Ik heb dit geprobeerd na te zoeken op sites van Chinese naakthonden-fokkers, ik dacht msischien is het daar anders dan bij bijv. Peruanen, maar ook daar zie ik regelmatig naakt x naakt langskomen.
Wie o wie helpt me uit de onzekerheid?
Moderator: moderatorteam
okee.. dus er is geen kans op allerlei enge dingen in de zwangerschap? Leek mij logisch, maar aangezien hij dus zei van niet..sirene schreef:Homozygoot naakt is lethaal. Homozygoten worden al in een heel vroeg stadium van de dracht geresorbeerd. Ze zijn dus ook niet op een echo heel vroeg in de dracht te zien.
Je docent heeft dus ergens de klok horen luiden...
Wie is je docent ?
Nee,helemaal niet. Fokkers zien en merken niets van het resorberen.sbientje schreef:okee.. dus er is geen kans op allerlei enge dingen in de zwangerschap? Leek mij logisch, maar aangezien hij dus zei van niet..sirene schreef:Homozygoot naakt is lethaal. Homozygoten worden al in een heel vroeg stadium van de dracht geresorbeerd. Ze zijn dus ook niet op een echo heel vroeg in de dracht te zien.
Wie is je docent ?
Okee.. Nou ja, fijn, bedankt voor de info iig!sirene schreef:Nee,helemaal niet. Fokkers zien en merken niets van het resorberen.sbientje schreef:okee.. dus er is geen kans op allerlei enge dingen in de zwangerschap? Leek mij logisch, maar aangezien hij dus zei van niet..sirene schreef:Homozygoot naakt is lethaal. Homozygoten worden al in een heel vroeg stadium van de dracht geresorbeerd. Ze zijn dus ook niet op een echo heel vroeg in de dracht te zien.
Wie is je docent ?
Ik heb me een tijd terug door een docent van Wageningen laten vertellen dat er zoveel lethale genencombinaties en aandoeningen bestaan dat onze verhouding van 1 op de 4 NN een hele normale is. Die man vertelde dat dat een hele normale verhouding is van geresorbeerde embryo's tijdens de dracht, bij iedere dracht dus.
Ze zijn er wel mee bezig hoor en het gaat ook wel gebeuren. Maar ik kan dus niet begrijpen dat kynologen waaronder KK docenten (en deze is echt niet de enige) dit soort dingen al jaren roepen en dat wij dan nog steeds alleen maar naakt x naakt mogen doen terwijl het gros dus gelooft dat het niet kan of onethisch is. Dat is toch zot ?!Marjoleine schreef:@sbientje, je docent is Piet toch?
Ik zou sirene eens op hem afsturen, wie weet wat hij kan doen voor die erkenning
ik had sirene al gepbd met de naam idd, niet voor de erkenning maar omdat ik het niet zo netjes vond om m met naam en toenaam hier te noemen haha.. Welke erkenning gaat het over trouwens,d e peludo?Marjoleine schreef:@sbientje, je docent is Piet toch?
Ik zou sirene eens op hem afsturen, wie weet wat hij kan doen voor die erkenning
in ieder geval niet altijd wordt dat gedaan bij de chinezen. Al vind ik die 'naakten' met die weelderige sokken er soms stiekem uitzien als geschoren powderpuffs, maar das weer een andere discussievosse schreef:Ik heb me dit ook altijd een beetje afgevraagd.
Omdat ik begreep dat bij chinesen bijv. vaak/altijd? naakt x pp gedaan wordt.
Maar ik ben me dus ook af gaan vragen hoe dat dus gaat bij peruanen en mexicanen. Maar als ik het goed begrijp mag je daar alleen maar naakt x naakt doen?
En de homozygoten worden dus nooit geboren om het even simpel te zeggen?
sbientje schreef:in ieder geval niet altijd wordt dat gedaan bij de chinezen. Al vind ik die 'naakten' met die weelderige sokken er soms stiekem uitzien als geschoren powderpuffs, maar das weer een andere discussievosse schreef:Ik heb me dit ook altijd een beetje afgevraagd.
Maar ik ben me dus ook af gaan vragen hoe dat dus gaat bij peruanen en mexicanen. Maar als ik het goed begrijp mag je daar alleen maar naakt x naakt doen?
En de homozygoten worden dus nooit geboren om het even simpel te zeggen?![]()
Bij de peruanen en mexicanen mag je dus idd alleen naakt x naakt doen, waarbij de NN niet geboren wordt idd.. zo begrijp ik het nu
Dacht ik ook altijd hoor. Vandaar ook deze vraag.Suzanne123 schreef:sbientje schreef:in ieder geval niet altijd wordt dat gedaan bij de chinezen. Al vind ik die 'naakten' met die weelderige sokken er soms stiekem uitzien als geschoren powderpuffs, maar das weer een andere discussievosse schreef:Ik heb me dit ook altijd een beetje afgevraagd.
Bij de peruanen en mexicanen mag je dus idd alleen naakt x naakt doen, waarbij de NN niet geboren wordt idd.. zo begrijp ik het nu
Ik dacht dat ik het begreep, maar je bent me nu kwijt...
Bij de chineese naakthonden is het dus anders dan bij de peruaanse en mexicaanse?
Bij chineese mag dacht ik naakt x naakt niet? of heb ik nu de klok ergens gehoord?
Suzanne
Naakt is Nn. Pups met NN worden niet geboren.Suzanne123 schreef:sbientje schreef:in ieder geval niet altijd wordt dat gedaan bij de chinezen. Al vind ik die 'naakten' met die weelderige sokken er soms stiekem uitzien als geschoren powderpuffs, maar das weer een andere discussievosse schreef:Ik heb me dit ook altijd een beetje afgevraagd.
Ik dacht dat ik het begreep, maar je bent me nu kwijt...
Bij de chineese naakthonden is het dus anders dan bij de peruaanse en mexicaanse?
Bij chineese mag dacht ik naakt x naakt niet? of heb ik nu de klok ergens gehoord?
Suzanne
Dat is waar inderdaad.Inge O schreef:toch is dat niet helemaal 'eerlijk' uitgedrukt want die andere oorzaken zijn er toch bij iedereen dus ook nog een keer (extra) bij naakthonden?
Door voor de koelkast!vosse schreef:Dus het is 'voordeliger' om naakt x behaard te doen.
Maar bij de mexicanen en peruanen kan dit dus gewoon niet ivm. die erkenning
en slaat voordelig dan op het aantal pups? Omdat er minder geresorbeerd worden?Marjoleine schreef:Dat is waar inderdaad.Inge O schreef:toch is dat niet helemaal 'eerlijk' uitgedrukt want die andere oorzaken zijn er toch bij iedereen dus ook nog een keer (extra) bij naakthonden?
Door voor de koelkast!vosse schreef:Dus het is 'voordeliger' om naakt x behaard te doen.
Tot op zekere hoogte, he.sbientje schreef:en slaat voordelig dan op het aantal pups? Omdat er minder geresorbeerd worden?
nog vrij lastige materie. Ik weet ook niet of dat uberhaupt gevraagd wordt, bij KK1.. Heb nog niet echt een goed idee van de vragen mbt erfelijkheid. Aangezien alles in stellingen komt..Marjoleine schreef:Tot op zekere hoogte, he.sbientje schreef:en slaat voordelig dan op het aantal pups? Omdat er minder geresorbeerd worden?
Want als je meer pups hebt, heb je ook meer behaarde pups. En die zijn niet bij alle naaktrassen erkend.
dat klopt, maar het ging er mij om of het ethisch verantwoord is om naakt x naakt te doen. voor mij is het dat wel omdat de homozygoten dus niet geboren worden en ik of de teef niks merk van evt. lijden. als het niet verantwoord is, is fokken dat sowieso niet omdat het resorberen haast altijd gebeurt. aldus die meneer.Inge O schreef:toch is dat niet helemaal 'eerlijk' uitgedrukt want die andere oorzaken zijn er toch bij iedereen dus ook nog een keer (extra) bij naakthonden?sirene schreef:Nee,helemaal niet. Fokkers zien en merken niets van het resorberen.sbientje schreef:okee.. dus er is geen kans op allerlei enge dingen in de zwangerschap? Leek mij logisch, maar aangezien hij dus zei van niet..sirene schreef:Homozygoot naakt is lethaal. Homozygoten worden al in een heel vroeg stadium van de dracht geresorbeerd. Ze zijn dus ook niet op een echo heel vroeg in de dracht te zien.
Wie is je docent ?
Ik heb me een tijd terug door een docent van Wageningen laten vertellen dat er zoveel lethale genencombinaties en aandoeningen bestaan dat onze verhouding van 1 op de 4 NN een hele normale is. Die man vertelde dat dat een hele normale verhouding is van geresorbeerde embryo's tijdens de dracht, bij iedere dracht dus.
alleen bij de peruanen zijn ze nog niet erkend.vosse schreef:Dus het is 'voordeliger' om naakt x behaard te doen.
het werkt bij deze 3 rassen allemaal hetzelfde want het is dezelfde mutatie. bij alle rassen mag je naakt x naakt doen, bij de peruaan -moet- je het doen.Suzanne123 schreef: Ik dacht dat ik het begreep, maar je bent me nu kwijt...
Suzanne
en wat is jouw persoonlijke mening erover ?Inge O schreef:ja, begrijp iksirene schreef:dat klopt, maar het ging er mij om of het ethisch verantwoord is om naakt x naakt te doen. voor mij is het dat wel omdat de homozygoten dus niet geboren worden en ik of de teef niks merk van evt. lijden. als het niet verantwoord is, is fokken dat sowieso niet omdat het resorberen haast altijd gebeurt. aldus die meneer.Inge O schreef:toch is dat niet helemaal 'eerlijk' uitgedrukt want die andere oorzaken zijn er toch bij iedereen dus ook nog een keer (extra) bij naakthonden?sirene schreef: Nee,helemaal niet. Fokkers zien en merken niets van het resorberen.
Ik heb me een tijd terug door een docent van Wageningen laten vertellen dat er zoveel lethale genencombinaties en aandoeningen bestaan dat onze verhouding van 1 op de 4 NN een hele normale is. Die man vertelde dat dat een hele normale verhouding is van geresorbeerde embryo's tijdens de dracht, bij iedere dracht dus..
Maar bij de Amerikaanse Haarloze terrier gaat dat dus niet op.sirene schreef:het werkt bij deze 3 rassen allemaal hetzelfde want het is dezelfde mutatie. bij alle rassen mag je naakt x naakt doen, bij de peruaan -moet- je het doen.
Bij de AHT moet je idd naakt x naakt doen om naakt te krijgen of een behaarde die naakt draagt. Naakt x behaard geeft daar anders alleen maar behaard.Marjoleine schreef:Maar bij de Amerikaanse Haarloze terrier gaat dat dus niet op.sirene schreef:het werkt bij deze 3 rassen allemaal hetzelfde want het is dezelfde mutatie. bij alle rassen mag je naakt x naakt doen, bij de peruaan -moet- je het doen.
Daar is het een andere mutatie.
Even om iedereen in de war te maken