Die pipo zegt ook niet dat je die hond moet uitsluiten omdat ze teveel lip heeft. Die pipo zegt dat omdat zij puntjes moet toekennen aan schoonheid mbt rasstandaard. Dan kun je daar evt rekening mee houden met de fok àls je de keus hebt, maar je keus moet natuurlijk niet afhangen van die lippen alleen.langehond1 schreef:?
Als je hond er uit ziet zoals je wilt en goed is in wat hij/zij moet doen en dat jarenlang in goede gezondheid doet kan je er wat mij betreft mee fokken.
1 of andere pipo die zegt nah te veel lip, te groot etc. om mee te kunnen fokken zou ik links laten liggen.
"ras" is een modern kunstmatig begrip, iets voor de 19e eeuw. Biologische diversiteit vangen in rasstandaarden op de cm is heel raar. "Uitmuntend" voor een rasstandaard zegt me niks. Brrr...hoeveel genetische invloed zou een uitmuntende reu hebben...? Hoe groot is de populatie van individuele genenpakketten echt?
Melanie, jij hebt een soort oostblok waakhond toch? Hoeveel inbrekers of wolven heeft je hond gebeten? Wat doet de hond vaker, zijn oorspronkelijke werk of naar een tentoonstelling gaan? Hoe goed houdt je hond het uit in de kou met weinig voeding? Hoe goed kan je hond lopen? Hou oud wordt je hond voordat ie dood is?
L
Een jachthond is ook nooit perfect in wat hij doet. De één is niet zo goed in aport over water, de ander bijt eens in zijn aport. Daar wordt door mensen in de jacht neem ik aan ook op gelet, maar er wordt niet op uitgesloten.