische d.herders die ik zie bij ons op de kc lijken wat rustiger te zijn, en minder luidruchtig aan wezig. Sjaak lijkt wat pittiger net als de d.herders uit werklijnen. Hij blaft/jubelt graag, komt blaffent het trainings veld op, werkt dan keihard en gaat weer blaffend het terrein af.. (oh het is zo leuk, het is spannend, wat gaan we doen, he een wapperende vlag, oh jippie apporteren)
Kijk ook eens hier http://odhvrienden.forum2go.nl/

Gr mirjam
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Muk schreef:
duitse herder schreef:Dit is mijn mening erover. De ODH heeft weinig regels qua fokkerij, al helemaal niet dat ze minimaal IPO1 moeten hebben behaald. Niet dat alle DH's daar nou zo geschikt voor zijn, maar er word tenminste wel iets gekeurd en bij de ODH dus totaal niet. Ze worden voornamelijk gefokt op de beharing (logisch) en volgens sommige om rechtere ruggen, al ben ik het daar niet mee eens. Als ik foto's zie van ODH's die al meerdere generaties zijn, zie ik toch echt nog steeds overhoekte achterpoten en afvallende croupe. Kortom, er zijn denk ik te weinig regels qua fokkerij om daarin echt een duidelijke type te zien qua karakter. Maar nogmaals, dat is mijn mening erover.
Even een blonde vraag van mij. Als iemand een ODH uit een showlijn zoekt, dan is het toch helemaal niet van belang dat de ouders minimaal IPO1 hebben? Dan ga je toch meer richting werklijnen? Of zie ik dit verkeerd?
Een DH uit showlijn moet ook al minimaal IPO1 hebben wil je ermee mogen fokken, dat is nog het enige houvast wat je hebt bij de DH. Als ze dat afschaffen ben ik bang dat je helemaal krijgt dat er niet meer op werkkarakter gelet gaat worden. De enige regel die dus zelfs een showlijn moet hebben is UV, VZH en minimaal IPO1. Bij de ODH is zelfs dat niet van belang, waardoor je qua verplichtingen dus helemaal niets hebt waar ze op letten qua gedrag.
Perry en Noah

Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik vind niet veel verschil tussen een duitse herder showlijn en oud duitse herders, de ODH die ik ken zitten even slecht in elkaar als de duitse herders die ik ken, ook van die vreselijke achterpoten :schrik: En van karakter geen honden die ik in huis wil hebben, ook heel veel bange honden.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

de ODH is toch niet erkend door de FCI? Bestaat er bij de ODH ook al een splitsing tussen show- en werklijn dan, want als ze niet erkend zijn, kun je er ook niet mee showen? Verder weet ik er alleen van dat de ODH werd/wordt neergezet als de voorloper van de DH, met een beter gestel en een zachter karakter, maar ipv de voorloper is het eerder andersom en is de ODH ontstaan uit de 'normale' DH en heeft hij dus te maken met dezelfde gezondsheidsproblemen die bij de DH spelen. Wat karakter betreft ken ik ze niet.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

De ODH is niet erkend, maar er zijn andere verenigingen die niet FCI zijn aangesloten die shows organiseren. Op websites zie je dus de meest mooie titels staan als Europasieger en dergelijke. Dit soms bij verschillende verenigingen of organisaties. Ook kennen ze een eigen aankeuringssysteem, ook weer bij verschillende verenigingen.
voor zover ik stambomen heb na kunnen gaan, zijn ze zo'n 30 jaar geleden georganiseerd en zijn toen eigen afstammingsbewijzen gaan afgeven. Met welke bloedlijnen toen gefokt is, kan ik niet zeggen, dit kan ik niet achterhalen.
Wat ik op huidige afstammingsbewijzen zie is dat er lijnen zijn die niet verwant zijn aan de huidige show DH, maar een geheel eigen lijn zijn. Dan zijn er lijnen, waar van oorsprong Oost-Duits en Tsjechische lijnen zijn ingefokt. Deze hebben andere lijnen dan de show DH en zijn meer op scherpte en minder op uiterlijk gefokt.
Tegenwoordig zie ik dat er veel DH langstokhaar uit showDuitsers bij de ODH ingekruist worden, zodat de verwantschap zeer groot is en je niet meer van een aparte lijn kunt spreken.
Wil je ene bepaald type ODH, zul je ook goed je huiswerk moeten doen om te bepalen welk type hond je wilt en desbetreffende fokkers benaderen. Niet alleen op de benaming ODH afgaan. Verdiep je in de bloedlijnen.
Muk

duitse herder schreef:
Muk schreef:
Een DH uit showlijn moet ook al minimaal IPO1 hebben wil je ermee mogen fokken, dat is nog het enige houvast wat je hebt bij de DH. Als ze dat afschaffen ben ik bang dat je helemaal krijgt dat er niet meer op werkkarakter gelet gaat worden. De enige regel die dus zelfs een showlijn moet hebben is UV, VZH en minimaal IPO1. Bij de ODH is zelfs dat niet van belang, waardoor je qua verplichtingen dus helemaal niets hebt waar ze op letten qua gedrag.
Ok, dat wist ik niet.
De ODH pups die ik hier zie (vandaag nog eentje) hebben eigenlijk allemaal een doorgezakte achterhand. Ik heb het idee dat het een moderas aan het worden is (in deze regio dan) en dat er niet kritisch gekeken wordt naar de gezondheid.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Muk schreef:,,,,,

Ok, dat wist ik niet.
De ODH pups die ik hier zie (vandaag nog eentje) hebben eigenlijk allemaal een doorgezakte achterhand. Ik heb het idee dat het een moderas aan het worden is (in deze regio dan) en dat er niet kritisch gekeken wordt naar de gezondheid.
Zijn dat volgens de eigenaren ODH's of denk je dat omdat ze langharig zijn?
Veel ODH's hebben een langstokhaar show-Duitser als vader/moeder, maar er lopen ook erg veel langstokhaar DH's, die niet als ODH verkocht zijn. Eigenlijk kun je aan veel honden niet meer zien of het ODH's of langstokhaar DH's zijn, al dan niet uit show of africhtingslijnen. Dus erkenning kunnen ze wel vergeten, door het zeer veelvuldig paren aan een show-Duitser gooien ze hun eigen glazen in om de ODH als ras erkend te krijgen, zoals het met de Witte Zwitser wel gebeurd is.
Muk

Elly* schreef:
Muk schreef:,,,,,

Ok, dat wist ik niet.
Zijn dat volgens de eigenaren ODH's of denk je dat omdat ze langharig zijn?
Veel ODH's hebben een langstokhaar show-Duitser als vader/moeder, maar er lopen ook erg veel langstokhaar DH's, die niet als ODH verkocht zijn. Eigenlijk kun je aan veel honden niet meer zien of het ODH's of langstokhaar DH's zijn, al dan niet uit show of africhtingslijnen. Dus erkenning kunnen ze wel vergeten, door het zeer veelvuldig paren aan een show-Duitser gooien ze hun eigen glazen in om de ODH als ras erkend te krijgen, zoals het met de Witte Zwitser wel gebeurd is.
Meestal vraag ik het, want mijn rassenkennis is niet echt geweldig. Dus dan neem ik het zekere voor het onzekere. :mrgreen:
Maar dat het verschil zo klein is tussen het uiterlijk van een DH en ODH dat wist ik ook niet. Eigenlijk kun je dus niet zomaar zeggen dat een hond een ODH is omdat een DH er precies zo uit kan zien? Lastig.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Het is inderdaad niet meer het verschil wat de ODH-fokker pretendeert (uitzonderingen daargelaten).
Ik was eens op een ODH-keuring. Er was een mooi zwart teefje. Ik sprak de eigenaar en hij vertelde me, dat hij de voorkeur aan de ODH gaf boven de DH omdat deze liever zou zijn, rechtere rug, etc. Toen ik vroeg wie de vader was van zijn hond, krabde ik me wel even achter mijn oor: langstokhaar reu uit showlijnen van een broodfokker. :denken:
Dat zit me dwars bij het ODH-gebeuren: als het een ODH is, is het goed, was de hond stokharig, was het een verfoeide DH. Niet geloofwaardig in mijn ogen.

Deze hond bijvoorbeeld: toen de Duitse Herder langstokhaar niet erkend was, werd hij ingezet bij de ODH-fokkerij en won hij shows.
Vorig jaar werd hij 1e uitmuntend bij de grootste Duitse herderkeuring in de rubriek langstokhaar.
Afbeelding,
Dan is er toch geen verschil meer?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”