Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond bijt peuter in gezicht

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hond bijt peuter in gezicht

Ongelezen bericht door Kristina »

renee-uk schreef:ik ben best gauw geneigd verzachtende omstandigheden voor honden aan te voeren, bij mij is het beslist niet zo dat de hond altijd maar fout en het kind altijd maar goed is.
maar ik vind wel dat je als hondenbaas een veel te groot risiko neemt door je hond ergens onbeheerd achter te laten.
zelfs de liefste hond kan bijten als er iets fout gaat en het risiko dat dat gebeurt vind ik veel te groot.
kinderen luisteren nou eenmaal niet altijd, het blijven minimensjes en zijn evenals als honden geen robotjes.
een kind in een winkelcentrum vind ik aanmerkelijk normaler dan een hond in een winkelcentrum.

in dit geval neem ik het ook de hond niet kwalijk, wel de baas van die hond
die had gewoon fijn haar hondje thuis moeten laten, was dit allemaal niet gebeurt.
hoe makkelijk kan het zijn :U:
Precies :ok:
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
[A]nneloes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian shepherd
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door [A]nneloes »

renee-uk schreef:ik ben best gauw geneigd verzachtende omstandigheden voor honden aan te voeren, bij mij is het beslist niet zo dat de hond altijd maar fout en het kind altijd maar goed is.
maar ik vind wel dat je als hondenbaas een veel te groot risiko neemt door je hond ergens onbeheerd achter te laten.
zelfs de liefste hond kan bijten als er iets fout gaat en het risiko dat dat gebeurt vind ik veel te groot.
kinderen luisteren nou eenmaal niet altijd, het blijven minimensjes en zijn evenals als honden geen robotjes.
een kind in een winkelcentrum vind ik aanmerkelijk normaler dan een hond in een winkelcentrum.

die had gewoon fijn haar hondje thuis moeten laten, was dit allemaal niet gebeurd.

edit: ernstige taalfout (helaas alweer gequote :jank:)
AMEN!

En dan heb je gequote vanwege een spelfout en dan laat je risico met een K nog steeds staan :lol1: :tongue:
Funny Fleece Vrolijke hondenartikelen van fleece
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

die had gewoon fijn haar hondje thuis moeten laten, was dit allemaal niet gebeurd.

:ok:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Kiran schreef:
smoekie schreef:
blondie schreef:Ja kinderen zijn kinderen, mensen zijn mensen , en honden zijn dieren.
Ik kan me er alleen nog steeds niet aan onttrekken dat "vroeger" meer geredeneerd werd in "eigen schuld dikke bult" had je maar niet zomaar naar die hond zonder eigenaar moeten lopen.
Ma zei me dit kortgeleden nog dat ik ook zo'n drama was als kind, als het om andere dieren ging. In veel gevallen goed gegaan, maar soms ook niet. Maar mijn ouders hebben nooit de schuld bij de andere partij neergelegd.

Nee hoor. Dat is nog steeds zo :ok: Althans hier in ieder geval wel. En ja hoor ook bij de jongste (5 jan 4 geworden). Maar dat zou ik toch echt niet zeggen als ze toevallig als we boodschappen gaan doen in haar gezicht zou zijn gebeten door een aangelijnde hond (die ik niet gezien heb) en al helemáál niet dat ik haar er nog eens een draai om de oren overheen zou geven :piew:

Kan tal van voorbeelden opnoemen waarin ik tegen die kleine zeg "ja eigen schuld dikke bult" hoor als het eens een x janken is :ok: Maar dit soort dingen, mijn voorbeeld hier? Nee hoor, echt niet. Dan gaat ik toch echt niet zeggen eigen schuld dikke bult..pats en aanpakken. Had je maar motten luisteren :piew: :kotz:
Jij verwoord het beter dan ik. :ok:
Voor de goed orde, ik heb nooit voor mijn stommiteiten mbt dieren een hengst voor mijn oren gekregen van pa.
Heb ook zelf geen bijtende honden naar kinderen toe of naar volwassenenen mits er normaal gedaan wordt.
Ik moet wel zeggen dat ik tegenwoordig minder laat gebeuren rond of met mijn honden door wat ik her en der lees en zie.
Ik was voorheen heel wat relaxter als ze door vreemden benaderd werden , het was namelijk ok. Het duo van mij is niet aggressief of wantrouwend naar vreemden. Bij sommigen misschien wat afstandelijk, en bij een ander weer heel amicaal. Met kinderen is mn de teef juist heel graag in de weer, de reu doet even een vlugge kwispel en vervolgt zijn weg weer en gaat zelf elders zich vermaken.
Absoluut praat ik niet goed dat een hond uithaalt en zeker niet naar het gezicht van een kind. Anderzijds begin ik het wel een beetje zat te worden dat mijn hond(en) publiek bezit lijken te zijn als j e rondloopt of in je eigen tuin zit. Of als je een hond even laat wachten buiten. Als ik mijn fiets neerzet op slot zet, dan hebbben anderen daar ook met de fikken af te blijven. Als een hond ook als ding gezien wordt dan blijf je daar ook netjes maar met je handen van af.
utopie ik weet het. ik neem ze ook niet meer mee voor een korte boodschap.
Mocht hopen dat ouders met kinderen die geen zin hebben in shoppen hun kinderen ook eens thuislaten :roll: :lekkerpuh:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

[A]nneloes schreef:

AMEN
En dan heb je gequote vanwege een spelfout en dan laat je risico met een K nog steeds staan :lol1: :tongue:
nee ik heb ge-edit vanwege een taalfout maar voordat ik dat gedaan had was mijn bericht al gequote ;)
ik krijg de kriebels van die c en k woorden die elk half jaar schijnen te moeten veranderen, maar zal de c van risiCo in de gaten houden :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

nana schreef:
Naima schreef:
Ennath schreef:Die hondenbaas was fout: dat kind was ook fout.
En allebei mogen de consequenties dragen. :mep:
Als dat kind fout was, was de hond ook fout. Jij zegt ergens 'we hebben het over een kind van 3, niet over een peuter'. Nu is een kind van 3 dus gewoon een peuter, en peuters hebben, net als honden, weinig zicht op het grotere geheel en doen beiden vaak wat hun gevoel hun ingeeft. Daarom moet je zowel hond als kind opvoeden, zodat ze leren dat dit niet altijd kan/mag. Degenen die hier fout waren, zijn de moeder en de baas van de hond. Die hebben namelijk de verantwoording over hun kind respectievelijk hond.

Maar dat is niet wat men hier zegt. De schuld ligt volledig bij de hondeneigenaar volgens sommigen omdat kinderen nou eenmaal kinderen zijn.
Ik lees anders meerdere mensen over 'eigen schuld, dikke bult' en kinderen tikken geven nadat ze worden gebeten door een hond. Daar reageer ik op, want door dat te doen, leg je in principe een (gedeelte van) de schuld bij het kind en in het geval van een 3-jarige peuter vind ik dat onterecht. Wat ik ook raar vind, is dat je kinderen blijkbaar met slaag moet grootbrengen (niet alleen in dit topic) maar een hond een tik verkopen is no-go. Kinderen hebben ook gevoel hoor, net als honden.
Ik vind niet de volledige verantwoordelijkheid bij de baas liggen, volgens mij vinden maar weinig mensen dat hier. Verder is het sowieso lastig oordelen met alleen dit stukje. Als het kind de hond in de ogen prikte vind ik het alweer heel anders dan wanneer de hond al eerder kinderen of volwassenen zou hebben gebeten en alsnog onbeheerd wordt achtergelaten. In het eerste geval: vooral de schuld van de ouders, in het tweede geval vooral de schuld van de hondenbaas. Neemt niet weg dat je, vind ik, niet moet willen dat je hond in dergelijke situatie komt, omdat de hond nu eenmaal vaak aan het kortste eind trekt als er een incident plaatsvindt.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger

Ongelezen bericht door Abby »

[A]nneloes schreef:
Ennath schreef: Gewoon consequent: verboden--> toch doen --> corrigerende tik --> niet meer doen.
Slaan is het tonen van je eigen onmacht.
Ach jee zeg... :roll: Alsof 'corrigerende tik' meteen inhoudt dat je je kind een dreun verkoopt... Slaan is bij mij heel iets anders, namelijk uit frustratie (danwel onmacht, noem het zoals je wilt) je kind (of hond) gaan staan meppen.
Dát vind ik ook niet kunnen, zowel bij kind als hond.

Maar ik ben het wel eens met de consequente opvoeding -voor allebei-, zoals hierboven beschreven.

Weer ontopic: Tja. Wie zegt dat het een bijterd was, die hond? Als je van je hond weet dat ie het niet zo heeft op vreemden in zn buurt, dan zou ik hem daar dus ook mooi niet vastzetten. Mijn honden gaan nooit mee naar een winkel waar ze niet in mogen, en dat heeft meer te maken met mijn wantrouwen tegenover andere mensen dan met mijn honden, maar dat terzijde.
Misschien was het gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden? Ik was er niet bij, dus ik ga niet met een vingertje wijzen naar de stoute hond, danwel de foute ouders. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”