Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

New freaks on a leash at the AKC

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: New freaks on a leash at the AKC

Ongelezen bericht door Shima »

Tja, :19: niets nieuws onder de zon toch? :wink:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Kun je het niet vertalen even ipv altijd maar de engelse artikelen :U:
Melanie 74

Mijn duits is beter geworden, de derde taal "zakt" gewoon weg.
Nou, een dagtaak kun je wel gebruiken toch? Gezien de artikelen die je plaatst :F:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:Q: Ben ik nou gek of zijn alle rassen mutanten en bloedverwanten?
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Melanie 74 schreef:Mijn duits is beter geworden, de derde taal "zakt" gewoon weg.
Nou, een dagtaak kun je wel gebruiken toch? Gezien de artikelen die je plaatst :F:
Als het je genoeg interesseert lijkt het me niet zo moeilijk toch :U:
Afbeelding
Melanie 74

sjaak-k schreef:
Melanie 74 schreef:Mijn duits is beter geworden, de derde taal "zakt" gewoon weg.
Nou eigenlijk niet, lijkt mij meer histerisch gegil. Wat nu echt een hype is geworden, met name in Nederland. Zal uiteindelijk ook wel overwaaien, net zoals de hype nu komt overwaaien uit Amerika.

Het slaat nogal door, alle rassen en fokkers worden op een grote hoop gegooid. En daar ben ik het niet mee eens.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Melanie 74 schreef:
sjaak-k schreef:
Nou eigenlijk niet, lijkt mij meer histerisch gegil. Wat nu echt een hype is geworden, met name in Nederland. Zal uiteindelijk ook wel overwaaien, net zoals de hype nu komt overwaaien uit Amerika.

Het slaat nogal door, alle rassen en fokkers worden op een grote hoop gegooid. En daar ben ik het niet mee eens.
Nee, Nanna slaat nogal door. Zij herhaalt gewoon haar riedeltje aan de hand van een of ander artikel. Zodra Nannaeen artikel heeft gevonden wat haar anti-rashonden mening bevestigd, dan post ze dat weer. En dat allemaal onder het mom van "Oh, wat zijn de rashondenfokkers weer doorgeslagen."
Enige nuance is bij Nanna over dit onderwerp al helemaal niet meer te vinden, jammer genoeg. Nanna is gewoon een langspeelplaat geworden die blijft hangen. Tenminste, zo zie ik dit.
Muk

Nanna schreef:
Muk schreef: Nee, Nanna slaat nogal door. Zij herhaalt gewoon haar riedeltje aan de hand van een of ander artikel. Zodra Nannaeen artikel heeft gevonden wat haar anti-rashonden mening bevestigd, dan post ze dat weer. En dat allemaal onder het mom van "Oh, wat zijn de rashondenfokkers weer doorgeslagen."
Enige nuance is bij Nanna over dit onderwerp al helemaal niet meer te vinden, jammer genoeg. Nanna is gewoon een langspeelplaat geworden die blijft hangen. Tenminste, zo zie ik dit.
Je komt er nog wel achter als je straks met een doodzieke NF zit :ok: O jee, rondom getest hoor. Maar door inteelt ziek tot op het bot.
Dan zul je nog eens aan tante Nanna terugdenken.
En het ras gaat me aan het hart hoor, ik heb er zelf eentje gehad.
Overigens ben je met je constante kritiek op mij zelf ook een langspeelplaat "rashonden zijn niet ziek hoorrrr, áls je maar test en flink uitsluit" Enig idee hóe dom dat is? Je komt er nog wel achter. Helaas. :ugh:
Nee, dat zeg ik niet dat rashonden gezond zijn. Wel bij de les blijven Nanna. :wink:
Maar, in tegenstelling tot wat jij zegt, zie ik niet alleen maar kommer en kwel. Ik denk dat je met
testen wel degelijk ziekten kan uitlsuiten, denk alleen al aan cystenurie bij de NF. Dus ik hecht daar
waarde aan. Maar hoe alles vererft weet ik ook niet precies, daar heb ik helaas nog te weinig
verstand van.
Mijn huidige NF komt uit twee lijnen waar behoorlijk wat lijnteelt (of eigenlijk gewoon inteelt) is
geweest. En de lijnen zijn dan ook nog eens flink met elkaar verweven. Toch is deze hond gezonder
dan mijn vorige NF. Terwijl je het omgekeerde zou verwachten. En nee, ik ben geen voorstander van
lijnteelt en al helemaal niet in de mate waarop dat bij onze hond is gebeurd, generaties terug. En ik ben dan benieuwd hoe dat kan.

Er is een hoop rottigheid en sommige rassen zijn in mijn ogen niet te redden zonder outcross, maar om dan meteen te beweren dat alle rassen ongezond zijn en dat de rashondenfokkerij het beste afgeschaft kan worden is het andere uiterste.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Muk schreef:
Melanie 74 schreef:
sjaak-k schreef:

Nee, Nanna slaat nogal door. Zij herhaalt gewoon haar riedeltje aan de hand van een of ander artikel. Zodra Nannaeen artikel heeft gevonden wat haar anti-rashonden mening bevestigd, dan post ze dat weer. En dat allemaal onder het mom van "Oh, wat zijn de rashondenfokkers weer doorgeslagen."
Het word inderdaad wat eentonig nu. We weten nu wel dat Nanna geen rashonden meer hoeft en waarom niet. En dat is helemaal prima, ook zonder die artikels wel. Tis wel duidelijk nu zeg maar :19:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

overdaad schaadt, maar dat heb ik een tijdje terug ook al eens gezegd.
nanna schiet haar doel op deze manier aardig voorbij, maar dat schijnt ze zelf nog niet zo in de gaten te hebben.

en ja ik weet het, met mijn ras gaat het ook hard de verkeerde kant heen, dus dat hoef je niet meer aan te halen :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Melanie 74

Nanna schreef:
Melanie 74 schreef: Nou eigenlijk niet, lijkt mij meer histerisch gegil.
De rassen en de fokkers kunnen er niks aan doen ;-) Dus het heeft niets te maken met of je wel of niet een 'goede' fokker bent.
Het heeft er mee te maken dat alle rashonden in een gesloten systeem zitten. De honden worden steeds meer familie van elkaar en worden daardoor steeds zieker. Dat is alles.
Mijn ras heeft een open stamboek, in Polen en hier in Duitsland kun je een hond aan laten keuren.
Dus het staat open en zo zullen er meer rassen zijn, maar dat wordt "vergeten" er wordt alleen maar gezegd dat alle stamboeken gesloten zijn en dat is niet waar.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:
Maeve schreef: Het word inderdaad wat eentonig nu. We weten nu wel dat Nanna geen rashonden meer hoeft en waarom niet. En dat is helemaal prima, ook zonder die artikels wel. Tis wel duidelijk nu zeg maar :19:
Het gaat niet om mij hoor ;-)
En als je het niet met me eens bent hoor ik dat graag, met motivatie. Dat gejijbak is zo flauw.
Ik zeg niet dat ik het niet waar is wat je zegt en laat zien, maar die artikels zijn altijd geschreven door iemand met van te voren al een overdreven duidelijke mening. Er word gewoon enorm overdreven. Alles wat de AKC, KC of FCI doet of onderneemt word onderstreept als slecht en ongezond. De andere kant van het verhaal word er niet bij gehaald: de broodfok in bijvoorbeeld Boomerhondjes. Inteelt zal het probleem niet zijn, maar je gaat mij niet wijsmaken dat het gezonde hondjes zijn.

Maar goed, als iemand zo'n hond wil aanschaffen moet hij/zij dat zelf bepalen. Dan hoef ik niet keer op keer mn mening duidelijk te maken met behulp van stukjes op internet en meningen van "deskundigen"
Melanie 74

Muk schreef:
Melanie 74 schreef:
sjaak-k schreef:

Je bent er wel als de kippen bij hé?? :F:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ook in nederland is het mogelijk een hond aan te keuren. Niet elk ras maar de Anatolische Herdershond wel :)
Waarom kan het bij dat ras wel en bij andere rassen niet? In belgie kunnen alle rassen toch aangekeurd worden?
Melanie 74

Misschien ook interesant?

http://www.vdh.de/die-gesundheit-des-en ... lldog.html
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:roll: dankzij de topic titel heb ik een oorwurm.
Muk

Melanie 74 schreef:Misschien ook interesant?

Vast niet, dat weerspreekt Nanna's beeld dat geen enkele rasvereniging zich actief inspant om de gezondheid van de rashond te verbeteren.
Melanie 74

Volgens mij moet je terug de schoolbaken in, want wat jij denkt dat er staat, staat er toch echt niet!
Het bestuur van de VDH heeft de Antrag gestellt, niet de ACEB heeft dat gedaan!! Die hebben op het moment niets te willen.

Beschluss des VDH-Vorstandes vom 04. August 2011: Antrag an das VDH-Verbandsgericht auf Ausschluss des ACEB aus dem VDH

Der VDH-Vorstand hat bereits erste Entscheidungen getroffen, um künftig die Gesundheit dieser Rasse und die Umsetzung entsprechender Zuchtprogramme im Rahmen einer VDH-kontrollierten und –qualifizierten Zucht sicherzustellen.

Ik vind dit wel een belangrijk zinnetje om eerlijk te zijn, er wordt wel degelijk wat ondernomen i.t.t. wat jij hier op het forum altijd heftig verkondigd, en ook over mijn opmerking dat er stamboeken open zijn lees je overheen??

Soms wordt ik wat gallisch van dat pessimistische, natuurlijk zijn rassen compleet doorgefokt, maar er zijn ook heel veel rassen die dat niet zijn!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef:
Xoloitzcuintli - deformed, defective, mutant
Afbeelding
The Xoloitzcuintli (aka "Mexican Hairless"), Peruvian Hairless and Chinese Crested Dogs all share the same gene mutation, and all are believed to be descended from a single-dog mutation which occurred in the New World some 4,000 years ago. Hairless dog breeders are intentionally breeding defective dogs for canine ectodermal dysplasia (CED), a mutation of the FOX13 gene that not only results in hairlessness, but also results in fairly serious dental issues (i.e. loss of teeth).
bron
Die meneer heeft z'n huiswerk niet helemaal goed gedaan hoor. De basis van de haarloze rassen is idd een mutatie die op verschillende plaatsen ter wereld ongeveer tegelijk is ontstaan. De genetische basis is dus veel breder. Wij hoeven geen honden te fokken op CED. Dat gaat vanzelf. De mutatie is namelijk dominant. We kunnen elk ras naakt fokken. De dental issues spreek ik niet tegen, maar ik ken geen hond die er onder lijdt. Ze eten en bijten en naar de tandarts gaan we ook al niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Melanie 74

Het is de eerste keer dat ik het lees van je Nanna ;)
Melanie 74

Cleva schreef:
Melanie 74 schreef:Misschien ook interesant?

Vertaal even.
Je bent toch een schnautzi geworden, dus dat moet je kunnen begrijpen nu :engel:
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Vreemd dat Nanna zo tegen rashonden is terwijl ze er 4 heeft lopen. :scratch: Maar ik snap dit topic wel hoor.
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Ach ja. We leven in een vrij land (nog) qua keuze voor een bepaalde hond.

Gesloten stamboeken zonder sterke selectie op werk/gezondheid leiden tot slechte honden. Snel ziek, snel dood, gedeformeerd.

Ieder is vrij om de hond te kiezen die hij of zij wil. Ieder kan informatie opzoeken over genetische problemen en specifieke gezondheidsklachten. Ieder is vrij om op basis van die informatie te handelen. Mensen die te koppig of te dom zijn om de juiste conclusies te trekken krijgen de hond die ze verdienen. Succes in het veld of bij de dierenarts.

Zolang ik geen last van deze mensen heb doordat de overheid honden tegen slecht fokken gaat beschermen door allerlei rare registraties en verboden om honden te fokken doen ze maar lekker.

Nanna, over een paar jaar heb ik mooie whippet-grey x galgo pups voor je. Middenmaat, gezond, snel en leuke huishonden. Echt iets voor jou als je nog mobiel genoeg bent.

L
langehond1
Zeer actief

Haha jij was toch 50+ ? Ik heb geen idee van jouw mobiliteitsstatus.

Maar zonder gekheid, als ik pups fok wordt het lastig om ze weg te geven aan aspirant eigenaren. Eigenlijk zou ik willen dat er alleen jonge biologen op af komen bij wie de adoratie voor windhonden en hun prooidrift uit de ogen straalt en die hun leven plannen rond hun hond(en) en werk. Geld en woonruimte zijn geen issue, wel een stabiele en diepe wens een dergelijke hond te bezitten en er jarenlang mee bezig te zijn.

L
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Supernova »

Nanna schreef:
Roompie schreef:Vreemd dat Nanna zo tegen rashonden is terwijl ze er 4 heeft lopen. :scratch: Maar ik snap dit topic wel hoor.
Rectificatie. Drie. Glenn heeft geen stamboom, een krulstaart, sluike vacht en staande oren. En is daarmee geen zuivere koffie...Collie.
Ik zou trouwens in de toekomst best wel een rashond willen hoor. Maar dan moet er wel wat veranderen. Anders begin ik er principieel niet aan. :pffff:
Zo'n kruising Wetter x ierse waterspaniel zou me bijvoorbeeld enorm aanspreken. :ok:
Maar je noemt Glenn wel vol trots een Amerikaanse Collie :wink: Daarnaast denk ik dat je met lookalikes net zoveel kans hebt op problemen als bij de Collies met stambomen. Ik geloof er namelijk helemaal niks van dat Glenn zijn genen heel erg anders zijn dan die van de gemiddelde stamboom Collie.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Denise. schreef:
Nanna schreef:
Roompie schreef:Vreemd dat Nanna zo tegen rashonden is terwijl ze er 4 heeft lopen. :scratch: Maar ik snap dit topic wel hoor.
Rectificatie. Drie. Glenn heeft geen stamboom, een krulstaart, sluike vacht en staande oren. En is daarmee geen zuivere koffie...Collie.
Ik zou trouwens in de toekomst best wel een rashond willen hoor. Maar dan moet er wel wat veranderen. Anders begin ik er principieel niet aan. :pffff:
Zo'n kruising Wetter x ierse waterspaniel zou me bijvoorbeeld enorm aanspreken. :ok:
Maar je noemt Glenn wel vol trots een Amerikaanse Collie :wink: Daarnaast denk ik dat je met lookalikes net zoveel kans hebt op problemen als bij de Collies met stambomen. Ik geloof er namelijk helemaal niks van dat Glenn zijn genen heel erg anders zijn dan die van de gemiddelde stamboom Collie.
Volgens mij ook niet. Bij stamboom Collies kom je denk ik net zo goed dit soort vachten tegen, evenals staande oren en krulstaarten. Daar hoeft een hond dus helemaal geen rasloze of kruising voor te zijn.
Melanie 74

Nanna schreef:
Melanie 74 schreef:Het is de eerste keer dat ik het lees van je Nanna ;)
Ik had gedacht dat je dat zó wel had kunnen raaien ;-)

Nee, want alles is negatief bij jou. Nergens een positief woordje over de rashonden, misschien dat het in Nederland zo doorgedraaid is maar ik geloof dat ook weer niet.
Je veer slaat zeg maar door, van eerst geheel pro rashond naar geheel niet rashond. Natuurlijk is dat jouw goed recht, maar iets minder mag ook van mij. Ik krijg het idee dat alle rashonden brandhout zijn en dat de boomloze en kruisingen het walhalla is geworden. Dat geloof ik grof weg niet, en nu stoorde ik mij er zo aan dat ik het niet meer kon negeren.

Er bestaat ook een gulden middenweg in dit alles, en ik hoef niet per sé achter dat bordje 1 staan en ik verkondig ook niet dat ik alleen met kampioenen fok. Ik weet wel dat mijn Dolina (buiten het ongeluk wat niets met haar erfelijkheid te maken heeft) een kerngezonde hond heb. Geen HD, OCD, erfelijke oogziektes, geen tumoren, geen Cushing, geen diabetes mellitus, geen hormoonstoringen enz.

Maar ze zal niet de kampioen worden omdat ze; wel wat veel lip heeft (mooi gezegd door Mw. Beenen-Sluijter) en ze door sommige keurmeester te grof wordt gevonden. Haar staart is ook iets te kort, maar dat zijn geen levensbedreigende ziektes wat ze door geeft aan haar kinderen. En ach, natuurlijk probeer je dat te verbeteren maar ik zie dat niet als het belangrijkste, voor mij is dat gezondheid en karakter. En daar heb ik getracht de reu bij te selecteren.
Kijk een zoon van haar heeft "gevouwen" oren wat al redelijk bijtrekt, maar weet je wat de eigenaar zegt? Och, dat vind ik zo lief !! Dat zal ze niet zeggen als de hond een ziekte heeft .... dat is vreselijk.
En natuurlijk heeft de natuur ook haar eigen inbreng en soms kun je niet alles voorspellen, maar alle rashonden zijn brandhout is ook weer niet waar!

Just my two cents ...
langehond1
Zeer actief

Dingen die je niet kan zien zijn belangrijker dan dingen die je ziet.

"heel gezond maar wel wat veel lip, grof gebouwd"...HAHAHA...wat een criteria om fok op te baseren.

Het woord "kampioen" of een rozet voor een bepaald uiterlijk bij een show zegt helemaal niks over de werkcapaciteit en de gezondheid van de hond als daar niet specifiek naar gekeken of op geselecteerd wordt.

Als honden alleen op uniform uiterlijk gefokt worden onstaat er een griezelige ongewenste situatie.

"mijn vriendin lijkt als 2 druppels water op haar zus en op haar nicht...ze is prachtig met mooi vol haar, iets te veel lip wel...helaas heeft ze een erfelijke vorm van leukemie...haar vader is ook de vader van haar nicht en die had dat ook...jong gestorven maar met prachtig haar..."

L
Melanie 74

langehond1 schreef:Dingen die je niet kan zien zijn belangrijker dan dingen die je ziet.

"heel gezond maar wel wat veel lip, grof gebouwd"...HAHAHA...wat een criteria om fok op te baseren.

Het woord "kampioen" of een rozet voor een bepaald uiterlijk bij een show zegt helemaal niks over de werkcapaciteit en de gezondheid van de hond als daar niet specifiek naar gekeken of op geselecteerd wordt.

Als honden alleen op uniform uiterlijk gefokt worden onstaat er een griezelige ongewenste situatie.

"mijn vriendin lijkt als 2 druppels water op haar zus en op haar nicht...ze is prachtig met mooi vol haar, iets te veel lip wel...helaas heeft ze een erfelijke vorm van leukemie...haar vader is ook de vader van haar nicht en die had dat ook...jong gestorven maar met prachtig haar..."

L
Wat wil je duidelijk maken?
Geloof dat je de plank compleet misslaat, uiterlijk is juist niet het belangrijkst!
Ik kan ook haar goede punten noemen hoor, mooie onder en bovenlijn, goed gehoekt, mooi vrij gangwerk, goed donker pigment van ogen, neus, lippen en voeten, goed aangezette en gedragen oren, kompleet gebit, voldoende borst, goede vacht en goed karakter.

Ken je gebreken van je hond en probeer diversiteit in je ras te behouden. Iets wat Dr Gubbels al jaren terug verkondigde op een voordracht waar ik bij was.
Ze is kerngezond, geen leukemie, geen epilepsie of meer van die enge dingen, maar omdat ze maar zeer goed tot uitmuntend de rasstandaard voldoet is ze niet geschikt?
Dat maak ik n.l. Op uit jouw woorden.

Zinnig is je opmerking niet.
langehond1
Zeer actief

?

Als je hond er uit ziet zoals je wilt en goed is in wat hij/zij moet doen en dat jarenlang in goede gezondheid doet kan je er wat mij betreft mee fokken.

1 of andere pipo die zegt nah te veel lip, te groot etc. om mee te kunnen fokken zou ik links laten liggen.

"ras" is een modern kunstmatig begrip, iets voor de 19e eeuw. Biologische diversiteit vangen in rasstandaarden op de cm is heel raar. "Uitmuntend" voor een rasstandaard zegt me niks. Brrr...hoeveel genetische invloed zou een uitmuntende reu hebben...? Hoe groot is de populatie van individuele genenpakketten echt?

Melanie, jij hebt een soort oostblok waakhond toch? Hoeveel inbrekers of wolven heeft je hond gebeten? Wat doet de hond vaker, zijn oorspronkelijke werk of naar een tentoonstelling gaan? Hoe goed houdt je hond het uit in de kou met weinig voeding? Hoe goed kan je hond lopen? Hou oud wordt je hond voordat ie dood is?

L
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”