Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden fokken in het nieuwe millennium

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Re: Honden fokken in het nieuwe millennium

Ongelezen bericht door Podenji »

Agostini schreef:
Podenji schreef:
Agostini schreef:
Podenji schreef: Fokkers zouden nu gewoon ook niet moeten fokken met wat niet geschikt is, dan komt dat toch weer op hetzelfde neer.
En daar loopt het mis he, de meeste fokkers hebben daar een verschillende mening over.
Zo vindt iemand een bepaalde hond absoluut niet geschikt, terwijl iemand anders dat wel vindt...
" vroeger " verschilden die meningen ongetwijfeld ook, alleen tegenwoordig wil men perse fokken voor de show of voor het geld , en daar gaat het mis.
Wat een veralgemening weer...
je zou mijn post ook minder letterlijk op kunnen vatten :ok:
of wil je ontkennen dat veel fokkers het tegenwoordig puur om het uiterlijk en/of het geld te doen is?
vroeger was dat stukken minder hoor,toen de meeste honden nog gebruikshonden waren.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

Podenji schreef:
Agostini schreef:
Podenji schreef:
Agostini schreef: En daar loopt het mis he, de meeste fokkers hebben daar een verschillende mening over.
Zo vindt iemand een bepaalde hond absoluut niet geschikt, terwijl iemand anders dat wel vindt...
" vroeger " verschilden die meningen ongetwijfeld ook, alleen tegenwoordig wil men perse fokken voor de show of voor het geld , en daar gaat het mis.
Wat een veralgemening weer...
je zou mijn post ook minder letterlijk op kunnen vatten :ok:
of wil je ontkennen dat veel fokkers het tegenwoordig puur om het uiterlijk en/of het geld te doen is?
vroeger was dat stukken minder hoor,toen de meeste honden nog gebruikshonden waren.
Zoals je het nu schrijft kan ik me er in vinden ja, je eerste zin kan je niet anders dan letterlijk opnemen.
Nu, als het zo om geld te doen is, waarom hoor je dan alle fokkers heel luid roepen dat er geen geld mee te verdienen valt?
(ik verwacht mijn eerste nestje, dus ben zeer benieuwd wie er nu gelijk gaat hebben :mrgreen: )
Agostini
Zeer actief

Nanna schreef:
Agostini schreef: Nu, als het zo om geld te doen is, waarom hoor je dan alle fokkers heel luid roepen dat er geen geld mee te verdienen valt?
Als je rijk wilt worden kun je beter wiet kan kweken ;-)
Ik zou zelf alvast, als ik veel geld wilde verdienen, geen honden gaan fokken :schrik:
Tulijk houd je geld over, als alles goed gaat. Dus geen kleine nestjes, keizersnedes, zieke (of zelfs dode) moeder en pups, noem alle ellende maar op die je kunt verzinnen.
Mensen zien vaak alleen het eindbedrag dat je overhoudt. De kosten voor testen, dekgeld, entingen voor de pups, stambomen, voer, worden gemakshalve terzijde geschoven. En dan reken ik arbeidsloon niet eens mee want dènk erom dat een nest je je rug kost ;-) Na 8 weken kun je geen stront meer zien :mrgreen:
Dan is een wietplantje heel wat minder aandachtvragend :engel:
Het is duidelijk dat jij met een ander idee (ge)fokt (hebt) dan ik!
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Agostini schreef:
Nanna schreef:
Agostini schreef: Nu, als het zo om geld te doen is, waarom hoor je dan alle fokkers heel luid roepen dat er geen geld mee te verdienen valt?
Ik zou zelf alvast, als ik veel geld wilde verdienen, geen honden gaan fokken :schrik:
Tulijk houd je geld over, als alles goed gaat. Dus geen kleine nestjes, keizersnedes, zieke (of zelfs dode) moeder en pups, noem alle ellende maar op die je kunt verzinnen.
Mensen zien vaak alleen het eindbedrag dat je overhoudt. De kosten voor testen, dekgeld, entingen voor de pups, stambomen, voer, worden gemakshalve terzijde geschoven. En dan reken ik arbeidsloon niet eens mee want dènk erom dat een nest je je rug kost ;-) Na 8 weken kun je geen stront meer zien :mrgreen:
jij wil wel veel geld verdienen met fokken ?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Agostini
Zeer actief

Podenji schreef:
Agostini schreef:
Nanna schreef:
jij wil wel veel geld verdienen met fokken ?
Schrijf ik dat ergens dan?
Had ik ten eerste al beter voor een duur ras gekozen (Staffies misschien, die kosten meer dan het dubbele van mijn Hollandertjes...)

Maar als ik alle ellende die ik kan voorhebben in mijn leven moet gaan opnoemen voor ik aan iets begin, dan denk ik dat ik straks maar liever onder de trein loop. Maar goed, ik weet ondertussen ook wel dat Nanna niet voor de stamboomfokkerij is en het alleen maar negatief voorstelt.

Trouwens, ik stelde deze vraag aan jou "Nu, als het zo om geld te doen is, waarom hoor je dan alle fokkers heel luid roepen dat er geen geld mee te verdienen valt?" aangezien jij beweert dat alles om geld draait.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

hahahaha ik schreef dat enkel omdat jij mijn opmerking nogal letterlijk nam alsof ik iedereen over diezelfde kam zou scheren :wink: , en dat mag, maar het lijkt me toch logisch dat uitzonderingen de regel bevestigen.

Nanna zegt dat als je pech hebt en het goed wilt doen, je helemaal niet zoveel verdient aan fokken, waarop jij zegt dat het duidelijk is dat zij een ander idee over fokken heeft dan jij....daarmee zeg je dus dat jij wel voor het geld wilt fokken.

Ik weet dat je dat niet zo bedoeld, althans daar ga ik vanuit :wink: het lijkt wel alsof je door mijn eerste post waarop je reageerde je aangesproken voelde, waarom dan toch? :U:

en betreft je vraag, daar had Nanna al opgeantwoord. Ik beweer niet dat het alleen maar om geld draait, als je het terug in zijn verband leest dan had je begrepen dat ik beweer dat veel ellende in de rashondenfokkerij is voortgekomen door fokkers waarbij het wel om het geld draait ( en de " schoonheid" )

Overigens kan je niet beweren dat veel fokkers het niet om het geld te doen is, hoeveel fokkers hebben bijvoorbeeld een paar teven en een eigen reu die ze hun teven elk jaar laten dekken? grotere rassen, dus grote nesten, eigen dekreu , 5-6 nesten per teef, wellicht elke loopsheid maar die nestjes dan zonder stamboom verkopen zodat er wel geld in het laatje komt maar er voor de andere nesten nog wel stambomen uitgegeven worden.... zo kan je wel wat verdienen hoor!! en ik wil ze de kost niet geven die op deze manier fokken.
Laatst gewijzigd door Podenji op 25 jan 2012 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

uiteraard heb ik het niet over de fokkers die eens in het jaar een nestje of misschien 2 fokken, laat staan de fokkers die eens in de 2-3-4-5 jaar eens een keer een nestje fokken, de fokkers die kosten nog moeite sparen om een goede reu en teef uit te zoeken,met alles wat daar bij komt kijken aan gezondheidstesten, vrij nemen van werk, reizen etc etc etc

en ik ken er gelukkig genoeg die zo werken, echter zijn er meer die niet zo werken en het wel om het geld te doen is, die dus zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk pups produceren.
Agostini
Zeer actief

Podenji schreef:uiteraard heb ik het niet over de fokkers die eens in het jaar een nestje of misschien 2 fokken, laat staan de fokkers die eens in de 2-3-4-5 jaar eens een keer een nestje fokken, de fokkers die kosten nog moeite sparen om een goede reu en teef uit te zoeken,met alles wat daar bij komt kijken aan gezondheidstesten, vrij nemen van werk, reizen etc etc etc

en ik ken er gelukkig genoeg die zo werken, echter zijn er meer die niet zo werken en het wel om het geld te doen is, die dus zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk pups produceren.
Gelukkig komt dat bij "mijn" ras amper voor.
Het is al een zeer klein ras, waar (gelukkig) niet immens veel vraag naar is.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

en volgens mij is het mede daarom ook nog een behoorlijk gezond ras :wink:
en dat is dus wat ik wilde zeggen :ok:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Podenji schreef:uiteraard heb ik het niet over de fokkers die eens in het jaar een nestje of misschien 2 fokken, laat staan de fokkers die eens in de 2-3-4-5 jaar eens een keer een nestje fokken, de fokkers die kosten nog moeite sparen om een goede reu en teef uit te zoeken,met alles wat daar bij komt kijken aan gezondheidstesten, vrij nemen van werk, reizen etc etc etc

En dan heb je het nog niet eens over het verschil tussen (dit voorbeeld want ik ken beide fokker) een Papillon fokker en een Spaniël fokker.
Die allebei in België fokken dus met dezelfde Hubertus eisen.
Die allebei een vergelijkbare hoeveelheid testen doen.
Die allebei gemiddeld 50% van de keren een eigen reu gebruiken.
Die in ieder geval de laatste twee jaar een gelijk aantal puppen hebben (in totaal dan)
Maar waarbij de Papillonfokker op een kostprijs van € 1.000,= per pup komt en de Spaniël dame op € 400,= :19:
En echt: IK kan dat niet rijmen, ik snap werkelijk niet hoe er zo'n groot verschil tussen de kostprijs van beide rassen kan zitten. :U:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

misschien dat het dekgeld van een papillon dan stukken duuder is dan dat van een spaniel?
ik heb geen idee, als je het zo zegt dan vind ik het inderdaad maar raar dat er zo een verschil in zit bij die mensen. je zou zelfs denken dat de spaniel fokker meer geld kwijt zou meoten zijn omdat spaniels volgens mij ( ik weet natuurlijk neit over wat voor spaniel je het hebt )altijd groter zijn dan papillons en dus meer eten.....

of wellicht geeft de papillon fokster haar hond en pups van die japanse biefstuk van tig euro de kilo? :wink:
Ennath
Zeer actief

Podenji schreef:misschien dat het dekgeld van een papillon dan stukken duuder is dan dat van een spaniel?
ik heb geen idee, als je het zo zegt dan vind ik het inderdaad maar raar dat er zo een verschil in zit bij die mensen. je zou zelfs denken dat de spaniel fokker meer geld kwijt zou meoten zijn omdat spaniels volgens mij ( ik weet natuurlijk neit over wat voor spaniel je het hebt )altijd groter zijn dan papillons en dus meer eten.....

of wellicht geeft de papillon fokster haar hond en pups van die japanse biefstuk van tig euro de kilo? :wink:
Die papillonnen eten Lotgering de spaniels meen ik brok.
Het dekgeld van een papillon ligt inderdaad een stuk hoger maar zoals ik al zei: ze gebruiken even vaak een eigen reu.
Dan zou ik (vanwege die duurdere reu van die andere nesten) nog wel een prijsverschil verwachten maar dan nog zie ik dat grote verschil niet.
Overigens rekent de Spaniël fokker (het zijn cockers) wel een hogere pup prijs maar zij zegt dat haar werkelijke kosten neerkomen op zo'n 400 euro per pup. Gemiddeld dan hè.
En de Papillon fokker zegt dat 1.000 euro net aan de kostprijs van de pups dekt :19:
Ik snap hem niet: echt ik zie het grote verschil in kostprijs niet :U:
Ennath
Zeer actief

Nanna schreef:Er komt natuurlijk ook marktwerking bij kijken hè.
En een bepaalde mate van exclusiviteit. Daar komt bij dat de nestgrootte van een Papillon vaak veel kleiner is dan die van uw gemiddelde Joe Cocker.
Waarom is een Mechelse herder veel goedkoper dan een Chihuahua? Precies.

Ik kwam straks trouwens iemand tegen met een jonge Mops. Stamboomloos. Hij was gefokt door iemand die het gewoon leuk vond, haar Mops was gezellig huishond en had een nestje. De pups buitelden door de tuin.
Ze was trouwens wel wezen kijken voor een stamboom Mops (1400 euro, dankublieft) maar die vrouw had 16 Mopsen op een flat. Dat rook wel erg naar broodfok dus dat heeft ze laten schieten.
Jawel maar ik haal nou juist DIT voorbeeld aan omdat ik beide fokkers al jaren goed ken.
Daardoor weet ik ook dat het aantal pups dat zij fokken elkaar niet veel ontloopt.
-waarbij het trouwens opmerkelijker is dat de Papillon fokker nesten van 4 tot 6 stuks heeft dan dat de Cockers rond dat aantal liggen-
Verder ontlopen het aantal testen elkaar niet en moeten ze allebei hetzelfde aantal aankeuringen etc doen. Ook de kosten voor stamboom en DNA test is even hoog (allebei Hubertus). Ze fokken allebei al jaren en jaren (investeringen zijn dus al gedaan) en ze hebben min of meer dezelfde omstandigheden (huiskameropfok)
En dan toch op dit verschil komen....
En allebei zegt dus dat het hier om de werkelijke kostprijs gaat :19:

Kijk de Cocker wordt verkocht voor € 550,= en daar doet de fokker niet moeilijk over: dat is € 150,= per pup voor de moeite.
De papillon kost € 1.000,= en daar zit geen cent winst bij.
Wáár zit dan het (grote) verschil in kosten. :denken:

En die marktwerking geloof ik graag: maar het zou hier volgens de fokkers om de zuivere kostprijs gaan ...... NIET om een marktprijs.
-enne die Cockertjes verkopen vlot: de Papillons voor deze prijs wat moeilijker-

edit= aanvulling
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Als aanvulling, ik snap niet waarom de prijzen in Europa zo veel van elkaar verschillen. Kooikerpups zijn er voor €700,-, maar ik heb ook al gehoord van €1800,-. Bedragen van €1000,-- €1400,- worden in veel landen al normaal gevonden.
Hoe ga je er dan mee om als je een pup aan een inwoner van een land zou verkopen waar de pups het dubbele van hier kosten?
Ennath
Zeer actief

Renske schreef:Als aanvulling, ik snap niet waarom de prijzen in Europa zo veel van elkaar verschillen. Kooikerpups zijn er voor €700,-, maar ik heb ook al gehoord van €1800,-. Bedragen van €1000,-- €1400,- worden in veel landen al normaal gevonden.
Hoe ga je er dan mee om als je een pup aan een inwoner van een land zou verkopen waar de pups het dubbele van hier kosten?
Nou ik snap natuurlijk nog wel dat de marktprijs voor een groot deel bepaald wordt door "wat de gek er voor geeft" en als de Kooiker in BinnenBantam een zeer gewaardeerd exclusief hondje is dan snap ik best dat de gek daar 3x zoveel voor geeft.

Wat ik niet snap is dat die fokkers bij hoog en laag volhouden dat een BinnenBantam pupje gewoon drie keer zo duur is om te produceren als een Hollands pupje.
Of als een BinnenBantum pupje van een ander ras ..... kijk dat irriteert me.
Zeg dan gewoon: ik denk dat dit een leuke prijs is (ook voor mij) en ik kan het ervoor krijgen.
Waarom zou ik het voor minder doen :engel:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef:
Inge O schreef:
Renske schreef:Hoe ga je er dan mee om als je een pup aan een inwoner van een land zou verkopen waar de pups het dubbele van hier kosten?
ik heb er toch niks mee te maken wat een ander vraagt? al kost zo'n pup in china 5000 euro, als ik hier 700 euro vraag dan vraag ik dat toch ook aan een chinees?
is voor mij dus zelfs geen vraag :U: .
Dan komt die Chinees hier bij jou een pup scoren en verkoopt die in China met 4300 euro winst. Niet gek voor 'a day's work' :mrgreen:
(ik ben het overigens met je eens hoor)
of hij vreet die van 700 euro op en gooit de restjes naar zijn pup van 5000 euro :cool2:

Ik fok maar heel zelden, wat ook zo zal blijven, daar ik mijn teven liever op het veld zie dan in hun werpkist (iemand die jaarlijks fokt, moet bij mij niet afkomen dat dat met een sportteef is :schrik: )
Wat ik er aan over hou, of wat alles kost, daar hou ik me niet mee bezig. Ik weet wel dat ik al van mijn eerste nest er aan over hield, 9 pups, vraagprijs 500 euro en ik heb er 5 verkocht en één voor minder weggegeven.

Nu, ik hou me zo niet bezig met al die financiële kanten daaraan. Het is dan ook puur liefhebberij voor me. het lijkt me dat voor iemand die het serieus gaat doen (serieus voor de hobby uiteraard :F: ), of zich als een echte professional wilt gaan gedragen, die dat wel voor zijn eigen doet. En nog liever de rekening van een ander gaat maken ook ondertussen. :cheer:
Het boeit me niet :U:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”