Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

chemische castratie of implantaat(evt difinitieve castratie)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

booster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Su, Binky, Daisy en Amiya
Aantal honden: 4

chemische castratie of implantaat(evt difinitieve castratie)

Ongelezen bericht door booster »

ik ben opzoek naar ervaringen met chemische castratitie og implantaat.
onze reu is nu 2.5 jaar en is erg dominant tegen over onze teef.
het loopt steeds meer uit de hand en willen liever voorkomen dan genezen.
hun geschieden houden gaat niet omdat dan de reu weigerd te eten dan.
daarom zitten we te denken aan castratie maar voor we hem definitief laten helpen wouden we eerst chemische castratie proberen of een implantaat om te zien of het ook effect heeft.
ben benieuwd naar ervaringen.
Laatst gewijzigd door booster op 13 feb 2012 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: chemische castratie (voor evt difinitieve castratie)

Ongelezen bericht door yukon »

Chemische castratie kan heel erg helpen tegen dominantie. Maar er zijn ook gevallen bekend dat het tegenovergestelde gebeurd, en het bestaande gedrag hetzelfde blijft of verergert.

Zou heel goed met de da overleggen...
booster
Zeer actief

Re: chemische castratie (voor evt difinitieve castratie)

yukon schreef:Chemische castratie kan heel erg helpen tegen dominantie. Maar er zijn ook gevallen bekend dat het tegenovergestelde gebeurd, en het bestaande gedrag hetzelfde blijft of verergert.

Zou heel goed met de da overleggen...
dank je voor je antwoord.
ik lat net ook iets over een implantaat vandaar ook me begin tekst wat veranderd.
ivm met de vraag of het wel of geen effect heeft willen we ook eerst 1 van die 2 dingen proberen ( of er moet meer optie's zijn) voor we definitief besluiten hem onder het mes te laten gaan.
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Re: chemische castratie of implantaat(evt difinitieve castra

Ongelezen bericht door Ellen. »

Tsja dat is uitproberen, ik zou dan voor de chemische castratie gaan, de Suprelorin, die werkt na ongeveer 2 weken, en minimaal 6 maanden lang. Bij sommige honden tot 9 maanden.
booster
Zeer actief

de Suprelorin is de implantaat toch?
booster
Zeer actief

Nanna schreef:Een reu die zich dominant opstelt naar een teef zou ik in geen geval laten castreren. Je hebt kans dat dan het hek helemaal van de dam is.
Nu zal hij (toch hopelijk) wat galantie naar een teef in zijn donder hebben, na castratie is dat weg.
dus als hij gecastreerd zou zijn zal dit alleen maar de verkeerde richting opdraaien?
galantie toont ie niet de laatste tijd hellaas en daarom dacht ik ook onderandere aan castratie
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Lijkt me niet verstandig, ik denk dat het gedrag dan nog vervelender wordt naar de teef toe.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Wat zou de reden kunnen zijn voor het veranderen van zijn gedrag naar de teef toe? Misschien dat hij nu pas volwassen is geworden, ik weet niet of dat de reden zou kunnen zijn. In ieder geval zou ik daarnaar kijken. Is er verder iets verandert aan zijn leven? Weet je zeker dat hij bijvoorbeeld medisch niks mankeert? Ik vind het altijd gek als een dier ineens van gedrag verandert namelijk.

Verder zijn kangals toch pittige honden, heb je een gehoorzaamheidscursus met hem gevolgd? Ik heb zelf een grote reu die erg onzeker is, daarom laat ik hem niet castreren. Mocht hij toch pittiger blijken dan hij nu lijkt, denk ik toch dat ik een cursus met hem ga volgen. Zo'n grote sterke hond moet je wel onder controle kunnen hebben, vind ik, en een cursus kan daarbij helpen. Hij luistert nu erg goed naar me, en gromt wel eens naar onze teef als hij een bot heeft maar stopt als ik dat vraag. Zou dat anders gaan, zou ik dat niet fijn vinden. Stopt ie wel als jullie hem corrigeren?
booster
Zeer actief

Pemba schreef:Lijkt me niet verstandig, ik denk dat het gedrag dan nog vervelender wordt naar de teef toe.
even een lijstje van wat hij doet tegen over de oudste,

1.snel eten en dan naar de oudste toe en daar op ong 10 cm kop aan kop gaan staren in hoop dat hij ook nog iets krijgt (geregeld gromt en blaft hij hierbij)
2. naar de oudste toelopen ( terwijl zij rond loopt) erbij gaan stilstaan en dan klaar staan in aanvals houding als zij durft door te lopen.
3. waar de oudste ligt wil hij persee ook liggen gaat ze niet weg dan gaat hij erbij staan en gaat staren ( op ong 10 cm afstand met zijn kop) als zij weg dan weg gaat en ergens anders gaat liggen loopt hij haar achterna en begint weer opnieuw en vaak blaft hij daarbij naar haar.
4. proberen te rijden op haar ( in de lucht).

dit zijn een paar voorbeelden.
de oudste is een hond met een verleden en komt uit een grote roedel ( ze waren met 11 honden totaal) en ze was daar 1 van de lager gerangde honden en als er gevoerd werdt dan moesten ze er maar om knokken.
zij is hier de leider en zal ook de leiderschap ook niet afstaan of ze moet er dood bij neervallen.
de jongste is haar zoon ( bij ons geboren) hij probeert haar al langer uit te testen tot hoever die kan gaan maar dit loopt de laatste tijd erg uit de hand.
de oudste ergerd zich er heel erg aan en een paar dagen geleden is het erg uit de hand gelopen.
ze hebben weleens ruzie maar laatst ging er bij de oudste een knop om en daar ga ik dan ook niet meer tussen staan dus heb een emmer water ertussen gegooit om ze af te schrikken wat gelukkig ook hielp en ze daarna 10 min met rust gelaten zodat ze konden afkoelen en daarna beide op wonden gecontroleerd gelukkig was het redelijk beperkt.
de oudste kan erg veel hebben en pik van de jongste heel erg veel maar het emmertje kan ook bij haar overlopen.
met het eten kan ik oplossen door bv 1 van de 2 in de schuur te laten eten met gesloten deur.
maar dan is het probleem nog niet opgelost.
vandaar dat ik dacht misschien is castratie wel een oplossing.
booster
Zeer actief

Fizgig schreef:Wat zou de reden kunnen zijn voor het veranderen van zijn gedrag naar de teef toe? Misschien dat hij nu pas volwassen is geworden, ik weet niet of dat de reden zou kunnen zijn. In ieder geval zou ik daarnaar kijken. Is er verder iets verandert aan zijn leven? Weet je zeker dat hij bijvoorbeeld medisch niks mankeert? Ik vind het altijd gek als een dier ineens van gedrag verandert namelijk.

Verder zijn kangals toch pittige honden, heb je een gehoorzaamheidscursus met hem gevolgd? Ik heb zelf een grote reu die erg onzeker is, daarom laat ik hem niet castreren. Mocht hij toch pittiger blijken dan hij nu lijkt, denk ik toch dat ik een cursus met hem ga volgen. Zo'n grote sterke hond moet je wel onder controle kunnen hebben, vind ik, en een cursus kan daarbij helpen. Hij luistert nu erg goed naar me, en gromt wel eens naar onze teef als hij een bot heeft maar stopt als ik dat vraag. Zou dat anders gaan, zou ik dat niet fijn vinden. Stopt ie wel als jullie hem corrigeren?
Hij heeft een chronische infectie in zijn staart waar hij door aan de AB en pijnstillers heeft gezeten.
Hij is momenteel ook niet mooi op gewicht maar begint langzaam wat aan te komen naar de AB vandaar dat we gewacht hebben met verdere onderzoeken ( DA wou hem alleen onder een roesje bloed afnemen en nu hij langzaam wat aankomt hebben we zo iets van heel ff afwachten want misschien dat het nu beter wordt en dan moet ie misschien voorniks onder een roesje voor een beetje bloed)
dit gedrag vertoonde hij al voor die infectie aan het licht kwam.
ik heb geprobeerd om met hem een cursus te volgen maar daarbij raakte hij volledig in paniek omdat zijn moeder er niet bij was en er was geen mogelijkheid om haar ook mee te nemen dan daarom heb ik die cursus in overleg met de instructeur de cursus afgemaakt met de oudste.
hij is erg gehecht aan zijn moeder en kan geen minuut zonder haar hij zit er echt aan vast geplakt.
de oudste is in 2010 gesterliceerd en moest dus een halve dag weg en meneer at geen gram wat je ook voorhield en toen ze thuis kwam at ie alles weer op en dit is ook als ik haar alleen een keer meeneem ( neem ze geregeld apart mee omdat ik wil dat hij ook gescheiden van haar mee kan) eet hij ook niet.
hij eet alleen als zij in zijn buurt is.
daarom zijn we ook erg bang voor als de oudste een keer overlijd dat dit verkeert zal uitpakken.
ik kan ze dus ook niet scheiden van elkaar.
een cursus kan die dus ook niet normaal volgen als hij zo vast geplakt is aan haar.
we werken hier erg hard aan en hij kan ook al veel wat ie op een cursus ook zal leren maar hem meenemen om een cursus te volgen werkt dus niet met hem omdat hij dan omslaat in een paniek hond.
booster
Zeer actief

misschien mensen nog ideen of tips?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Fizgig schreef:Wat zou de reden kunnen zijn voor het veranderen van zijn gedrag naar de teef toe? Misschien dat hij nu pas volwassen is geworden, ik weet niet of dat de reden zou kunnen zijn. In ieder geval zou ik daarnaar kijken. Is er verder iets verandert aan zijn leven? Weet je zeker dat hij bijvoorbeeld medisch niks mankeert? Ik vind het altijd gek als een dier ineens van gedrag verandert namelijk.

dat doe je toch niet nog steeds he? het is je in het andere topic al uitgelegd dat dit niet heel handig is. maar goed, sommige mensen weten het altijd zelf beter, ook al hebben ze geen ervaring.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

booster schreef:misschien mensen nog ideen of tips?
de situatie is erg uit de hand gelopen, jullie hadden er eerder mee moeten beginnen er anders mee om te gaan. dus van pup af aan meer alleen meenemen, etc. ik snap ook niet dat je het zo ver hebt laten komen met het eten, dat hij de kans krijgt zo naar haar te staren als ze eet. en ook niet dat hij mag staren als zij ergens ligt. hij had al veel eerder gecorrigeerd moeten worden. ik zou er een goede gedragstherapeut bij halen, want jullie zullen hier zelf ook heel wat aan moeten doen.
ik zou ook huiverig zijn met castratie, dan zou hij wel een stuk erger kunnen worden idd.
Afbeelding
booster
Zeer actief

Hutsje schreef:
booster schreef:misschien mensen nog ideen of tips?
de situatie is erg uit de hand gelopen, jullie hadden er eerder mee moeten beginnen er anders mee om te gaan. dus van pup af aan meer alleen meenemen, etc. ik snap ook niet dat je het zo ver hebt laten komen met het eten, dat hij de kans krijgt zo naar haar te staren als ze eet. en ook niet dat hij mag staren als zij ergens ligt. hij had al veel eerder gecorrigeerd moeten worden. ik zou er een goede gedragstherapeut bij halen, want jullie zullen hier zelf ook heel wat aan moeten doen.
ik zou ook huiverig zijn met castratie, dan zou hij wel een stuk erger kunnen worden idd.
We hebben ze al vanaf het begin vaker alleen mee genomen alleen is hij toch heel erg aan zijn moeder gaan hangen.
ze zitten beide buiten en ik kan ze geen 24/7 in de gaten houden op het moment dat ik het zie dan corriceer ik hem ook zeker wel.
hij weet de regels hier erg goed en weet dan ook zeker wel wanneer hij iets fouts doet maar daarom ik kan ze niet 24/7 in de gaten houden.
ik heb ze vanaf het begin met het eten ze geleert dat de 1 hier eet en de andere aan de andere kant ( de ene aan de ene kant van de plaats en de andere aan de andere kant van de plaats)
dit is ook altijd goed gegaan tot hij sinds een tijd dus er wel naar toe ging als zij nog aan het eten was hier hem ook op gecorriceert etc want als ze eten houd ik in de gaten tot ze klaar zijn.
enige oplossing is kwa eten momenteel om de jongste in de schuur op te sluiten zodat ze beide gescheiden kunnen eten en als ze beide klaar zijn weer de deur open te doen.

ik denk dat het voornamelijk een rangorde bepaaling is waarvan ze beide het niet willen opgeven.
Hutsje
Zeer actief

tja, als ze buiten zitten en je ze niet in de gaten kan houden en dus ook niet kan inspelen op ongewenst gedrag dan houdt het een beetje op he?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

booster schreef: ik denk dat het voornamelijk een rangorde bepaaling is waarvan ze beide het niet willen opgeven.
Ja, maarja, daar loopt wel een kindje tussen?
booster
Zeer actief

Hutsje schreef:tja, als ze buiten zitten en je ze niet in de gaten kan houden en dus ook niet kan inspelen op ongewenst gedrag dan houdt het een beetje op he?
ik kan ze genoeg in de gaten houden en ze dus ook snel genoeg corriceren.
ik kan hier binnen vrij naar buiten kijken en ze dus ook goed in de gaten houden.
als ik iets zie dan corriceer ik ook meteen en vaak weten ze al genoeg als ik op sta.
booster
Zeer actief

dagmar88 schreef:
booster schreef: ik denk dat het voornamelijk een rangorde bepaaling is waarvan ze beide het niet willen opgeven.
mijn zoontje mag niet van mij alleen op plaats komen alleen onder toezicht dat is niet omdat ze hem iets zullen doen maar ik wil wel toezicht houden erop.
mijn honden zijn kindvriendelijk hij zal hooguit op gelikt worden.
Hutsje
Zeer actief

booster schreef:
dagmar88 schreef:
mijn zoontje mag niet van mij alleen op plaats komen alleen onder toezicht dat is niet omdat ze hem iets zullen doen maar ik wil wel toezicht houden erop.
het gaat er meer om dat als de hel losbreekt tussen de honden (en dat kan heel snel) hij er niet tussen zit.
Afbeelding
booster
Zeer actief

Hutsje schreef:
booster schreef:
dagmar88 schreef:
het gaat er meer om dat als de hel losbreekt tussen de honden (en dat kan heel snel) hij er niet tussen zit.
dat zal niet gebeuren want hij komt niet op plaats en als die op plaats komt loopt ie bv met mij mee om de cavia's te voeren en is die constant bij mij.
in de zomer zet ik altijd een stuk af waar hij kan spelen of evt zwemmen waar de honden dan niet kunnen/mogen komen en dan ben ik er ook altijd bij.
dagmar88
Zeer actief

booster schreef:
Hutsje schreef:
booster schreef:
dagmar88 schreef: Ja, maarja, daar loopt wel een kindje tussen?
dat zal niet gebeuren want hij komt niet op plaats en als die op plaats komt loopt ie bv met mij mee om de cavia's te voeren en is die constant bij mij.
in de zomer zet ik altijd een stuk af waar hij kan spelen of evt zwemmen waar de honden dan niet kunnen/mogen komen en dan ben ik er ook altijd bij.
Plaats als in tuin? En daar zijn de honden altijd en je zoontje komt er niet tussen?
booster
Zeer actief

dagmar88 schreef:
booster schreef:
Hutsje schreef:
booster schreef: mijn zoontje mag niet van mij alleen op plaats komen alleen onder toezicht dat is niet omdat ze hem iets zullen doen maar ik wil wel toezicht houden erop.
Plaats als in tuin? En daar zijn de honden altijd en je zoontje komt er niet tussen?
plaats = tuin de honden zijn daar altijd en daar komt mijn zoontje niet alleen tussen
dagmar88
Zeer actief

booster schreef: plaats = tuin de honden zijn daar altijd en daar komt mijn zoontje niet alleen tussen
:wink: Dat is al beter dan dat hij er binnenshuis tussen zit ja.
Maar alleen of niet alleen zou me weinig uit maken daar in.
Als ze een aanleiding zien om in elkaar te klappen en dat mannetje zit er tussen, dan is het leed al geleden.

Ik zou hem voorlopig helemaal niet bij de honden laten, toezicht of niet.

Al dan niet tijdelijk de honden scheiden en een GT met ervaring met het ras/type hond inschakelen...

Ik zou trouwens zeker niet castreren en er over nadenken hoe je dit leefbaar wilt houden.
Heb je het herplaatsen van 1 van de honden als optie overwogen?
booster
Zeer actief

dagmar88 schreef:
booster schreef: plaats = tuin de honden zijn daar altijd en daar komt mijn zoontje niet alleen tussen
:wink: Dat is al beter dan dat hij er binnenshuis tussen zit ja.
Maar alleen of niet alleen zou me weinig uit maken daar in.
Als ze een aanleiding zien om in elkaar te klappen en dat mannetje zit er tussen, dan is het leed al geleden.

Ik zou hem voorlopig helemaal niet bij de honden laten, toezicht of niet.

Al dan niet tijdelijk de honden scheiden en een GT met ervaring met het ras/type hond inschakelen...

Ik zou trouwens zeker niet castreren en er over nadenken hoe je dit leefbaar wilt houden.
Heb je het herplaatsen van 1 van de honden als optie overwogen?
de kleine weet dat dat hij ook niet alleen naar buiten mag en zal ook niet gebeuren als hij naar buiten gaat is dit samen met mij rechtstreeks de schuur in bij de cavia gedeelte waar de honden niet bij kunnen.
als ik spanning merk tussen de honden neem ik hem ook niet mee naar de schuur.
een GT inschakelen die ervaring met dit ras heeft zal moeilijk te vinden zijn ik kan een instructeur met kangals maar die heeft daar zelf al problemen mee.
1 herplaatsen is geen optie want dat zal de jongste niet goed doen en ben bang dat het dan laatste spuitje wordt omdat hij zich misschen laat verhongeren en dat is ook totaal geen oplossing
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Die jongste duwt behoorlijk zijn zin bij je door. Ik lees een heleboel, hij kan dat niet, hij wil dat niet. Tuurlijk kan hij dat, alleen jullie gaan veelste ver mee in wat hij wil. En nee ik denk niet dat hij zal verhongeren in een nieuwe situatie, het zal hooguit even wat wennen zijn, maar een hond zal zich uiteindelijk wel herpakken. Ik heb al behoorlijk wat moeilijke herplaatsingen gezien, jou hond zal echt niet ineens een enorme uitzondering zijn, het is gewoon een hond. Die zijn sociaal en passen zich aan (en ja ik heb ook te maken met zeer moeilijke eters en zeer magere honden gehad).

De jongste laat zien wat een kangal is, jullie oudste is waarschijnlijk gewoon erg makkelijk. Deze kangal heeft meer sturing nodig of een stabielere dominantere andere hond die dit vervelende gedrag van hem niet accepteerd.

Chemische castratie. Mijn reu heeft de implantaat gehad: suplerorin inderdaad. Hier geen goede ervaring mee, dus ook geen castratie gedaan. Die van mij werd niet makkelijker naar andere reuen, werd ineens hormonaal en overmatig geinteresseerd in loopse teven. Daarbij is castratie niet je enige middel om hier iets mee te doen, je zal iets ook met die hond zelf moeten, als jij denk dat het de spuigaten uit loopt met zijn gedrag. Castratie kan dan ondersteunend zijn, maar wezenlijk zal je hond niet ineens heel anders worden. Hooguit makkelijker trainbaar en stuurbaar. Maar je zal toch echt iets moeten met deze verder zo te horen prima hond, maar wel een pittig persoonlijkheidje die nu volwassen begint te worden.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Dino heeft een implantaat. Hij vertoonde dominant gedrag naar bepaalde reuen, maar teven was hij verliefd op (hij zag zowat elke teef als een loopse teef), nu met het implantaat ziet hij elke teef gewoon als hond en gedraagt hij zich naar bijna elke teef ook net hetzelfde als naar reuen, niet erg positief dus. Ik denk niet dat een implantaat de oplossing is voor jou probleem, ik denk dat het het nog veel erger maakt.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Klinkt inderdaad niet best allemaal, potentieel gevaarlijk zelfs.
Als je persee beide honden wil houden, zou ik overwegen een kennel te bouwen voor de honden, waar ze gescheiden in verblijven.
Vervolgens zou ik een hele tijd de honden apart van elkaar gaan benaderen: van ze eisen dat ze doen wat ik (als baas) van ze verwacht.
Pas als dat verloopt naar mijn wens, zijn gezamelijke akties weer mogelijk.
Maar eerlijk gezegd, naar mijn indruk wat ik lees op het internet, is mijn eerste reactie toch het herplaatsen van de jongste hond, bij voorkeur naar iemand die echt wat met Kangals kan. Want deze gaat de verkeerde kant op en dan is het wel een heleboel hond om te handelen.
Sterkte.
Wiel
dagmar88
Zeer actief

Biet schreef:Klinkt inderdaad niet best allemaal, potentieel gevaarlijk zelfs.
Als je persee beide honden wil houden, zou ik overwegen een kennel te bouwen voor de honden, waar ze gescheiden in verblijven.
Vervolgens zou ik een hele tijd de honden apart van elkaar gaan benaderen: van ze eisen dat ze doen wat ik (als baas) van ze verwacht.
Pas als dat verloopt naar mijn wens, zijn gezamelijke akties weer mogelijk.
Maar eerlijk gezegd, naar mijn indruk wat ik lees op het internet, is mijn eerste reactie toch het herplaatsen van de jongste hond, bij voorkeur naar iemand die echt wat met Kangals kan. Want deze gaat de verkeerde kant op en dan is het wel een heleboel hond om te handelen.
Sterkte.
Absoluut, en dat is ook wat ik zou doen.
Maar wanneer het rekening houden met de hond ipv omgekeerd er al zo in zit, zou het me niet verbazen dat dat niet 1 2 3 gepikt gaat worden :schrik:
Daarbij is het met buitenhonden natuurlijk al stukken lastiger de regels consequent te stellen en handhaven.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

De reu krijgt dus eigenlijk zijn zin dat ie niet gescheiden wordt en gewoon zn eigen gerijde rotgang kan gaan.
Ik zou toch gaan scheiden. Eet hij niet, jammer dan, zijn probleem, nu weet hij dat hij uiteindelijk zijn zin krijgt, in alles.
Afbeelding
booster
Zeer actief

geen 1 van beide honden zal ik herplaatsen.
ik heb het idee dat jullie denken dat het hier de hele dag fout gaat maar dat is totaal niet het geval.
het is nu 1x goed uit de hand gelopen maar merk naar dat dat de jongste een stuk voorzichtiger is met wat hij doet.
ik heb genoeg ervaring met het ras en ook genoeg contacten met andere kangal houders voor evt ervaringen te delen.
het is hier ook totaal geen gevaarlijke situatie of wat dan ook want anders had ik allang ingegrepen.
ik heb het idee dat jullie een totaal verkeerde beeld hebben van het overzicht.
de kangal is een ras apart dat weet ik en heb ik voor gekozen en weet ook persies wat het ras inhoud.
de oudste is misschien redelijk makkelijk maar dit is ook anders geweest op het begin.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”