Kent iemand fokkers de dit al doen ?
Ik heb me er een tijdje terug in ingelezen maar denk dat het voor mij nog niets is. Ik heb zelf nml nog nooit een tweede keus gehad qua reu. Voor in de toekomst lijkt het me misschien wel wat. Het lijkt me iig veel meer bijdragen dan een DNA profiel op ouderschap
Er is een heel stuk te lezen via google: DLA diversity testing Kromfohrlander (is PDF)
In het kort, simpel uitgelegd. Bij een DLA diversiteitstest wordt gekeken naar een stukje DNA wat correspondeert met het immuniteitscomplex. Sommige rassen hebben heel weinig DLA diversiteit en zijn daardoor zeer vatbaar voor auto-immuun problemen. Door dit stukje DNA te vergelijken met dat van anderen uit je ras kun je zien hoe het staat met de diversiteit en de best passende combinatie maken. De reu en de teef die het meest van elkaar verschillen qua DLA.
Je neemt dus DNA van je teef en van 2 of 3 reuen van je keus (in het beste geval zijn er al diverse dekreuen gedaan en kun je zo kiezen) en je kiest de reu die het meest verschilt van jou teef (en de andere reuen).