Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Enten tegen herpes? Ja/nee en waarom wel/niet?
Moderator: moderatorteam
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Enten tegen herpes? Ja/nee en waarom wel/niet?
Ik las kort geleden weer een verhaal van een nest van 8 pups die binnen enkele dagen allemaal overleden aan herpes.
Je kunt ertegen enten, maar wat zijn de nadelen hieraan?
Wat vinden jullie?
Je kunt ertegen enten, maar wat zijn de nadelen hieraan?
Wat vinden jullie?
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
- Aantal honden: 2
Re: Enten tegen herpes? Ja/nee en waarom wel/niet?
Ik heb het destijds wel gedaan, wilde het risico uitsluiten dat het hele nest daaraan ten onder zou gaan.
Het was nog een klein "drama", Nawosh had de eerste spuit al gehad en toen ze de tweede moest, had de fabrikant ineens problemen met de levering.
Voor de tweede spuit heb ik echt stad en land af moeten zoeken om een dierenarts te vinden die er nog een had.
Het was nog een klein "drama", Nawosh had de eerste spuit al gehad en toen ze de tweede moest, had de fabrikant ineens problemen met de levering.
Voor de tweede spuit heb ik echt stad en land af moeten zoeken om een dierenarts te vinden die er nog een had.
Groetjes, Marjan
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ik heb het niet gedaan, maar na de nachtmerrie bij Linda ben ik ervan overtuigd dat bij een eventuele toekomstige dekking moeders wel geënt gaat worden
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Wij hebben in 2009 drie pups verloren aan herpes. Sinds die tijd enten wij altijd. Onze dierenarts heeft eigenlijk altijd wel voorraad maar ik check het ook altijd ruim op tijd zodat ze evt. kunnen bestellen.
-
Angelique.
Ik heb het tot nu toe niet gedaan maar ik geloof dat ik het in de toekomst toch maar wel ga doen, ik ben wel heel nieuwsgierig naar de eventuele nadelen van het herpes enten ?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Contacteer:
Nuyvilaq schreef:Ik heb het tot nu toe niet gedaan maar ik geloof dat ik het in de toekomst toch maar wel ga doen, ik ben wel heel nieuwsgierig naar de eventuele nadelen van het herpes enten ?
Zoek maar op t forum naar t verhaal van Pien van Hutsje....
Ik ent overigens niet tegen Herpes & ga dat ook niet doen, vind t risico verwaarloosbaar aangezien een heel groot deel vd honden het virus toch al bij zich draagt & het naar mijn weten enkel riskant is als je teef nog vrij is ten tijde vd dekking & tijdens de dracht besmet wordt.
-
Angelique.
crutz schreef:Nuyvilaq schreef:Ik heb het tot nu toe niet gedaan maar ik geloof dat ik het in de toekomst toch maar wel ga doen, ik ben wel heel nieuwsgierig naar de eventuele nadelen van het herpes enten ?
Ik ent overigens niet tegen Herpes & ga dat ook niet doen, vind t risico verwaarloosbaar aangezien een heel groot deel vd honden het virus toch al bij zich draagt & het naar mijn weten enkel riskant is als je teef nog vrij is ten tijde vd dekking & tijdens de dracht besmet wordt.
Ik ga zoeken
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
crutz schreef:Nuyvilaq schreef:Ik heb het tot nu toe niet gedaan maar ik geloof dat ik het in de toekomst toch maar wel ga doen, ik ben wel heel nieuwsgierig naar de eventuele nadelen van het herpes enten ?
Punt is dat je hond, reu of teef, het virus bij zich kan hebben zonder dat het zich uit bij een test en pas de kop op steekt als de weerstand veranderd. Dus kan het gebeuren dat je denkt geen enkel risico te lopen tot dat je teef , niet zwanger wordt na een dekking vanwege herpes of je pups doodgaan na de geboorte ten gevolge van de herpes en in beide gevallen kun je het dus niet meer terugdraaien ;-(
Aangezien ik problemen lijkt te hebben met het zwanger raken van mijn teven ga ik dus WEL enten en hoop dat het dan wel lukt de volgende keer. Brucelose is inmiddels getest en was niet aanwezig, Herpes heeft de zelfde 'klachten' maar kan onzichtbaar zijn bij een bloedtest dus dat was niet zinvol om te testen dus wordt er geënt in de toekomst........
Sandra

-
Heidewachtel
- Actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtels
Ik heb in 2007 ook bij een collega fokker gezien dat er 9 van de 12 pups zijn overleden... echt een ramp! Vanaf dat moment zijn wij ook gaan enten, want dit is een situatie die je niet mee wil maken. Je hoort wel verschillende verhalen over de 1e herpes enting, ik laat hem zelf zetten 1 week na de dekking maar er zijn ook mensen die het juist net voor de dekking doen. Volgens mijn DA maakt dat geen verschil. Ik heb tot nu toe nog geen negatieve ervaringen met de entingen, aan de teven zelf merk ik niks (ook niet hangerig of zo).
Groetjes Judith

-
Angelique.
Kan iemand mij een linkje doen van jessica haar verhaal ? ik zoek me rot maar het enige wat ik vind is over een vroeggeboorte....ook vreselijk natuurlijk
maar neem aan dat dat niet bedoelt werd ?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Contacteer:
Ff kort door de bocht heeft Pien koorts stuipen gekregen na de 2de(?) enting tijdens de dracht & is daardoor de vroeggeboorte op gang gekomen & uiteindelijk is Pien kort daarna overleden.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Wat Inge O. en Crutz zeggen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
Angelique.
crutz schreef:Ff kort door de bocht heeft Pien koorts stuipen gekregen na de 2de(?) enting tijdens de dracht & is daardoor de vroeggeboorte op gang gekomen & uiteindelijk is Pien kort daarna overleden.
-
dogo4ever
- Zeer actief
7 jaar terug hebben wij het wel laten doen. Kort voor de dekking was er een nestje (waar de reu ook vader van was) ook geveld door het virus en zijn er aardig wat puppen overleden. Bij ons zat de schrik er in en we wilden toch heel graag die dekking omdat het voor ons de kans was om er wat uit aan te houden. De teef was van ons en zat bij een vriend maar ze was wel bij ons toen ze drachtig was en is ook bij ons bevallen. Zij is toen dus geent en heeft vervolgens 5 gezonde pups zonder rare dingen op de wereld gezet. Ben wel 3 weken evengoed panisch geweest. Dat was voor het eerst. Voorheen maakte ik me niet zo enorm druk maar nu was ik niet weg te slaan bij het nest om te zoeken naar rare dingen.
Later is de dekking weer herhaalt. De teef zat toen gewoon weer bij haar eigenaar is daar ook bevallen. Hij heeft de enting niet gedaan en wederom weer een nest zonder problemen. Dus tja, of de enting heeft geholpen weten we niet.
Ik weet niet of we het nu weer zouden doen. Ik denk het niet. Het was toen een soort van schrikreactie.
Later is de dekking weer herhaalt. De teef zat toen gewoon weer bij haar eigenaar is daar ook bevallen. Hij heeft de enting niet gedaan en wederom weer een nest zonder problemen. Dus tja, of de enting heeft geholpen weten we niet.
Ik weet niet of we het nu weer zouden doen. Ik denk het niet. Het was toen een soort van schrikreactie.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zit steeds te twijfelen over die herpes enting. De eigenaar van de reu vraagt ook of ik het ga doen. Heb direct nee gezegd met het verhaal van Jessica in mijn achterhoofd. Maar het blijft toch spoken na de positieve verhalen de laatste tijd op het forum van teven die leegbleven en na herpesenting wel een nest kregen.crutz schreef: Ik ent overigens niet tegen Herpes & ga dat ook niet doen, vind t risico verwaarloosbaar aangezien een heel groot deel vd honden het virus toch al bij zich draagt & het naar mijn weten enkel riskant is als je teef nog vrij is ten tijde vd dekking & tijdens de dracht besmet wordt.
Maar ik vind het zo vaag allemaal. Overal lees je dat een heel groot percentage van de honden herpes draagt. Is het wel zo dat leegblijven ook herpes als oorzaak kan hebben ? En hoe kan dat dan ? Blijft het virus dan actief ?
Ik vind dingen die ik erover lees allemaal zo tegenstrijdig maar ik kan niet echt uitleggen waarom. Is er iemand die me de bijsluiter van het vaccin kan linken ?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dankjewel! Qua bijwerkingen staat er eigenlijk niets. Ja allergie en oedeem maar dat is altijd.Inge O schreef:
het ís ook nog allemaal niet duidelijk hoor, vandaar de inderdaad vele tegenspraken![]()
bijsluiter
Ik ga nog eens goed denken en lezen.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
sirene schreef:Dankjewel! Qua bijwerkingen staat er eigenlijk niets. Ja allergie en oedeem maar dat is altijd.Inge O schreef:
het ís ook nog allemaal niet duidelijk hoor, vandaar de inderdaad vele tegenspraken![]()
bijsluiter
Ik ga nog eens goed denken en lezen.
ik was ook eigenlijk altijd van het, ja nou, risico's? ja aan alles zit een risico, ga niet tegen van alles enten hoor.. dus ook nog nooit gedaan.
afgelopen jaar toch best redelijk wat verhalen van herpes gehoord, pupjes die onder je handen wegglippen, en toen had ik mijn eigen nest, ik heb gewoon de 1e twee weken nauwelijks kunnen genieten, ik zat er in feite met angst en beven naar te kijken of ze het allemaal wel bleven doen, elk geluidje onder de loep gelegd, als er 1 niet of minder aankwam enz enz, nou...
toen stond mijn besluit vast, bij een volgend nest ga ik enten, ik ken het verhaal van Pien uiteraard, maar ook vele verhalen van zonder problemen enten, ik heb "liever" dat een teef een vroeggeboorte krijgt , dan dat ik pupjes 1 voor 1 dood zie gaan, en liever tussen aanhalingstekens dus, want uiteraard zou ik dat ook vreselijk vinden, maar ik wil iig nooit meer met zoveel onrust de eerste weken naast een nest liggen..
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb iig 2 herpes entingen gereserveerd voor Qhilla's dekking. Toch vind ik het allemaal maar vaag.
Want hoe zit het met reuen ? Als herpes verminderde vruchtbaarheid of zelfs sterilileit kan veroorzaken, waarom worden reuen dan niet geënt ? En als het zoveel voorkomt, dan zouden dus heeeeel veel reuen onvruchtbaar moeten zijn ?
Want hoe zit het met reuen ? Als herpes verminderde vruchtbaarheid of zelfs sterilileit kan veroorzaken, waarom worden reuen dan niet geënt ? En als het zoveel voorkomt, dan zouden dus heeeeel veel reuen onvruchtbaar moeten zijn ?
-
empyree
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb enkele jaren vruchtbaarheidsproblemen bij mijn teven gehad en nu Coquine laten enten.
Resultaat 11 pups terwijl ze daarvoor een aantal keren is leeggebleven en 1x 1 pup heeft gehad. Ik blijf dus enten, ik ent echter wel voor de dekking want in ons geval zijn de teven dus waarschijnlijk minder vruchtbaar door herpes en hebben we gelukkig geen last van sterfte onder de pups gehad.
Resultaat 11 pups terwijl ze daarvoor een aantal keren is leeggebleven en 1x 1 pup heeft gehad. Ik blijf dus enten, ik ent echter wel voor de dekking want in ons geval zijn de teven dus waarschijnlijk minder vruchtbaar door herpes en hebben we gelukkig geen last van sterfte onder de pups gehad.
Sandra

-
empyree
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar het probleem met herpes is ook dat het latent aanwezig is en je dus door een bloedtest vaak geen duidelijkheid krijgt omdat het vaak pas tijdens de loopsheid of zwangerschap (weer) de kop op steekt.
Het maakt mij verder niet uit hoe en wat is dit de reden was waardoor er geen puppen werden geboren en nu wel is het mij best en als ik daarmee zo'n akelige pupsterfte kan voorkomen is het des te beter.
Het maakt mij verder niet uit hoe en wat is dit de reden was waardoor er geen puppen werden geboren en nu wel is het mij best en als ik daarmee zo'n akelige pupsterfte kan voorkomen is het des te beter.
Sandra

-
empyree
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, en daar is dus ook niet achter te komen omdat ik nu kan testen en niets kan ontdekken en over 14dagen als ze bijvoorbeeld loops wordt is het virus wel in haar bloed te vinden.........
Ik heb haar wel laten testen op Brucelose canis omdat die wel traceerbaar is en dat was het gelukkig niet en omdat beide virussen dezelfde symptomen hebben ga ik nu voor de enting van herpes.
Ik heb haar wel laten testen op Brucelose canis omdat die wel traceerbaar is en dat was het gelukkig niet en omdat beide virussen dezelfde symptomen hebben ga ik nu voor de enting van herpes.
Sandra

- Annemarie Rouw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippets
- Aantal honden: 4
Hoe hoog moet de temperatuur in het nest zijn, om herpes niet tot uiting te laten komen? Iemand een idee?
- Tesslys
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): BC's.
- Contacteer:
28 - 30 graden heb ik van mijn dierenarts te horen gekregen.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
geven jullie de dieren die herpes verdacht zijn geen llysine? ik heb een dekkater gehad welke herpes had en die zit op de llysine. dit voorkomt een "uitbraak' als zijn weerstand te laag wordt.
ellen
ellen
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
herpes kat is gewoon niesziekte. Herpes hond is iets heel anders
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
koortslip bij mensen is ook herpes en daartegen helpt de llysine ook.
ellen
ellen