Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Castratie chip
Moderator: moderatorteam
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Castratie chip
Ik heb gezocht op "castratie+chip" en vond wel wat info maar voornamelijk van mensen die dat voor hem eerst hadden laten plaatsen bij hun reu. Mijn vraag is: is er al iets bekend over de gevolgen voor de kwaliteit van het sperma als een hond meerdere keren een castratie chip voor een half jaar of een jaar heeft gehad? Hoe lang duurt het na het uitwerken van de chip voor de reu weer produceerd en is de kwaliteit dan weer hetzelfde als voor de chips? Heeft dit nog nadelige effecten voor de pups qua kans op afwijkingen? Heeft het plaatsen van die chips nog nadelen voor de reu zelf? Kan het kwaad dat hij al die dingen in zijn lijf heeft zitten, want tegenwoordig gaat zo'n ding ongeveer een half jaar mee. Dat is dus twee per jaar over tien jaar is twintig van die dingen in zijn lijf. Hmm, misschien maar niet meer bij de douane door zo'n poortje? 
- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
- Aantal honden: 2
Re: Castratie chip
PsiesNanna schreef:Ik zie het meer als een tijdelijk iets hoor. Je gaat zo'n reu toch niet de rest van zijn leven chippen met die zooi? Dan kun je hem beter meteen castreren.Shima schreef:Ik heb gezocht op "castratie+chip" ... tegenwoordig gaat zo'n ding ongeveer een half jaar mee. Dat is dus twee per jaar over tien jaar is twintig van die dingen in zijn lijf.
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat over een pup van ons eerste nest. Deze mensen willen de reu misschien in de toekomst nog laten dekken, maar tot die tijd (kan nog wel 1, 2 of 3 jaar duren) steeds een chip laten zetten. Nu probeer ik info te vinden zodat ik ze op de voor- en nadelen kan wijzen. Ik heb het idee dat ze hem na een of meerdere dekkingen wel definitief laten castreren over een paar jaar.
- roes
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Wij hebben het destijds bij onze dierenarts na gevraagd en die gaf ook aan dat de meeste reu-eigenaren uiteindelijk de hond toch laten castreren.
Zij stonden overigens niet echt achter het plaatsen van de chip vanwege feit dat ze niet konden inschatten wat het effect van dergelijke hormonen in de toekomst zou zijn en daarnaast vonden zij het ook nogal duur.
Zij stonden overigens niet echt achter het plaatsen van de chip vanwege feit dat ze niet konden inschatten wat het effect van dergelijke hormonen in de toekomst zou zijn en daarnaast vonden zij het ook nogal duur.
roes is a state of mind
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Ik vind dit zo raar, je wilt een dekreu of niet, maar niet iets er tussen in. Wel de lusten niet de lasten is het op deze manier.Shima schreef:Het gaat over een pup van ons eerste nest. Deze mensen willen de reu misschien in de toekomst nog laten dekken, maar tot die tijd (kan nog wel 1, 2 of 3 jaar duren) steeds een chip laten zetten. Nu probeer ik info te vinden zodat ik ze op de voor- en nadelen kan wijzen. Ik heb het idee dat ze hem na een of meerdere dekkingen wel definitief laten castreren over een paar jaar.
Waarom niet eerst even alle testen doen of hij wel in aanmerking komt voor dekreu, misschien wordt de beslissing wel voor ze genomen als niet alles in orde is.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens hun dierenarts zou het geen negatieve invloed op zijn "prestaties" hebben. Zo'n chip werkt een half jaar plus daarna nog 3 maanden tot een half jaar voor hij weer 100% produceert. Dus mocht iemand een dekking willen, moeten ze dat al een jaar van tevoren plannen. Dat is lastig misschien, maar niet onoverkomelijk. Ik begreep dat de chip sinds 2007 gebruikt wordt en hoopte op ervaringsverhalen. 
Wat zou je als fokker doen als je van plan was de reu later te gebruiken maar de eigenaar nu een chip had laten paatsen bij de reu? Zou je hem dan nog wel gebruiken? Zo niet, wat is je argument daarvoor?
Wat zou je als fokker doen als je van plan was de reu later te gebruiken maar de eigenaar nu een chip had laten paatsen bij de reu? Zou je hem dan nog wel gebruiken? Zo niet, wat is je argument daarvoor?
- Mirri
- Zeer actief
Het gaat nog over een pup. En dan willen ze nu al weten over een castratie chip
Zou eerst eens kijken hoe de pup zich ontwikkeld, dan is een castratie chip helemaal niet nodig.
Vreemd dat ze daar nu al zo over denken.
Zou eerst eens kijken hoe de pup zich ontwikkeld, dan is een castratie chip helemaal niet nodig.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Spikey heeft de chip 2x gehad. Hij produceerd wel weer
Maar of daar ook levende zaadjes in zitten en of die van goede kwaliteit zijn weet ik niet.
Spikey zal nooit dekken dus het laten onderzoeken gebeurt hier niet.
Spikey zal nooit dekken dus het laten onderzoeken gebeurt hier niet.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
je kan wel een spermatest laten doen toch bij de DA, ik kan me neit voorstellen dat die nog niet is uitgevoerd bij honden die zo'n chip gehad hebben maar nu niet meer.. Dat moet toch ergens te vinden zijn dus, lijkt me..
verder vind ik het nogal vreemd dat je een reu die je wilt laten dekken, zo laat (tijdelijk) castreren, maar goed, dat moet ieder voor zich weten denk ik dan maar.
verder vind ik het nogal vreemd dat je een reu die je wilt laten dekken, zo laat (tijdelijk) castreren, maar goed, dat moet ieder voor zich weten denk ik dan maar.
- blacky
- Zeer actief
Je vergeet voor je show het belangrijkste, Ballen weg. En dan bedoel ik ook echt weg.Nanna schreef:Een reu die gebruikt wil worden voor de fok zal zich moeten laten zien. Op shows of zo.Shima schreef:Het gaat over een pup van ons eerste nest. Deze mensen willen de reu misschien in de toekomst nog laten dekken, maar tot die tijd (kan nog wel 1, 2 of 3 jaar duren) steeds een chip laten zetten. Nu probeer ik info te vinden zodat ik ze op de voor- en nadelen kan wijzen. Ik heb het idee dat ze hem na een of meerdere dekkingen wel definitief laten castreren over een paar jaar.
En aangezien de castratiechip net zo werkt als een echte castratie, heeft dat zo zijn gevolgen. Voor de vacht, voor het sluiten van de groeischijven.
Hij zal eruitzien als een castraat. En dat wil niemand gebruiken hoor
niet te voelen zelfs zakje is weg. Groeit wel weer terug hoor maar dat duurt wel even.
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Euh, dat eerste nest is al 18 maanden oud hoorMirri schreef:Het gaat nog over een pup. En dan willen ze nu al weten over een castratie chip![]()
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
We hebben het hier over Shilohs he? Die zijn (nog) niet welkom op FCI showsNanna schreef: Een reu die gebruikt wil worden voor de fok zal zich moeten laten zien. Op shows of zo.
En aangezien de castratiechip net zo werkt als een echte castratie, heeft dat zo zijn gevolgen. Voor de vacht, voor het sluiten van de groeischijven.
@sbientje: die chip is in december gezet zonder dat ik er vanaf wist, daar kwam ik vandaag achter. Nu doe ik dus mijn onderzoek of ik hem nog kan/wil gebruiken.
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is de "pup" van 2010, deze foto's zijn 4 maanden geleden genomen.

- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
Castratie chip
ik heb het ooit eens gevraagd voor mijn eigen reu en de dierenarts raadde het absoluut af en er kon nog niets gezegd worden over het feit of hij na de uitgewerkte chip nog wel vruchtbaar was...
eigenlijk kan het niet goed zijn, de chip laat de ballen krimpen en de hormonen verminderen en zodra die chip is uitgewerkt dan zou alles het weer doen? ik zou er niet vanuit gaan...
eigenlijk kan het niet goed zijn, de chip laat de ballen krimpen en de hormonen verminderen en zodra die chip is uitgewerkt dan zou alles het weer doen? ik zou er niet vanuit gaan...
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
als ik het wist dan zou ik zo'n reu niet gebruiken. het is toch chemische zooi die je erin stopt en de chip is er nog niet zo lang om de gevolgen op langere termijn en evt pups te weten.

- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Contacteer:
Ik heb het een tijdje geleden nagevraagd bij mijn DA voor Tobias maar die gaf ook bovenstaande aan. Ik heb het niet laten doen, twijfel zelf nog teveel en ook aan de noodzaak want momenteel gaat alles weer prima met zijn focus... Geen ervaringen verder dus, sorryShima schreef:Volgens hun dierenarts zou het geen negatieve invloed op zijn "prestaties" hebben. Zo'n chip werkt een half jaar plus daarna nog 3 maanden tot een half jaar voor hij weer 100% produceert.
Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou er niet blij mee zijn maar ik denk dat er geen gevolgen voor de pups zullen zijn. Voor de vruchtbaarheid mss wel maar dat is te testen. Voor de pups niet want sperma wordt toch gewoon steeds opnieuw aangemaakt ? In dierentuinen wordt er veel gebruik gemaakt van chemische castratie bij dieren die daarna nog wel moeten voortplanten.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik ken een reu die zo'n chip heeft gehad en daarna (ruim nadat de chip was uitgewerkt) zeker 2 nestjes heeft verwekt. Waren beide middelgrote nestjes en voor zover ik weet geen afwijkingen.
Maar puur voor mijn gevoel zou ik er geen voorstander van zijn. Want inderdaad, je weet niet wat de gevolgen op lange termijn zijn. Maar het gaat ook wat tegen mijn principes in. Je wil een dekreu, dan kies je bewust voor een ongecastreerde hond en moet je ook zorgen dat je die gewoon onder controle hebt zonder chemische troep. Maar dat is mijn persoonlijke mening
Maar puur voor mijn gevoel zou ik er geen voorstander van zijn. Want inderdaad, je weet niet wat de gevolgen op lange termijn zijn. Maar het gaat ook wat tegen mijn principes in. Je wil een dekreu, dan kies je bewust voor een ongecastreerde hond en moet je ook zorgen dat je die gewoon onder controle hebt zonder chemische troep. Maar dat is mijn persoonlijke mening
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik weet er een die een chip had en daarna heeft gedekt.
Overigens is een chip een wat gekke naam. Het is geen chip, het is een soort "vuursteentje". Daarin zit de werkzame stof die langzaam wordt afgegeven.
Het inbrengen gebeurt net als een chip, daarom wordt het zo genoemd, maar het is in feite een implantatietablet.
En die zit daar en blijft daar zitten, ook als ie uitgewerkt is.
Dat kan geen kwaad.
Er zijn mensen die jarenlang zo medicatie krijgen en die hebben daar ook geen last van. En dan heb je het over 15 jaar en bv 8 stuks per jaar.
Valt prima mee dus.
Overigens is een chip een wat gekke naam. Het is geen chip, het is een soort "vuursteentje". Daarin zit de werkzame stof die langzaam wordt afgegeven.
Het inbrengen gebeurt net als een chip, daarom wordt het zo genoemd, maar het is in feite een implantatietablet.
En die zit daar en blijft daar zitten, ook als ie uitgewerkt is.
Dat kan geen kwaad.
Er zijn mensen die jarenlang zo medicatie krijgen en die hebben daar ook geen last van. En dan heb je het over 15 jaar en bv 8 stuks per jaar.
Valt prima mee dus.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Mijn katers dekken gewoon weer en bevruchten prima. Lijkt me vergelijkbaar
allebei hebben ze 2x achter elkaar een chip gehad.
- Mirri
- Zeer actief
Sorry verkeerd gelezenShima schreef:Euh, dat eerste nest is al 18 maanden oud hoorMirri schreef:Het gaat nog over een pup. En dan willen ze nu al weten over een castratie chip![]()
Vreemd dat ze daar nu al zo over denken.Verder wilden ze in eerste instantie geen dekreu, maar houden hem beschikbaar op ons verzoek voor het geval er vraag naar hem is (Shiloh genenpoel is nog niet zo groot hier) De testen zijn volop aan de gang, daar werken ze ook prima aan mee. Mijn enige twijfel is de chip dus.
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Dit lijkt mij ook.sirene schreef:Ik zou er niet blij mee zijn maar ik denk dat er geen gevolgen voor de pups zullen zijn. Voor de vruchtbaarheid mss wel maar dat is te testen. Voor de pups niet want sperma wordt toch gewoon steeds opnieuw aangemaakt ? In dierentuinen wordt er veel gebruik gemaakt van chemische castratie bij dieren die daarna nog wel moeten voortplanten.
Het enige waar ik 'bang' voor zou zijn, zijn de ballen die kunnen verschrompelen.
Trekken ze wel weer bij? (Bij Spike dus wel?)
-
Supernova
- Zeer actief
Nilo is toch ook chemisch gecastreerd geweest terwijl hij een dekreu isMaeve schreef:Ik ken een reu die zo'n chip heeft gehad en daarna (ruim nadat de chip was uitgewerkt) zeker 2 nestjes heeft verwekt. Waren beide middelgrote nestjes en voor zover ik weet geen afwijkingen.
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Ach zo, dan wordt het verhaal wel iets anders inderdaad. Maar wat was het probleem om te kiezen voor een implantaat?Shima schreef:Euh, dat eerste nest is al 18 maanden oud hoorMirri schreef:Het gaat nog over een pup. En dan willen ze nu al weten over een castratie chip![]()
Vreemd dat ze daar nu al zo over denken.Verder wilden ze in eerste instantie geen dekreu, maar houden hem beschikbaar op ons verzoek voor het geval er vraag naar hem is (Shiloh genenpoel is nog niet zo groot hier) De testen zijn volop aan de gang, daar werken ze ook prima aan mee. Mijn enige twijfel is de chip dus.
Jij kunt er ook nog altijd voor kiezen om in te vriezen als alle testen ok zijn en dan kan de reu gecastreerd worden.
* * *
- blacky
- Zeer actief
Je hebt hem bij je op de trimtafel gehadvosse schreef:Dit lijkt mij ook.sirene schreef:Ik zou er niet blij mee zijn maar ik denk dat er geen gevolgen voor de pups zullen zijn. Voor de vruchtbaarheid mss wel maar dat is te testen. Voor de pups niet want sperma wordt toch gewoon steeds opnieuw aangemaakt ? In dierentuinen wordt er veel gebruik gemaakt van chemische castratie bij dieren die daarna nog wel moeten voortplanten.
Het enige waar ik 'bang' voor zou zijn, zijn de ballen die kunnen verschrompelen.
Trekken ze wel weer bij? (Bij Spike dus wel?)
De chip was toen ongeveer 3 maand uitgewerkt. dwz de hormonen kwamen langzaam terug.
Let wel op. Het gedrag van je reu is in die maanden echt extreem. Heeft hij dus de chip voor hypersexueel gedrag dan weet je wat je in die maanden te wachten staat.
Nu is dat helemaal over.
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Hij "druppelde" wat viezigheid gaf op de vloer en ze hebben (heel) kleine kinderen die op die vloer spelen.Tulp schreef:Ach zo, dan wordt het verhaal wel iets anders inderdaad. Maar wat was het probleem om te kiezen voor een implantaat?Shima schreef:Euh, dat eerste nest is al 18 maanden oud hoorMirri schreef:Het gaat nog over een pup. En dan willen ze nu al weten over een castratie chip![]()
Jij kunt er ook nog altijd voor kiezen om in te vriezen als alle testen ok zijn en dan kan de reu gecastreerd worden.
Bij navraag blijkt dat zij de chip (zij noemen het zelf capsule) in overleg gezet met de da eenmalig hebben gezet om daarna eens af te wachten hoe het dan gaat. De eigenaren gaan nu beraadslagen of ze hem wel/niet voor de fok willen inzetten en zullen dan met mij overleggen wat verder te doen.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Is niet bij allemaal hoor dat ze weg gaan, Dino heeft een show gelopen met mini balletjes en een U/CAC/CACIB gekregen, keurder was wel wat langer aan het zoeken.blacky schreef:Je vergeet voor je show het belangrijkste, Ballen weg. En dan bedoel ik ook echt weg.Nanna schreef:Een reu die gebruikt wil worden voor de fok zal zich moeten laten zien. Op shows of zo.Shima schreef:Het gaat over een pup van ons eerste nest. Deze mensen willen de reu misschien in de toekomst nog laten dekken, maar tot die tijd (kan nog wel 1, 2 of 3 jaar duren) steeds een chip laten zetten. Nu probeer ik info te vinden zodat ik ze op de voor- en nadelen kan wijzen. Ik heb het idee dat ze hem na een of meerdere dekkingen wel definitief laten castreren over een paar jaar.
niet te voelen zelfs zakje is weg. Groeit wel weer terug hoor maar dat duurt wel even.
- blacky
- Zeer actief
Oke oke, lucifersknopjes noemde de da het.Linsey schreef:Is niet bij allemaal hoor dat ze weg gaan, Dino heeft een show gelopen met mini balletjes en een U/CAC/CACIB gekregen, keurder was wel wat langer aan het zoeken.blacky schreef:Je vergeet voor je show het belangrijkste, Ballen weg. En dan bedoel ik ook echt weg.Nanna schreef:Een reu die gebruikt wil worden voor de fok zal zich moeten laten zien. Op shows of zo.Shima schreef:Het gaat over een pup van ons eerste nest. Deze mensen willen de reu misschien in de toekomst nog laten dekken, maar tot die tijd (kan nog wel 1, 2 of 3 jaar duren) steeds een chip laten zetten. Nu probeer ik info te vinden zodat ik ze op de voor- en nadelen kan wijzen. Ik heb het idee dat ze hem na een of meerdere dekkingen wel definitief laten castreren over een paar jaar.
niet te voelen zelfs zakje is weg. Groeit wel weer terug hoor maar dat duurt wel even.Zijn ballen zijn nooit compleet weggegaan, wel heeeel klein geworden.
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Inderdaad, bij mijn tweetal grotere reuen krompen ze grofweg meer dan de helft maar echt niet weg, na een half jaartje begon de boel weer te ''groeien en na een maand of 8 a 9 alles weer terug in normale proporties.Is niet bij allemaal hoor dat ze weg gaan, Dino heeft een show gelopen met mini balletjes en een U/CAC/CACIB gekregen, keurder was wel wat langer aan het zoeken. Zijn ballen zijn nooit compleet weggegaan, wel heeeel klein geworden.