Nanna schreef:Er komt natuurlijk ook marktwerking bij kijken hè.
En een bepaalde mate van exclusiviteit. Daar komt bij dat de nestgrootte van een Papillon vaak veel kleiner is dan die van uw gemiddelde Joe Cocker.
Waarom is een Mechelse herder veel goedkoper dan een Chihuahua? Precies.
Ik kwam straks trouwens iemand tegen met een jonge Mops. Stamboomloos. Hij was gefokt door iemand die het gewoon leuk vond, haar Mops was gezellig huishond en had een nestje. De pups buitelden door de tuin.
Ze was trouwens wel wezen kijken voor een stamboom Mops (1400 euro, dankublieft) maar die vrouw had 16 Mopsen op een flat. Dat rook wel erg naar broodfok dus dat heeft ze laten schieten.
Jawel maar ik haal nou juist DIT voorbeeld aan omdat ik beide fokkers al jaren goed ken.
Daardoor weet ik ook dat het aantal pups dat zij fokken elkaar niet veel ontloopt.
-waarbij het trouwens opmerkelijker is dat de Papillon fokker nesten van 4 tot 6 stuks heeft dan dat de Cockers rond dat aantal liggen-
Verder ontlopen het aantal testen elkaar niet en moeten ze allebei hetzelfde aantal aankeuringen etc doen. Ook de kosten voor stamboom en DNA test is even hoog (allebei Hubertus). Ze fokken allebei al jaren en jaren (investeringen zijn dus al gedaan) en ze hebben min of meer dezelfde omstandigheden (huiskameropfok)
En dan toch op dit verschil komen....
En allebei zegt dus dat het hier om de werkelijke kostprijs gaat
Kijk de Cocker wordt verkocht voor € 550,= en daar doet de fokker niet moeilijk over: dat is € 150,= per pup voor de moeite.
De papillon kost € 1.000,= en daar zit geen cent winst bij.
Wáár zit dan het (grote) verschil in kosten.
En die marktwerking geloof ik graag: maar het zou hier volgens de fokkers om de zuivere kostprijs gaan ...... NIET om een marktprijs.
-enne die Cockertjes verkopen vlot: de Papillons voor deze prijs wat moeilijker-
edit= aanvulling