Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke riem gebruiken jullie?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Dona85
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker spaniel
Aantal honden: 1

Welke riem gebruiken jullie?

Ongelezen bericht door Dona85 »

Ik zit voor mezelf in twijfel;
wij lopen normaal altijd aan een gewone korte nylon riem met onze nu 8maanden oude schurk.
Daar waar de gelegenheid er voor is mag hij los, rennen, spelen, snuffelen wat hij wil.
Dit ging tot voor kort heel goed en kwam hij altijd netjes gelijk terug als ik riep.
Helaas gaat hij nu wat meer proberen natuurlijk...
Als ik hem nu roep, wacht meneertje makkelijk 5min. voor hij eens komt, of hij rent voorbij etc.etc...
Ik heb snoepjes, speeltje alles bij ook kan ik hard de andere kant wegrennen hij komt wel, maar mijn inziens niet snel genoeg (voor als er bijv. een auto zou komen) :O:

Nu zat ik te denken aan een rollijn, maar volgens onze cursus zou je hem zou (kunnen) aanleren dat hij leert te trekken dat hij meer vrijheid heeft.
Een lange lijn is natuurlijk wel een optie, dit heb k gebrobeerd met de longeerlijn van mijn paardjes, maar voor ik heel die lijn bij me heb zit alles weer in de knoop en ben ik nog te laat :wink:
Of zou ik juist een rollijn met een tuigje dan gaan gebruiken, dat hij alleen met tuigje een rollijn heeft?

Graag zou ik jullie meningen hierover horen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Welke riem gebruiken jullie?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:ok: Hier lopen ze vrijwel altijd aan de flex, vind het ideaal.

Alleen vergeten sommige mensen wel eens dat je je hond ook kort kunt houden daarmee :tongue:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik vind de flex een onding, en ik vind dat de honden ook stukken aan de korte lijn moeten lopen. Hier dus altijd jachtlijntjes, en zodra we op plekken komen waar ze los kunnen dan haal ik de lus van hun kop. Zodra er weer een weg in zicht komt, dan staan ze vanzelf stil en 'helpen' ze ongeveer om de jachtlijn weer om hun kop te krijgen.
Eigenlijk ben ik bij jonge honden (groot of klein) groot voorstander van een korte lijn. Vrijheid waar dat kan, maar aan de lijn gewoon luisteren naar de baas.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Hier ook, een jachtlijn.
Al heb ik ook een leren riem en mooie halsbanden.
Ik wissel het af dus. :wink:
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Hier een politielijn en lange lijn.
Edit: maten zijn 2 meter en 15 meter.
Laatst gewijzigd door Minhie op 25 jan 2012 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier een politielijn van 2 meter of een lange lijn van 5 meter. Als je die maar vaak genoeg gebruikt word je heel handig in het inhalen. Ik gebruik die vaak als ik hier in het dorp loop, maar op stukken waar er begroeiing is tussen stoep en weg.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

ik gebruik flex lijnen
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kiran »

Jachtlijn normaal en nu een flexlijn in het bos tot kiran beter onde apel staat. Met de lange lijn heb ik constant ruzie mee :ugh:
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Voor aanlijnwandelingen deze

Afbeelding

En voor t fietsen
Afbeelding

Daar hebben ze ook een bijpassende halfcheck van.

Kenji heeft ze in t lime
Ditch in t blauw
En Kyto in t turqoise :mrgreen:

Voor de p&p stukjes en als we naar het aanlijnbos gaan hebben we nog een 5 mtr flex
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Ink
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Jack Russell Terrier, genaamd Loekie

Ongelezen bericht door Ink »

Hier ook een flexlijn, heb er nog nooit problemen mee gehad. Als Loekie bij me moet lopen hou ik hem kort, en anders kan ie lekker een eindje verder van me weg lopen.
Afbeelding

Life is what happens to you, while you're busy making other plans - John Lennon
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Meestal heb ik een politielijn voor mijn Bordercollie en dan een evenlange normale lijn voor de kleine. Ik heb ook wel een flexilijn, maar met twee honden vind ik dat niet echt handig en die pup luistert nog lang niet goed genoeg om zoveel vrijheid aan te kunnen :I: :mep:
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

ik gebruik alleen 8m flexi lijnen, en als ze moeten luisteren mogen ze ook niet trekken :wink: en als het echt nodig is, maar liever niet, gebruik ik een 2m nylon lijn maar alleen bij uitzonderingen :F:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

ik wandel ook graag met flex .

als ik echter weg ga met bijv een forum wandeling dan gaan we met een gewone riem , die is minder zwaar en kan lekker in mijn rug tasje als toots los kan . maar dat is dan puur uit gemakzucht.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción

Ongelezen bericht door Yvet »

Ik gebruik altijd een normale riem.
Met die flexlijnen kan ik niet mee werken en hier heb ik thuis aantal keren een :L: over met mijn moeder - zij vindt weer dat ik flexlijnen moet gaan gebruiken dan heeft Pepper meer vrijheid om te lopen

Dit is m'n persoonlijke mening:

Ik als hondenbezitter en niet geweldig overweg kan met een flexlijn dan kan je toch beter niet gebruiken.
En ik wil als het moet als je hond even kort gehouden moet worden om even makkelijk je riem even inkorten
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

meestal de flexi: aan een gewone lijn gaat ze trekken, en vreemd genoeg aan de flexi nauwelijks.
maar ik gebruik hem bijna alleen maar om van het parkeerterrein naar de ingang van het park of het bos of de hei te gaan. ze loopt bijna altijd los.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Ik gebruik voor beiden jachtlijntjes, die 95% van de tijd om mijn nek hangen ipv om die van hun. Ze lopen eigenlijk altijd los. Ik rijd liever even naar een stuk bos waar ze los mogen lopen, dan een rondje door de stad aan de lijn te doen.

Twee keer per jaar loopt Sofie een paar dagen aan de flex, als ze loops is. Dan vind ik dat ding wel even heel handig, verder gebruik ik 'm nooit.
TE$$
Zeer actief
Mijn ras(sen): boxer, X duitse staander, greyhound
Contacteer:

Ongelezen bericht door TE$$ »

Ik gebruik zowel flexi en korte riem, maar meestal lopen 2 van de drie los.
Wat ik ze heb geleerd is dat ze op straat netjes naast moeten lopen en in het bos of buitengebied waar weinig verkeer is mogen ze lekker vrij over heen waar ze willen. Of dat nu aan de flexi is of los.
Met een jonge hond zou ik de stukken dat ze dan netjes naast moeten lopen, gebruik maken van een gewone riem. Alleen al omdat wandelen zonder trekken moeilijk aan te leren is met een flexi.
Afbeelding
Mijn handgemaakte halsbanden: http://www.nexzz.nl
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

een flex en ik gaan niet samen :schrik: daarom heb ik anderhalve meter lijnen en voor Gina daarbij nog een aantal lange lijnen in verschillende lengtes.
ze dragen buiten een slipketting met langwerpige grove schakels, die nooit op slip staat en binnen hebben ze nooit een halsband om.
als Gina aan de lange lijn zit draagt ze een tuig, dit ter voorkoming van knallen aan haar nek als ze in de lijn loopt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb vanalles. Ze lopen aan jachtlijntjes en aan de flex. Net wat uitkomt. Gaan we een lange wandeling in een aanlijngebied doen dan gaan ze aan de flex. Lopen we in de wijk dan is t maar net of ik zin heb de halsbanden om te doen of niet ;)
kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute

Ongelezen bericht door kimmeke »

Hier is het afhankelijk van waar we gaan de flexi of een politielijn (als het enkel door het dorp is). Vind wel dat je met de flexi moet kunnen werken en dat je hond daardoor niet moet luisteren. Mijn hond kan niet los en heeft dus max 8m 'vrijheid' aan die flexi. Maar wat wel zo handig is voor zowel jezelf, de hond als andere mensen/dieren is dat je hond aan die flexi wel enigzins luistert. Dan moet je bv niet aan dat ding gaan trekken om je hond terug te krijgen als er een andere hond aan komt. Veel mensen denken er zo niet over, maar ik vind dat dit wel iets is waar je rekening mee moet houden als je voor een flexi kiest. Eenmaal je ermee kunt werken, is het echt ideaal :ok:
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
Barbara1972
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Barbara1972 »

politielijn...en soms nylon lijn
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Marion. schreef:Ik vind de flex een onding, en ik vind dat de honden ook stukken aan de korte lijn moeten lopen. Hier dus altijd jachtlijntjes, en zodra we op plekken komen waar ze los kunnen dan haal ik de lus van hun kop. Zodra er weer een weg in zicht komt, dan staan ze vanzelf stil en 'helpen' ze ongeveer om de jachtlijn weer om hun kop te krijgen.
Eigenlijk ben ik bij jonge honden (groot of klein) groot voorstander van een korte lijn. Vrijheid waar dat kan, maar aan de lijn gewoon luisteren naar de baas.

flex heeft ook een korte stand.

ik vind ze voor mijn monsters ideaal. hoef ik niet mee de bosjes in enzo..

als ik een losloophond zou hebben zou ik denk ik ook een korte lijn gebruiken en anders los. maar dat werkt hier toch minder :mrgreen:
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto heb ik heel lang aan een politielijn gehad en daarnaast had ik voor 'losloop'-stukken een 10 meterlijn. Ideaal. Toen hij anderhalf was heb ik voor hem een flex gehaald en die werkt heel goed, hij hangt er minder in dan aan de kortere lijn en hij loopt goed mee wanneer dat nodig is.
Jet gaat ook aan de flex, die zet ik vast op een korte stand wanneer dat nodig is (in de winkelstraat verder op...).
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

massam schreef: als ik een losloophond zou hebben zou ik denk ik ook een korte lijn gebruiken en anders los. maar dat werkt hier toch minder :mrgreen:
Wij gebruiken lijnen van Rogs for Dogz (1m20 lang denk ik). Al hebben ze die enkel aan op de hondenschool, voor de rest lopen ze bijna altijd los.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Ik heb voor de rondjes waarvan ik weet dat hij merendeels los loopt een halsband met politielijn.
Voor de wandelingen waar ik weet dat hij lange delen aan de lijn zit (aanlijngebiedwandelingen) heb ik een tuig en flex.

Ik vind de flex ideaal, als ik hem kort wil staat hij zo naast me en zodra hij weer lang mag klik ik het slotje eraf.
Voor leren trekken zou ik niet zo bang zijn, Zoro moest in het begin wel leren om de flex "uit te trekken" maar aan de korte lijn of als de flex op de stop staat trekt hij nog steeds niet :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Agostini schreef:
massam schreef: als ik een losloophond zou hebben zou ik denk ik ook een korte lijn gebruiken en anders los. maar dat werkt hier toch minder :mrgreen:
Wij gebruiken lijnen van Rogs for Dogz (1m20 lang denk ik). Al hebben ze die enkel aan op de hondenschool, voor de rest lopen ze bijna altijd los.

dat zeg ik, als ik een hond zou hebben die los kon lopen
Afbeelding
luckydog
Actief
Mijn ras(sen): bordercollie , jackrussel, beauceron

Ongelezen bericht door luckydog »

Voor mijn honden gebruik ik jachtlijntjes, super makkelijk.
Met flexlijnen heb ik oorlog, waardeloos zijn die dingen.
Veel mensen die er mee lopen hebben geen idee, laten de hond maar lopen.
Zo was ik laatst met mn hond aan het fietsen, loopt er iemand op de stoep met een Frans bulletje aan zo n onding, let niet op wat er aan komt en laat zo die hond op ons afvliegen( de weg op)
Gelukkig had ik mijn hond kort zodat ik deze in bedwang kon houden.
Voor het zelfde geld lig ik daar op de grond :mrgreen:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Twee honden lopen los en de derde aan een flexi-lijn. Als meneer straks goed onder appèl staat mag hij ook gewoon los. Ik heb altijd een leren lijn om m'n middel gebonden met aan elk einde een musketonhaak, voor als ik toch even de honden snel wil aanlijnen.

Ik vind de flexi ideaal voor onze nieuwe hond. Op die manier heeft hij toch meer bewegingsruimte tijdens de gewone wandelingen.

Zoals zo vaak is er met de flexi op zich niets mis, het ligt vaker aan de mens die achter de flex zit. :)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ehm, tel niet mee denk ik, uitlaten thuis is nl op eigen terrein dus meestal los, jonge honden zonder oren lopen dan eerst een tijd echt aan de lijn (2-3 meter gladde lijn) en daarna blijft de lijn er nog een tijd aan hangen tijdens het los lopen, zodat ze niet kunnen winnen.

Zoals mensen ook hebben kunnen zien bij de oudjaarswandeling met Zpades (die toen net zn oren kwijt was ;-)) hang ik hem er dan aan dan kan hij niet winnen met weglopen....sindsdien loopt hij thuis dus ff niet meer los en op boswandelingen met een lange lijn er aan....
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

jachtlijn voor het bos en hiervoor op het veld. Als ze netjes meegaan dan een mooie halsband met leren politielijn
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”