Hutsje schreef:LongFields schreef:laeken schreef:Gaan we weer. Iedereen moet altijd maar weer roepen hoe het zit met de testen. Ondertussen worden uit geteste ouders wrakken gefokt....
Want zo is het wel. Wil je een zieke hond dan moet je vooral een hond kopen bij een fokker vandaan uit kampioentjes en geteste ouders. Ik heb nog nooit gemerkt dat een rashond met papieren en kampioenen in de lijn nu zo veel gezonder is dan een hond uit een gelegenheidsnestje. Als ik op dit forum kijk dan valt me eigenlijk vooral op dat de o zo goed gefokte honden de meeste problemen hebben.
Natuurlijk is een stel testen beter. Maar als deze hond een zeer goed karakter heeft, waarom moet die hond dan ineens een MAG-test? Een fokker van rottweilers kan een hond zo door die test heentrainen. Ik heb liever een pup uit een hond die gewoon heel erg prettig is dan een uit een teef die multikampioen is en die door de MAG-test heen getraind is door een ervaren fokker.
En een reu die met 6 jaar nog perfect loopt is toch een prima hond? Want laten we eerlijk zijn, een dog waar de pannen mee van het dak gefokt zijn haalt de halve tijd de 6 jaar niet eens en dat is prima? Want de testen waren goed?
Soms vind ik dat er overdreven wordt gereageerd op mensen die met leuke lieve honden een keer een nest doen. Volgens mij was het laatste nest op dit forum van dit ras overigens uit geteste stamboomhonden en is dat halve nest inmiddels dood......

Ik weet wel waar ik liever een pup uit heb. Verder was die teef gewoon door de MAG-test gelopen en ondertussen heeft ze incidenten op haar naam en vermoord ze andere honden zover ik begrijp. Lang leve de fok volgens de rasvereniging die blijkbaar beter is.

Schrijft de man die in 2007 een rashondenpup met stamboom uit kampioentjes en geteste ouders gekocht heeft....

ja, maar dat zijn er meer hoor:
S@ndr@ schreef:dat dus,
veel boomloze ( pret) fokkers showen niet, en hebben ook die extremen niet.
ze hebben er gewoon domweg niet naar gezocht.
de extremen worden vaak door collega fokkers als 1 ste al uit het nest gevist,
de rest die over blijft, zijn vaak gewoon leuke hondjes.
en als er stamboom ouders bij zitten dan weet je ook dat die eerdere lijnen wel gecontroleerd zijn.
wat ik trouwens steeds vaker hoor is honden die eerst zwaar HD ( D) zouden hebben, later gekeurd worden naar A heupen.
schiet mij maar lek, ik ben het spoor bijster
wat is de zin ervan en hoe kan dit.
zijn de andere onder zoeken ook zo betrouwbaar
gil dus ook, en de 2 stamboomloze honden daarvoor zijn vroegtijdig door gezondheidsproblemen omgevallen

.
Wat ik wilde was een laekense herder. En ik wilde misschien ook een keer een nestje fokken. Dat wilde ik dan meteen volgens de regels doen en me helemaal houden aan het geldende reglement. Uiteindelijk besloten we niet te fokken omdat ik de hond veel te heftig vond om mee te fokken. Ik denk ook dat ze nu prima door de karaktertest komt maar dat kwam ze 2 jaar geleden absoluut niet. Ik ben heel blij met de hond die we gekocht hebben. Niks mis mee.
Nu wil ik een andere hond gaan kopen. Dat wordt gewoon een hond die ik hebben wil. Stamboom doet er niet toe en testen van de ouders ook niet. Ik neig naar een zwarte terrier. Welke weet ik nog niet precies. Misschien dus wel een Black and tan Jack Russel. Ik geloof totaal niet dat die ongezonder zijn dan een JR met stamboom. Dat omdat ik domweg niet geloof in fokken met nauwe bloedlijnen waardoor gezondere dieren zouden ontstaan omdat er wat getest wordt. Ik geloof meer in dat pincherbloed en die evt tekkel die er in die black and tan hondjes zit waardoor de bloedlijnen eens goed opengetrokken zijn. Kracht van de diversiteit. Natuurlijk kan zo'n hondje patella hebben. Maar dat komt dan dus wel nog steeds uit de pure JR en de pure tekkel waar hij uit werd gefokt zover ik kan redeneren

Patella is ook een raskwaal in de pure JR en daar zoek ik dat probleem dus ook vooral.
Ik vind dat er niks mis is met heel veel rashonden. Helaas is er wel heel vaak wat mis met rashonden. Misschien wel met alle honden maar ik hoor het vooral uit rashonden. Alleen het zgn heel gezond zijn ervan door testen geloof ik nl al niet. Immers, waarom zakken er dan keer op keer honden voor testen waar de ouders zo glansrijk doorheen kwamen?

Dat is dan niet helemaal te rijmen in mijn ogen met gezonder worden door gezonde dieren te gebruiken ondanks dat alle rashonden zowat clonen van elkaar zijn. Om het dichter bij huis te houden. Als je Cleo naast een gemiddelde rashond van 12 jaar zet zie je gewoon een enorm verschil. Simpel en duidelijk. Cleo rent door de velden en jaagt zelfs nog gewoon terwijl de golden van een vriend nog net de versnelling in kan zetten op dezelfde leeftijd om even te draven in plaats van te sjokken. Ik vind dat een enorm verschil. Ik heb persoonlijk ook erg goede ervaringen met bastaarden en lage kosten aan de dierenarts. Als ik soms lees wat een rashond kost in onderhoud schrik ik me kapot. Om die levend te houden heb je duizenden euro's nodig terijl je bastaard gewoon hartfalen of kanker krijgt op zijn 12e zonder ooit eerder naar de dierenarts te gaan. Wuilus kreeg artrose, maar ze was ook al ver over de houdbaarheidsdatum van de gemiddelde rashond van 35-40 kilo. Gelukkig is de laekense gezond te noemen. Ik heb er dus ook best vertrouwen in dat Eva gezond oud wordt. Al zou het me ook niet verbazen als ze ineens een tumor kreeg of hartfalen zoals sommige laekense herders. Dat weet je, dat zit in het ras al komt het gelukkig niet heel veel voor. Zo simpel is het en daar heb je het gewoon mee te doen als je die keuze maakt. Je weet wat je koopt en krijgt (=voordeel), maar soms krijg je iets wat je ook had kunnen weten als je goed gekeken hebt (kan nadeel zijn bij sommige rassen

)