Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

is mijn hond een raszuivere husky of een kruising??

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Re: is mijn hond een raszuivere husky of een kruising??

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

gyanty schreef:En ach dat gemiereneuk en belangrijk doen over een papiertje. Een hond die op een bepaalde hondensoort lijkt, kan wat mij betreft gewoon tot die hondensoort gerekend worden. Papier of niet, hij voldoet aan kenmerken van een bepaald ras. Zijn genoeg honden met papiertje die ook niet aan kenmerken van de rasstandaard voldoen.....
Ik heb dan wel specifiek voor een hond met papier gekozen deze keer, maar ben niet zo kortzichtig dat een hond zonder papier meteen een kruizing is, er is meer tussen hemel en aarde zeg maar....
Dat is natuurlijk absoluut waar ;-) maar in de strikt kynologische zin van het woord is een hond zonder papieren, maar lijkend op ras X, nou eenmaal geen rashond.
Voor mij is het begrip "raszuiver" dan ook een kwestie van "als de hond een stamboom heeft, is hij raszuvier, anders niet".

Wat niet inhoudt dat die hond minder waard, minder lief of minder mooi is... het is alleen geen raszuiver hond.

Suzanne
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Suzanne123 schreef: Dat is natuurlijk absoluut waar ;-) maar in de strikt kynologische zin van het woord is een hond zonder papieren, maar lijkend op ras X, nou eenmaal geen rashond.
Voor mij is het begrip "raszuiver" dan ook een kwestie van "als de hond een stamboom heeft, is hij raszuvier, anders niet".

Wat niet inhoudt dat die hond minder waard, minder lief of minder mooi is... het is alleen geen raszuiver hond.

Suzanne
Hier ben ik het helemaal mee eens. Dat geneuzel ook altijd (niet ts) van mensen die graag een rashond willen, maar niet bereid zijn om zich goed te verdiepen in de rashond en de bijbehorende fokker. Tsja, je weet pas 100% zeker of jouw hond een bepaald ras is als je er een stamboom bij hebt. Dat maakt een hond zonder papieren niet minder waard, maar het is dan gewoon niet te bewijzen of het een bepaald ras is, ook al lijkt die er heel erg op. Een stamboom houdt alleen in dat de afstamming bekent is, that's all. En bij een hond zonder papieren is dat nu eenmaal niet het geval.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Muk schreef:Tsja, je weet pas 100% zeker of jouw hond een bepaald ras is als je er een stamboom bij hebt.
Nou 100%,100%. Dáár ben ik het dan weer niet mee eens :wink: Als we toch gaan "miereneuken" mag er ook wel gezegd worden dat je zelfs bij een hond mét een stamboom geen 100% zekerheid hebt dat de pup/hond die jij hebt gekocht daadwerkelijk afkomstig is van de ouders die er op het "stamboom" staan en dus "raszuiver" :F:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik vind de RvB nu niet bepaald een instantie, waarvan alle regels en ideeën wet zijn. Dat zij vinden dat elke hond zonder stamboom rasloos is, hoeft niet dé waarheid te zijn.
Van Kita had ik van moeder en beide mogelijke vaders een kopie van de stamboom mogen hebben, Kita heeft geen stamboom, omdat zij uit een oeps-nestje komt met 2 mogelijke vaders. De fokster had met haar moeder helemaal niet willen fokken, ze heeft haar herplaatst als huishond, alleen kreeg moeders 60 dagen na plaatsing ineens 2 pups. Mijn Kita is dus (in mijn ogen) wel degelijk een echte (raszuivere) duitse herder, ongeacht wat de RvB daarvan vindt.
Afgezien daarvan, als je een hond koopt, waarvan je 1 of beide ouders niet gezien hebt, die geen papieren heeft en ook nog eens bij een broodfokker vandaan komt, moet je ook niet zeuren, dat je niet weet wat voor ras het is, dat wist je toen je hem kocht. Speculeren over welke rassen erin zouden kunnen zitten, vind ik dan wel weer leuk.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

kipo schreef:Ik vind de RvB nu niet bepaald een instantie, waarvan alle regels en ideeën wet zijn. Dat zij vinden dat elke hond zonder stamboom rasloos is, hoeft niet dé waarheid te zijn.
Van Kita had ik van moeder en beide mogelijke vaders een kopie van de stamboom mogen hebben, Kita heeft geen stamboom, omdat zij uit een oeps-nestje komt met 2 mogelijke vaders. De fokster had met haar moeder helemaal niet willen fokken, ze heeft haar herplaatst als huishond, alleen kreeg moeders 60 dagen na plaatsing ineens 2 pups. Mijn Kita is dus (in mijn ogen) wel degelijk een echte (raszuivere) duitse herder, ongeacht wat de RvB daarvan vindt.
Afgezien daarvan, als je een hond koopt, waarvan je 1 of beide ouders niet gezien hebt, die geen papieren heeft en ook nog eens bij een broodfokker vandaan komt, moet je ook niet zeuren, dat je niet weet wat voor ras het is, dat wist je toen je hem kocht. Speculeren over welke rassen erin zouden kunnen zitten, vind ik dan wel weer leuk.
Kijk en daar staat iets in, waar ik het dan ook weer mee eens bent. RvB is niet bepaald een instantie, waarvan alle regels en ideeën wet zijn. We volgen daarin wel heel blindeling de RvB en het is prachtig die papieren, maar dat heeft alleen maar geleid tot het erkennen van showhondjes. Ik snap wel waarom border collie wereld eigenlijk heel lang heeft tegengehouden tegen de erkenning van rashond :ok: RvB heeft zich een positie aangemaakt en de rashond in haar opzichten gemaakt. Maar het ging om raszuiver.... niet om het begrip rashond. Raszuiver kan je niet garanderen bij een hond zonder stamboom en nu blijkt met gekloot met stambomen dat je dat eigenlijk zelfs bij een rashond niet eens meer met zekerheid kunt zeggen, maar daar wel vanuit zo moeten en mogen gaan.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

smoekie schreef:
Muk schreef:Tsja, je weet pas 100% zeker of jouw hond een bepaald ras is als je er een stamboom bij hebt.
Nou 100%,100%. Dáár ben ik het dan weer niet mee eens :wink: Als we toch gaan "miereneuken" mag er ook wel gezegd worden dat je zelfs bij een hond mét een stamboom geen 100% zekerheid hebt dat de pup/hond die jij hebt gekocht daadwerkelijk afkomstig is van de ouders die er op het "stamboom" staan en dus "raszuiver" :F:
Tsja, fraude zal wel voorkomen, maar je hebt veel meer zekerheid dan bij een stamboomloze hond.
Zolang er over de afstamming niks bekend is, heb je helemaal geen zekerheid.
Een hond zonder stamboom is geen mindere hond, absoluut niet, maar als mensen zo graag een ras willen, dan kun je in mijn ogen het beste een stamboomhond kopen. Mensen die hier vaak over lopen te mieren zijn vaak de mensen die zelf geen stamboomhond hebben, maar een look-a-like.

En ja, er zijn uiteraard rassen waarvan ik liever een look-a-like heb dan eentje met stamboom, maar dat is weer een andere discussie.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

gyanty schreef:Kijk en daar staat iets in, waar ik het dan ook weer mee eens bent. RvB is niet bepaald een instantie, waarvan alle regels en ideeën wet zijn. We volgen daarin wel heel blindeling de RvB en het is prachtig die papieren, maar dat heeft alleen maar geleid tot het erkennen van showhondjes. Ik snap wel waarom border collie wereld eigenlijk heel lang heeft tegengehouden tegen de erkenning van rashond :ok: RvB heeft zich een positie aangemaakt en de rashond in haar opzichten gemaakt.
Ik snap werkelijk niet waar jullie dit soort flauwekul vandaan halen. De Raad is echt geen oppermacht hoor. De Raad is gewoon lid van de FCI, en daar worden de regels bepaald.
De FCI heeft bepaald dat een rashond een hond is waarvan de voorouders bekend en geregistreerd moeten zijn, dat heeft de Raad heus niet in haar uppie bedacht.

En die regels voor rashonden hebben w emet z'n allen bedacht, internationaal. Dus niet altijd met het vingertje wijzen als dat leuk uitkomt, he.
Als je wilt dat de boel anders geregeld wordt, kom dan van je stoel en ga er wat aan doen!

On topic: ik gok dat het een kruising is van Husky met Malamute.
Maar als je dat zeker wilt weten kun je voor een luttel bedrag een DNA-test laten doen dmv een speeksel-swab.
Dan heb je op papier welke rassen er in zitten, óf je hebt op papier dat het een zuiver hondje is van één ras.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Nou, dan moet je sommigen eens horen over de Oudduitse herder. Die is niet erkend. Er komt dus wel een afstammingsbewijs bij (wat 5 generaties teruggaat en in mijn ogen precies hetzelfde is als een stamboom), maar volgens velen dus absoluut niet wordt gezien als een hond met papieren. Kijk, dáár snap ik nou de ballen niet van.
:idea: :scratch: :denken:
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Marjoleine schreef:
gyanty schreef:Kijk en daar staat iets in, waar ik het dan ook weer mee eens bent. RvB is niet bepaald een instantie, waarvan alle regels en ideeën wet zijn. We volgen daarin wel heel blindeling de RvB en het is prachtig die papieren, maar dat heeft alleen maar geleid tot het erkennen van showhondjes. Ik snap wel waarom border collie wereld eigenlijk heel lang heeft tegengehouden tegen de erkenning van rashond :ok: RvB heeft zich een positie aangemaakt en de rashond in haar opzichten gemaakt.
Ik snap werkelijk niet waar jullie dit soort flauwekul vandaan halen. De Raad is echt geen oppermacht hoor. De Raad is gewoon lid van de FCI, en daar worden de regels bepaald.
De FCI heeft bepaald dat een rashond een hond is waarvan de voorouders bekend en geregistreerd moeten zijn, dat heeft de Raad heus niet in haar uppie bedacht.

En die regels voor rashonden hebben w emet z'n allen bedacht, internationaal. Dus niet altijd met het vingertje wijzen als dat leuk uitkomt, he.
Als je wilt dat de boel anders geregeld wordt, kom dan van je stoel en ga er wat aan doen!

On topic: ik gok dat het een kruising is van Husky met Malamute.
Maar als je dat zeker wilt weten kun je voor een luttel bedrag een DNA-test laten doen dmv een speeksel-swab.
Dan heb je op papier welke rassen er in zitten, óf je hebt op papier dat het een zuiver hondje is van één ras.
De Raad of FCI het is 1 pot nat. Ik vind het registeren van rashonden heel goed, vergis je daar niet in.... De achtelijke streven naar de perfecte rashond die daardoor is ontstaan vind ik waanzin geworden en meer tot problemen dan verbeteringen binnen de rashonden.

Allen reageer ik (misschien fel) op fokker als die zegt dat als een hond geen papier heeftm het dan een kruising is, want laten we daar eens even het woordenboek bijpakken:
1) punt waarop verkeersstromen uit twee significant verschillende richtingen gelijkvloers samenkomen en daarbij niet van ri...
2) gelijkvloers(= overweg) of vrij(= onderdoorgang, viaduct) van spoorweg met andere soort weg...
3) het kruisen van individuën van ongelijke genetische constitutie;de vorming van hybriden...
4) 1.bijzondere wijze van doen bevruchten;2.aldus verkregen ras of soort...
5) uitmonding van een weg op een andere weg...
Als een hond dan geen rashond is (even hier omdat het geen papier heeft) dan is het nog geen kruizing, dat is te kortzichtig. Als op die manier termen door gebruikers geinterpreteerd gaat worden is het einde wel ver zoek...

En ts vroeg overig niet of haar hond een rashond was, maar raszuiver.... Tja dat kan je zonder papier niet bewijzen :U: . Het ging er niet om of het een rashond was dus.... Maar maakt verder ook niet uit, hij is leuk!
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Er zijn gewoon twee betekenissen aan het woord rashond. Dat wat de RvB eronder verstaat en dat wat de Dikke van Dalen er onder verstaat. Bij de RvB is het het papiertje bij de Dikke van Dalen honden die hetzelfde eruit zien.

Maar inderdaad, zonder papiertje is het nog geen kruising.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”